Heupluxatie

Hier ook haske erfelijk, mijn zusje en ik hebben het allebei en een derde zou het hoogstwaarschijnlijk ook gekregen hebben. De verhoogde kans is dus erfelijk, maar je krijgt het niet persé als je familieleden het ook hebben en je krijgt het ook niet persé niet als je familieleden het niet hebben.



Ps, Sis…



Had je de uitleg op het verschil dysplasie/luxatie-vraagje gelezen? :shifty: Misschien had je eroverheen gelezen :slight_smile:

:mrgreen:

@Smiley wrote:

Ps, Sis…



Had je de uitleg op het verschil dysplasie/luxatie-vraagje gelezen? :shifty: Misschien had je eroverheen gelezen :slight_smile:


Ja, maar blijkbaar is er iets elementairs niet blijven hangen… :eh:

@Smiley wrote:

Daarom is een röntgenfoto het enige dat echt uitsluitsel geeft, hierop kun je namelijk de koppen in of buiten de heupkommen zien zitten. Je kunt vooraf nog wel een testje doen, waarbij je kijkt of de beentjes ver genoeg naar buiten gedraaid kunnen worden (abductietest), ligt de heup (/heupen) uit de kom, dan geeft het kindje vaak pijn aan hierbij, en/of is deze beweging beperkt. Deze test doen ze ook bij het CB en bij twijfel sturen ze meteen door voor een foto.




Een röntgenfoto is inderdaad het enige wat uitsluitsel geeft. Maar op zeer jonge leeftijd zijn de koppen helemaal nog niet zichtbaar op een foto. De koppen bestaan namelijk nog uit kraakbeen wat nog uit moet harden, en kraakbeen is op een röntgen niet zichtbaar en op een echo wel. Wel is op een röntgenfoto te zien of de heup wel of niet in de kom zit, daar hoef je de kop namelijk niet voor te zien.



Die testen die je beschrijft (de Ortolani en Barlow) mag je absoluut niet zelf doen. Met deze testen kijken ze namelijk echt niet alleen hoever de beentjes gespreid kunnen worden, maar ze draaien hierbij ook de heup uit de kom om te zien of de heup makkelijk luxeerbaar is wat kan wijzen op een dysplasie.



@Smiley wrote:
@Sisil wrote:
En trouwens het gaat hier niet om dysplasie maar luxatie, dat zijn toch verschillende dingen?




Dysplasie betekent dat de kom onderontwikkeld is (soms de kop ook), waardoor de heupkop wel op de goede plek zit, maar evengoed niet helemaal omvat wordt door de heupkom. Luxatie betekent ‘uit de kom’. Vaak is bij een luxatie ook sprake van een dysplasie, waardoor de kop makkelijker uit de kom schiet. Maar een luxatie kan dus ook plaatsvinden bij een volledig normaal gevormde kop en kom, en ook pas op latere leeftijd (kan ook komen door bijvoorbeeld een val, net als je schouder uit de kom) En een dysplasie hoeft niet altijd gevolgd te worden door een luxatie, de boel kan ook gewoon netjes op zijn plek blijven zitten.

Het zijn dus inderdaad 2 verschillende dingen, die met elkaar te maken kunnen hebben, of los kunnen staan van elkaar…



Ik hoop dat ik het een beetje goed uitleg :shifty:


Helemaal goed uitgelegd :thumbup:



@Sisil wrote:
(geen röntgen, ben vergeten te vragen waarom echo maar dat kan ik altijd nog doen als we daarvoor gaan)


Waarschijnlijk omdat op een foto nog niet alles zichtbaar is omdat veel nog uit kraakbeen bestaat. Maar dat wil niet zeggen dat ze geen diagnose kunnen stellen. Ik zou dus wel vragen om een röntgenfoto ipv een echo. (emma heeft overigens alleen maar foto’s gehad en helemaal geen echo).



@nadia wrote:
Als ze kleiner zijn kunnen ze bij een echo beter zien of er afwijkingen zijn en het is ook wel wat makkelijker hoor. Want bij een rontgen moet je wel stil liggen en in bepaalde houdingen.


Dat stilliggen duurt nog geen halve minuut. Het aan en uitkleden van het onderlichaam duurt veel langer. Het is heel even vervelend, maar doet geen pijn. En tegen de tijd dat ze is aangekleed is ze het allang weer vergeten.



@Hanneke25 wrote:
Bij ons komt het helemaal niet in de familie voor dus volgens mij is het niet erfelijk.


Het is inderdaad hartstikke erfelijk. Mijn vriend had het als baby zijnde en het is nu na 28 jaar weer terug gekomen. Onze dochter heeft het ook. Als één van de ouders het heeft, je kind in stuit heeft gelegen en ook nog een meid is, heeft je kind een grotere kans ook dysplasie te hebben. Ik dacht wel dat het alleen door één van de ouders doorgegeven kan worden. Of luxatie ook erfelijk is weet ik eigenlijk niet.



Sisil,

Weet je zeker dat het om een heupluxatie gaat? En is het een angeboren heupluxatie of niet? Jouw heup kan morgen ook wel uit de kom schieten en dan is er ook spraken van heupluxatie, maar het is dan niet aangeboren. Ik zou het eens goed navragen want het lijkt mij zeeeer vreemd dat iemand met een heupluxatie daar nu pas achter komt. Het lijkt mij dat je dat tijdens je leven echt wel moet merken :think:

Daan, je hebt helemaal gelijk, die testjes moet je niet zelf gaan doen. Ik lees net mijn bericht even terug en ik schrijf inderdaad in de je-vorm, wat de suggestie wekt dat je zelf zou kunnen testen, maar zo heb ik het niet bedoeld… Foute manier van schrijven dus… Ik bedoelde ermee dat MEN soms nog een testje doet voordat besloten wordt om echt over te gaan tot foto’s maken. Maar dat daarna evengoed vaak de foto volgt.

Ik heb zelf op de afdeling röntgen gewerkt en kraakbeen is inderdaad slechter te zien op een röntgenfoto dan op een echo. Het kan wel zichtbaar worden trouwens. Anouk heeft met 3 maanden dus wel een foto gehad en geen echo :think: Er stond een echo gepland, en de laborante vroeg zich af waarom er een echo stond en geen foto, en heeft toen besloten een foto te maken. Nooit tot me doorgedrongen dat een dysplasie dan minder goed zichtbaar zou kunnen zijn :wall: De dokter riep op de gang al naar me ‘de foto was goed hoor mevrouw’, dus hij had er alle vertrouwen in dat het oke is zo. Zal ik daar dan maar op vertrouwen? :think: (mieperdemiep)

Amy heeft met 7 maanden zelfs nog een echo gehad. Tegen mij zeiden ze dat ze vanaf 8 maanden een foto maken :think:

@Smiley wrote:

Daan, je hebt helemaal gelijk, die testjes moet je niet zelf gaan doen. Ik lees net mijn bericht even terug en ik schrijf inderdaad in de je-vorm, wat de suggestie wekt dat je zelf zou kunnen testen, maar zo heb ik het niet bedoeld… Foute manier van schrijven dus… Ik bedoelde ermee dat MEN soms nog een testje doet voordat besloten wordt om echt over te gaan tot foto’s maken. Maar dat daarna evengoed vaak de foto volgt.

Ik heb zelf op de afdeling röntgen gewerkt en kraakbeen is inderdaad slechter te zien op een röntgenfoto dan op een echo. Het kan wel zichtbaar worden trouwens. Anouk heeft met 3 maanden dus wel een foto gehad en geen echo :think: Er stond een echo gepland, en de laborante vroeg zich af waarom er een echo stond en geen foto, en heeft toen besloten een foto te maken. Nooit tot me doorgedrongen dat een dysplasie dan minder goed zichtbaar zou kunnen zijn :wall: De dokter riep op de gang al naar me ‘de foto was goed hoor mevrouw’, dus hij had er alle vertrouwen in dat het oke is zo. Zal ik daar dan maar op vertrouwen? :think: (mieperdemiep)




:slight_smile:

Gewoon vertrouwen want Emma heeft al vanaf 2,5 maanden alleen maar foto’s gehad. De kop was zelfs nu met 9 maanden aan de ene kant nog niet zichtbaar, maar het gaat bij dysplasie om de vorm van de kom. die is wel zichtbaar op de foto. Dus don’t worry. Ze kunnen een betere diagnose stellen met een röntgenfoto als met een echo.



Emma is trouwens bij de sint maartenskliniek onder behandeling geweest. Het orthopedisch centrum van NL, dus ik neem toch wel aan dat ze daar wel weten wat ze doen :shifty: :think: