hier gaan mijn haren van overeind staan

pffffff…



Naar aanleiding van het slaapgedrag van Viènne heb ik eens contact opgenomen met het cb… dacht dat ik er goed aan deed maar voel me nog slechter erdoor.



Ik de situatie voorgelegd dat ze snachts steeds eerder komt en nu zelfs soms 2 keer.

Vraagt ze hoeveel voedingen ik geef en of ik de tijden wil opnoemen dus zo gezegd zo gedaan.



Zegt ze dan is de borstvoeding niet meer genoeg en moet je maar het flesje geven aan de 4 voedingen die ze overdag krijgt heet ze niet genoeg en daarom slaatp ze snachts niet door…



Ik zeg ik heb niet het idee dat ze te weinig krijgt zegt ze jamaar misschien drinkt ze wel maar krijgt ze niks binnen…



Ik zeg maar toch merk ik dat ze wel genoeg krijgt ze zegt ja ze moeten een liter per dag binnen krijgen…





De haren stonden echt recht op mijn kop en sprak haar ook tegen, ze wist niet wat ze ermee aan moest en heeft gezegd dat mijn cb verpleegkundige mij straks terug belt.



Nou wat vinden jullie hiervan…



Is het echt mogelijk dat mijn bv terug loopt(ik geloof het niet)

En moet ik dan echt vaarwel zeggen aan de bv(geloof ik ook niet)

Het is wel mogelijk dat je bv terugloopt en dat je baby daardoor in de nachten weer komt, maar dat betekend uiteraard niet dat je de bv moet opgeven.

Ter troost, Lieke heeft dit ook een poos gehad. Rond de 6 maanden gebeurt er van alles, de tandjes komen langzaamaan door, en er is vaak weer sprake van een sprongetje. Bij Lieke waren het de 2 ondertandjes en het leren kruipen. Nu ze daarnaast ook nog eens goed de groente en fruithap beheerst (ben met 6 maanden begonnen) slaapt ze sinds een week of 2 weer door, maar dat heeft dus ook een maand geduurt.



Je kunt proberen haar voor het slapen weer wat te laten clusteren, dus op jouw verzoek een aantal keren vaker aanleggen, misschien dat dat baat, misschien ook niet. Probeer verder in de nachten je erop in te stellen. Denk niet in de tijd dat je wakker bent, maar in de uren slaap die je wel hebt. (sterker nog, ook veel flessekindjes hebben dit, maar dan moet je dus in de nacht ook nog eens de keuken in)

Pak haar bij je zonder te praten, leg haar aan, als ze klaar is met drinken leg je haar weer terug. Ik merkte een week of 2 geleden dat ze vrij snel alweer aan de borst in slaap viel, zonder echt een stevige portie te drinken. Aangezien de hapjes toen ook steeds beter gingen heb ik 2 nachten geinvesteerd met enkel wiegen en troosten. Daarna sliep ze vanzelf weer door.



Wat je cb verteld is dus beide onzin. Voldoende aanleggen is bij zo’n ervaren baby ook voldoende drinken. Daar kun je gerust op zijn. Bijvoeden hoeft dus niet, en de bv vaarwel zeggen al helemaal niet :wink:

Inkie bedankt voor je reactie.



Gelukkig is Viènne niet de enige, vind het alleen zo raar omdat het voorheen echt heel goed ging ze kwam standaard rond een uur of 04.00 05.00 snachts en daar was ik erg tevreden mee.



Maar ja ineens 2 keer komen is wle vermoeiend dan… sorry voor de moeders die er nog vaker uit moeten dan ik.



Ik ben trouwens wel bezig met afbouwen van de borstvoeding zodat ik 22 januari bijvoorbeeld alleen ngo ochtend en avond voeding geef.



Ik geef nu buiten de nachtvoeding om:



09.00 bv

12.30 bv

16.30 fv

19.30 bv



Wat is de volgende stap aangezien dan de 2e voeding vervangen dient te worden, dan zou dat dus de 9 uur voeding zijn…





Ik werk straks om 7 uur smorgens dus moet eigenlijk rond 06.15 voeden als het kan wie helpt mee ik weet niet zo goed hoe en wat ik hety moet gaan doen

Herken het helemaal jacqueline. Lara kwam rond 4/5 maanden ineens ook weer 's nachts. Eerst 1 keer, dat vond ik nog te doen. En toen twee keer, dat vond ik wel veel…



Met zes maanden zijn we gaan proberen om die nachtvoedingen af te bouwen, dat wil zeggen dat ik haar genoeg gaf om geen honger te hebben, maar geen hele voeding. Ze ging toen overdag meer drinken en hield vanzelf op met de nachtvoedingen. Rond die tijd gingen we haar ook pap geven 's avonds en dat vult ook langer voor de nacht.



Als je toch al begonnen bent met KV, zou je kunnen proberen om juist van de laatste voeding een KV-voeding te maken. Daar slapen ze vaak langer op. Als ze straks overdag vast voedsel gaat eten, dan maakt het denk ik niet veel meer uit. Maar nu zou het kunnen helpen.

's Nachts zou ik BV blijven geven. Niet alleen vanwege het gemak, maar ook omdat dat een produktiebooster is.

Overigens vind ik 4 voedingen voor een kindje van 5 maanden niet veel. Als ze altijd tevreden was, is het duidelijk genoeg. Maar als ze nu 's nachts vaker wil drinken dan jou lief is, zou je kunnen proberen om haar overdag een keer vaker te voeden, of misschien 's avonds laat een keertje extra?

4 voedingen overdag en snachts 1 Ã 2

Hey Jacq, ik had laatst ook het idee dat m’n bv terugliep, niet omdat Sterre 's avonds vaker kwam, maar omdat ze zo kort drinkt steeds en niet meer tevreden lijkt te zijn na een voeding. Maar op 't cb zeiden ze dat als je hummel met bv om de 4 uur komt (overdag dus), dat ze dan acht wel genoeg heeft. Beetje kort door de bocht misschien, het is natuurlijk per kind toch wel verschillend, maar ik denk wel dat je het zelf wel merkt als Viènne te weinig binnen zou krijgen.

Klote dat ze bij het cb zo achterlijk doen. bij ons op 't cb proberen ze juist zo gerust te stellen, da’s wel fijn. Als je kindje genoeg groeit, tevreden en alert is, dan is het met je bv vast wel in orde hoor. Lijkt me dan eerder dat het gewoon ff een periode is, net als Inkie zegt. Hier gaat de bv nu gewoon weer goed, en als ik denk dat Sterre toch nog honger heeft, geef ik haar gewoon een fles. Negen van de tien keer wil ze die dan helemaal niet, dus dan weet ik weer dat ik me voor niks zorgen maak, en dat haar buikje gewoon lekker vol is.



Succes meis! :-*



xHeske

Hier ook zo’n lekker CB. Ik heb er een tijdje over gedaan om er achter te komen dat Jamy er een uur over deed voor hij tevreden was. Dus hij was bij het eerste bezoek niet echt veel aangekomen. Toen zei ze zonder daar verder naar te informeren dat ik maar op fles voeding over moest stappen. Ik uitgelegd van hoe en wat, zij ze toch maar over sirieus over flesvoeding te moeten na gaan denken.

Dat heb ik dus niet gedaan ben gewoon lekker met de borstvoeding doorgegaan. hij was tevreden had genoeg plasluiers en was vrolijk en alert dus ik laat me niet gek maken. En hij heeft inmiddels zijn gewicht verdubbeld. Dus gaat goed hier. Toen ik dat aan de verpleegkundige van het CB vertelde zei ze je moet je ook echt niet alles aantrekken van wat hier gezegd wordt, het is jouw kindje dat ken jij het beste.



Groetjes Yvette

Afgezien van Mica’s nachtgedrag 8) , geef ik hem 23 uur ook nog een voeding…Ik maak hem daarvoor wakker en dan slaapt hij direct weer door…

(ik bedoel daar dus mee, dat hij dan niet wakker blijft)…



Misschien een tip

@yvette26 wrote:

dus ik laat me niet gek maken.


Hoeveel moeders zouden zich hierdoor wel ‘gek’ laten maken? Ik denk heel veel… :?

Ik denk niet dat je borstvoeding terug loopt, ik denk dat je kindje gewoon wat meer wil drinken omdat ze groter wordt en meer indrukken te verwerken krijgt.



Je kan proberen om juist overdag wat vaker een voeding te geven, zodat ze 's nachts wat minder vaak komt.

Doe dat bijvoorbeeld met ieder moment dat jij iets eet of drinkt en voor en na de slaapjes.

Zo bouw je heel makkelijk wat extra voedingen in, zonder dat je er erg veel extra tijd aan kwijt bent.



Ik zou het zeker niet gaan zoeken in kunstvoeding, daardoor loopt juist je borstvoeding terug.

Hoi,



Voor wat het waard is:



Mijn dochter is nu 5 maanden en een week. Net twee weken geleden wilde ze ineen keer veeeeeeel meer eten (te merken aan het aantal cc per fles bij de gastouder dat ze wilde hebben). Toen kwam ze dus ook ineens weer twee tot drie keer 's nachts. Nu is het weer minder, maar word ik wel met van die voetballen wakker en kolf ik anderhalf keer zoveel. Bij mij waren het dus ‘gewoon’ regeldagen.



Overigens merk ik ook dat als ze zich niet lekker voelt (sprongetje of van het weekend tandjes (2 in een keer)) ze veel vaker komt voor de borst. Bij de gastouder komt ze niet vaker voor de fles, dus het is gewoon troost.



En als laatste is het bij mij zo dat ze nog nooit een hele nacht heeft doorgeslapen. Ze wordt standaard rond 4 uur wakker en is dan uitgehongerd… Ik geef dan rond half 7 gewoon weer borst voordat ik naar mijn werk ga (daar vraagt ze dan niet om). Op die manier zit ze momenteel op 5 voedingen per dag.



Liesbeth

Nou ben ook bezig om de borstvoeding af te bouwen zodat ik 22 januarie voledig fles of alleen nog de avond nacht voeding…



Vanmorgen weer cb gebeld om te vragen welke voeidng ik nu beste kon vervangen voor flesvoeding… had weer dezelfde vrouw eraan die ik 3 dagen terug ook aan de lijn had.



Ik gaf mijn schema door:



1- nachtvoeding

08.30 bv

12.30 bv

16.00 fv

19.30 bv



Ik vraag welke voeding kan ik nu het beste afbouwen?



Zegt ze ik zou in de nacht een flesje gaan geven???

Ik zeg ja dan zit ik snachts met flesjes te hannessen zegt ze nou ik laat de vpk wel even terug bellen…



pffff weer zon antwoord waar je niks meer kan.



ik vraag het hier anders wel even.



Dus wie weet wat de volgende stap is???

Meid ik zou het niet meer aan het CB vragen in het vervolg

Daar krijg je duidelijk geen goed advies



Ik doe dat ook niet wat de bv betreft vraag ik alles aan de VBN of mijn LK

Van hen krijg ik zinnige adviezen en het CB mag zich beperken tot de prikken en het wegen.

Ik voreg vooraf aan het telefoongesprek ook nog:

Ik heb een vraag over afbouwen van bv kan ik daarvoor bij u terecht?



Had de naam moeten vragen als ik de keer erop weer haar aan de tel krijg zeg ik gelijk laat me maar terug bellen door de vpk

Als je wilt afbouwen zou ik denk ik nu proberen de 2de voeding ook FV te doen,

zodat smorgen en savonds je borsten nog goed leeggedronken worden.

Bij mij liep het daarna vanzelf terug.

Ik geef nu nog alleen smorgens bv…de ene keer heeft hij daar genoeg aan,

de andere keer moet ik nog een flesje erbij geven.

Waarschijnlijk is het een dezer dagen gewoon helemaal finito…



En op de meeste CB hebben ze van BV idd niet echt veel verstand…helaas…



Edit: Ik lees net dat je ook nog snachts voedt…

In dat geval kun je de eerste voeding smorgens waarschijnlijk beter vervangen…

En ik zou idd juist snachts niet met een flesje gaan klooien…ppfff

dat is inderdaad precies wat ik bedoel.

Soms zeggen ze dat de nachtvoeding niet meetelt en dat in mijn geval 0830 de 1e voeding zou zijn ipv de nachtvoeding.



Dus die van 08.30 dan vervangen voor een flesje?



En de volgende stap die van 12.00

Denk het wel…

Zolang de nachtvoeding er nog in zit kun je ook evt daarna de laatste avondvoeding vervangen…

Zolang je maar zorgt dat hij regelmatig wel even je borsten ook leegdrinkt,…

Anders heb je kans dat het of gaat ontsteken…of stuwing omdat het te lang duurt…of juist dat de produktie achteruit holt ipv langzaam loopt…



En je hoeft ook niet perse elke dag de zelfde voeding BV of FV te geven natuurlijk…

Kan je ook best afwisselen las dat even beter uit komt…



Stel dat de nachtvoeding opeens niet meer hoeft …dan zitten je borsten smorgen waarschijnlijk erg vol…dus dan beter eerste voeding BV…



Het klinkt heel ingewikkeld…maar mijn ervaring is dat het zich vanzelf wijst eigenlijk…

Ik heb een paar weken gewoon elke keer voor een voeding even gevoeld of ik erg op spanning stond…of dat het wel meeviel…en afhankelijk daarvan KV of BV gegeven…

@jacqueline20 wrote:

Nou ben ook bezig om de borstvoeding af te bouwen zodat ik 22 januarie voledig fles of alleen nog de avond nacht voeding…



Vanmorgen weer cb gebeld om te vragen welke voeidng ik nu beste kon vervangen voor flesvoeding… had weer dezelfde vrouw eraan die ik 3 dagen terug ook aan de lijn had.



Ik gaf mijn schema door:



1- nachtvoeding

08.30 bv

12.30 bv

16.00 fv

19.30 bv



Ik vraag welke voeding kan ik nu het beste afbouwen?



Zegt ze ik zou in de nacht een flesje gaan geven???

Ik zeg ja dan zit ik snachts met flesjes te hannessen zegt ze nou ik laat de vpk wel even terug bellen…



pffff weer zon antwoord waar je niks meer kan.



ik vraag het hier anders wel even.



Dus wie weet wat de volgende stap is???


Op de site van friso staat een schema hoe je kan afbouwen… En dan kan je zelf stoppen wanneer je voldoende live voedingen hebt laten vallen. Ik denk dat ik de site niet neer mag zetten, dus even googlen op friso kindervoeding

Kom ik weer, het lijkt wel of ik aandelen heb, maar dat is niet zo hoor :wink: . Ik hoor altijd heel veel klachten over het cb als het gaat om borstvoeding. Daarom wil ik graag eventjes kwijt dat als je vragen hebt over borstvoeding je buiten dit forum ook terecht kan op



http://www.borstvoedingsforum.nl/index.php



Hier zitten net als hier een hoop ervaren borstvoedingsmoeders maar ook vrijwilligers van o.a. de lactatiedienst en VBN. Het gaat daar alleen over borstvoeding en je kan er dus met al je vragen hierover terecht (ook over het afbouwen ervan). Je hoeft geen lid te zijn, je kan je vragen gewoon als gast stellen.



(is het eigenlijk toegestaan om links naar andere fora te plaatsen?)

hoi



Mijn gyn. zei ; de 2de of 3de voeding weglaten en vervangen door een fles.Dit 3 dagen doen en dan de volgende vervangen , dit weer voor 3 dagen enz… en overhouden de momenten dat je bv wil blijven geven!!



Veel succes

:-*