Het grote: HOE laat ik mijn kind doen wat ik wil topic

We kennen het allemaal, de ontplofte speelgoedbom in je huis wat opgeruimd moet gaan worden, de verplichte supermarkt bezoekjes met je kindjes, op visite gaan met jouw enthousiaste koters bij die tante met al dat glaswerk overal, enz enz.

We bespreken het net ergens en de leuke oplossingen kwamen 1 voor 1 naar voren.

Het lijkt me nu zo leuk om hier elkaar Tips te geven over HOE jij creatief met dit soort lastige situaties omgaat, met andere woorden, HOE laat jij op een creatieve manier de kinderen doen wat JIJ wilt, zonder dat het op strijdt uitloopt.

Ik ben benieuwd hoe jullie dat allemaal doen.

Natuurlijk mag een eigen TIP niet ontbreken:

Het opruimen van speelgoed.

Waar het hier meestal op uitdraait, vooral 's avonds, is dat IK het speelgoed opruim, vaak omdat het 't einde van de dag is en ik er geen zin in heb vermoeide kindjes met strijdt op bed te doen.

Nu heb ik het vanmiddag zo opgelost. De bak met speelgoed heb ik in het midden van de kamer neergezet en ik heb al het speelgoed wat erin moest op een bult gelegd, we hebben een symbolische streep gemaakt en vanaf daar het speelgoed in de bak gegooid :mrgreen: elke keer als het raak was juichden we en binnen no-time was al het speelgoed opgeruimd :dance:

met de kleding aantrekken en uittrekken.

ik maak er een wedstrijdje van, wie het het eerst aan of uit heeft

@knollie1 wrote:

oh jaaaa, herkenbaar, hier hebben we een jongen en een meid. Papa gaat met Tim en ik met Vera, de jongens tegen de meisjes :mrgreen:

Wat ik altijd doe op mijn werk met de kleine kinderen die moeten opruimen. Elk kind een taak geven. Bijvoorbeeld: Bram ruimt alle boekjes op, Thijs alle legostukjes, Ruby alle poppen, Fabian alle knex etc etc. Als ik ze geen taken geef lopen alle peuters na een tijdje nog door elkaar zonder wat op te ruimen haha.

En ook deze regel werkt goed bij oudere kinderen: als je iets anders wilt doen ruim je eerst op waar je mee aan het spelen was.

@knollie1 wrote:

dat is hier dan weer een gegarandeerd recept voor een fikse jankbui van de middelste… aangezien hij dat gewoon nog niet zo snel kan als de oudste.

Van dingen een wedstrijd maken waarbij de beide oudste betrokken zijn is hier dus echt geen goed idee :thumbdown:

Met 1 van beide wil dat wel overigens en werkt het uitstekend, maar ja in de ochtend aankleden en in de avond naar bed is allemaal om dezelfde tijd, dus is hier helaas geen uitkomst.

Die van het speelgoed gooien is wel leuk om te onthouden… voor als er met dingen gespeeld wordt met iets dat toch niet kapot gaat… want om ze nou met de lego auto’s te laten gooien :mrgreen:

ik heb een cd waar het opruimliedje op staat wat ze leren op de peuterschool hahaha werkt als een tierelier zodra ik het liedje opzet gaan ze gelijk opruimen.

enige nadeel als ze bv lekker aan het knutselen zijn aan de keukentafel en ik heb de cd op staan komt het “opruimliedje” dan gaan ze gelijk opruimen terwijl ze nog niet klaar waren :mrgreen:

ze zijn gewoon gehersenspoeld :mrgreen:

‘We gaan opruimen, we gaan opruimen’

‘Ruim de boel maar op, de spullen soort bij soort’

‘We gaan opruimen, we gaan opruimen’

LaLaLa :lol:

hahahahaha jaaa die

Niet zozeer een tip om de kinderen te laten doen wat ik zeg, maar wel een tip die hier helpt om heel wat strijd te voorkomen:

Hier is elke dag een van de kinderen ‘kindje van de dag’. Net als op school eigenlijk. Het kindje van de dag hier thuis mag naast mij zitten met eten, kiezen welk spelletje we doen, het verhaaltje uitkiezen voor het slapen gaan, de kar duwen in de supermarkt etc etc. Werkt hier prima en voorkomt veel dagelijks gekissebis!

oh, goede ideetjes zeg!

leuk!

@knollie1 wrote:

hahaha dat pas ik echt vaak toe… maar eh… vervolgens staan ze elkaar (5 en 2.5 weer van een krukje af te duwen bij het handen wassen) en te trekken omdat zij de eerste willen zijn… dus dit pas ik maar weer aan

@lizzy wrote:

ik heb een cd waar het opruimliedje op staat wat ze leren op de peuterschool hahaha werkt als een tierelier zodra ik het liedje opzet gaan ze gelijk opruimen.

enige nadeel als ze bv lekker aan het knutselen zijn aan de keukentafel en ik heb de cd op staan komt het “opruimliedje” dan gaan ze gelijk opruimen terwijl ze nog niet klaar waren :mrgreen:

ze zijn gewoon gehersenspoeld :mrgreen:

wahahaha dat is grappig!

ZEUREN/DREINEN

Het werkt hier ook wel goed, als ze lopen te dreinen of te janken dat ze het ergens niet mee eens zijn

dan ga ik meedoen… en precies zo doen als dat zij doen, met gebaren en geluid… vreselijk vinden ze dat… Vooral mijn oudste vond dat erg naar en was er zo door afgeleid dat hij het gelijk wel vergeten was…

(maar ja, of je dat ook zo in de supermarkt kan toepassen, hahaha)

@Snoesje wrote:

(maar ja, of je dat ook zo in de supermarkt kan toepassen, hahaha)

ja dat kan en ja dat is lachen… voor mama :oops:

Onze oudste kan daar inmiddels errug slecht tegen als ik zoiets doe… thuis moet hij dan stiekum lachen en erg zijn best doen om zijn gezicht in de boze/ dreinende plooi te houden, maar in een winkel oid is het echt ‘doe niet zo raar zeg!’ nou ik doe alleen jou maar na hoor :mrgreen:

hier is het vaak als jij dit of dat doe mag of krijg jij iets

als Luna in bad moet dan laat ik vast het bad vol lopen en zeg ik tegen haar ga jij vast naar boven jezelf uitkleden als ik straks boven kom ben jij klaar met uitkleden zo niet dan ga je niet in bad

of met verhaaltje ga jij vast naar boven pyama aantrekken als ik boven kom ben jij in je pyama zo niet krijg jij geen verhaaltje

Luna heeft nogal eens de neiging ons 10000000x iets te laten zeggen en dan gewoon nog in de kleren met d’r knuffel te blijven liggen duimen en verder niks uit te voeren :roll:

en nu met dan mag je niet in bad of krijg je geen verhaaltje kan ze het ineens wel :lol: :thumbup:

even over dat dreinen in dwingen in de winkel.

meiske besloot midden in de winkel te gaat zitten en te gaan huilen omdat ze iets niet kreeg. ben naast haar zitten mee gaan doen. het was in no time over en naderhand kreeg ik van de mensen erom heen alleen positieve reacties. ze heeft het ook nooit meer gedaan.

je moet je op dat moment echt even over je eigen gevoel van schaamte heen zetten.

we doen nog weleens verstoppetje spelen als de kids naar bed moeten de oudste begint anders meteen te huilen nee niet slapen en nu weet hij niet hoe snel hij boven moet komen

Hihi dat opruim lied, geweldig! :smiley:

Oke oke die van mij is nog wel erg klein, maar ze maakt nu inmiddels echt contact (heerlijk :inlove: ) maar soms kan ze echt al dreinend huilen (als in schiet eens op, ik heb honger). Doet mijn man haar baby huiltje na :smiley: ligt ze hem echt stomverbaasd aan te kijken :inlove:

Ehmm van mij dus nog geen tips :oops:

ben nog een beginneling…