Het staat ons zo tegen (PSZ)...

Waarschijnlijk mag Thomas na de grote vakantie al naar de PSZ, maar wij kiezen er (na lang praten en overwegen) bewust voor om Thomas niet eerder dan 2 1/2 naar de PSZ te brengen.



Nu sprak ik laatst mijn overbuuv over die PSZ, en ze vertelde over hoe het daar gaat. Die kinderen krijgen op school dan een bekertje drinken; de goedkoopste limonade die er is en dan mogen ze 3 van die partysnacks (van die zoute stokjes enzo) uitkiezen…

Ook heb ik al een aantal keer de soort van traktaties gezien.



Het staat ons ZO tegen, wij proberen zo min mogelijk toegevoegde suiker en goedkope rommel aan Thomas te geven, en dan moet ik dat tegen de tijd dat hij naar de PSZ gaat maar gewoon van tafel vegen, denken van ach het is maar 2 keer per week?! Dacht het niet!

En tegen de tijd dat hij 4 is mag hij weer gaan wennen aan diksap en andere biologische producten omdat hij dan naar de Vrije School gaat.



Kortom, de PSZ sluit niet aan bij onze ideeën en bij de ideeën van zijn toekomstige school… Ik ga als hij mag komen wel eerst met ze praten, of ik hem anders misschien zelf drinken mag meegeven ofzo, dan wil ik er nog over nadenken, maar anders… ga ik denk ik tot hij 4 is maar gewoon met hem naar peuterzwemmen/gymnastiek en muziek-op-schoot ofzo… :think:

Bij ons op het PSZ bracht ieder kind zijn eigen drinken mee en een stukje fruit. Misschien dat je met overleg dit ook mag doen?



Maar als het je tegen staat zijn er idd genoeg andere leuke dingen om te gaan doen.



Jaimy ging trouwens pas met 3 jaar naar de PSZ.

ik vind dat heeeeel apart… op de psz’s hier nemen kinderen eigen drinken en fruit mee… school ook. niks zoute snacks… en dat sochtends???



IK zou niet naar die psz gaan. Thomas mist er niets aan… idd kies dan peutergym, zwemmen muziek etc… sluit ook beter aan bij jullie ideeen kwa vrije school…



mijn mening over PSZ is dat het volledig niets toevoegt aan wat dan ook… sociaal gedrag leren ze ook op andere plaatsen en wat ze daar knutselen ach dat maakt ook niet veel uit…

ik ben blij met de psz



hier hebben we dan ook een zeer goed en ervaren peuterleidster

elk kind neemt zijn/haar eigen drinken en fruit mee.

er word vriendelijk doch duidelijk verzocht om kinderen fruit mee te geven en geen koekjes.

en ik moet zeggen, de meesten doen dat ook.

hier zijn ze actief bezig met knutselen, maar ook veel buitenspel, bezoek aan boerderij in de lente als er veel lammetjes zijn, wandelingen door het dorp, zingen, etc.

niet elk kind leert thuis knippen, of mag met de vingers verven.



ik vind het dus wel nut hebben

Onze jongste mag nog niet omdat er geen plaats is op de tijden waar ik hem graag wil. De een na jongste zit ook nog op de psz en het kan gewoon niet dat ik de een op dinsdag en donderdagochtend breng en de ander mee terug neem en de ander op maandag en vrijdagochtend en nr 1 weer mee terug neem. Dat valt niet aan de kids uit te leggen.

Maar de jongste is er meer dan aan toe. Ik krijg hem bijna niet mee naar huis als ik de ander breng. Het is niet zo zeer dat ze er persee iets moeten leren, maar op een gegeven moment zijn ze er gewoon aan toe dat de wereld om hen heen groter wordt, dat ze anderen leren kennen en daar mee om mogen gaan.

En idd, de peuterleidster die wij hier hebben is geweldig, ik zou geen betere kunnen wensen. Maar het bestuur wat momenteel actief is of beter gezegd zou moeten zijn, functioneert niet. Er komt geen info meer richting ouders en onderling is er ook geen communicatie, dus eigenlijk weet niemand wat er omgaat. En dat is jammer, want onze vierde is nu aan de psz toe en tot nog toe was ik meer dan tevreden. Dat geldt ook nog steeds voor de leiding, maar voor de rest heb ik het helemaal gehad en niet alleen ik, want ik hoor steeds meer klachten van andere ouders.

denk wel dat als een kind niet naar een KDV gaat ze op een gegeven moment idd aan een PSZ toe zijn ( en anders de ouders wel denk ik :wink: )

Dat laatste is ook beslist waar. Het lijkt mij heerlijk om weer eens een keer alleen te zijn. Nu heb ik contunue minimaal 1 om me heen. Maar tegelijkertijd vind ik die gedachte zo egoistisch. We zijn hartstikke blij met onze kinderen en het is gewoon druk, maar heel leuk, maar toch verlang je naar tijd voor jezelf. Eigenlijk best wel tegenstrijdig.

tja je blijft ook mens he… niet alleen moeder…



soms kan ik me zoooo irriteren dat ik niets iets even alleen kan doen… of dat ze aan mijn spullen zitten…

He dat herken ik! Toch leuk om te horen dat meer mensen dat hebben.

dat vond ik ook lekker hoor toen naar de psz ging

okee de eerste keer was raar

maar darana lekker om even te doen wat ik wilde

Ga eerst nog maar even navragen op de psz zelf… Niet gek laten maken door de overbuuv… :wink:

daar heb je ook weer gelijk in kaar…



en met dat PSZ niet echt wat toevoegt bedoel ik ook meer dat een kind geen achterstand oploopt of heel erg wat mist als hij niet naar de psz gaat… als je je niet prettig voelt bij die psz dan doe je het toch niet…



ja ik weet dat ze op psz ook wel achterstanden enzo signaleren en dat er dan aan gewerkt wordt etc… maar ik denk ook dat dat bij die kinderen ook op school gesignaleerd zou worden en dat er dan daar wel extra aandacht naartoe gaat… en aangezien marite dan eventueel andere activiteiten met haar zoon zou willen doen zou het sociale ook wel aan bod komen…

Hier nemen ze ook hun eigen drinken en fruit mee naar de psz.Ik vind dat amy daar erg veel heel geleeerd en de over gang naar school was niet zo groot mede door dat er veel kindjes van de psz bij haar in de klas zaten.

Hier neemt Nerine ook haar eigen drinken en koekjes mee. OP dinsdagmiddag alleen drinken en op vrijdagochtend drinken en een koekje.



Is er anders geen andere psz waar Thomas heen kan? Hier in ons dorp stikt het er van. :?

Ik ga natuurlijk eerst zelf kijken op de PSZ, en eens praten met de leidsters zodat ik uit 1e hand weet hoe het daar echt gaat, al weet ik dat nog wel een beetje omdat ik er zo’n 9 jaar geleden stage heb gelopen (en toen hadden ze ookal de “partysnack-koekjes”, maar voor de rest lette ik niet zo op de details).



Maar ik ga ook proberen om via de Vrije School, met andere peutermoeders een peutergroepje te beginnen, gewoon bij iemand thuis.

En in september ga ik beginnen met peuter-zwemmen/gym/muziek/dans.



Aan de voordelen van het gemakkelijk overgaan naar de kleuters heeft Thomas op de PSZ niet veel aangezien hij niet naar een school gaat hier in het dorp.



En een andere PSZ, hier in het dorp zijn er 2 van dezelfde organisatie. Voor de rest zijn er alleen KDVen.

huh… ik kom maar even met de deur in huis vallen maar voor zover ik weet zit er bij de vrije school hier in onze stad een eigen psz…is er bij jullie in de buurt ook niet zoiets of op zijn minst nog een andere speelzaal ?

sucses maar laat je niet gek maken door verhalen van en ga toch ook zelf eens informeren .



groetjes sanne

en vrije school heeft ook vaak een vrije speelklas (een peuterklasje dus). misschien is dat iets?

en anders zou ik als het je erg tegen staat gewoon wachten tot hij 4 is en dan lekker naar school. Zelfs dan is hij niet leerplichtig dus m.i. nog tijd genoeg om alles te leren. Zeker op een vrije school waar in de kleutertijd echt nog de tijd genomen wordt om te leren spelen.

succes in ieder geval.

Heel goed meis!!



en anders eigen drinken en eigen snack meegeven, daar zal toch niemand iets op tegen hebben…



raar zeg! van die zoute stengels ipv fruit of rijstwafel of liga…

ik hou daar ook niet van



ik moet eerlijk zeggen dat de meiden bij mijn thuis ook wel chips krijgen, maar eigenlijk alleen op verjaardagen of in het weekend… ze vragen er ook nooit om

De Vrije School in Assen heeft helaas geen peutergroepje.

Er zit wel een antroposofies kinderdagverblijf naast, maar dat kunnen wij niet betalen.



Ik ga nu eerst met hem op zwemles vanaf september. Zo ziet hij toch andere kindjes, wordt ook geprikkelt om met iets nieuws bezig te zijn… en ik vind het gewoon belangrijk dat hij zo snel mogelijk goed leert omgaan met water/zwemmen.



En ik ga eerst een gesprek afwachten al voel ik er denk ik meer voor om zelf een sofies-peutergroepje te beginnen met andere ouders.



Ach, we zien wel!

Tot nu toe heb ik nog niks van de PSZ gehoort dus zal wel wat langer duren al! Prima hoor! :slight_smile:

Thomas krijgt hier thuis ook wel eens iets zoets (suikerbommetje noem ik dat) en het is echt niet allemaal antroposofies-biologisch verantwoord, maar ik heb het graag ZELF in de hand en niet dat het 1 a 2 keer per week vaste prik is. Hij vraagt er nu nog nauwlijks naar, neemt nu nog genoegen met rozijntjes, een blokje kaas of een stuk fruit en afentoe een koekje.



Ik vind het wel moeilijk, voel me dan zo’n uber-eigenwijze moeder. :roll: