Hier geen pistolen of zwaarden

Benito word 21 Oktober 3 jaar en nu al rijzen de vragen over wat zullen we voor hem kopen.

Papa en ik zijn er al uit het zal wel weer iets worden van Megabloks want dat vind ie geweldig en klei,vooral veel klei…



Nu zei ik altijd tegen iedereen dat ze maar moesten kijken wat ze hem gaven en gaf zijn maat kleidng door en schoenen maar nu word ie 3 en is de kans groter dat er ook zijn die het leuk of stoer vinden om met pistolen of zwaarden aan te komen en die komen er dus absoluut niet in hier.



Ben ik ouderwets hierin?



Ik wil Benito niet grootbrengen met zulke speelgoed,gewoon omdat ik het niet iets vind om je leuk mee te vermaken,te agressief, te voor grote mensen…ja hoe leg ik dat uit.



Ben ik de enige? sommige kijken mij gek aan als ik dat zeg

ik zei het zelfde als jou.

zei ja.

bij verjaardagen word vaak wel gevraagd wat hij wil.

vaak gaan we toch voor de lego/playmobil.



jan heeft onlangd ( hij is nu 5) op de kermis zelf een klein plastic zwaard uitgezocht.

en een pistooltje met van die pijlen met zuignappen op het eind.



ik ben er geen voorstander van.

maar dit kan voor mij nog net.



ook, omdat hij er eigenlijk amper mee speelt hahaha

het toch snel stuk is ( gnagnagna).

maar buiten dat; anders zoekt hij een buiten een stok en is dat een geweer of een zwaard.



ik werd ook raar aangekeken; wat maakt het nou uit? dat geeft toch niks? etc.

ik vind het gewoon niet nodig eigenlijk.

maar, de visite brengt het ie.e. niet mee !

Ja is best moeilijk,want ik wil niemand voor het hoofd stoten.

Ik besef dat je er op een gegeven moment niet meer onderuit kan,zo heeft ie ook een waterpistool gekregen maar hij ligt de link niet met oorlogje spelen of zwaardvechten .



Een waterpistool is voor hem een ding waar water uitkomt en niet meer of minder

dat is met jan psies hetzelfde !!!



hij weet dat in het echte leven dood is weg, komt niet meer terug.

maar in zijn spel, kan een pop weer levend worden.

Ook ik heb het met mijn zoon lang tegengehouden dus ik begrijp je visie goed!

Wat mij betreft komt het spul er ook hierniet in. tot hij 5 was en met zijn pa naar de kermis was geweest…het ene schiettuig na het andere kwam mee… :thumbdown:

gleukkig was het meeste ook van kermiskwaliteit en dus snel kapot en in de kliko… :oops:

maar het trekt hem soms nog wel, mochten ze laatst op school iets moois maken van een blok hout, heeft hij een tank gemaakt! ( hij is nu 11)

En ja…die zet je dan toch voor de vorm een tijdje op de spreekwoordelijke schoorsteen!



Ben ik blij dat ik als tweede een dochter heb zeg…of zegt dat ook niets? :wink: :smiley:

mmmmm tja … huh… je kan het gewoon niet tegenhouden , ook wij hebben het lang volgehouden maar …zodra ze naar school zijn…



en ach ik heb zelf ook vroegah met de kids uit de buurt oorlogje gespeeld , en net alsof hoofden afgehakt en ik ben er ook geen agressief typje van geworden…maar… we kopen het zelf absoluut niet…

en we vragen het ook niet op verjaardagen(wij zijn meër van de nuttige cadeaus op zijn verjaardag want het is vlak na sinterklaas en kerst dan krijgt ie al genoeg "rommel ) maar tja… we zijn er nu dus wel wat makkelijker in geworden…

Zo dacht ik eerst ook. Maar kinderen spelen hun spel toch wel. Liepen ze hier met grote takken rond het huis zogenaamd te schieten. De 4de vind alles wat met het soldaten te maken heeft geweldig. Zo ook met ridders.

Dus behalve een ridderkasteel met ridders die uitgerust zijn met allerlei wapens is het hier ook bezaaid met tanks, jeeps, leger helikopters etc.

En ik denk maar zo hij kan er nu beter mee spelen dan is hij misschien uitgespeeld als hij groot is.

Ben dus ook wat minder krampachtig geworden in dat soort speelgoed.

Zo dacht ik ook.

Net als bij Jan, kwam het eerste pistool van de kermis. En door het waterfeest op school, kwam er ook een watergun. En met Duplo kun je ook pieuwen (zo noemt Mats het om een of andere reden) maken.

Ik heb het nog steeds tegen kunnen houden, maar idd de invloed van anderen ja…



“Mama, ik wil een zwaard en een geweer, dan kan ik oorlogje spelen” :shock: echnie… “ja maar die en die heeft dat wel en ik heb he-le-maal niks” agossie :roll:



En nu zijn die biedermannen of hoe die krengen maar heten zo “in” En ik weet, zodra dat ding in huis is, dat dan zijn kleine broertje beschoten wordt met knikkers… dus… daar speelt ie maar mee bij vriendjes vind deze mams

b-dman komt er hier ook niet in hoor.

of hij moet geld voor ziojn verjaardag krijgen

tja, dan kan ik het niet tegenhouden

schaam sachaam sil heft wel een biedeman gekregen… :oops: :mrgreen: maar hij schiet tot nu toe alleen op andere knikkers dus hij ziet het als een ander soort spel…



maar persoonlijk denk ik war een vreselijke dingen en afschuwelijk duur!(je moet ze ook nog eens zelf in elkaar zetten :shock: )

Voor Stijn buiten waterpistolen (door hem praktisch spuiter genoemd :lol: ) geen vechtgereedschap op zijn wenslijstje. Dus met zijn verjaardag zal ik dat zeker rondbazuinen. Als optie geef ik nog steeds kledingmaten, specifiek speelgoed, (gereedschap is erg favoriet) Boeken of centjes voor een groot kado.

Misschien ben ik dom maar…wat is een biederman??? :oops:

een B-man is een nieuwe rage op de basisscholen het is een popje die knikkertjes schiet en tja… dat is leuk vinden de kids…ik vind het een vreselijk geval waar ik dan ook nog eens heeeeel veel moeite voor moest doen om het rotding in elkaar te zetten :oops:

Jee en er staat 8+ op, dat wist ik niet eens nog!

je hebt verschillende modellen he

daar hangt het een beetje van af

Op het moment hier nog geen zwaard in huis…

maar wieweet komt het er later wel… als Thomas naar de Vrije School gaat vieren ze ook het Sint Michaels feest, een oogstfeest, maar Sint Michael (het goede) won in een zwaardgevecht van de draak (het slechte)… dus wieweet speelt Thomas als hij 5 is wel met een zwaard… maar dan liever een mooie houten dan 1 van de kermis… en dan wel om de draak te verslaan en niet om mensen te doden… :roll:

Maar op het moment ben ik blij dat hij een voorliefde voor poppen heeft!

Ik heb dan nog geen peuter, maar wil mij er wel tegen aan bemoeien.

Hier ook geen pistolen. Zwaarden mag op zich wel. Maar ik heb een bloedhekel aan pistolen die er ook nog eens superecht uit zien.



Maar goed, ik had het er laatst met een collega over en die zei; ja hoor mag. Je kan het namelijk niet tegenhouden. Oorlogje spelen zit nu eenmaal in jongetjes hun bloed. Ik ging daar overnadenken, want ze heeft wel gelijk. De meeste jongetjes (niet allemaal) zijn gek op schieten en oorlogje, de meeste meisjes houden van poppen-thee-uurtjes…



Het is dus niet tegen te houden, maar ik ben wel tot de conclusie gekomen dat ik geen plastic pistolen ga kopen. Als hij van lego een pistool maakt en daar mee schiet (gebruikt hij tenminste nog zijn fantasie) dan vind ik het prima, maar ik ga hem niet motiveren.



Zwaarden vind ik een ander verhaal. ELk kind wil riddertje spelen en omdat een zwaard tegenwoordig niet meer gebruikt wordt om je agressief te uiten op tv, in oorlogen etc. Wordt het minder gestimuleerd in mijn ogen en denk ik dat kinderen het minder associeren met geweld, als meer in gewoon leuk spelen…

Begrijpen jullie het nog…?

Ik begrijp mijzelf amper…



Maar dan geen plastic zwaarden maar gewoon hout…

Als het moet, dan zou ik eerder voor plastic zwaarden kiezen, dan voor hout.

Hout komt zo hard aan als een kind in zijn spel ineens wel bikkelhard uithaalt :angel: