herfstkinderen

Het is nu toch 1 januari. Maar het staat scholen vrij om per kind te kijken en ze om die reden wel langer te laten kleuteren.

Mijn oudste (30-12) heeft kleuterverlenging gehad, de grens lag toen nog op 1 oktober. Hier hebben we geen problemen mee ervaren, we hebben het idee dat het hem even meer “speeltijd” heeft gegeven, wat hij nog nodig had.

Hij gaat komend schooljaar naar het VWO, ik kan me ook niet voorstellen dat een kleuterverlenging een reden zou kunnen zijn om tot een bepaalde vorm onderwijs geen toegang te krijgen.



De jongste (23-12), zou officiëel nu wel naar groep 3 horen te gaan. Maar zowel de juffen als wij zien dat hij ook nog wat meer “speeltijd” nodig heeft. Daarom doet hij groep 2 nog een keer. Ik vind het wel cru dat ze ook eerst hiervoor testen moeten afnemen ivm de inspectie, zodat ze kunnen aantonen dat hij niet door hoeft te stromen. Als het kind een week later was geboren, was er helemaal geen aanleiding geweest om dat te doen.



Ik kon de grens van 1 oktober nog begrijpen, maar ik begrijp niet dat ze nu de grens bij 1 december hebben gelegd. Ik vind dat wel een groot verschil.



Overigens vind ik ook dat er per kind gekeken moet kunnen worden, dat is belangrijker dan een vastgestelde datum.

konijn

ik heb toendertijd al eens een artikel over die grens geplaatst

zie hier

onze 2e is van januari is alsnog versneld… onze 3e is van november en die gaat voor mij niet automatisch door.



Hij wordt in november 4 en gaat gewoon lekker kleuteren in groep 1 en dan zien we het tegen de zomer volgend jaar wel.



School hier hanteert de officiële 1 januari grens. Met nummer 2 zijn ze daar (na veel onderzoek etc etc maar het eerste initiatief kwam vanuit school, al zagen wij als ouders ook problemen aankomen) vanaf geweken… mochten wij het nodig vinden dat onze 3e lekker een jaartje langer gaat kleuteren dan wijken ze daar mooi nog maar een keertje vanaf.



Kijk maar naar mijn kind tegen die tijd.

Zoals hij nu is verwacht ik dat hij ‘gewoon’ mee gaat naar groep 2, maar wie weet hoe het gaat verlopen op school? Dat zien we dan wel.



Overigens door de ‘nieuwe’ (ahum 30 jaar oude) grens is het begrip vroege en late leerling ook wel wat verschoven denk ik.



En hoe het gaat verlopen met onze versnelde vroege leerling van januari? Ja hij zal 11 zijn als hij naar de middelbare school gaat… dat gaat voor meer kinderen in zijn klas overigens ook gelden… die van oktober/november en december… die zijn soms maar 3 week ouder, dus valt best mee.



Verder is hij dus ook niet een speels speels kind. Nooit geweest, van kleins af aan al niet.

En we zien nu hij met zijn been in het gips zit ook ineens hoe de interactie in de groep is. Hij hoort er echt bij. Gister bij de sportdag wezen kijken en hij was gewoon in een groepje ingedeeld, ze kwamen even kletsen en vonden het erg jammer dat hij niet mee kon doen. Willen hem helpen, maar behandelen hem ook gewoon als een klasgenoot, dus er wordt ook gewoon gelachen en geouwehoerd.

En dat was heel fijn om te zien… dat hij tot januari bij de kleuters niet. Altijd behoorlijk buiten de groep gevallen.



Ook 12 vind ik overigens nog een leeftijd dat kinderen nog lekker kind moeten kunnen zijn en na een dag school met een bal een schopveldje op moeten kunnen rennen. Brugpiepers zijn onderweg groot te worden, maar bij tijden ook nog heerlijk klein… of ze nou 11, 12 of 13 zijn is mijn ervaring (met neefjes en nichtjes).

mamaMarije, ja, en nee… :wink:







Een paar jaar terug was ik heel blij dat onze dochter langer heeft gekleuterd. Dat was toen goed voor haar.



En nu, 10,5 jaar, is zij de oudste in groep 6, qua schoolontwikkeling heeft ze wat achterstand (maar dat komt door haar schoolverleden, lang verhaal, even niet interessant), maar ze is wel volop puber…

In alle opzichten zeg maar :shifty: Sociaal-emotioneel past ze helemaal niet in groep 6, ze had echt een groep hoger moeten zitten.



Maar dan zat ze wel met allerlei achterstanden.



Je kunt er op 4 jarige leeftijd niets van zeggen, dat bedoel ik vooral :mrgreen:

Wat mij betreft is er helemaal geen “discussie”.



Al bijna dertig jaar horen kinderen per geboortejaar over te gaan. Zolang er scholen afwijken van die norm, blijven ouders van herfstkinderen zich onzeker voelen. Want tja wat moet je als een kennis uit een andere stad pretendeert dat het juist enorm goed is van hun school dat Pietje lekker lang mag kleuteren, terwijl jouw Jantje niet eens een bespreekgeval is en door moet naar groep 3?



Is het niet veel eenvoudiger als alle scholen zich conformeren aan het advies van de inspectie en daar waar nodig een kind langer laten kleuteren? Met onderbouwing en een goed plan, want deze kinderen zie je juist vaak weer aan het eind van groep 2 vastlopen door gebrek aan uitdaging (en grote verschil in ontwikkeling met de net vierjarigen die vaak bij hen in de groep zitten (1/2 combi).



En de bangmakerij is gebaseerd op feiten. Ik ken meerdere gevallen van uitmundende kinderen die niet naar het technasium kunnen (beperkte instroom), omdat ze eenmaal zijn gedoubleert in het basisonderwijs (ondanks positief schooladvies, hoge citoscores etc). Het zal je maar gebeuren…



Een goede oplossing voor dit probleem zou het werken in half-jaar klassen zijn. Nadeel is dan weer wel dat kinderen niet in vaste groep zitten (wel vaak in units).

Aan de andere kant denk ik ook dat we niet moeten doorslaan in het individueel aanpassen van alle onderwijsprogramma’s. Ieder kind heeft andere behoeften op een ander moment en de meesten zullen prima meestromen met het gemiddelde aanbod.

nou ja dat heb ik dus eigenlijk ook een beetje Lydia… je moet ook kijken naar wat voor NU het beste is… en je weet (helaas of misschien ook eigenlijk maar goed) niet hoe dat later uit gaat pakken.



Dat weten wij ook niet voor onze nu 6 jarige in groep 3.

Voor NU is het gewoon echt de allerbeste beslissing geweest die we voor hem hadden kunnen maken. We hebben namelijk nu een kind dat blij is en graag naar school gaat… wat we hadden… ehm tja, een (bijna) depressief kind.



En voor de 3e… als hij op dat moment (het nu van de toekomst dus :lol: ) gewoon beter af is nog een jaartje door te kleuteren, dan kleutert hij lekker een jaartje door.



En de 4e is van begin februari, maar nu gewoon nog heerlijk dreumes, over zijn schoolgang denken we gewoon nog niet na :mrgreen: .

@lydia, wat een lastige situatie zo te lezen.

Hier op school heb je idd de ‘herfstkinderen’ die doen mee mee met groep 1, maar zijn wel kinderen die besproken/bekeken worden. Ze doen mee met de cito’s en hebben in groep 2 een extra controle. De kinderen van voor de herfst gaan eigenlijk gewoon over, tenzij het ECHT niet gaat. vanaf 1 januari stroomt in in groep 0 ( er is wel een combi groep, dus groep 0/1/2 ) en gaat na de zomer naar groep 1, dus die kleuteren wat extra. ( tenzij er in groep 0 natuurlijk al blijkt dat ze meteen mee kunnen doen, dan word daar ook weer naar gekeken )



Ik ga er dus vanuit dat Elise nu naar groep 2 gaat en volgend jaar na de zomer na groep 3, we hebben nog niet gehoord dat ze echt achterloopt.



Jesse is van 4 januari en ik verwacht van hem een half jaartje extra kleuteren. Thijs word later een herfstkindje. Maar dit is allemaal van latere zorg, eerst Elise maar eens zien.

Pete is van 9 oktober en is dus ook een herfstkindje. Bij ons hebben ze een groep 1/2 en blijven ze dus tot groep 3 in dezelfde klas zitten.



Alle kids die voor de start van het nieuwe schooljaar 6 jaar zijn, gaan in principe door naar groep 3 en alle kids die na 1 januari 6 jaar worden, blijven in groep 1/2 zitten.

Alle kids die tussen de start van het nieuwe schooljaar en voor 1 januari 6 jaar worden, zitten in de grijze zone. Dan wordt er per kind gekeken of ze nog in groep 1/2 blijven of naar groep 3 mogen.



Ik vind het op zich wel fijn dat de grens niet meer bij 1 oktober ligt, omdat Pete nu al met werkjes van de oudste kleuters meedoet. Hij is al wat aan het schrijven, optellen, e.d. en voor hem zou het niks geweest zijn als hij bijna 3 jaar had moeten kleuteren.

Hier een kind van oktober die wel lang gekleuterd heeft. Hij zit nu in groep 3 en is dus net 7 geworden.



Totaal geen spijt van gehad en het gaat nu heel erg goed in groep 3. Hij had het qua denkwerk wel aan gekund om een jaar eerder naar groep 3 te gaan, maar sociaal emotioneel gezien had hij het wel erg moeilijk gehad en hij was nog heel erg speels. Hij heeft de extra tijd in de kleutergroepen echt nodig gehad om zich daarin ook te ontwikkelen.



Nu is hij een zelfverzekerde en spontane knul (in groep 1 nog heel verlegen en pas halverwege groep 2 kwam hij wat los) met veel vriendjes en het leren gaat ook goed. Met rekenen kreeg hij wel in groep 2 extra uitdaging, maar interesse in lezen en letters kwam echt pas in groep 3. En nu gaat hij als een speer.



Op voetbal is hij juist één van de jongste van het team en zo leert hij ook daar weer mee om te gaan. Niet altijd de oudste te zijn.



Wij hebben samen met school bekeken wat wij dachten dat het beste voor onze zoon was en beide partijen vonden het beter om hem wat langer te laten kleuteren.



De jongste is een heel ander kind (is in augustus jarig), als hij van oktober was geweest dan hadden we hem waarschijnlijk wel sneller door laten gaan.



En of het goed blijft uitpakken, dat weten we natuurlijk niet, maar hij zit nu lekker in zijn vel en gaat met veel plezier naar school en heeft veel vriendjes. Dus voor nu zijn we heel tevreden over de keuze.