Het doorslapen is weer van de baan..

hou vol meis! :-*

Opa en oma hebben gister geprobeerd hem hier op bed te leggen, maar dat lukte ze dus ook niet. (gelukkig, want ik begon al aan mn man en mij te twijfelen)

niet aan jezelf twijfelen hoor! hij voelt vast en zeker aan dat jullie het meer dan vervelend vinden. kindjes zijn daar goed in, om dat aan te voelen, en om daar verder mee te “spelen”.

Misschien toch vanavond maar weer eens op bed laten, en om de 5 minuten erheen (en hopen dat ie niet alles uitspuugt). Heel de avond is naar de knoppen, omdat ie pas om half 11 naar bed gaat, om vervolgens nog eens 4x wakker te worden, en om 7u weer present te zijn. Ik overweeg hem van het weekend eens naar mn moeder te brengen, daar issie nog nooit geweest in de nacht. Misschien dat dat zn cirkeltje kan doorbreken?

Ow wat jammer zeg!!! Ik sprak laatst een moeder op t schoolplein en zij heeft slaaptraining met haar zoon gedaan, dit stond erover op facebook:

Wij hebben vannacht weer voor het eerst kunnen doorslapen! Het was wel heel zwaar maar goed het gaat de goede kant op. Het bedritueel houd bij ons in dat hij in zijn bedje word gezet en dat ik daar dan op de grond zittend een boek voorlees. als het boek uit is zeg ik dan: het boek is uit en gaat dicht en s.joerd gaat slapen mama komt straks kijken dan kijk ik hem niet aan loop weg en doe de deur dicht. Het werkt super inmiddels huilt hij niet meer met naar bed brengen.

en dit:

ik ben dus met hem bij de huisarts geweest voor advies en om een eventuele fysieke oorzaak uit te sluiten. Ze gaf aan dat er een duidelijk bedritueel moet zijn zoals boekje lezen of badderen. Op zich had ik dat al wel maar we hebben het nog wat duidelijker gemaakt. Daarna moet je dan het kindje op bed leggen en zeggen dat het moet gaan slapen en dan zeggen de je straks nog even komt kijken. Dt s heel belangrijk, vervolgens 10 minuten laten gillen en weer terug om alleen te zeggen dat hij/zij rustig moet slapen (dit trachten te doen zonder enige emotie) en dan weer aangeven dag je straks even komt kijken. Wat er ook gebeurt het kindje mag niet uit zijn bedje en je moet niet langer binnen zijn dan paar seconden/minuut. Dit herhaal je elke 10 minuten. S.joerd werd ook altijd snachts wakker dus toen hebben wij dit ook toegepast. We zijn nu bij de derde avond aangekomen en hij heeft net voor het eerst niet gehuild met naar bed brengen. De eerst nacht viel ook mee toen moest ik er om 1 uur uit en ben ik totaal 4x geweest dus klein uurtje bezig en daarna nog een keer om 4 uur. Gisteren ben ik bij het naar bed brengen 1 x geweest en snachts ook nog maar 1 x! Heel bizar hoe zoiets simpels zo goed kan werken gaat vooral om niet toegeven en wat je uitstraalt. Sommige kindjes huilen de eerste avond wel 3 uur.

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Hoe oud was dat kindje Alette?

Boekje lezen boeit hem totaal niet, dus ik denk dat die 10-minuten-aanpak misschien beter werkt. (als ie tenminste niet alles uispuugt omdat ie zo kwaad is dat je niet komt)

@Robin03 wrote:

Ik ben het wel met typmiep eens, accepteren werkt bij ons ook het beste. En dat hij het bij oma wel doet? Dat hebben wij ook. Daar zijn ze gewoon veel braver dan thuis. Ze passen zich daar meer aan en halen het dan thuis weer in. (extra druk/veel wakker enz.)

Het is ook best veel voor een jong kind om 11 uur lang zonder zijn ouders te zijn. We doen in NL zo vaak alsof dat doorslapen normaal is, maar eigenlijk is het pas een eeuw of zo dat kinderen apart van de moeder slapen, dus hoe normaal is het eigenlijk?

Het is zwaar en ook akelig, steeds je bed uit moeten, dat zeker.

D. is de naam :mrgreen:

Verder sluit ik me bij bovenstaande aan. Hij is pas twee. Natuurlijk is het slopend (oh geloof me, ik weet het zo goed, ik ben wel eens op het werk in slaap gevallen op het toilet toen ik zat te plassen, zo moe was ik :shifty: ) maar het is veel te verwachten van zo’n dreumesje, om zo lang zonder mama te doen. En doorslapen wordt vaak gezien als het ultieme om te bereiken, ik blijf vinden dat dát niet de insteek moet zijn. Een gelukkig kind en een blije uitgeruste mama wel, maar doorslapen van het kind is niet perse de manier om dat te bereiken. :slight_smile:

Mijn zoon heeft jaren af en aan in mijn bed geslapen. Als kleine baby elke nacht, toen hij ouder werd steeds wat minder. Nu is hij vier en hij wordt nog steeds minimaal 2 a 3 keer per nacht wakker. We knuffelen en kroelen wat, en slapen beide meteen verder. In de afgelopen vier jaar heeft hij nog geen 5 nachten door geslapen, toch heb ik niet het gevoel dat ik weinig slaap of slechte nachten maak. Het went en kost me dus geen energie.

De slaaptraining zoals beschreven zou ik persoonlijk niet doen Ik vind het niet gek of verkeerd dat mijn kind bij me wil liggen (zou jij dat niet willen, als je zo klein bent en alleen in het donker ligt?) dus ik zou mijn kind dan ook niet bewust alleen laten ‘gillen’ om iets aan te leren. Kindjes drie uur laten huilen? nee, sorry.

Lala dat kindje wordt bijna 2, volgende maand geloof ik!

D. Tja, ieder zn mening, maar ik laat liever mn kind even huilen dan dat ik niet meer doorslaap en het dus niet meer trek. Tuurlijk is het even lastig, maar je plukt er wel de vruchten van en ik geloof niet dat bv mijn oudste dochter er ieets aan overgehouden heeft hoor :wink: Juist niet eigenlijk,als je ziet hoe goed zij slaapt, van half 8 's avonds tot half 8 de volgende dag. En tuurlijk, als er iets is mag ze altijd komen, bv, overgeven, dromen, plassen. Maar ook dat laatste doet ze eigenlijk zelf!

D. in ons bed maakt hij er helemaal een feest van, dat hebben we ook geprobeerd, maar dan slaapt er ook niemand… :shifty:

Alette, jij hebt zelf je oudste ook zo aan het slapen gekregen?

Nou niet met die slaaptraining, maar wij haalden haar niet snel uit bed en dat weten ze ook heel snel en goed. De eerste paar dagen is het killing, want dat gehuil gaat echt door merg en been. Maar als ze weten dat we niet komen is het ook zo over. En tja, sommige mensen vinden het zielig, maar ik hoor het echt wel aan het huiltje als er echt iets aan de hand is. Zolang het alleen maar aandacht vragen is, vind ik dat ze best even mogen huilen. bij Fenne hebben we een camera, dus kunnen we ook zien of er echt iets is, of ze nog in bed ligt enzo. Hoewel ze er vorige week ook ineens uit kwam, toen gingen wij erheen en legden haar weer in bed, zodat zij er vervolgens weer uit kon komen… Toen hebben we haar dus een kwartier laten huilen terwijl ze uit bed was, maar ze klom er dus mooi na een kwartier weer in, zette haar muziekje aan en viel als een blok in slaap…

maar goed, wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet… Het blijft zoeken naar wat de beste manier is :hug: Sterkte nogmaals!!

We zijn inmiddels alweer een uur in gevecht. Hij haalt van alles uit de kast, hij moet een fles melk hebben (heeft ie om half 8 op) een boterham met pasta (heeft ie om 8 uur op), en nu krijst ie gewoon dat ie naar beneden moet. Hij doet maar even hoor, ik ben er klaar mee… :oops:

maar waarom krijgt hij om half 8 een fles, en om 8 uur nog eens een boterham?

denk je niet dat hij dat al heel erg goed doorheeft en daarom maar blijft huilen/krijsen?

hij krijgt toch wel wat hij wil: aandacht…

ik begrijp dat hetn iet makkelijk is, aar vraag me echt af of hij het niet gewoon “expres” doet omdat hij de aandacht krijgt die hij wil… :hug:

Ik vraag me ook af of die boterham met zoetigheid wel zo handig is. Een stijgende bloedsuikerspiegel kan ervoor zorgen dat hij juist wakkerder is op het moment dat hij moet slapen.

Die boterham is eigenlijk van de laatste 2 dagen. (voorheen at ie nauwelijks, en de laatste 3 dagen als een bouwvakker) Die pasta is bij nader inzien misschien inderdaad niet handig…

Hij slaapt. En hoe. We zijn naar boven gegaan, ik in bed gaan leggen, manlief hem eruit gehaald, bij mij in bed, gezegd dat het nacht is, en mama moet slapen… hij is naar bed gegaan en we hebben 'm niet meer gehoord. Dat ie moet slapen zeggen we zo ook, maar dan gaan we naar beneden… en nu niet, en nu ging ie dus wel gewoon slapen. Zou het het idee zijn dat hij alleen boven is? Of dat wij gezellig beneden zijn?

Heeft ie ook iets van een knuffel in bed ofzo? Dat het echt zijn ‘vriendje’ is zeg maar? Hoewel dat bij Jinte ook niet altijd helpt hoor… Die heeft drie knuffelies in bed en toch zegt ze af en toe dat ze niet kan slapen omdat ze alleen is. Meestal doe ik dan even de was boven en dan is ze binnen 5 min in dromenland.

Eet ie zo weinig dan trouwens met avondeten? Maak je je er zorgen om, dat ie te licht is? Hier eten mijn meiden ook bijna niks… Ze lusten alles en ze eten ook alles, alleen eten ze niet veel. naja, gewoon weinig dus… Maar ach, ze groeien wel in gewicht en zeker in lengte dus dan zal het wel goed gaan! Hoeveel weegt ie ongeveer en hoe lang is hij?

Nu is Fenne trouwens ook weer wakker, hoorde net wat gestommel door de babyfoon heen, ik kijk even op de camera en ze is idd wat aan het draaien, maar ze heeft nu haar muziekje aangezet en probeert weer verder te slapen!

Hihi zet ze die zelf aan joh? Knap hoor!

Hij is nu ik gok rond de 88cm, en 10.4kg. Voor 2 jaar niet echt zwaar dus. (ik heb daarover ook constant het cb op mn nek, maar ik kan het er moeilijk inproppen).

3 dagen geleden at hij dit:

Rond 7u: 160 halfvolle melk, 5 scheppen bambix.

Tussendoor: een koekje of een soepstengel

Rond 12u: met pijn en moeite halve tot een hele boterham.

Naar bed

Rond 14u: (boterham weigert ie dan altijd) 140 melk cc + bambix

Heel soms wat fruit (wilt ie ook zelden).

Tussendoor iets van rozijntjes.

Rond 17u: de avond eet strijd (vers eten = 3 hele happen) potje olvarit is een half potje. Toetje wilt ie zelden.

Rond 19.30: 180cc water + 6x opvolgmelk en 7x bambix (soms daarna een kwart stukje appel, omdat ie het mn man ziet eten)

En dan de nachtelijke vreetpartijen ;)…

Maar nu sinds 3 dagen:

07:00u 160cc melk + bambix, terug naar bed

09:00u 2 boterhammen

Tussendoor een Liga 3e stap (afgelopen dagen zelfs 2)

12:00u 2 boterhammen + melk (zonder bambix)

Naar bed

14:00u worstenbroodje (loop ik meestal naar het centrum rond die tijd, en daar ziet ie de bakker…)

17:00u half potje olvarit, beetje vers eten, en yoghurt.

19:30u 180cc water + 6x opvolgmelk + 7x bambix

En vervolgens vraagt ie dus de laatste 2 dagen nog om een boterham (eet ie ook echt helemaal op… gister zelfs 2 boterhammen)

Ik snap echt niet waar dat eetgedrag ineens vandaan komt. Ik vind het super dat ie goed eet nu, maar ook wel heel erg vreemd…

Dat ie met zn eerste patroon honger had snachts kon ik goed inkomen, maar met wat ie nu eet…?!

Beren heeft ie ook nog al wat in bed. 3 van die blauwe nestle beren, daar kroelt ie echt mee, een poes, die moet sinds kort mee, nog zon tutlap van bert en ernie…