herfstkinderen

Bij ons op het werk leeft het nu heel erg. Veel, (vooral voormalig klossers) leerkrachten vinden dat dit altijd niet goed is voor deze kinderen. Omdat ze zo jong zijn ed.

Zelf heb ik gewrerkt op een school waar ze zes jaar geleden hiermee zijn begonnen en de resultaten zijn niet minder, dus citoscores zijn hetzelfde gemiddeld en er zijn ook niet meer sociale problemen. Zij hadden als uitgangspunt dat bepaalde kinderen nooit in gedrag veranderen.



Nu had ik het er thuis over, bij mij thuis is mijn broer blijven zitten vanwege ‘jong’ gedrag, mijn broetje, en twee zusjes blijken achteraf onderpreseerders vanwege dat ‘jonge’ gedrag. Kortom, dat hoorde dus bij ons. Mijn moeder vind het nu nog steeds jammer dat ze voreger nog niet zo ver waren en dat ze dat gedrag beter konden analyseren.



Nu nam ik dit voorbeeld mee naar school.



Maar, nu ben ik benieuwd, wie heeft een herfstkind thuis en is doorgegaan, en is het echt zo, dat die het vreselijk moeilijk heeft in groep drie?



Zelf denk ik dat we gewoon elk knd in die periode in groep 2 moeten bekijken en goed bekijken en dan kijken of het wel of niet geschikt is!

Ben gewoon eens benieuwd na de ervaringen, omdat er door veel ouders heel huiverig over gedaan wordt, wat natuurlijk ook begrijpelijk is!



ben gweoon eens benieuwd na ervaringsverhalen…

Ik lees mee, uit interesse. Sta zelf parttime voor een kleutergroep :smiley:

Hier nog net een herfst kind (20 december :lol: ) en nu in groep 3 (nu dus 6 jr oud). Het gaat supergoed en ik kan me dan ook niet voorstellen dat hij nu nog in groep 2 zou zitten.



Ik hoorde laatst een expert op de radio over zittenblijven, kleuterverlengen etc en die stelde dat zolang scholen kinderen langer in de kleuterklas laten het idee blijft bestaan dat herfstkinderen zo jong zijn. En dat is natuurlijk ook zo. Niemand praat meer over de september kinderen, die natuurlijk nauwelijks ouder zijn dan de herfstkinderen.



Ik heb ook het idee dat de ‘’ rijpheid" voor groep drie (lees lezen, schrijven, rekenen) gemiddeld ergens tussen 5,5 en 6,5 ligt. Je ziet in ieder geval bij ons op school dat de meeste kinderen in groep 2 (hij zit op een jenaplanschool, combi 2/3) ook al aan het lezen zijn.

Hier twee herfstkinderen. Stiefzoon zit nu in groep 6 van het SBO, oudste dochter zit in groep 5 van het OBS. Beiden presteren prima op niveau, en kunnen uitstekend meekomen. :thumbup: Qua sociaal-emotioneel niveau hebben ze wat andere problemen, maar die hebben verder niets met school te maken. :slight_smile:

Hier een herfstkind, ik ben geboren op 25 oktober. Gewoon overgegaan en mijn resultaten waren altijd prima op school. Ik moet wel zeggen dat ik altijd makkelijk heb kunnen leren maar ik heb het absoluut niet moeilijk gehad in groep 3. Sterker nog, ik heb die uitdaging hard nodig gehad :slight_smile:

Ik ben zelf een herfstkind (7 nov) en was een late leerling.

Heb dus langer in de kleuterklassen gezeten. Dit was ook gewoon prima.



Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik in een klas hoger had moeten zitten of dat ik anders werd behandeld dan anderen in de klas.



Ik heb gestudeerd en mijn HBO-diploma zonder problemen gehaald.



Het kan dus ook gewoon andersom. Kinderen moeten tegenwoordig al best veel dus ik zie niet in waarom lang kleuteren ‘slecht’ is.



Het valt mij echt op, hier, maar ook zeker op school dat ouders het zooo erg vinden als hun kind nog wat langer moet kleuteren en daar gewoon best druk op zetten, bij hun kind en ook op school, en ik begrijp dat echt niet.

ben zelf absoluut niet tegen langer kleuteren… maar groot voorstander dat er meer naar het kind gekeken gaat worden.



Ik heb kinderen van november/december onder druk door zien gaan en die redden het nu gewoon niet… en kinderen van januari/februari en zelfs maart die zich stierlijk vervelen aan het eind van het volle leerjaar groep 1 en dan nog naar groep 2 toe moeten… en zich daar dan ‘lekker’ verder vervelen.



Dus weg met die kunstmatige grens en kijk naar het kind. Het ene kind is het andere gewoon niet. Sommige kinderen kunnen een extra jaartje spelen en niet persé moeten gewoon heel goed gebruiken en gun ze dat jaar dan ook… maar er zijn ook kinderen die na 1,5 jaar echt meer dan klaar zijn met spelen en toe zijn aan meer.

Hier een herfst kind Luna zit in groep 3

qua hersens zit ze er goed ja ze komt heel goed mee maar qua spelen weet ik het niet hoor nu had ze zich in groep 2 waarschijnlijk dood verveeld maar denk wel dat ze nog wel wat spelen mist

Hier ook een herfst kindje 21-10 . En op deze school hanteren ze de 1 oktober regel.Dus na 1 oktober geboren blijf je standaard een jaartje langer kleuteren.Dus op dit moment zit hij nog steeds in groep 2. En opd it moment verveeld hij zich flink op school. Wel zijn ze al gestart met groep 3 werkjes voor degene die verveelt zijn.Mijn mening hierover ben ik nog niet over uit. Aan de ene kant vind ik het goed maar aan de andere kant is mijn zoontje al langere tijd klaar voor groep 3 zegt ook de juf.

Hier een eind nov zoon die gewoon echt langer moest kleuteren. Naar groep drie gaan dit jaar was gewoon geen optie.



Eno hoezo het gedrag van iemand veranderd niet meer?? Ik gedraag me nu toch echt anders dan toen ik vier was, en lasse is nu gedragstechnisch nu meer toe aan groep drie dan vorig jaar.



Ik krijg ook vaak het idee, en zeker op KOK, dat het bijna beschamend is als je kind langer kleutert. Wij hebben het onze zoon gegund en bij ons op school zijn er meerdere ouders die gewoon willen dat hun kind zo lang mogelijk kleutert.



ik ben bij ons pas nog aantal kindjes tegengekomen die vroege leerling waren (sept) en van de ene vind de Moeder dat hij op zijn tenen loopt en ik sprak laatst een meisje die ze alsnog in groep vier gaan laten zitten omdat ze te speels is voor groep 5.



Wat mij betreft blijft het iets wat heel erg per kind bekeken moet worden maar wel met het idee dat kinderen gewoon ook nog even kind mogen zijn ipv presteren naar bepaalde maatstaven.

@kimmiejj wrote:

Hier ook een herfst kindje 21-10 . En op deze school hanteren ze de 1 oktober regel.Dus na 1 oktober geboren blijf je standaard een jaartje langer kleuteren.Dus op dit moment zit hij nog steeds in groep 2. En opd it moment verveeld hij zich flink op school. Wel zijn ze al gestart met groep 3 werkjes voor degene die verveelt zijn.Mijn mening hierover ben ik nog niet over uit. Aan de ene kant vind ik het goed maar aan de andere kant is mijn zoontje al langere tijd klaar voor groep 3 zegt ook de juf.




Hier hetzelfde, maar toch had ik het niet anders gewild. Hij is van eind nov. Dit is nu lastig maar afgelopen aug al naar groep drie was ook niet wenselijk.



Er zou een soort tussen klas moeten bestaan. Een groep die start in Jan en een soort Semi groep 3 is.

Ik zou lasse ook geen herfstkind willen noemen. Het is een winterkind, die voor hetzelfde geld pas half dec geboren was geweest en pas na de vakantie was gestart.

Ik ben ook een vroege leerling en ging met 5 naar groep 3. Als ik terug kijk op mijn schoolperiode had het voor mij beter uitgepakt om een jaar langer op de kleuterschool door te brengen.



Konijn, wat leven jullie in de overtuigingen. Kun je dat voor jezelf ook herkaderen?

Victor is een vroege leerling. Hij is dus na 2 jaar kleuteren door gegaan naar groep 3. Daar hebben we lang over getwijfeld omdat ik hem sociaalmemotioneel beter vond passen in groep 3. Maar omdat ze hier met combi groepen 1/2 werken vond ik het verschil tussen de 4 jarigen en mijn 6 jarige te groot… Hij had toen zijn zwemdiploma al en later ab en c. Hij deed toen al aan ijshockey en hij is vrij groot. Eigenlijk allemaal kul redenen maar het voelde niet goed.



Groep 3 ging best goed. Hij kon de stof aan en vond het ook best leuk. Maar vriendjes had hij niet. Hij werd ook niet gepest hoor. Absoluut niet. De kinderen wildenmwel met hem spelen maar Victor wilde dat zelf niet.



We hebben toen al vrij vroeg besloten om hem groep 3 over te laten doen. Hij heeft dezelfde juf als vorig jaar en die ziet een heel andere Victor. Ze ziet nu de Victor die wij thuis en op de ijshockeyclub ook zien. Een jongetje die van alles durft, die altijd wel iet voor je wil doen en soms ook bewust niet. Hij heeft zat vriendjes en gaat met veel plezier naar school…



Ik zie aan Victor dat gedrag misschien niet veranderd maar een person wel sterker en zekerder van zichzelf wordt. Victor wilde vorig jaar wel iets maar durfde niet aan te geven wat wel en wat niet. Nu wel. En dat maakt een wereld van verschil voor de rest van je schooltijd. En dat is ook mijn eigen ervaring als vroege leerling. Ik moest altijd op mijn tenen lopen. Niet met de leerstof maar met alle andere dingen. Gelukkig is het mij gegund om klas 6 (groep 8) over te doen. Er ging een wereld voor me open!

Hier is het standaard na de vakantie jarig, is niet door. Natuurlijk wordt er dan nog wel per kind bekeken of dat het beste is en wordt er dus ook weleens van afgeweken. Niet vaak, maar dat past dan weer binnen de antroposofie,p, gedachte is toch wel dat je goed uitgespeeld moet zijn om te kunnen gaan leren.

Wat ik ook een groot voordeel vind is dat de overgang minder groot is. Er is nog meer dan genoeg ruimte en tijd om te spelen. Zoveel dat de oudste teleurgesteld was; hij ging toch naar de eerste klas om te leren?! :lol:



Mijn dochter is van de herfst en heeft dus dik 2,5 jr gekleuterd. Wat lang voor haar, de jongens zijn van late winter/ lente en vooral voor de lente-zoon was het eigenlijk een beetje te vroeg nog.

Ik vind zeker dat ze het per kind moeten bekijken, maar dan wel gewoon naar de grensgevallen.



Daarbij denk ik dat heel veel ouders gewoon moeten beseffen dat hun kinderen heel gemiddeld zijn, hoe mooi, lief en bijzonder ze ook zijn.

Onze oudste is van de december en heeft niet lang gekleuterd. Voor hem was dat anderhalf jaar al lang genoeg. Hij had een hekel aan knippen, plakken, kleuren,… Leerde zichzelf lezen toen hij 4,6j was. Hij deed ook voor niets zijn best, als het vandaag niet af was dan morgen maar. Hij werd er heel gemakszuchtig van. Hij ging anderhalf jaar huilend naar school. In groep 3 was het eigenlijk al niet veel beter, hij verveelde zich behoorlijk en iets waar hij moeite voor moest doen, zoals schrijven, was bij voorbaat al niet leuk. Nu zit Hij in groep 4 en gaat hij vrolijk naar school. Sommen maken vindt hij nog steeds niet aan want dan moet je eerst nadenken. Terwijl hij in no time al de tafels kenden. Met schrijven heeft hij nog steeds moeite. Zijn broertje van 6 leeft voor het knutselen en tekenen en je ziet nu al dat hij straks in groep 3 een veel mooier handschrift zal hebben.

Voor ons kind was lang kleuteren geen optie. Sociaal zit hij ook wel op zijn plek heeft veel vriendjes, wordt vaak gevraagd voor partijtjes.

Wij staan nog steeds achter onze keuze en was tevens ook het advies van de juf.

Jan is geboren op 22 oktober

Hij is nu 11 en zit in groep 8

Na de zomer naar het voortgezet onderwijs

En dan, zal hij vermoed ik voor het eerst eens moeten werken om leuke cijfers te halen.

In gedrag is hij bij tijden wat jong, maar goed hij is ook nog maar 11 en is nog een kind.

Hem langer laten kleuteren, daar waren na 4 maanden groep 1 al achter, dat zou niet verstandig zijn.

Dit onderwerp steekt al jaren de kop op tegen de zomer, want tja dan vallen de beslissingen op school natuurlijk.



Vorig jaar werd ik er echt niet goed van. Hele discussies of je kind al dan niet officieel bleef zitten als het langer kleuterde en oh jee wat als het daardoor later geweigerd zou worden op een VWO ofzo. Ik vond dat toen zo’n bangmakerij. Terwijl wij het zo eens waren met het beleid van onze school. Ook schoonzus deed er bij ons aan mee. Wij probeerden maar zo goed mogelijk bij onszelf te blijven.



Vroeger was het gewoon 1 okt, punt uit. Nu is er op veel scholen meer sprake van een marge, wordt er meer per kind gekeken en ouders buitelen over de leerkrachten heen want er moet vooral zo kort mogelijk gekleuterd worden. En nog weer anderen vinden dat zelfs hun kind van januari nog korter moet kunnen kleuteren. Ik ben blij dat dit bij ons op school gewoon niet zo speelt omdat de meeste ouders dit juist niet willen.



De ene school staat er ook anders in dan de andere, en als je het niet eens bent met het beleid van de school moet je een andere school zoeken vindt ik. Als je op onze school komt weet je gewoon dat ze in principe voor langer kleuteren gaan. Op een enkele hele goede leerling na. En als je hoogbegaafd bent dan verwijzen ze je door naar een hoogbegaafden school.

rijstekorrel, wat bedoel je??



ehm, ik ben.nu niet voor mijzelf opzoek na een mening, wij vormen met ons gedrag al een uitzondering… ik zoek echt ervaringsverhalen en niet de discussie, wel of niet lang kleuteren. ben al.blij te lezen dat er ook succesverhalen zijn… gelukkig.



volgens mij is er niet een onderzoek oplos gegooid. 1oktobergrens geldt al niet meer vanaf 1985 zei een cursusleidster…maar welkegrens dan wel…??