Aniek kijkt sinds ongeveer 3 maanden 2x per week naar het nieuws. Ze mag op dinsdag en vrijdagavond het nieuws kijken. Woensdagmiddag en zaterdag is ze vrij, dus dan kan ze het hebben om iets later naar bed te gaan.
Ze vroeg er zelf om en wij kijken mee, dus als er iets is waar ze zich druk om maakt, leggen we het uit. Tot op heden geeft het echt 0,0 problemen, ze slaapt prima, snapt al veel en vind het ook echt interessant. (er komen leuke discussies en gesprekken op gang) Maar ik krijg veel verbaasde blikken van andere ouders… Is het nou zo raar dan?
Op school krijgt ze ook lessen nieuwsbegrip en dan worden er net zo goed wat zwaardere onderwerpen besproken, dus wij vinden het een soort onderdeel van haar opvoeding. Ze word 8.
Welke leeftijd zouden jullie je kind nieuws laten kijken?
(gewoon nieuwsgierig, ze mag het alsnog blijven kijken, maar ben gewoon benieuwd naar visies van andere ouders)
Ik keek al erg vroeg naar het jeugdjournaal. maar das wel ietsie anders natuurlijk
Denk dat ik Lianne vanaf groep 5 naar het journaal laat kijken.
Met dit soort vragen denk ik al snel: dat moet iedereen bij zijn eigen kind inschatten.
Het ene kind kan het wel aan, het andere niet.
Hier staat het journaal wel eens op, soms zit Jo ongemerkt echt mee te luisteren. Als ik aan zie komen dat er echt even heftige dingen langskomen,dan gaat hij uit (zoals uitgebreide gesprekken over Robert M. bijvoorbeeld bij Editie NL). Op andere moment pikt hij een item op,wat hem bezig kan houden (zoals natuurrampen). Dan kijkt hij wel eens mee, vooral om uitleg te krijgen, anders ligt hij JUIST wakker. Iets per ongeluk horen en dan snel afschermen doet hier meer kwaad dan goed. Soms kan het goed zijn te laten zien dat het allemaal goed is gekomen.
Ben sinds kort wel wat sneller met Editie NL uitzetten. Niet om de inhoud,maar om de schreeuwende teksten in beeld. Sommige woorden en teksten hoeft hij niet te lezen. Hij zit dan wel al snel voor de TV ineens, omdat hij even wil weten wat er staat. Niet altijd nuttig…
Het is geen dagelijks ding en ook niet bewust. Maar soms ‘zien’ ze wel wat. Met name ontbijtjournaal, krijgen ze wel eens iets van mee.
Ik vind acht wel een goede leeftijd. Ik denk wel dat het voor ieder kind een beetje verschillend is, met name wanneer ze interesse beginnen te krijgen in meer dan wat er in hun eigen leefwereldje gaande is.
Ik denk dat dat helemaal aan het kind en de ouders ligt, maar ik zou sowieso niet mijn kind gelijk het NOS-journaal laten kijken maar beginnen met het jeugdjournaal.
Sommige dingen zijn in mijn ogen gewoon nog niet voor kinderen bestemd.
Ook al mogen ze heerlijk leergierig zijn en alles vragen, ze mogen van mij ook gewoon kind blijven in een soort van magische wereld zonder alle kommer en kwel.
ik zou nu, zonder kind van die leeftijd, zeggen: waarom niet alleen het jeugdjournaal? dat is er niet voor niks.
Maar toen mijn zoon 4 was, zou ik ook zeggen dat een kind van 6 nog geen jeugdjournaal hoeft te zien. Terwijl ik nu een zoon van 6 heb, en die wordt helemaal gelukkig van het zien van het jeugdjournaal (en van mij vertellen wat er allemaal gebeurd is in de wereld).
Kortom: ik vind het moeilijk inschatten bij kinderen die een leeftijd hebben die de mijne nog niet hebben. En daarnaast denk ik dat het onwijs persoonlijk is. Maar vertel: waarom geen jeugdjournaal?
Ik heb hier nog niet zo bij stilgestaan, maar mijn stiefzoontje is pas 7 en realiseert zich waarschijnlijk denk ik nog niet eens dat er journaal bestaat.
Wel of niet kijken? Het hangt waarschijnlijk van het type kind af. Is het een kind dat zich erg druk maakt of een kind dat nuchter is. Dat is niet bij elk kind op elke leeftijd hetzelfde. Persoonlijk zou ik beginnen met het jeugdjournaal.
Waarom wel jeugdjournaal;-) We kijken geen NOS journaal, maar RTL nieuws. En waarom… ja niks specifieks eigelijk… beetje zo gegroeid. Ze mag sowieso sinds februari ongeveer wat later naar bed, zo rond 19.30 en toen gebeurde het wel dat ze een paar minuten zag omdat mama en papa nu eenmaal vaste prik kijken. Ook zapte ze 's ochtends regelmatig zelf naar het ontbijtnieuws.
Voorheen vond ze nieuws stom, maar sinds een tijdje, vind ze het dus zelf interessant en in het jeugdjournaal komen de meeste dingen ook gewoon ter sprake, hooguit in een iets minder expliciete verpakking. Maar dat is dan qua tijd niet zo handig, want dan zijn wij in huis nog gewoon druk met van alles… Dus dat staat eigenlijk nooit op.
Ik vind ook dat elke ouder het zelf moet inschatten hoor, maar was toch wel nieuwsgierig hoe andere ouders dus denken over het item nieuws.
Ze word over 5 maanden 8, zit in groep 4, is niet op d’r achterhoofd gevallen, leest krantenkoppen in de supermarkt en ziet ook de krant voorbij komen thuis.
Beetje in het kader van liever begrijpen wat je leest, dan in het ongewisse angstig zijn. Zelfs het hele gedoe rondom Robert M is hier dus wel ter sprake gekomen. Kinderen in de klas hadden er vragen over gesteld en dus had juf al 1 en ander uitgelegd en thuis vroeg ze door. We proberen dan zo “kindvriendelijk” mogelijk uit te leggen hoe en wat. De wereld is nu eenmaal verre van perfect.
Peter is 1 jaar jonger en hij kan nog niks met het nieuws, kan er ook niet goed tegen trouwens. Dus zie zo maar gebeuren dat het bij hem wel langer duurt voor hij mag kijken. Idd dus per kind verschillend.
@Cell wrote:
Waarom wel jeugdjournaal;-) .
omdat ze er dan wslk meer van op pikt dan van het nos journaal of rtl nieuws, aangezien die bij het presenteren van het nieuws uitgaan van iets meer algemene kennis bij de kijker dan dat een gemiddelde achtjarige bezit. Het jeugdjournaal geeft bij elk nieuwsbericht ook de achtergrondinformatie die nodig is om het bericht te kunnen begrijpen/plaatsen. Plus dat dan anderen al een redelijk veilige afweging voor jou maken van welk nieuws geschikt is voor kinderen (niet dat die heel strikt ligt natuurlijk, maar met het jeugdjournaal speel je wdb meer op safe).
en dan heb je ook nog nieuws dat juist voor kinderen leuk is, maar het journaal/rtl nieuws niet haalt, en waar het jeugdjournaal dus wel aandacht aan besteedt.
Maar dat is dan qua tijd niet zo handig, want dan zijn wij in huis nog gewoon druk met van alles.. Dus dat staat eigenlijk nooit op.
kijken op het tijdstip dat de netcoordinator iets geprogrammeerd heeft, dat is wel heeel erg 2004 :angel:
@fiep klophout wrote:
@Cell wrote:Waarom wel jeugdjournaal;-) .
omdat ze er dan wslk meer van op pikt dan van het nos journaal of rtl nieuws, aangezien die bij het presenteren van het nieuws uitgaan van iets meer algemene kennis bij de kijker dan dat een gemiddelde achtjarige bezit. Het jeugdjournaal geeft bij elk nieuwsbericht ook de achtergrondinformatie die nodig is om het bericht te kunnen begrijpen/plaatsen. Plus dat dan anderen al een redelijk veilige afweging voor jou maken van welk nieuws geschikt is voor kinderen (niet dat die heel strikt ligt natuurlijk, maar met het jeugdjournaal speel je wdb meer op safe).
en dan heb je ook nog nieuws dat juist voor kinderen leuk is, maar het journaal/rtl nieuws niet haalt, en waar het jeugdjournaal dus wel aandacht aan besteedt.
Maar dat is dan qua tijd niet zo handig, want dan zijn wij in huis nog gewoon druk met van alles.. Dus dat staat eigenlijk nooit op.
kijken op het tijdstip dat de netcoordinator iets geprogrammeerd heeft, dat is wel heeel erg 2004 :angel:
What she says..
Dat zal… maar wij zijn misschien dan wel heel 2004 want wij hebben bijvoorbeeld geen HD recorder of iets… dus dan moeten we terugkijken per laptop… ach nee… gedoe. :lol: En persoonlijk vind ik het jeugdjournaal dus niet zo eh… passend bij ons… maar goed, dat is persoonlijk
Hier kijkt dochterlief al 2 jaar mee naar het nieuws (ze is net 7).
NOS nieuws.
|Geen enkel probleem.
Ik zie niet in waarom dat een rpobleem zou zijn.
Ja er komen heus wel eens beelden in waarbij ze fronst, verhalen waarvan ze alles wil weten, of zaken waarbij de aandacht al snel verslapt…
Uitleggen en begeleiden als ouders is volgens mij het toverwoord in dezen (in opvoeden in het algemeen, maar hier dus ook)
Nachtmerries heeft ze nog nooit gehad, problemen op andere gebieden ook niet.
Of men moet haar wereldwijsheid een probleem vinden, ik vind dat zelf niet.
Af en toe komen er vragen, maar die beantwoorden we op leeftijdsniveau naar waarheid en dat geeft nooit een probleem eigenlijk.
Jeugdjournaal is mijn dametje nog te laat (vroegslapertje) maar het 18 uur nieuws van NOS en het ontbijtnieuws van rtl kijkt ze bijna dagelijks.
Dat speelt hier ook mee… Niek is al aan het pre-puberen… (heulll gezellig) en ook behoorlijk vroeg-wijs. Maar goed, papa schroomt ook niet om vrij ingewikkelde onderwerpen bespreekbaar te maken. Hij heeft daar geduld voor en haalt er van alles bij aan visueel materiaal om dingen uit te leggen. Jeugdjournaal word wel gekeken op school. Maar dat vind ze dus traag en stom… :shifty: Tja… deels is zo’n opmerking ook bravoure… maar toch. Wij ondervinden ook geen problemen met het gewone nieuws en als dat betekent dat het jeugdjournaal niet op hoeft… fijn, want dat vind ik zelf dus ook eh… niet zo… Ik zou niet geneigd zijn mee te kijken en dat is juist wat Niek zo fijn vind. Dat we samen kijken en ze van alles mag vragen.
Als ik het zo lees komen onze dames aardig overeen kwa mening en gedrag Cell :mrgreen:
Geloof ik ook ja… :mrgreen:
ik zeg ook niet dat het slecht is om het nos journaal (of rtl) te kijken he, ik geef alleen antwoord op je vraag waarom je voor het jeugdjournaal zou kiezen, en ik denk dus dat daar wel wat voordelen aanzitten, zoals ik gisteren zo prachtig heb opgesomd
maar voorop bij dit soort dingen staat idd dat je naar je kind kijkt. N is het jeugdjournaal over twee jaar misschien ook wel ontgroeid.
Dat heb je zeker prachtig opgesomd… point taken 8)
Maar deze mama is zeg maar… eh… emotioneel allergisch voor het jeugdjournaal
hahahahhaha Cell, dat heb ik nou met het sportjournaal, dochterlief roept dan ook: zet eens uit zeg, mama is daar allergisch voor hoor! :lol:
Ik vind het heel jong,maar mijnknullen zijn allewee erg gevoelig. De dame trouwens ook, die keek eens mee naar het geugdjournaal en vind dat echtnog niks.
Zelfs het jeugdjournaal maakt veel impact hier, ze kijken het zo’n twee keer per week. Ik vind het zelf ook gewoo fijner, beter om ze een beetje af te schermen voor dingen als robert m.
Max en Victor kijken ook regelmatig naar het journaal. Ook rtl. Max wil het graag zien zodat hij op school iets van de onderwerpen weet waarover gesproken word in bijvoorbeeld het weekjournaal. Victor kijkt dan ook want die is in de kamer. Misschien is het hier wel zo dat Victor al vroeger kijkt omdat hij een 4 jaar ouder broertje heeft. Ik kan Max niet alleen laten kijken en ik kan ook Victor niet de kamer uit sturen. ( mijn wederhelft is regelmatig niet thuis)
Overigens vind ik het juist belangrijk om zaken als bijvoorbeeld Robert M bespreekbaar te maken. Zo krijgt het een “gezicht”, iets wat echt gebeurt in nederland en waar ze dus voor moeten oppassen.
Het jeugdjournaal kijken we ook regelmatig. Heel goed voor Victor maar voor Max al lang niet meer.