Herfstkinderen - lang of kort kleuteren ?

Hallo allemaal,



Ik ben eigenlijk eens benieuwd naar de meningen over herfstkindjes …



Wij hebben nl een zoon die in november jarig is en nu naar groep 2 of 3 gaat volgend jaar. Het beleid is veranderd, de peildatum is verschoven van 1 oktober naar 1 januari. Dus de herfstkindjes kleuteren “maar” anderhalf jaar i.p.v. tweeenhalf jaar.

Wij hebben nu vanavond een bijeenkomst op onze school, omdat de school volgens mij niet helemaal achter de nieuwe peildatum staat. En ze passen nu onderwijs op maat toe. Ben benieuwd wat ze allemaal gaan vertellen.



Maar ondertussen ben ik gewoon erg nieuwsgierig:

Zijn jullie voor langer kleuteren of voor door naar groep 3 ???



Laat maar horen !

Deetje, die vraag stelde ik ook aan de directeur toen ik zoonlief aan ging melden (toen-ie 10 maanden was :shock:) Het beste kun je naar jóuw kind kijken en zijn karakter.Sommige kinderen zouden groep 3 al wel aankunnen maar anderen nog niet. Mij werd verteld dat ze heel vaak het tot aan de herfstvakantie aankijken. Dus wél met zijn eigen klas meegaan naar groep 3 maar dan kijken of onze kids het ook aankunnen.



Ik zou het zeer zeker vragen. Bij mij is het nog lang niet aan de orde maar wil graag zo veel mogelijk info. Je wilt toch het beste voor je kind he? :slight_smile:

kijk idd naar je kind

wat jou kind aan kan , qua leesstof maar ook sociaal gedrag.



jan is van eind oktober en vriendinnetje is 5 dagen na hem jarig.

beiden zijn doorgegaan en zitten nu in groep 4



vriendje van begin november is niet mee gegaan

die zit in groep 3, en dat gaat goed.



die peildatum van 1 oktober, bestaat al jaaaaaaaren niet meer

maar er zijn scholen, die wel deze datum gebruiken als argument om een kind niet te laten dorogaan.

Ik ben lerares van groep 3 en heb nu dus 2 ‘vroege’ kindjes in mijn klas, waarvan 1 eind-decemberkind zelfs. Ze waren helemaal klaar met groep 2, hadden hoge scores, maar nu redden ze het niet in groep 3. Ze zijn motorisch nog niet klaar voor groep 3 evenals de hersens kunnen de kruisingen nog niet maken. Wij gaan ook bijelkaar zitten voor de komende vroege kindjes, want dit werkt zo niet. Ze zullen ieder schooljaar op hun tenen lopen, vandaar dat de 2 vroege kindjes uit mijn klas, groep 3 over zullen doen, zodat ze de rest van de schooljaren evenals nog een keer groep 3, beter aankunnen. Ikzelf zou pleiten voor een langer kleuterjaar, maar met kleuteroverstijgende activiteiten. Dus werkjes die moeilijker zijn en wat meer bij groep 3 passen.



Tot de herfstvakantie aankijken is moeilijk, aangezien de eerste weken zoveel veranderingen zijn in groep 3, dat alle kinderen dat zwaar vinden. Daarbij vind ik het persoonlijk erg moeilijk om een kind dan terug te plaatsen. Ik zou eerder, wanneer het supergoed gaat, eerder een kind vooruit plaatsen. Natuurlijk moet je naar je kind kijken, hoe doet hij/zij het, maar je moet niet vergeten dat er bepaalde dingen zijn, die jonge kinderen gewoon nog niet kunnen, omdat ze er nog niet klaar voor zijn. De hersenen werken in tegenovergestelde richting. Linkerhersenhelft, de rechterkant en andersom. De vroege kinderen kunnen die kruisingen nog niet maken. Krijgen motorische problemen etc. Dit heeft niets te maken met de intelligentie, maar gewoon dat het kind nog erg jong is. Dit forceren werkt averechts. Nogmaals, blijf inderdaad goed naar het kind kijken en maak duidelijke afspraken met de leerkrachten. Je kindje moet niet tussen wal en schip vallen! Succes ermee!

hier juist heel positive ervaringen met herfstkinderen! Drie meisjes en twee jongens… de meisjes werken zelfs in het zon-gedeelte van de methode! de jongens kunnen gewon lekker meekomen!



het is gewoon afwegen en goed kijken naar je kind! is het wel toe, of niet toe aan groep 3!! niet gewoon zeggen, het is een herfstkind dus die moet door!

Mijn dochter is ook zo,n twijfelgeval.(en nog een jongentje uit dr klas)

Ze is op 6 dec.6 geworden,ze zit nu in groep 2.

Maar ze mocht ook naar groep 3,met de mededeling dat ze wss op dr tenen zou moeten lopen.

Ik heb toen gezegd,dat ze van mij nog een half jaartje mag kleuteren.

Nu zie ik pas dat ze er eindelijk aan groep 3 toe is,dat had ze na de grote vakantie dus nog niet.

Wat nou de streefdatum is,weet ik niet,want er zit nu een jongentje dat bij haar in de klas zat in groep3 en hij is jonger dan haar…

wat ik nu vreemd vind,is dat de huidige groepen 2 kinderen zijn nu bijna allemaal 6 zijn of worden. behalve 4 kinderen,die worden pas in of na de grote vakantie 6. die horen volgens mij toch nog gewoon in groep 2?

Of heeft deze school een vreemde regel? Als ik kijk naar een andere school in de buurt(waar ze eerder ingeschreven stond) dan zitten ze met deze leeftijd(6jr) al in groep 3!

Blijf het maar raar vinden… (oftewel mijn dochter heeft een extra half jaar erbij gekregen).

volgend artikel stond 13 februari in de Trouw



Een extra jaar in de kleuterklas heeft weinig nut, blijkt uit onderzoek.

Ook jonge kinderen kunnen met extra hulp vaak beter naar groep drie.



Lees het artikel



Voor een heleboel kinderen is een extra jaar in de kleuterklas een

weggegooid jaar, concludeert onderzoeker Jaap Roeleveld van SCO

Kohnstamm Instituut. Kleuters een jaar langer in groep 2 laten zitten

omdat ze te jong of te speels zijn om te leren lezen en schrijven, heeft

geen meerwaarde, blijkt uit zijn onderzoek.



Twaalf jaar lang volgden Roeleveld en Ineke van der Veen 60.000

leerlingen op circa 600 basisscholen. Zo kon voor het eerst het

langetermijneffect van het zogenoemde ’kleuterbouwverlenging’ worden

gemeten.



Roeleveld vergeleek de prestaties van leerlingen die een extra

kleuterjaar kregen met leerlingen bij wie de kleuterperiode niet is

verlengd. Beide groepen hadden in groep 2 hetzelfde niveau. Dat effect

blijkt op korte termijn wel gunstig te zijn: de zittenblijvers scoren

tot groep 6 beter op taal -en rekentoetsen. Maar in groep 8 is er

helemaal geen sprake meer van een voorsprong.



Ongeveer een op de tien kleuters blijft een jaar langer in groep 2 dan

zijn leeftijdsgenoten, blijkt uit cijfers van de onderwijsinspectie. Dat

zijn vooral jongens en achterstandsleerlingen. Bovendien hanteren veel

scholen de zogeheten 1 oktoberregeling: leerlingen die op 1 oktober nog

geen 6 jaar zijn, blijven in groep 2 zitten.



Ook de zwakste leerlingen hebben geen baat bij een extra kleuterjaar,

blijkt uit het onderzoek. 13 procent van die leerlingen stroomde door

naar een school voor speciaal basisonderwijs. Dat is aanzienlijk meer

dan het aandeel leerlingen dat niet langer ’kleuterde’ (3 procent).



Scholen zouden voorzichtiger moeten zijn met het verlengen van de

kleuterperiode, zegt Roeleveld. „Als het kind in dat extra jaar zinvolle

dingen doet, is het geen probleem. Een kind dat vanwege zijn niveau of

leeftijd in groep 2 blijft, kan zich in twee maanden toch heel snel

ontwikkelen. Maar het klassikale onderwijs dwingt hem maanden te

wachten, en daar komt hij niet verder mee.�



De overgang naar groep 3 moet vloeiender, pleit Roeleveld. „Nu is er een

redelijk scherpe scheiding tussen groep 2 en 3. Het onderwijs moet meer

worden toegespitst op het individuele niveau van het kind.�



Scholen zijn daar volop mee bezig, reageert Grada Huis, woordvoerder van

de besturenraad, organisatie van het christelijk onderwijs. „Maar als

een leerling echt niet toe is aan groep 3, dan moet je die nog even met

de blokken laten spelen.�



Een jong kind mag niet op zijn tenen lopen, benadrukt Huis. „Een kind

moet gelukkig zijn. En als dat lukt met een extra jaar, wat is dan het

probleem?�

Hier een iend oktober kind. Zat destijds op een school waar de 1 otkober grens nog vrij strikt gehanteerd werd. Sterker nog juli/aug/ sept kinderen werden als als twijfelgevallen gezien. Mijn zoontje hebben ze echter wel gelijk naar groep twee en daarna naar groep 3 laten doorstromen.Hij zit inmiddels in groep 5 en het gat super met hem op school.

Ik deel een beetje de ervaring van Diddle…Ik heb zelf ook voor groep 3 gestaan, en helaas wordt er nog te vaak gekeken naar leerprestaties en toetsprestaties. Jammer, want ze vormen maar een klein onderdeel van een kind, er komt zo veel meer kijken vind ik…



Zelf ben ik een jonge ll, en ondanks dat ik dus met 17 jaar mijn vwo diploma op zak had, heb ik het altijd als naar ervaren dat ik zo jong was. Mijn zus daarentegen sloeg zelfs nog een klas over, en was dus pas 16 toen ze klaar was met het VWO. Volgens mij heeft zij het nooit als negatief ervaren. Ik dus wel.



Mijn oudste is van oktober, en hij zit dus voor het derde jaar in de “kleutergroep”. Ook voor hem leek me dat fijner, hij is emotioneel en motorisch nog erg jong. Nu pas is hij toe aan groep 3, en ik denk niet dat het voor hem fijn was geweest als hij deze zomer al was gegaan, terwijl hij op de Cito’s ruime A’s scoort.



Ik denk dat je altijd moet kijken naar het kind als totaal, en niet blind moet staren op schoolresultaten.



Het stukje van Baukje geeft wel aan dat het bij klassikaal onderwijs weer moeilijker ligt. Soms maken kinderen opeens een sprong, en gaan zich dan misschien toch weer vervelen. Nu zou ik nooit voor klassikaal onderwijs kiezen, maar soms heb je die keuze niet, en dan is het lastiger denk ik.

Mijjn zoon is van september en zou dus naar groep 3 moeten maar hij gaat dus mooi nog een vol jaar kleuteren…

Ik zou écht naar je kind kijken en met juf goed contact houden…die ziet hem/haar dagelijks en jij ken je kind het beste kwa innerlijk.

Ik weet zeker dat mijn moppie het echt nog niet zou redden naar groep 3 gelukkig vind juf dat ook!

Bedankt voor jullie reacties!



Gisteren was er dus een algemene bijeenkomt van school over dit topic. Ook wordt hierbij gesteld dat er goed naar het kind gekeken wordt op alle niveau’s. Waarbij het sociaal-emotionele zeker ook meetelt. Mijn zoon is op zich best pienter en heeeeel erg nieuwsgierig naar hoe alles moet, gaat en werkt. Maar volgens mij dus zeker nog niet toe aan groep 3. Wat mij betreft kleutert hij nog lekker een jaartje hoor … volgende week bij het 10 min gesprek zullen we eens horen wat de juf zegt, maar ik ben er vrijwel zeker van dat die hetzelfde zegt.



Wat me gewoon erg opvalt als je een om je heen gaat rondvragen naar ervaringen en meningen is dat 9 op de 10 ouders en onderwijzers zeggen: laat maar een jaartje extra kleuteren … wat ik me dan afvraag is waarom hebben ze die datum dan naar 1 januari geschoven :think:

Zou je kunnen uitgaan van het oordeel van de leerkracht?



Mijn zoon is van begin februari 2003 en mag misschien volgend jaar naar groep 3. Nu vind ik dat zelf moeilijk te beoordelen, want hij is op school heel anders (erg sociaal en slim) dan thuis (veel broer en zusje pesten). Zoals hij thuis is, zou ik hem zeker niet geschikt vinden voor groep 3, maar de meester dacht er begin dit jaar (misschien is ie inmiddels van gedachten veranderd) wel zo over.

Ik ben blij dat daphne naar een school gaat, waar ze eigenlijk niet blijven zitten of groepen overdoen, iedereen werkt op zijn eigen nivo…de leraren kijken heel goed naar hun kinderen en wat ze aankunnen en wat het nivo is…

Wat is dat voor school, Heleen?



(niet dat ik een keus zou hebben met maar 1 school in het dorp)

Ik vertrouw zeker wel op het oordeel van de juf, maar het was gisteren ook een vraag. Waarop geantwoord werd dat er zeer zeker wel samen met de ouders zal worden gekeken. Maar een leerkracht kan toch het beste zien hoe een kind het op school doet. Die ziet het kind 5 dagen in de week in die omgeving en thuis is weer heel anders dan op school.



Ben ook wel benieuwd wat voor school dat is Heleen … zijn er dan geen groepen en verwisselen de kinderen niet van leerkracht ?

het is een gereformeerde basisschool, maar ik weet even niet met welk onderwijs systeem ze werken hoor, ze werken ook met BAS…

Ik denk jenaplan of niet?? :think:

In het onderzoek is naar het lange termijn effect gekeken. En daar komt toch echt naar voren dat een jaar extra kleuteren in het overgrote deel van de gevallen geen enkele zin heeft. Ik vind dat scholen een dergelijk onderzoek niet zomaar naast zich neer kunnen/mogen leggen. Natuurlijk is het verstandig om goed naar het kind te kijken. Maar als ik de uitkomst van het onderzoek goed begrijp zijn de meeste kinderen waarover twijfel bestaat het meeste gebaat bij gewoon doorstromen en daarbij extra ondersteuning.

Scholen zouden dus eens goed bij zichzelf te raden moeten gaan of ze hun normering voor het al dan niet geschikt zijn om door te stromen niet bij moeten stellen. Dus niet naar datum kijken, wel naar het kind kijken maar in veel gevallen misschien ook een andere conclussie trekken.

Maar ik kan me niet geheel aan de indruk ontrtrekken dat voor een school schijnbaar handiger is om een jaar langer te kleuteren dan om in groep 3 extra ondersteuning te geven.

En dat er op veel scholen meer naar datum dan naar het kind gekeken wordt blijkt wel uit het aantal scholen wat nog gewoon de 1 otober grens hanteerd.

Ik kijk naar mijn kind…

Hij heeft naar mijn idee wél baat bij langer kleuteren.

Hij is wat faalangstig maar als hij iets verder is en zeker weten iets kan dan gaat hij als een speer…dus mijn idee issss als hij langer kleuteren kan en straks een grote kleuter is die kan ‘‘helpen’’ zelfs met andere kindjes dan groeit zijn eigenwaarde en zijn zelf vertrouwen waardoor hij sterker in zijn schoenen komt en dus ook de volgende groepen beter doorkomt.

Ik heb dus liever dat hij met zelfvertrouwen de groep 3 in gaat en doorkomt dan zich door alle groepen te moeten worstelen met extra ondersteuning,dat is niet mijn idee van leuk naar school eerlijk gezegt :shifty:

Indy is ook een erg jonge leerling, ze zit in groep 2 en is op 9 december 5 geworden. Op beide cito’s scoorde ze een B afgelopen januari. Juf ziet haar wel naar groep 3 vertrekken na de zomer. Ze is erg bezig met letters en cijfers samen met haar vriendinnetje. Indy is vorig jaar januari begonnen in een instroomklasje. Bijna alle kinderen zijn van november/december 2002. Ze zal dan ook met veel van haar vriendinnetjes overgaan naar groep 3. Ik denk dat dat wel goed is voor alle jonge leerlingen uit haar klas, ze hebben veel houvast aan elkaar.



Maar ik ga er niet voor 100% van uit dát ze ook echt gaat. Merk ik nou de komende maanden dat ze het erg moeilijk vindt of dat ze het “slechter” gaat doen op school dan is het nog altijd ónze keus om haar nog een jaar langer te laten kleuteren (al denk ik eerlijk gezegd dat ze wel toe is aan meer uitdaging. Aan het eind van groep 1 verveelde ze zich ook een beetje en nu merk ik dat ze écht met lezen/schrijven bezig is. Gelukkig biedt juf haar wel voldoende aan).