Het afgelopen decennium, wat bleef jou het meeste bij?

Nieuws uit het afgelopen decennium…



En dan mist nog Beslan, allerlei aanslagen in ongeveer heel de wereld, de Schipholbrand, gevallen kabinetten, het maasmeisje, het overlijden van heel wat bekende burgers, en nog heel wat ander nieuws…



Dus geen persoonlijk decenniumoverzicht; maar wat bleef jou bij van wat er in de wereld of dichterbij huis gebeurde?

elf september! overigens beslan vond ik ook erg droevig!

Ik vond de tsunami ook wel heftig.

Ook omdat het een gebied trof waar ik een paar jaar eerder aan het strand had gelopen (Galle, Sri Lanka).

Maar vooral omdat de berichtgeving zo verschrikkelijk langzaam op gang kwam. Pas na een paar dagen kregen we door wat er nu eigenlijk aan de hand was, en het idee dat er zulk idiote golven kunnen bestaan.



11 september was ook schokkend, maar dat natuurgeweld zo destructief kan zijn… Je weet het wel, maar toch…

Ik vond het moeilijk kiezen…sommige dingen waren al weer wat verder weggezakt…

Ik wilde zelf een 2009 topic openen met nieuwsfeitjes…van dit jaar was al heeeeeel veel weggezakt…

Maar het grootste impact…11 september…dat was wereldnieuws…en heeft vandaag nog gevolgen.

@mandy_d. wrote:

Ik vond het moeilijk kiezen…sommige dingen waren al weer wat verder weggezakt…

Ik wilde zelf een 2009 topic openen met nieuwsfeitjes…van dit jaar was al heeeeeel veel weggezakt…

Maar het grootste impact…11 september…dat was wereldnieuws…en heeft vandaag nog gevolgen.




Op radio 1 is er tot en met 31 december de nieuwsmomenten van de afgelopen 10 jaar.



Gisteren ging het bijvoorbeeld over Enschede, maar ook over mond- en klauwzeer, en vanmorgen werd ik wakker met de cafébrand…

absoluut de cafe brand in Volendam!

Moest er als hulpverlener heen, heb tussen alle verbrande mensen gestaan in het cafe om hulp te verlenen, jonge dode mensen voor mijn auto zien liggen. Dat staat in mijn geheugen gegrifd om er nooit meer uit te gaan…

idd… mond en klauwzeer! als dochter van een boer toen woonde ik nog thuis! we zaten net in de cirkel dat mijn vader de melk nie tmocht leveren! de grens hielt twee honder meter verder op op! erg zuur!



me pa heeft het er nog moeilijk mee dat hij die giga tank weg moest laten lopen! gelukkig is de rest ons bespaard gebleven!

@lydia wrote:

@mandy_d. wrote:
Ik vond het moeilijk kiezen…sommige dingen waren al weer wat verder weggezakt…

Ik wilde zelf een 2009 topic openen met nieuwsfeitjes…van dit jaar was al heeeeeel veel weggezakt…

Maar het grootste impact…11 september…dat was wereldnieuws…en heeft vandaag nog gevolgen.




Op radio 1 is er tot en met 31 december de nieuwsmomenten van de afgelopen 10 jaar.



Gisteren ging het bijvoorbeeld over Enschede, maar ook over mond- en klauwzeer, en vanmorgen werd ik wakker met de cafébrand…




Mexicaanse Griep…

Op het grasveld hier aan de overkant

is een vliegtuig niet zo netjes geland…



Ik kijk altijd wel uit naar het jaaroverzicht…ben benieuwd wat ik gemist heb…MJ…Apeldoorn…



De tsunami had natuurlijk ook een enorme impact omdat het kerst was…maar kort daarna met pasen is er weer iets gebeurt…ik ben alleen vergeten wat…erg he…



Brand in Volendam en de vuurwerkramp Enschede zijn voor mijn gevoel niet eens zo lang geleden…

11 september. Heb ik op gestemd. Ik ben dan ook jarig en even stond de wereld op zijn kop. Heb ook veel boeken erover gelezen en de beelden dat er mensen uit het raam springen van weet ik niet hoeveel hoog, staat me nog steeds bij.



Maar ook de tsunami, de beelden, de gebeurtenissen, echt erg.

11 september… de dag dat ik stopte met het slikken van de pil om zwanger te worden en die middag storte de wereld in…

Was totaal in shock… heb urenlang versteend voor de tv gezeten

En nog trouwens als ik de beelden zie…



Toen ik zwanger was van tigo werd fortuyn vermoord, en vroeg me toen echt af in wat voor wereld mijn ongeboren kindje ging opgroeien…

hm… 2 dingen eigenlijk



enschede vuurwerk ramp en dood pim fortuyn



koninginne dag heb ik niet erg mee gekregen was met leukere dingen bezig :wink:

Jeetje Lydia ik vindt het heel moeilijk om een keuze te maken hieruit.



iets wat mij erg is bijgebleven en die er niet bij staat, (doe ik het toch) is de moord op Rowene Rikkers “het meisje van Nulde”.

Zelf was ik net moeder geworden voor het eerst in 2001.

Dit hele drama heeft een enorme impact op mij zelf gehad, als je namelijk zelf moeder bent ga je heel anders tegen dingen aankijken.

Daarvoor had ik nooit geweten dat moeders hun eigen kinderen zoiets vreselijk aan konden doen, beetje naief misschien, maar het heeft toen echt mijn ogen geopend.

Ik was natuurlijk nog erg jong, en daarvoor boeide dat soort nieuws nooit echt erg, het was natuurlijk erg maar allemaal ver van je bed show.

Op het moment dat je zelf een kindje in de wieg hebt liggen dan ligt dat soort zaken gevoelsmatig toch anders, voor mij dan althans.



Ik ga dus nog even over de poll nadenken, ik denk toch dat het de grootste natuurramp, de tsunami wordt.

Dagenlang voor de buis gekluisterd hopend op goed neiuws.

Al die honderduizenden slachtoffers, ik denk toch dat ik die gaat kiezen.

11 sept. heeft misschien ook een persoonlijke herinnering…

Schoonpa stond midden in de woonkamer met de afstandbediening in zn handen naar CNN te kijken…hij keek ons heel raar aan toen we binnenkwamen…op dat moment zien we met z’n drieen live het 2e vliegtuig naar binnen vliegen…hele aparte ervaring…

Dag daarna ging schoonpa plotseling het ziekenhuis in…toen ging het hard…

Feitelijk is 11-09-2001 de laatste dag dat mijn man zijn vader als gezond in zijn geheugen heeft…

@mamma van sharondenise wrote:

Jeetje Lydia ik vindt het heel moeilijk om een keuze te maken hieruit.



iets wat mij erg is bijgebleven en die er niet bij staat, (doe ik het toch) is de moord op Rowene Rikkers “het meisje van Nulde”.

Zelf was ik net moeder geworden voor het eerst in 2001.

Dit hele drama heeft een enorme impact op mij zelf gehad, als je namelijk zelf moeder bent ga je heel anders tegen dingen aankijken.

Daarvoor had ik nooit geweten dat moeders hun eigen kinderen zoiets vreselijk aan konden doen, beetje naief misschien, maar het heeft toen echt mijn ogen geopend.

Ik was natuurlijk nog erg jong, en daarvoor boeide dat soort nieuws nooit echt erg, het was natuurlijk erg maar allemaal ver van je bed show.

Op het moment dat je zelf een kindje in de wieg hebt liggen dan ligt dat soort zaken gevoelsmatig toch anders, voor mij dan althans.



Ik ga dus nog even over de poll nadenken, ik denk toch dat het de grootste natuurramp, de tsunami wordt.

Dagenlang voor de buis gekluisterd hopend op goed neiuws.

Al die honderduizenden slachtoffers, ik denk toch dat ik die gaat kiezen.




Daar sluit Savannah mooi op aan…2000 tot 2010 lijkt wel het decenia te zijn waarin familiedrama’s uitgelicht werden…alsof velen er een voorbeeld aan namen…te erg allemaal…

11 sept…toen zat ik hoogzwanger op de bank…te denken in wat voor wereld ik mijn kind moest zetten…wat zou er gaan gebeuren?? mijn broer beroepsmilitair…ja dat heeft veel met me gedaan toen…en nog als ik de beelden weer zie…



Maar andere dingen die er bij staan ook…

@mandy_d. wrote:

@mamma van sharondenise wrote:
Jeetje Lydia ik vindt het heel moeilijk om een keuze te maken hieruit.



iets wat mij erg is bijgebleven en die er niet bij staat, (doe ik het toch) is de moord op Rowene Rikkers “het meisje van Nulde”.

Zelf was ik net moeder geworden voor het eerst in 2001.

Dit hele drama heeft een enorme impact op mij zelf gehad, als je namelijk zelf moeder bent ga je heel anders tegen dingen aankijken.

Daarvoor had ik nooit geweten dat moeders hun eigen kinderen zoiets vreselijk aan konden doen, beetje naief misschien, maar het heeft toen echt mijn ogen geopend.

Ik was natuurlijk nog erg jong, en daarvoor boeide dat soort nieuws nooit echt erg, het was natuurlijk erg maar allemaal ver van je bed show.

Op het moment dat je zelf een kindje in de wieg hebt liggen dan ligt dat soort zaken gevoelsmatig toch anders, voor mij dan althans.



Ik ga dus nog even over de poll nadenken, ik denk toch dat het de grootste natuurramp, de tsunami wordt.

Dagenlang voor de buis gekluisterd hopend op goed neiuws.

Al die honderduizenden slachtoffers, ik denk toch dat ik die gaat kiezen.




Daar sluit Savannah mooi op aan…2000 tot 2010 lijkt wel het decenia te zijn waarin familiedrama’s uitgelicht werden…alsof velen er een voorbeeld aan namen…te erg allemaal…




Je gelooft mij misschien niet, maar in eerste instantie had ik dus de naam Savannah getypt, ik heb dus echt even op het meisje van Nulde moeten googelen,

Te erg eigenlijk, in en in triest dat het zoveel onschuldige kindjes zijn dat je gewoon de zaken door elkaar haalt :frowning:

@nomi wrote:

11 sept…toen zat ik hoogzwanger op de bank…te denken in wat voor wereld ik mijn kind moest zetten…wat zou er gaan gebeuren?? mijn broer beroepsmilitair…ja dat heeft veel met me gedaan toen…en nog als ik de beelden weer zie…



Maar andere dingen die er bij staan ook…




Ik was in november uitgerekend en in de wachtkamer van de vk hoorde ik het nieuws daar op de radio. En een stel wat daar zat kakelden er doorheen :evil:

H. had een begrafenis die dag en heeft zijn pak pas uit gedaan toen we gingen slapen. Hij had in de auto gedacht dat hij naar een hoorspel luisterde…

Ik dacht toen ook: in deze wereld komt onze baby, wat bizar…

11 september is me toch wel heel erg bijgebleven, en beslan ook wel

al die onschuldige mensen en kinderen…pfff :cry:

@mamma van sharondenise wrote:

@mandy_d. wrote:
@mamma van sharondenise wrote:
Jeetje Lydia ik vindt het heel moeilijk om een keuze te maken hieruit.



iets wat mij erg is bijgebleven en die er niet bij staat, (doe ik het toch) is de moord op Rowene Rikkers “het meisje van Nulde”.

Zelf was ik net moeder geworden voor het eerst in 2001.

Dit hele drama heeft een enorme impact op mij zelf gehad, als je namelijk zelf moeder bent ga je heel anders tegen dingen aankijken.

Daarvoor had ik nooit geweten dat moeders hun eigen kinderen zoiets vreselijk aan konden doen, beetje naief misschien, maar het heeft toen echt mijn ogen geopend.

Ik was natuurlijk nog erg jong, en daarvoor boeide dat soort nieuws nooit echt erg, het was natuurlijk erg maar allemaal ver van je bed show.

Op het moment dat je zelf een kindje in de wieg hebt liggen dan ligt dat soort zaken gevoelsmatig toch anders, voor mij dan althans.



Ik ga dus nog even over de poll nadenken, ik denk toch dat het de grootste natuurramp, de tsunami wordt.

Dagenlang voor de buis gekluisterd hopend op goed neiuws.

Al die honderduizenden slachtoffers, ik denk toch dat ik die gaat kiezen.




Daar sluit Savannah mooi op aan…2000 tot 2010 lijkt wel het decenia te zijn waarin familiedrama’s uitgelicht werden…alsof velen er een voorbeeld aan namen…te erg allemaal…




Je gelooft mij misschien niet, maar in eerste instantie had ik dus de naam Savannah getypt, ik heb dus echt even op het meisje van Nulde moeten googelen,

Te erg eigenlijk, in en in triest dat het zoveel onschuldige kindjes zijn dat je gewoon de zaken door elkaar haalt :frowning:




Het meisje van Nulde had misschien meer impact omdat het zo onmenselijk was…reconstructie van het hoofdje…te erg eigenlijk…

De wijze waarop ze gevonden is…de zoektocht naar haar identiteit, haar zusje en de strijd om de voogdij…het waren idd sprekende beelden…

Enne…ja hoor…ik geloof je zeker wel…

Om andere redenen staat Savannah me eerder bij…zeker als je het verhaal van betrokkenen kent…de kant die het nieuws NIET haalt…

En de gevolgen die zo’n gebeurtenis NU nog steeds heeft…ook als het journaal er al lang klaar mee is…

De tsunami. Met name het verhaal van de moeder met 2 kinderen, die haar oudste los liet om de jongste te redden, en later herenigd werd met haar zoon. Krijg daar nu nog rillingen van.



ook de moord op Theo van Gogh staat me bij.



Maar de natuur rampen blijven het meeste bij me hangen.