Het kind van een anders bestraft....

@faizaa wrote:

Ok klopt Mellie, maar dan zou ik er als moeder wel bovenop zitten zodat dat niet gebeurd… en 1x ok… maar als moeder dan niet zien dat je kind tot 3x toe een ander kind slaat, dan vind ik dan laks van die moeder…

Dat vind ik ook. Dat was ook wat wij altijd deden. We riepen al “NEE” als Lucas soms gewoon een kusje gaf. :shifty:

@Williewortel wrote:

@Mellie wrote:
Natuurlijk ging ze te ver, ik denk dat niemand dát tegenspreekt en in eerste instantie loop je in je hoofd ook te vloeken toch?

Maar ik heb al het een en ander te stellen gehad met mijn kind, dingen waar hij en wij als ouders helemaal niets aan konden doen op dat moment dus dan word ik giftig als zo’n kind en ouders al meteen aan het kruis genageld worden…

Maar je moet ook bedenken dat niet iedere situatie zo is zoals die van jou is geweest dus je kan dat niet met zo’n situatie vergelijken. Want er zijn genoeg situaties dat zoiets wel aan de ouders liggen en dan spreek ik uit ervaring (werkgebied) :slight_smile:

Daar zeg je het zelf al

@Williewortel wrote:
Want er zijn genoeg situaties dat zoiets wel aan de ouders liggen

“Genoeg situaties” dus, waarbij het aan de opvoeding kan liggen óf aan iets anders.

Gaat mij er om dat niemand er bij is geweest en niemand iets van dat gezin afweet en als zo’n kind de kans krijgt om tot 3 keer (was het 3 keer?) aan toe mijn kind pijn te doen, ik al veel eerder ingegrepen had.

Wáárom laat je dat zo vaak gebeuren?

Ik was na de tweede keer al met de andere moeder gaan praten hoor, en anders had ik vanuit de Action dat kind meegenomen en het bij de moeder afgeleverd en verteld wat er is gebeurd.

Nee, zoals de ts het opgelost heeft weet je zéker dat er niets aan gedaan word :think:

@Mama wrote:
Ja en omdat er waarschijnlijk iets met het kind is moet er meer begrip voor zijn ? en is het niet erg dat een ander kind meerdere malen pijn gedaan wordt? Zo’n ouder hoeft daar dan ook maar niks meer van te zeggen, want er is ‘‘iets’’ met hun kind ?

Heb je wel gelezen wat ik schreef? Duidelijk niet.

Ik schreef dat het wél erg is en dat je uiteraard voor je kind opkomt, lees maar terug.

Ik schreef dat ik niet snap dat mensen al meteen aan het kruis genageld worden maar dat is blijkbaar de maatschappij van tegenwoordig, gewoon meteen veroordelen :think:

@faizaa wrote:

Ok klopt Mellie, maar dan zou ik er als moeder wel bovenop zitten zodat dat niet gebeurd… en 1x ok… maar als moeder dan niet zien dat je kind tot 3x toe een ander kind slaat, dan vind ik dan laks van die moeder…

Fai: ik zit juíst bovenop mijn kind omdat hij zo onvoorspelbaar is, in sommige situaties zou je bijna je kind aan je vast willen ketenen maar dat gaat niet.

Iedereen doet net of ik het gedrag van het kind goedpraat maar soms he…soms heb je niet alles onder controle.

Ik zeg niet dat dit het geval is geweest in dié situatie want ook ik was er niet bij ik verbaas me alleen over het 'gemak’waarmee mensen keer op keer veroordeeld worden…

Enneh je laatste zin…als dit nou om Nenna of bolle ging, hoe snel zou jij ingrijpen? Ik weet het niet hoor maar na de tweede aanval had ik de andere moeder aangesproken…

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen Mel… (of ik begrijp je zin niet)

Voorbeeldje… Mijn Bolle terroriseerd de supermarkt… als ik em loslaat, gaat ie klimmen, met de kroppen sla gooien, in de vrieskist kruipen enz enz… Ik weet dat, van mn kind… Dus… hij gaat in de wagen… soms, laten we hem lopen, maar dan houden we hem in de gaten… Tuurlijk kan het, dat hij eens wat uitspookt, maar dat zal geen 3x achter elkaar zijn… omdat ik weet hoe hij is, en em daarom als een havik in de gaten houd… :angel:

In het geval van die moeder van het ‘nare’ kind… als je weet dat je kind zo is… (en dat zal ze toch ook wel weten denk ik) en je gaat boodschappen doen, waarom ga je dan niet met zn 2… en als je niet met zn 2 kan (wat natuurlijk soms niet eens een optie is) waarom zet je hem/haar niet in de kinderwagen… of verplicht je hem om je hand vast te houden of iig naast je te lopen…

Ik kan me niet voorstellen dat mijn kind een ander kind tot 3x toe ZO kan toetakelen… terwijl IK dus weet dat mijn kind zo is… Nee, dan zou ik maatregelen treffen waarin dat niet kan gebeuren… iig geen 3x… :angel:

Nee, ik bedoel als een van je kinderen al een keer toegetakeld is dan grijp je bij de tweede keer dat andere kind toch al en ga je met de moeder praten?

Taalbarriëre of niet, zo moeilijk is het niet om met handen en voeten duidelijk te maken dat dit niet kan?

Ik bedoel dat die derde keer er bij mij niet had gekomen…

Stel nou dat die andere moeder het de tweede keer niet heeft gezien of wat dan ook dan zég je toch iéts?

En met bovenstaande bedoel ik ook niet de verantwoording bij de ts te leggen want de verantwoording blijft bij die andere moeder snap je me een beetje?

Ik had misschien die ouders kunnen toespreken, maar iets in hun houding weerhield me…(niet verwachtend dat het dus nóg een keer zou gebeuren)

Zoals ik zei, mijn tante is pas in elkaar geslagen en als je die ouders zag, (al kun je niet iemand aan het uiterlijk 100% beoordelen) durfde ik het gewoon niet aan.

Als mijn man, grote vent van bijna 2 meter en 125 kilo, dan zou ik er zeker wat van gezegd hebben, maar niet alleen…

Verder vind ik niet dat de verantwoording van het gedrag van dat blaag (die, zo hoorde ik vanmorgen, ook in de winkel aardig aan het schandalen was geweest, dozen leeghalen, dingen van het schap gooien… Kwam ter sprake omdat Benthe niet naar binnen wilde…) bij mij ligt, maar bij haar eigen opvoeders…

@wisje wrote:

Ik had misschien die ouders kunnen toespreken, maar iets in hun houding weerhield me…(niet verwachtend dat het dus nóg een keer zou gebeuren)

Zoals ik zei, mijn tante is pas in elkaar geslagen en als je die ouders zag, (al kun je niet iemand aan het uiterlijk 100% beoordelen) durfde ik het gewoon niet aan.

Als mijn man, grote vent van bijna 2 meter en 125 kilo, dan zou ik er zeker wat van gezegd hebben, maar niet alleen…

Verder vind ik niet dat de verantwoording van het gedrag van dat blaag (die, zo hoorde ik vanmorgen, ook in de winkel aardig aan het schandalen was geweest, dozen leeghalen, dingen van het schap gooien… Kwam ter sprake omdat Benthe niet naar binnen wilde…) bij mij ligt, maar bij haar eigen opvoeders…

Kan me in dat geval voorstellen dat je niks gezegt hebt, zou ik het denk ik ook niet aandurven in dat geval…

En natuurlijk ging je er niet vanuit dat het nog vaker zou gebeuren, echt niet te geloven zo’n kind… :snooty:

Ik snap niet waarom je dit gedrag niet mag veroordelen ? Het is toch niet normaal…en kom nu niet aan met misschien kan het kind er niks aan doen, want dat vind ik zo’n onzin :hand: Iemand bewust pijn doen en dan ook nog meerdere malen doe je niet zomaar…dat kan ik niet goedpraten. Zou woest zijn als zo’n kind zo tekeer ging bij 1 van onze meiden.

Ik snap niet waarom je dit gedrag niet mag veroordelen ?

Natuurlijk mag je er een mening over hebben (veroordelen klinkt een beetje teveel als terechtstellen)...het gaat er om hoe je handelt...je kan wel meteen uit je vel gaan springen en kind en moeder idd zoals gezegd aan de schandpaal nagelen,maar bedenk wel dat er misschien veel meer speelt dan je op het eerste gezicht ziet..

Wie weet had het kind zijn/haar dag gewoon echt niet..zat ma er al uren doorheen en heeft de hoop opgegeven......het kan evengoed een incident zijn geweest.....gewoon een hele slechte dag. Als ouder moet je zeker wel waakzaam zijn,maar je kan niet alles zien....dan is een vriendelijk signaaltje van een andere moeder die dat constateert wel eens handig...weet jij veel hoe bewust deze moeder zich er van is geweest...
(al heb je er echt blaaaaaagen tussenzitten hoor.....met dank aan de ouders).

Jo is vaak een heeeeel sociaal,lief engeltje..wil graag en veel lijfelijk contact met andere kids (als dreumes wilde hij elk kind knuffelen en elke baby een aait of kusje geven). Niet alle kids waren daar even happig op...dus veel wegrennende kids, kids die gingen schreeuwen voordat ze aangeraakt werden, kids die elke knuffelpoging zagen als aanval met alle theater van dien.....ik hield op den duur Jo maar tegen als hij lief en sociaal wilde doen (kids omarmen en meenemen naar de speelplek e.d.),want je weet nooit wat die ouders dan denken...
Dit tot grote frustratie van Jo...als hij zn affectie niet de baas kon,dan raakte hij nog wel eens "wezeloos". Dus wild en druk...lange periode kon hij zn emoties maar moeizaam de baas....als iets TE leuk was,dan werd hij druk.....als de spanning TE hoog opliep werd hij druk en wild....en als hij TE moe raakte ging het er wel eens onbezonnen had aantoe (ook naar mn jongste zoon).

Kan me voorstellen dat er echt wel eens een moeder daar een oordeel over gevormd heeft....maar die heeft dan op dat moment ofwel de situatie niet gezien ofwel heeft een iets te bang kind wat al jankt voordat het "geslagen" is.....

Gelukkig ook veel lieve moeders gezien die het met me eens waren dat ik lief gedrag niet moest tegenhouden....maar begeleiden. Dus knuffelen mag,maar na een paar seconde loslaten...

Vd week zag ik net te laat dat Eli een iets jonger kind (1,5 ongeveer) plotseling een duw gaf......wist niet wat ik zag! Eli doet zoiets niet...geen idee wat er aan vooraf ging, geen idee of het een uit de hand gelopen spel was....of gewoon een raar moment in zn hoofd...
Maar aan de andere kant...hij is net 2 geworden...dan steekt dit gedrag ook ineens de kop op. Vorige week op dezelfde speelgroep een meisje van net 2....heeft Eli meer dan 4 keer in zn gezicht geknepen (ze zoch Eli bewust op)....de moeder geneerde zich rot....ik herkende het gedrag meteen...frustratie (net als wat Jo kreeg toen hij 2 werd).....hoe goed je het ook doet als moeder, kids die zich verbaal nog niet goed kunnen uiten of hun emoties nog niet de baas zijn,die reageren op de enige manier die ze kennen.....lichamelijk.
Goedpraten doe ik het niet,maar het kweekt wel meer begrip...

Doordat ik het gedrag van dat meisje begreep reageerde de moeder anders en rustiger naar haar dochter. Als ik bos was geworden,dan zou moeder zich aangevallen kunnen voelen en uit dit naar haar dochter......wat schiet je daar nou mee op???

Andere kids aanspreken als ma niet oplet mag best (doe ik ook),maar beperk je woede wel een beetje....daar los je voor niemand iets mee op.

@Mellie wrote:

Nee, ik bedoel als een van je kinderen al een keer toegetakeld is dan grijp je bij de tweede keer dat andere kind toch al en ga je met de moeder praten?

Taalbarriëre of niet, zo moeilijk is het niet om met handen en voeten duidelijk te maken dat dit niet kan?

Ik bedoel dat die derde keer er bij mij niet had gekomen…

Stel nou dat die andere moeder het de tweede keer niet heeft gezien of wat dan ook dan zég je toch iéts?

En met bovenstaande bedoel ik ook niet de verantwoording bij de ts te leggen want de verantwoording blijft bij die andere moeder snap je me een beetje?

aha, ik snap je… klopt, ben met je eens…