Heupluxatie

Wij horen zojuist dat in de familie van mijn vriend heupluxatie voorkomt. Zijn nichtje (37) is er recent voor het eerst aan geopereerd en heeft gehoord dat dit erfelijk is. Oma vertelt dat 2 zussen van haar het ook hadden en kinderen van verweg en nog verder weg familie ook… Nu zitten wij met wat vragen, alhoewel Hieke het niet lijkt te hebben zijn we natuurlijk verbaasd dat dit nichtje pas op 37 jarige leeftijd de diagnose heeft gehad + operatie. Stel dat… dan willen wij dat graag voorkomen.



Heeft iemand hier ervaring mee en wat nu te doen? Huisarts? CB? ( :shifty: ) Afwachten tot ze gaat lopen?

je kan altijdt advies vragen aan je huisarts.

maar ofze werkelijk wat gaan doen dat durf ik je niet te zeggen omdat er nu geen aanleiding is om dit te onderzoeken. dan moet er al een dna onderzoek gedaan worden en deze zijn natuurlijk zeer kostbaar dit doen.

het is wel goed omdit aan te geven want mocht er ooit wat wezen kunnen ze meteen actie ondernemen.

op google kun je veel info vinden over heupluxatie/dysplasie.

http://www.erfelijkheid.nl/zena/heupl.php

He Sis,



Dat is vervelend zeg, ik hoop niet dat er iets mis is met Hieke’s heupjes.



Tegenwoordig letten ze bij het CB al heel goed op en sturen ze bij de minste twijfel door, zeker als je kindje een lange tijd in stuit heeft gelegen, zoals bij Hieke. De kans dat Hieke een heupafwijking heeft en dat niet gezien is, is dus erg klein. Toch kun je voor je eigen gemoedsrust een röntgenfoto laten maken. Zo gepiept, en je hebt meteen antwoord. Anouk moest automatisch voor die foto met 3 maanden, ivm mijn dubbele heupluxatie bij geboorte en dysplasie in de jaren erop. Dan ook nog eens een dametje (meiden hebben grotere kans dan jongens) en een stuitertje tot ver in de zwangerschap. Maar bij haar was het oke. Dat was dus met 1 simpele foto te zien. Dus ik zou even vragen of ik langs de röntgen mag :wink:



Succes ermee!!

Ik zou ook voor je eigen gemoedsrust vragen of je een foto mag laten maken. Maar ik denk net als Smiley dat de kans klein is dat ze het heeft. Ze letten er echt heel goed op.

Dank voor de antwoorden! :-*

Moet woensdag voor mezelf naar de huisarts dus dan zal ik het eens aankaarten. Ik merk verder niks aan Hieke en ze is er idd op het CB en volgens mijn in het zhs bij geboorte ook wel op gecontroleerd. Toch slaat je hart een slag over als je het zo hoort… :shifty:

Heuoluxatie kun je zien door de beentjes recht naar beneden te strekken, er moet dan duidelijk een paar cm beenlngteverschil inzitten.

Ja enige manier om te voorkomen is het dragen van een brace zeg maar, die krijgen volwassen ook voorgeschreven wanneer heup luxeert

Jaqueline, dat klopt inderdaad als de luxatie aan 1 kant is, dan wijkt de lengte van beide benen af, omdat de ene heup in de kom zit en de andere ernaast/eronder. In die gevallen heb je ook vaak verschil in liesplooien, een scheve bilnaad, enz. Maar als de luxatie aan beide kanten is, dan is er geen verschil meer in lengte, tenminste, het hoeft niet zo te zijn. Beide heupkoppen liggen dan immers buiten de kommen. Daarom is een röntgenfoto het enige dat echt uitsluitsel geeft, hierop kun je namelijk de koppen in of buiten de heupkommen zien zitten. Je kunt vooraf nog wel een testje doen, waarbij je kijkt of de beentjes ver genoeg naar buiten gedraaid kunnen worden (abductietest), ligt de heup (/heupen) uit de kom, dan geeft het kindje vaak pijn aan hierbij, en/of is deze beweging beperkt. Deze test doen ze ook bij het CB en bij twijfel sturen ze meteen door voor een foto. Maar bij deze test is er ook alleen verschil in beweging en/of pijn, als 1 heupje is aangedaan. Gaat het om beide heupjes, dan is er weer geen verschil.

Geen verschil betekent dus niet altijd geen afwijking, helaas.

heb je inderdaad gelijk in, maar dacht dat het om 1 ging :wink:

@jacqueline20 wrote:

heb je inderdaad gelijk in, maar dacht dat het om 1 ging :wink:


We weten nog niet waarom het gaat. Waarschijnlijk nergens om… :pray:

Vrà gen om die rontgen!!



Bij Bo hebben ze pas kort na haar 2e verjaardag heupdysplasie ontdekt en dan ben je dus niet echt blij…(op z’n zachtst gezegd)

Vandaag bij een tante geweest en die zei ijskoud: Nee hoor Hieke heeft het niet want het slaat een generatie over. :eh: Ja du’h sorry hoor maar ik geloof niet in sprookjes. Of ben ik nu gek? Morgen maar eens overleggen met de huisarts. En trouwens het gaat hier niet om dysplasie maar luxatie, dat zijn toch verschillende dingen? Wat ik me vandaag ook nog zat af te vragen nav de eerste reactie van monique: Wat is het nut van DNA onderzoek bij de diagnose van luxatie?

@Sisil wrote:

We weten nog niet waarom het gaat. Waarschijnlijk nergens om… :pray:




dat hoop ik ook voor jullie! :-*

Hoi Sisil!



En hoe ging het bij de HA? Heb je nog gevraagd of er een foto gemaakt kan worden om te zien of er niks aan de hand is?





groetjes!!

Als ik jou was zou ik het gewoon laten checken. En het is een fabeltje dat het een generatie overslaat. Bij ons zit het ook in de famillie. En het gekke was dat het niet direct een opa of oma was of mijn ouders zelf…

Mijn zusje heeft heupluxatie en ik heb zelf heupdysplasie alleen bij mij kwamen ze er veel te laat achter…toen ik 21 was. Terwijl mijn moeder verschillende keren had aangegeven dat er iets niet klopte en ik heel vaak pijn had.

Daarom wilde ik absoluut dat Elina onze oudste gecontroleerd zou worden. Ze heeft met 3 maanden een echo gekregen. Gelukkig had ze toen niks totdat ze last kreeg met lopen en haar voetje steeds wat schever neerzette met lopen. Toen begon er gelijk een lampje te branden dus weer voor controle geweest. Daar bleek ze wel een afwijking te hebben maar minimaal, daar gaan ze niks aan doen. (het bleek dat ze kinderreuma had vandaar dat ze zo ging lopen).

jouw kindje hoeft het echt niet te hebben, maar je kunt het maar beter extra laten controleren dan niet en er dus te laat achterkomen. Soms zien ze met de drie maanden ook niks hoor, maar komen ze erachter zodra een kindje gaat lopen. En ook aan de plooi is het niet altijd te zien zoals ze bij het consultatiebureau zeggen… dus gewoon lekker een echo dan weet je het zeker.

@Sisil wrote:

En trouwens het gaat hier niet om dysplasie maar luxatie, dat zijn toch verschillende dingen?




Dysplasie betekent dat de kom onderontwikkeld is (soms de kop ook), waardoor de heupkop wel op de goede plek zit, maar evengoed niet helemaal omvat wordt door de heupkom. Luxatie betekent ‘uit de kom’. Vaak is bij een luxatie ook sprake van een dysplasie, waardoor de kop makkelijker uit de kom schiet. Maar een luxatie kan dus ook plaatsvinden bij een volledig normaal gevormde kop en kom, en ook pas op latere leeftijd (kan ook komen door bijvoorbeeld een val, net als je schouder uit de kom) En een dysplasie hoeft niet altijd gevolgd te worden door een luxatie, de boel kan ook gewoon netjes op zijn plek blijven zitten.

Het zijn dus inderdaad 2 verschillende dingen, die met elkaar te maken kunnen hebben, of los kunnen staan van elkaar…



Ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg :shifty:

Vanmorgen bij de huisarts geweest. Hij nam het verhaal gelukkig serieus. Vroeg wanneer ik weer met Hieke naar het CB moet (ik was alleen bij de huisarts) en zei dat het vroeg genoeg was (half januari) het daar te controleren. Tot op heden is ze telkens met vlag en wimpel door de heuptesten gekomen. Als wij toch eerder Hieke gecontroleerd willen hebben zijn we altijd welkom. Als hij dan twijfelt òf wij zijn geruster door extra controle dan wil hij haar wel doorsturen voor een echo. (geen röntgen, ben vergeten te vragen waarom echo maar dat kan ik altijd nog doen als we daarvoor gaan) Dit neem ik dus mee naar huis en heb ik het vanavond met mijn vriend over.

Als ze kleiner zijn kunnen ze bij een echo beter zien of er afwijkingen zijn en het is ook wel wat makkelijker hoor. Want bij een rontgen moet je wel stil liggen en in bepaalde houdingen.

Ze kijken er op het cb wel goed naar inderdaad. Bij Amy kwamen de knietjes ongelijk uit en bij het draaien van de beentjes naar buiten, gaf Amy pijn aan. Dus werden we inderdaad doorgestuurd voor een echo.

Die kinderarts was echt een geweldige man. Er bleek helemaal niets aan de hand te zijn gelukkig.



Nu de afgelopen keer werd toch weer gekeken (ondanks dat de echo goed was) of haar beentjes en of bilplooi gelijk waren.



Maar als het je geruster maakt, zou ik gewoon zelf om een echo vragen.

Ik heb het zelf als kind gehad (als baby) en bij mij hebben ze het ontdekt omdat ze mijn liesslagader niet konden voelen en omdat ik 2 plooien onder mijn rechterbil had. Bij ons komt het helemaal niet in de familie voor dus volgens mij is het niet erfelijk.

@Hanneke25 wrote:

Bij ons komt het helemaal niet in de familie voor dus volgens mij is het niet erfelijk.


Voor zover ik me er nu in verdiept heb is het wèl erfelijk. Zeker als je als vrouw dysplasie of luxatie hebt (gehad) heeft je kindje er een verhoogde kans op, helemaal als je kindje ook nog eens een meisje is en/of in stuit gelegen heeft. Het is trouwens ook erfelijk in de mannelijke lijn. Ron en Emma zijn daar het bewijs van.