Het leed dat aambeien heet

Sinds de zwangerschap van Femke heb ik last van aambeien en nu de volgende bevalling steeds dichterbij komt, begin ik me toch wel zorgen te maken. Aangezien het er nou niet bepaald minder op lijkt te worden.

Ik ben echt bang dat ik straks niet durf te persen… hoewel er zo´n oergeweld achter zat dat ik het waarschijnlijk toch niet kan tegenhouden… of nog erger, dat ik straks met een hele tros zit…

Iemand ervaring-tips?

Pff… doet al zeer als ik er aan denk :silenced: :shifty:

Kuurtje Curanal halen :thumbup: moet je wel de zalf en de pillen ( :sick: zijn wel een beetje vies…) gebruiken, werkt echt!

:shifty: ik had zelf ook 1 zo’n vriendje over gehouden aan de bevalling van de oudste. Rond de 40wkn zwangerschap van de jongste kwam er opeens een heel leger tevoorschijn :shock: huisarts raadde aan de bevalling gewoon af te wachten, zelfs al zou ik er iets tegen halen zouden ze zich tijdens/na de bevalling toch wel weer laten zien :roll:

:silenced: en inderdaad… 't is waarschijnlijk niet wat je wilt lezen, maar de kraamhulp wilde niet eens rectaal temperatuur opmeten :oops:

Maar poosje dat kuurtje gebruikt en weg waren ze :dance:

Inderdaad Curanol bestellen, ik heb het ook besteld na de bevalling van Wessel, had er meerdere en verging echt van de pijn.

Na 1 dag merkte ik al verbetering :thumbup:

Enne Jis, als je ze met water inneemt proef je niks hoor :mrgreen:

Hmm, na 1 dag al verbetering klinkt me als muziek in de oren… :slight_smile:

Zal het in ieder geval wel even bij de vk ter sprake brengen binnenkort :roll:

En heb je er een recept voor nodig?

Nee je hebt geen recept nodig, je kan het op internet bestellen, even googelen.

Veel apotheken hebben het ook niet. Of wel de zalf maar niet de tabletten.

Oh, maar als je op google gaat lezen, kom je ook allemaal enge verhalen tegen… NEEEE… :shifty: :shifty:

Ik heb er eentje en die wil maar niet weg. Heb al zalf via de huisarts gekregen maar die helpt niet echt. Ik ben dus ook bang dat het tijdens de bevalling alleen maar erger gaat worden :oops:

Ik ga het wel met de vk bespreken in ieder geval. Van het weekend toch maar braaf volkorenbrood gegeten ipv lekkere afbakbroodjes om toch zoveel mogelijk vezels binnen te krijgen en obstipatie te voorkomen :roll:

ik heb geen aambeien maar fistels… die moeten operatief weggehaald worden… 1tje is al weg en door dat ding had ik meer last van scheurtjes…

had ooit een zalfje van de dokter met wat verdovende middel erin en voelde als mentol achtig iets…

@Sproetje wrote:

Ik ga het wel met de vk bespreken in ieder geval. Van het weekend toch maar braaf volkorenbrood gegeten ipv lekkere afbakbroodjes om toch zoveel mogelijk vezels binnen te krijgen en obstipatie te voorkomen :roll:

Heel verstandig om obstipatie te voorkomen inderdaad. Mocht je daar wel last van krijgen helpt lactulosesiroop goed.

Mijn vk raadde de curanol aan.

Dit kwam ik net nog tegen op internet :

In de tweede helft van je zwangerschap kun je last krijgen van aambeien. Door het hormoon progesteron verliezen de wanden van je aderen iets aan stevigheid. Bovendien gaan je darmen nu wat trager werken, waardoor je verstopping kunt krijgen. Probeer niet te hard te persen, daardoor wordt de kans op aambeien groter. Probeer verstopping te voorkomen door vezelrijk te eten. En zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

Neem nooit een heet bad als je last hebt van aambeien. Hierdoor zetten de bloedvaten bij de anus uit. En dat moet je juist nu helemaal niet hebben.

Ik heb wel een tip voor je…

Probeer als het enigzins kan de aambei(en) naar binnen te masseren. Dat is meestal ook waar ze vandaan komen en eenmaal binnen valt er een enorme last weg…

:wink:

@Sliekie wrote:

Ik heb wel een tip voor je…

Probeer als het enigzins kan de aambei(en) naar binnen te masseren. Dat is meestal ook waar ze vandaan komen en eenmaal binnen valt er een enorme last weg…

:wink:

Mijn aambei was koppig…

Ik duwde de grote paarse vriend elke ochtend netjes naar binnen…

Ging ik met baby wandelen… gleed ie er gewoon weer uit… heeeeeel langzaam alsof ie op zn gemakkie kwam kijken… :roll:

Wat hier heeft geholpen was gebroken lijnzaad… kon echt veel beter poepen… en veel fruit… drinken… niet persen… oh en spertie… die curanol (?) heb ik ook gehad… bleef mijn vriendje niet van weg… :frowning:

weet dat het een beetje vreemd klinkt maar een vriendin van mij kreeg van de gyn neusdruppels aangeraden, 't zou ontzwellend moeten werken…

@Zeemeermin wrote:

Inderdaad Curanal!! Er bestaan naast pilletjes en zalf ook zetpillen.

oooeeii ik moet niet denken aan zetpillen terwijl je je met die vriendjes zit :shifty:

Volgens de vk moest ik me vooral geen zorgen maken en hadden zij er tegen die tijd wel iets voor… vind het nog niet erg geruststellend klinken. Hoewel het de laatste weken wel weer redelijk te doen is… :roll:

ok wat mij hielp was aloë vera gel (97 % aloë vera) er op smeren, elke keer na het wc bezoek en ook voor het slapen. Na een kleine week was het een heel eind minder. Nu heb ik er heel af en toe nog last van als ik heel harde ontlasting heb (sorry :sick: ) en dan smeer ik dat spul er weer op en is het zo over…

Groetjes,

LaBruja

Denk dat ik het in ieder geval (alvast :o ) ga kopen.

Thanks voor de tip.

VK had het nog over neusspray…

Ik loop sinds afgelopen donderdag ook met een extra “vriendje”… :roll: Kreeg er op de 9maandenbeurs opeens last van.

Ik heb wel vaker last van aambeien, maar die zijn eigenlijk altijd heel klein en blijven meestal inwendig, of ik duw ze terug naar binnen en dan is het ook klaar.

Maar dit kreng is behoorlijk eigenwijs. Heb vrijdagmorgen de VK gebeld en die raadde me aan om via de huisarts lidocaïne-zalf te vragen. Dit verdooft en werkt verkoelend.

En inderdaad, het verdoofd heel goed. Tis nu alleen dat 'ie sinds gisteravond ook bloed. Niet héél erg, maar hij is nu wel aan het krimpen en stukken minder hard dan afgelopen donderdag/vrijdag.

Toch de huisartsenpost maar even gebeld om te vragen of het kwaad kan dat bloeden, maar dat was niet.

Maar ik weet dus nu ook al dat ik bij de bevalling vást meer van deze vriendjes op visite ga krijgen :shock:

Ik drink om de dag 30ml lactulose-siroop, eet elke dag activit yoghurt, eet bruin brood en probeer zoveel mogelijk vocht binnen te krijgen. En toch…zucht… Najah, hopelijk na de bevalling weer normaal naar de wc.

Ik hoorde van de week hier in de omgeving dat je er ook sudocreme op kan smeren ( waarvoor weet ik niet ) maar ik heb het een paar avonden voor het slapen gaan erop gesmeerd ( dan had het genoeg tijd om te werken) en ik moet eerlijk zeggen dat ze wel iets gekrompen zijn en iets zachter zijn…Ze zijn alleen nog niet helemaal verdwenen…