opruimen doen we hier ook met een liedje, van Ernst en Bobby ‘Lekker fris’. Vooraf vraag ik dan wat een ieder gaat opruimen (anders wordt het nog niks) en dat werkt prima. Als ze klaar zijn mag het liedje nog een keer aan, beetje harder, en dan gaan we samen dansen :mrgreen: is de ultieme beloning voor de jongens.
als wij op bezoek gaan bij opa en oma, die klein wonen op een flat, met veeeeeel kristalwerk en vazen overal enzo… dan mogen ze van mij iets uitkiezen om mee te nemen daar naartoe. Meestal is dat voor de oudste een spel (bijv. castle logix, vind hij echt super) en voor je jongste iets van playmobil. Daar mogen ze dan mee spelen als we daar zijn.
En zodra ik merk dat de fut er een beetje uit is (lees: ze worden steeds drukker ) gaan we even een ommetje maken. Omdat ze midden in de stad wonen gaan we vaak even naar de haven, of naar de markt. Daarna kunnen ze er weer even tegen.
@Dancy wrote:
even over dat dreinen in dwingen in de winkel.
meiske besloot midden in de winkel te gaat zitten en te gaan huilen omdat ze iets niet kreeg. ben naast haar zitten mee gaan doen. het was in no time over en naderhand kreeg ik van de mensen erom heen alleen positieve reacties. ze heeft het ook nooit meer gedaan.
je moet je op dat moment echt even over je eigen gevoel van schaamte heen zetten.

Hier loopt meneer nog niet en dat scheelt alles natuurlijk. Maar in de super wil hij alles pakken en vooral mijn boodschappenbrief.
Bij de ingang liggen snoetenpoetsers en billendoekpakken. Als het enigszins nodig is krijgt ie dat in zijn knuistjes. Helemaal blij, lekker mee gooien en de rest van de winkelaars blijven het maar oprapen en terug geven :mrgreen: dus ik kan rustig aan boodschappen doen.
Een dreinend kind in de super lijkt me erg, dreinende omstanders nog erger :silenced: .
Met opruimen zou je nog opdrachtjes kunnen geven als: pak alle zachte/rode/vierkante enz dingen? En er dan natuurlijk wel bij applaudiseren!
Ik heb op school wel eens de hele mik bij elkaar geveegd en in een vuilniszak gegooid na de honderste ochjeeikbenvergetenopteruimen actie… als je er klaar mee bent ook wel eens goed om te doen. Ze schrikken zich een bult :lol: .
Bij visite neem ik ook altijd zelf speelgoed mee maarja, meneer is nog niet zo mobiel nogmaals, en dat zal alles schelen!
Gouwe ouwe in de nee strijd: ik laat kinderen dan vaak kiezen. Hielp ook nog wel eens. Vooral niet verzanden in welles nietes. Maar is ook niet helemaal zaligmakend.
Krijg altijd het meest bij mijn meisje gedaan met een hoop lol, humor en duidelijkheid…
haha dit herken ik ja haha mijn oudste is autistich maar had er ook een handje van om in de winkel tegaan stampvoeten en ik wil dit en ik wil dat pfff ben er een keer langs gaan staan en ook gaan stampvoeten en ik wil dit haha hij kijkt me aan en zegt mam wat doe je raar zo doe ik niet, ik wel hoor hij nou laten we dan maar ophouden want ze kijken na ons :lol: :lol: :lol: :lol: heeft het nooit meer gedaan :mrgreen:
@Snoesje wrote:
ZEUREN/DREINEN
Het werkt hier ook wel goed, als ze lopen te dreinen of te janken dat ze het ergens niet mee eens zijn
dan ga ik meedoen… en precies zo doen als dat zij doen, met gebaren en geluid… vreselijk vinden ze dat… Vooral mijn oudste vond dat erg naar en was er zo door afgeleid dat hij het gelijk wel vergeten was…
(maar ja, of je dat ook zo in de supermarkt kan toepassen, hahaha)
Haha doet me denken aan die reclame van oen op tv waar die moeder op de grond in de supermarkt gaat liggen als of ze een driftbui had :lol: Kindje was meteen stil :mrgreen:
Enne bij Jana lukt t me meestal met praten en zoals Bren zegt hier ook met Gek doen, werkt prima.
Mensen kijken hier af en toe raar op, dat Jana ook met haar leeftijd nu al iets oprapt en het terug brengt waar het hoort.
Zo gooide ze laatst haar wascos op de grond, dus ik zeg raap je ze zo ook weer op, want als je erover valt doe je je pijn. Ze draait zich om en stopt een voor een haar wasco
s weer in het etui.
Zit mijn bezoek met open mond te kijken hoe ik dat voor elkaar kreeg, dan moest ik zeker wel strng zijn geweest tegen haar :shock: Nee hoor ik vraag het gewon en zij doet t dan netjes :lol:
Hier werkt uitdagen heel goed.
Ze zijn allemaal wel competitief in dat opzicht…
Ik wed dat je niet voor de wijzer op de 7 staat in je pyama kan komen EN je tanden hebt gepoetst!
Als mama verliest mag jij de verhaaltjes kiezen, als mama wint, kiest mama de verhaaltjes.
Op de 1 of andere manier verlies ik altijd :mrgreen:
Mama heeft hier 3 bakken, degene die het eerst een bak vol heeft mag een extra snoepje kiezen. Voor ik het weet is alles opgeruimd en staan de bakken weer klaar voor de volgende dag.
Dat " kindje van de dag" systeem doen wij ook en ook die werkt goed
@knollie1 wrote:
met de kleding aantrekken en uittrekken.
ik maak er een wedstrijdje van, wie het het eerst aan of uit heeft
Dit doen wij ook vaak. 1 keer zei Amélie: ik wil niet aldoor een wedstrijd doen hoor :mrgreen: Maar meestal werkt het wel.
Sja ik heb niet altijd zin om er een spelletje van te maken om de confrontatie te vermijden. Dan is het gewoon duidelijk: mama wil dat je nu aan tafel komt zitten om te eten. (nee). Mama wil dat je nu aan tafel komt zitten om te eten. Ik ga tot 3 tellen. En bij 3 moet je op de mat. (nee). Eén… (nee) Twee (oh mama lekke ete) .
En die mat is maar 1x in de 6 weken ofzo nodig 8)
Beloningsysteem werkt goed, soort afspraakjes maken.
Als Y.annick binnen de afgesproken tijd pyama aan heeft, mag hij aan zijn rups omhoog trekken.
Zo niet, dan niet.
Daarnaast altijd kleren zelf aan laten doen, en ook pas iets voor hen doen als ze gedaan hebben wat ze moeten doen.
Dus niet boterhammen smeren als ik eerst heb gevraagd of ze opruimen.
Werkt hier prima.
Gaat soms wel een opmerking “mama, ik heb honger” gevolgd door mijn reactie “y.annick, ik wil opruimen”.
Maar dat gaat steeds beter hier.
In de supermarkt krijgen ze allebei (wanneer mogelijk) een karretje en een eigen boodschappenlijstje :inlove: Ze kunnen geen één van beide lezen,… maar ze hebben het lijstje dan ook zelf gemaakt en weten precies wat er staat. Ik geef ze dan opdrachten. Bij de kassa, mogen ze hun eigen karretje legen op de band en het winkelen loopt heel gesmeerd :mrgreen:
(al moet ik bij Vera nog wel vaak spulletjes terug leggen (als ze het niet ziet )
Verder plakken wij stickers bij het leven :inlove: en dat voor alles wat ze goed doen, die hoeven ze niet speciaal te verdienen, ik deel zomaar wel eens spontaan een sticker uit omdat ze bijvoorbeeld zo lief spelen samen, zonder ruzie :inlove: Vaak eindigen die stickers op hun voorhoofd of hand, waar ze maar willen.