Het houdt me bezig sinds ik het hoorde..

Gister klampte mijn (over)buurvrouw mij aan op straat. Al haar kinderen zijn uit huis geplaatst. Zij vroeg mij of haar advocaat mij mocht bellen voor een getuigenis over haar.



Wie heeft met zo’n situatie ervaring (zelf meegemaakt, beroepsmatig). Ikzelf heb hier geen ervaring mee, en ben vol ongeloof. Zoiets doen ze toch niet zomaar??? Dan moet er toch wel iets ernstigs aan de hand zijn? Of kan het ook om andere redenen zijn?

Een paar weken geleden was ik er nog op kraamvisite…



Mint

ooh als je van niets weet … of hoe of wat… zou ik niet mee willen werken hoe erg ik het ook vind dat zoiets gebeurd… is meschien heel rot om zo over te komen … maar een kind uit huis plaatsen gebeurd niet zomaar :think:

Hoi



ik zou zowiezo eens in gesprek gaan met de buuf.

Ga op de koffie en bekijk eens haar kant van het verhaal en dan kan je evt. conculsies trekken



Dat ze kids niet zomaar uit huis plaatsen dat zoiezo niet maar er zijn wel eens verhalen dat er verkeerde conclusies worden getrokken en het kind dan als spaarvarkentje maar aangehoduen wordt door de jeugdzorg tis makkelijk te verdienen aan een gezin wat amper hulp behoeft.



Maar daar zal in dit geval wel heel anders zijn vooral als ze ook een baby weg halen begrijp is ?

sluit me aan bij ilse :thumbup:

Ik haal uit je eerste bericht dat je niet weet waarom de kinderen uit huis zijn geplaatst. Het lijkt mij dus ook geen zin hebben om met haar advocaat te praten…



Veelal worden kinderen niet zomaar uit huis geplaatst.

Nee, ik weet absoluut niet wat er aan de hand is. Ons contact is van praatjes op straat, met haar en haar man, en kraamvisites en soms verjaardagsbezoek bij haar.

De laatste keer vertelde ze me wel dat ze problemen had met haar zoontje, die op het schoolplein problemen had met oudere jongetjes, en dat ze het moeilijk vond hoe ze het moest aanpakken.



Het feit dat AL haar kinderen weg zijn, inclusief baby (zo heb ik het tenminste begrepen, want was gister heel kort, ik was op weg naar de cinema met mijn kleine nichtje :smiley: ), lijkt me dat de situatie ernstig moet zijn.



Ik weet niet of ik met haar ga praten, wat voor wespennest steek ik mij in… (ja, ik ben best een slechte buur), maar had bedacht dat ik een eventuele advocaat wel kan vertellen wat mijn persoonlijke, oppervlakkige, indrukken zijn.

Jeetje. Moeilijk voor jou. Maar als je niks weet ,weet ik niet of je het moet doen. Straks heefd ze echt iets gedaan. Ze doen dit niet zomaar.



Wel moeilijk hoor. Je wilt graag helpen. Maar als je niks weet kan je ook niet getuigen. Dat zou toch niks uitmaken. Straks werp je je in een wepsennest. Wel uitkijken. Ze nemen je zo mee.

Als je er niet genoeg vanaf weet, zou ik het niet doen.

Ik werk op een basisschool, en een paar weken geleden is een kind uit mijn klas uit huis geplaatst.

Geloof me, dat doen ze niet zomaar!

Er gaat een heel traject aan vooraf ook, dat moet die buurvrouw ook meegekregen hebben.



Als je iets wil doen, luister dan naar het verhaal van de vrouw, laat haar bij je praten. Het zijn toch haar kinderen, hoe terecht het ook kan zijn, ze halen wel je kinderen bij je weg.

Maar voor je je er meer mee gaat bemoeien , lijkt het me beter dat je meer van het verhaal af weet.

Tuurlijk mag die advokaat jouw bellen, zolang jij bij de waarheid blijft zal jouw getuigenis van geen belang zijn, maar daar komt de advokaat dan vanzelf achter.

Dat zou mijn oplossing zijn, de buuf vertellen dat ze rustig mogen bellen, maar dat je niet gaat liegen en dus eigenlijk ook niks kan vertellen wat haar zou kunnen helpen.

Ik zou me er niet mee bemoeien. Ook niet meer contakt met r maken als dat er was.

Je weet toch niet hoe ze is, hoe de thuissituati daar was.

Wat zou jij een advocaat kunnen vertellen?

Dat je soms een leuk praatje maakt met haar op straat?

Ik denk niet dat doordat je dat zult zeggen, ze dr kinderen weer terugkrijgt.



Zou het een vriendin zijn die je echt kent, dan had ik gezegd, laat maar bellen, ik zou dan meer over die persoon kunnen vertellen als over iemand die ik soms op straat zie.

hoi



Ik zou proberen me er buiten te houden want anders ga je er veel te diep in zitten en dat lijkt me niet goed.



En anders vraag wat er aan de hand is want ze doen dat echt nietzomaar hoor… Moet een zeer goede reden voor zijn natuurlijk. Is er geen andere Buuf die er wat meer van weet?



Nou meid sterkte ermee.

Celes

Ik vind het eigenlijk al heel vreemd dat ze jou vraagt om te getuigen … :think:

Je weet van de hele situatie niets af en zal dus ook alleen maar van haar te horen krijgen wat ze zelf los wil laten over de situatie.

Ik zou me er niet in mengen.

Het is verschrikkelijk dat zulke dingen gebeuren maar misschien zijn de kindjes wel geheel terecht uit huis geplaatst.

ten eerste weet ik uit ervaring dat karaktergetuigen/kennisen geen enkele invloed zullen hebben. Ze zullen afgeschilderd worden als bevooroordeeld of zelfs geinstrueerd. De reden om kinderen zomaar ineens uit huis te plaatsen zijn meestal wel gegrond… maar wat erdaarna gebeurt is meestal niet te overzien, en vaak ook niet perse nodig(er zijn ook andere oplossingen). Zolans je niet weet wat de achterliggende reden is dat ze ze uit huis geplaatst hebben, zou ik me er niet te veel mee inlaten. Zeker als ze daar juist niks over wil vertellen…(zou ze iets te verbergen hebben?) Kijk zelfs bij mij… Lucas is uithuisgeplaatst, toch zijn ze Daan niet zomaar komen halen hoor!!!

Bedankt allemaal voor het meedenken!



@inkie wrote:

Tuurlijk mag die advokaat jouw bellen, zolang jij bij de waarheid blijft zal jouw getuigenis van geen belang zijn, maar daar komt de advokaat dan vanzelf achter.

Dat zou mijn oplossing zijn, de buuf vertellen dat ze rustig mogen bellen, maar dat je niet gaat liegen en dus eigenlijk ook niks kan vertellen wat haar zou kunnen helpen.




Zo sta ik erin.

Het gaat ook niet zozeer om mijn rol hierin, maar dat gevoel, dat ik het in eerste instantie zo afschuwelijk vind voor die ouders, maar dat je je direct daarna afvraagt wat is daar dan gebeurd… moet ik wel meelij hebben met die ouders…



We zien elkaar niet veel maar al wel ruim 10 jaar.

Het is ook een Marrokaans gezin (2e generatie, moeder iig), en qua achtergrond in meerdere opzichten verschillend van mij, maar altijd hartelijk, de kinderen altijd goed verzorgd, vader werkt, net huis, bij verjaardagen etc altijd veel familie en volop lekker eten, tot en met dansen met de vrouwen in de huiskamer. Dat is wat ik kan vertellen, meer niet.



Ik ben nu zelf heel druk, misschien dat ik volgende week eens aanklop om het verhaal aan te horen.

Ik moet wel zeggen dat ik elke actie van BJZ met argusogen bekijk hoor… maar dat komt natuurlijk omdat ik er zelf midden in zit…

Hier ook geen super ervaringen met BJZ

onze dochter had heel veel emotionele problemen en ze hadden snel de oplossing gevonden, toen deze niet werkte weer wat anders en ga zo maar door, maar ECHT uitzoeken wat er nu speelt en hoe ze goed geholpen wordt zit er niet in.

Ze proberen gewoon maar uit.

Dus ik denk dan ook, misschien proberen ze wel ‘even’ uit hoe het is als kids uit huis geplaatst worden, niet nadenkend wat voor veel meer gevolgen daar aan vastkleven.



de opmerkingen: kinderen worden niet zomaar uit huis geplaatst vind ik niet juist, vaak zal er wel goede aanleiding zijn maar ook niet altijd denk ik. niets is zwart of wit

ik heb zelf een overbuurvrouw gehad waarvan ik dacht jeetje bjz mag ook wel eens langskomen, wat een probleem gezin.

(ik drufde zelf geen actie te ondernemen, achteraf wel een beetje spijt van maar daar valt nu niks meer aan te doen, uiteindelijk heeft het hele verhaal een hele andere wending gemaakt).

en daar was het al aan de buiten kant goed te zien.

midden in de nacht schreeuwen op straat, kinderen die min of meer een beetje verwaarloosd werden qua aandacht. veel drank in het spel en ga zo maar door. buurmeisje die regelmatig overal zat behalve thuis.



ze halen idd niet zomaar de kinderen weg en als je toch heel erg bezig houd kun je natuurlijk bij haar verhaal halen zoals ilse al zei.

sommige gezinnen kunnen de problemen goed achter de gordijnen houden. maar er zal met net iemand zijn die een verhaaltje heeft opgehangen bij bjz die niet eens goed weet wat er in het gezin afspeelt.



laats was er toch ook kinderen weggehaald uit een gezin waar later niks mee aan de hand was. je de gewonne probleempjes die we allemaal binnen het gezin kennen.



iniedergeval sterkte want het heeft je toch allemaal flink aan gegerepen en dat is begrijpelijk :hug: :hug:

Ik sluit me bij Inkie aan: ik zou zo naïef zijn om te zeggen dat ik wel met de advocaat wilde praten, maar ze moet wel weten dat ik geen ‘verhaaltjes’ ga ophangen. Als ik mijn medewerking kan leveren, dan zal ik dat zeker doen, maar meer kan je dan niet doen.

Ik zou dus nooit opgebeld willen worden door een advocaat, zoals je zelf al zegt in wat voor wespennest kom je terecht. Je kent haar alleen maar van de straat en dan kan ze een vriendelijke lieve buurvrouw zijn…god weet is ze in huiselijke kringen een akelige kenau die haar kinderen pijn doet of wat dan ook.

Ik zou er ook geen koffie mee gaan drinken want mensen kunnen heel erg goed zijn in het beinvloeden aan mensen buitenaf. Je bent zo omgeturnd om tegen die advocaat te zeggen ow het is een heel aardig mens. Ik zou haar vertellen sorry maar hier wil ik niets mee te maken hebben, je kinderen worden niet voor niets uit huis geplaatst, ja ik zou zo eerlijk zijn want ze komt ook om te vragen of haar advocaat mag bellen…ze willen zoveel mogelijk mensen bij elkaar krijgen om te beamen dat ze in real-life een aardig mens is in de omgang.

@LadyBlue wrote:

Ik zou dus nooit opgebeld willen worden door een advocaat, zoals je zelf al zegt in wat voor wespennest kom je terecht. Je kent haar alleen maar van de straat en dan kan ze een vriendelijke lieve buurvrouw zijn…god weet is ze in huiselijke kringen een akelige kenau die haar kinderen pijn doet of wat dan ook.

Ik zou er ook geen koffie mee gaan drinken want mensen kunnen heel erg goed zijn in het beinvloeden aan mensen buitenaf. Je bent zo omgeturnd om tegen die advocaat te zeggen ow het is een heel aardig mens. Ik zou haar vertellen sorry maar hier wil ik niets mee te maken hebben, je kinderen worden niet voor niets uit huis geplaatst, ja ik zou zo eerlijk zijn want ze komt ook om te vragen of haar advocaat mag bellen…ze willen zoveel mogelijk mensen bij elkaar krijgen om te beamen dat ze in real-life een aardig mens is in de omgang.






Jeetje ik schrik een beetje van de gigahoop vooroordelen in jouw kleine stukje zeg.

Voor hetzelfde geld is zij een hardstikke lief mens, en slaat haar partner haar en de kinderen bont en blauw, fijn als je dan allemaal mensen tegenkomt die direct niks meer met je te maken willen hebben zonder te weten waar het over gaat.



Ik denk dat je er altijd zelf nog bij bent om je niet te laten beinvloeden of je te laten ompraten om dingen te zeggen waar je niet achter staat. En zeggen aan een advokaat dat je haar niet zo goed kent enkel van de buitenkant en dat het gezin een normale indruk op je maakt is niks verkeerds aan, dat is namelijk zo.