Het afgelopen decennium, wat bleef jou het meeste bij?

11 September, ik zat thuis omdat er net 2 verstandskiezen getrokken waren en lag wat tv te kijken. Zal de beelden nooit vergeten net als alle gedachten die toen gelijk door m’n hoofd gingen. Ik geloof dat ik echt dacht dat de 3e wereld oorlog zou uitbreken. Brrrr

En nog denk ik dat 11 september de wereld voorgoed veranderd heeft.

Hmm moeilijk.



Heb gestemd op Enschede ik zat toen nog bij mijn opa (inmiddels al een hele tijd geleden overleden) in arnhem. Ineens allemaal sirenes, brandweer en ambulances, maar geen idee waarom. Vlak voordat we vertrokken naar winterswijk, horrde over de vuurwerk ramp, ik nog tegen mij pa: daar zullen ze toch niet heen gaan van hieruit? (wel dus) En toen we even later op de A12 reden zagen we een enorme zwarte paddestoel van rook, dat zal ik nooit meer vergeten, zover nog van enschede maar toch zag je waar het gebeurd was.



En ook 11september staat me nog goed bij. Was mijn eerste dag op mijn stage ik zat toen voor het eerst op kamers mijn eerste dag in dat flatje, verder helemaal niemand daar, zat ik daar in me uppie met niks anders op tv dan op elke zender die gruwelijke beelden…

Met de ramp in Enschede zaten wij in Praag.

's Morgens bij het ontbijt vroeg iemand me in het engels me of we wel wisten van het " big firework accident"

Pas een dag later, toen we terugreden, konden we bij de grens pas horen op het journaal wat er was gebeurd. Volgens mij hebben we toen de hele nacht samen tv gekeken.

Ik weet het niet, geloof niet dat ik kan kiezen. Al deze gebeurtenissen hebben een

grote impact gehad op het leven en op het leven daarna. Soms met veel leed en doden.

Er is voor mij een verschil in wat mij het meest is bijgebleven en wat ik de belangrijkste gebeurtenis vind…

Het meest bijgebleven: 11 September… zat toen thuis met burn out en heb het vanaf het eerste moment gevolgd op de TV. Die beelden… mensen die liever van weetikhet hoe hoog de dood tegemoet sprongen dan levend te verbranden… staat op mijn netvlies gebrand.



Maar de belangrijkste vind ik nu wel dat Obama als eerste zwarte president van de VS is gekozen. Weet niet zo goed waarom, maar voelt als iets heel groots dat een grote, positieve impact zal hebben op de toekomst.

ik vind zelf (natuur)rampen, of rampen als de vuurwerkramp en volendam, erg heftig, maar minder ‘interessant’ als belangrijk punt in de geschiedenis, juist omdat het geen menselijke oorzaak had (of nalatigheid), en de gevolgen ook niet echt de wereld veranderd hebben.

Ik heb bij gebeurtenissen als 9/11, pim fortuyn en de hele nasleep, Sadam, echt de behoefte om helemaal in dat nieuws te duiken, om te proberen te snappen wat er gebeurt en wat het gevolg kan of zal zijn, hoe andere groepen reageren enz. Bij vreselijke natuurrampen is het nieuws vaak niet meer dan berichten over aantallen slachtoffers. Dat voelt voor mij vaak meer als sensatie of zo, gewoon omdat er verder niet veel meer inhoudelijks over uit te leggen valt. Na zo’n vreselijke ramp gaat de wereld weer verder, helaas zonder alle slachtoffers, maar verder vrij onveranderd…

Ik heb voor 11 sept gekozen.



Zie me nog staan waar ik toen woonde en een medebewoner kwam het vertellen. Ik snapte niet wat hij zei - ik dacht waar heeft hij het over.



Heb mijn destijds zwart wit teeveetje aangezet en ben maar blijven staren.



De dagen erna had ik gevoel dat er constant om mij heen dingen zouden kunnen ontploffen alsof ik in 1 grote Bruce Willis film terecht was gekomen.



De moord op Pim Fortuyn kwam voor mij om een aantal persoonlijke redenen heel dichtbij - maar 11 sept heeft denk ik toch een groot gevoel van onveiligheid met zich meegebracht waar we bijna 10 jaar later pas een beetje vanaf beginnen te komen geloof ik.

11 September, goh he wat had ik toen tranen in me ogen staan toen ik de beelden zag :cry:



Ik weet nog goed dat ik in de auto zat en het nieuws oorde op de radio, toen snel naar me ouders gereden en daar tv gekeken.



Nu nog vind ik de beelden zeer indrukwekkend!

Voor mij waren het absoluut:



Aanslag 11 september 2001 en 220.000 doden door Tsunami 2004



2 hele grote gebeurtenissen en zoveeeeel doden.



Ik zat op mijn werk, toen wij hoorde over de aanslag op de Twin Towers … we zijn meteen op zoek gegaan naar een tv, en zijn blijven kijken!



De Tsunami bij ons kerst en daar zoveel verdriet.

Het verhaal van die moeder die haar ene kindje losliet voor haar andere kind, staat mij dus ook op mijn geheugen gegrift.



De Moord op Pim Fortuyn en de Moord op Theo van Gogh waren ook heftig, maar wel begrijpbaar ergens.

Toch waren deze 2 moorden voor Nederland echt groot nieuws, zoiets was nog nooit in Nederland voorgekomen, dus eigenlijk ook wel wereldnieuws maar voor mij niet zó shocking :shame:

Ik heb van de week een documentaire over de tsunamie gezien en als de verhalen dan personelijk verhalen worden is het wel aangrijpend. Vooral moeders die hun kinderen ineens kwijt waren spreken me dan persoonlijk erg aan nu ikzelf moeder ben.



Aantallen zijn vaak maar aantallen - maar ja dat geld uiteindelijk voor elke ramp.

11 sept. wat mensen in hemelsnaam kan bezielen om dat te doen.

Het ongrijpbare, het onvoorstelbare.

Hoe verschrikkelijk alle drama’s waren, staat de Aanslag 11 september 2001 en de koninginnedag Apeldoorn in mijn geheugen gegrift…

@victoria wrote:

De Moord op Pim Fortuyn en de Moord op Theo van Gogh waren ook heftig, maar wel begrijpbaar ergens.

Toch waren deze 2 moorden voor Nederland echt groot nieuws, zoiets was nog nooit in Nederland voorgekomen, dus eigenlijk ook wel wereldnieuws maar voor mij niet zó shocking :shame:




Wel begrijpbaar ergens… :eh: dat meen je toch niet echt he ? Dat het voor iemand niet zo schocking is oke, kan ik me ook totaal niet in vinden maar dat kan. Maar, dat je het ergens wel kan begrijpen…



Maargoed…

Mijn stem, de moord op Pim Fortuyn en ook de moord op Theo van Gogh heeft veel indruk op mij gemaakt.Maar ook 11 september en de vuurwerkramp in Volendam hebben veel indruk op mij gemaakt.

Wat een moeilijke keuze zeg!!



Wat er niet bij staat en wat wel veel indruk op mij maakte, is de brand in kampen, waarbij 5 broertjes om het leven kwamen.

Tranen in mijn ogen toen ik het hoorden… wat een verdriet voor die mensen!



En daarnaast zijn er nog veel meer dingen slecht nieuws berichten die indruk hebben gemaakt (de zwemleraar, de moord in Urk, gedaan door een jaloers jongetje, enz…)



Verder vind ik ook dat 9/11, Obama, Saddam echt belangrijk zijn geweest voor de geschiedenis.

hoi

Het drama in het kinderdagverblijf Fabeltjesland te Dendermonde waar Kim de Gelder 2 jongetjes en een verzorgster dood stak heeft bij mij veel impact gehad. Cas was toen pas een paar maanden oud en het idee om je kindje op zo’n manier te verliezen vond en vind ik afschuwelijk. Nog steeds denk ik aan de ouders en de vele gewonde kindjes die het gelukkig wel hebben overleefd maar met de littekens verder moeten leven…

Als ik het zo lees is een hoop bij me weggevallen…



Natuurrampen zijn erg, zonder twijfel…

Moord op mensen met controventiele ideeen is niet goed te praten…



Maar inderdaad juist die kleine dingen die gebeurt zijn hebben zeker een blijvende indruk achter gelaten…temeer omdat ze benadrukken in wat voor klimaat we wonen…een Benno L. is er maar 1…hoeveel lopen er nog vrij rond?

Een Kim de Gelder is er maar 1…hoeveel komen er nog?

Hoeveel meisjes zitten er nog ergens in kelders bij sadistische figuren te wachten tot ze gevonden worden?



Aanslagen groot of klein, binnenland,buitenland,politiek of prive…allemaal vreselijk,maar enigsinds te voorspellen of weg te schrijven als…je weet dat het gevaar loert.

Tegen de vreselijke zaken die geen “reden” lijken te hebben kan je je niet wapenen…treurig…



Hoop dat ons allen zulk traumatisch leed bespaard zal blijven in 2010.

De vuurwerkramp in Enschede staat me het meeste bij.

Op de een of andere manier maakte dat zo,n grote indruk op me.



Daarna komen de nieuwjaarsbrand in Volendam en 11 september 2001.



er zijn zoveel nare dingen gebeurd deze decennia.

11/9 weet nog precies waar ik was enzo…



de tsumani heeft toendertijd wel heel veel inpact gemaakt… maar 9/11 is meer blijven hangen zeg maar… juist omdat het een actie was van mens tegen mens…





verder nog een gebeurtenis :cry: die in nederland veel aandacht heeft gekregen… maar ik niet hier neer wil zetten… het was in 2005 en in de maand dat ik zwanger testte van Dave…

9/11 gevolgt door de tsunami



Maar 9/11 omdat ik de avond ervoor een mk had gehad en dat echt pijn deed…en die ramp mij mede daarom zo is bij gebleven…