Herfstkinderen - lang of kort kleuteren ?

Heb het zelf het langer kleuteren niet bij de hand gehad. Dus geen ervaring daarmee.

De oudste twee zijn januari kinderen. Hebben dus 2 1/2 jaar gekleuterd maar het had ook echt niet nog een maand langer moeten duren want eigenlijk was het dus echt ruim een half jaar te lang.

Daarna een september en oktober kind maar die hadden na goed een jaar de kleutergroep wel gezien dus konden zonder problemen na krap 2 jaar doorstromen.

Vervolgens een juni kind die net iets langer dan twee jaar gekleuterd heeft maar dat was voor hem toch ook een half jaar te lang.

En de jongste is van febr. , zal naar alle waarschijnlijkheid dus ook lang kleuteren en dan hopen we maar dat de school haar ook het laatste kleuter jaar voldoende uitdaging bied.

Milou is van april, die vond het in groep 2 na de kerst ook geen bal meer aan.

Gaat ook prima in groep 3. Er zitten nu wel behoorlijk veel vroege kids in haar klas, van eind september, begin oktober.

En daar zijn er toch een aantal van die niet over zullen gaan.

Van een vriendinnetje van Milou was de insteek van de juf om haar een jaar extra te laten kleuteren, hebben de ouders niet gedaan, maar die is toch in groep 3 meteen blijven zitten.

Ik denk dat het echt heel verschillend is per kind.

Op sommige scholen hier gaan kinderen van oktober, november december januari per 1 januari steeds een groep verder, dus die houden aan het eind van groep 8 een half jaar over.

Dat lijkt me dus ook niks. Zit je een half jaar op school terwijl je niets te doen hebt, ja dat noemen ze verbreding en verdieping, maar de rest van de klas waar je in zit is nog met de stof bezig, dus echt goed aansluiten zal het vast niet.

Hier ook een herfstkind.

Hier op school kijken ze ook naar de kinderen zelf. Mijn zoontje is van 17 november en heeft de instromersgroep overgeslagen. Hij heft direct meegedraaid met groep 1 en zit nu i groep 2. Wel kijken ze aan het eind van groep 2 of hij het sociaal en emotioneel aan kan om naar groep 3 te gaan. Hij is nu 5 en leest AVI-5. Ze vermoeden dan ook dat hij meer begaafd is. En niet alleen door het lezen hoor, maar ook door andere dingen die ze bij hem zien.

Mijn oudste dochter is van november en heeft maar 1 1/2 jaar gekleuterd. Zij was leertechnisch zeker toe aan groep 3. De juf had ook het idee, dat ze in groep 3 thuis hoorde. Ze kon in groep 2 niets meer leren en zou te weinig uitdaging hebben. Alleen kregen we wel de kanttekening dat ze sociaal-emotioneel erg moesten opletten. Zij doet nu groep 3 voor de tweede keer, omdat ze sociaal-emotioneel groep 4 niet aan zou kunnen en haar leesniveau zat op het randje. We hebben nooit spijt gehad dat we haar vroeg de overgang hebben laten maken naar groep 3. Maar we hebben ook nooit spijt gehad dat we haar groep 3 nog een keer hebben laten doen. Ze heeft veel geleerd de eerste ronde groep 3 en nu geniet ze met volle teugen van het feit dat ze qua lezen een zon kind is en qua rekenen al stof van groep 4 doet. Ze heeft geleerd om voor zichzelf op te komen en haar ‘mannetje’ te staan.



Vanavond hebben we een gesprek op school over onze 2de meid. die is van december en zit nu in groep 1. Ben benieuwd. Voor mijn gevoel is dit ook een echte kleuter. Veel speelser en minder concentratievermogen. Maar aan de andere kant een echte bikkel. Die voor niemand aan de kant gaat. Dus precies het tegenovergestelde van haar zus, toen die in groep 1 zat.

@renzosmam wrote:

Ik kijk naar mijn kind…

Hij heeft naar mijn idee wél baat bij langer kleuteren.

Hij is wat faalangstig maar als hij iets verder is en zeker weten iets kan dan gaat hij als een speer…dus mijn idee issss als hij langer kleuteren kan en straks een grote kleuter is die kan ‘‘helpen’’ zelfs met andere kindjes dan groeit zijn eigenwaarde en zijn zelf vertrouwen waardoor hij sterker in zijn schoenen komt en dus ook de volgende groepen beter doorkomt.

Ik heb dus liever dat hij met zelfvertrouwen de groep 3 in gaat en doorkomt dan zich door alle groepen te moeten worstelen met extra ondersteuning,dat is niet mijn idee van leuk naar school eerlijk gezegt :shifty:




En die van mij ook niet.

Anna Sofie gaat nu na de vakantie naar groep 3.

Ik ben heel blij dat ze haar niet een jaar geleden al naar groep 3 hebben laten gaan, ze had dan echt op haar tenen moeten lopen en voor haar sociaal-emotionele ontwikkeling had het mij niet goed geleken. Echt niet.

Ze is nu wel een half jaar minstens al toe aan groep 3, maar gelukkig kun je niet halverwege instromen :wink:

Hier wordt het ook een jaartje langer kleuteren … R. is erg onzeker, en wil ookhelemaal nog niet naar groep 3. Maandag hebben we oudergesprek gehad op school e de juf vind hem ook nog niet klaar voor groep 3, vnl door zijn onzekerheid, maar ook de cito voor groep 2 is gemiddeld en met nog meer redenen erbij is het dus duidelijk dat het groep 2 wordt. Maar uit onze vriendenkring is hij wel de enige. Onze school is er erg terughoudend mee en andere scholen zijn blijkbaar verder ?



Oh en zo lief van R: Hij wist dat we naar de juf gingen, kruiptie de volgende morgen bij me in bed en vraagt gelijk - ik ga toch wel naar groep 2 he mama ? En ook nog zo’n opmerking: Ik kan toch helemaal niet naar groep 3, dan heb ik 2 niet gehad …



Kortom helemaal goed zo!

Ik heb ook een herfst- kleuter (28 oktober)

Ondanks dat onze dochter ver voor ligt op haar leeftijdsgenootjes op het gebied van cognitieve ontwikkeling (ze is 4 en leert al lezen en schrijven) hebben wij er toch bewust voor gekozen haar een jaar extra te laten kleuteren. Dit om het feit dat ze anders straks 11 zal zijn wanneer ze naar de middelbare school zou gaan, dit vinden wij te jong.

Bovendien spelen ook nog anderen aspecten mee, want er is meer dan enkel de cognitieve ontwikkeling, bijvoorbeeld sociale -emotionele vaardigheden en motoriek. Ik vind haar op die gebieden nog niet passen in groep 2.

Gelukkig wordt er op school voor kinderen die wat verder zijn dan hun klasgenoten wel wat passend materiaal aangeboden, dus dat is erg prettig.

Ik had het makkelijker gevonden wanneer ze de grens gewoon in augustus/september hadden laten liggen ipv op 1 januari!

Madre, als je kindje cognitief zo ver voorloopt heeft ze dan wel genoeg aansluiting bij de kindjes van haar eigen leeftijd om het kleuteren interessant genoeg te maken? Kindjes die cognitief voorlopen lopen vaak ook sociaal-emotioneel wat voor.

@ Gerry, onze dochter is inmiddels bezig met taal en rekenboekjes maar motorisch en sociaal emotioneel is ze helemaal een 4 jarige. Gelukkig bieden ze op school op cognitief gebied het niveau aan waar het kind zich op dit moment bevind. Ik vermoed dat ze in haar ontwikkeling veel op mij lijkt, ik mocht ook groep 3 over slaan, maar mijn ouders wilden dat niet omdat ik buiten taal en rekenen er volgens hen niet aan toe was al naar groep 4 te gaan, ik ben op congnitief gebied ook altijd wat voor geweest, maar was op andere gebieden rond gemiddeld. Ze vind het verder erg leuk op school, gaat altijd met plezier en heeft er ook zin in, voorlopig is ze denk ik nog niet uitgekleutert, en waar ze behoefte aan heeft bieden wij en ook op school extra aan.

Als juf van groep 3 moet ik zeggen dat ik maar heel weinig "herfstkinderen " heb gehad waar ik de vroege overgang goed voor vond. Natuurlijk zijn er best een paar kinderen waar het prima mee gaat, maar voor de meeste kinderen is het toch een heel (te) grote stap. Ik ben het helaas helemaal met de anderen eens en vind dat er veel te veel gekeken wordt naar Cito-scores en cognitieve vaardigheden. Een kind ontwikkelt zichzelf zeker op deze leeftijd met zo’n ontzettende sprongen en ook zijn veel kinderen best toe aan nieuwe uitdagingen, er wordt in groep 3 meer gevraagd dan alleen al met letters bezig zijn. Kinderen moeten frontaal naar uitleg kunnen luisteren, moeten zelfstandig aan het werk kunnen gaan, motorisch ze toch wel een bepaald niveau aankunnen enz… Ik ben als leerkracht helemaal niet blij met deze ontwikkeling en merk in de praktijk dat het veel faalangst en onzekerheid met kinderen meebrengt en dat is heel lastig weer te repareren. Als moeder ben ik dan ook heel blij dat Noud van maart is. Geen discussie over “vervroegd” door moeten en hoewel Noud cognitief best sterk is, denk ik dat er nog veel meer vaardigheden zijn waar hij zich de komende 2 jaar in kan ontwikkelen.

mijn dochter moet lang kleuteren

ze zit voor het 2 de jaar in groep 1

ze wordt 28 oktober pas 5 jaar

Onze school heeft het beleid veranderd naar de 1 januari grens en zo zit onze dochter die pas in november 5 wordt nu dus “gewoon” in groep 2. Daar is geen overleg overgeweest en de uitleg die ik kreeg is dat ze in principe de herfstkinderen overlaten gaan, behalve diegene die het echt niet aan zouden kunnen. Nu heb ik nog twee najaarskinderen, de oudste is van januari en mocht niet door maar die liep in groep 4 zover voor dat hij twee jaar ineen heeft gedaan. De tweede is ook van november en heeft ook korter gekleuterd. Hij bleef eerst gewoon in groep 1 maar in de loop van dat jaar heeft de juf hem mee laten doen en uiteindelijk ook getest op groep 2. Daar kwam (boven)gemiddeld uit, dus ging hij door naar groep 3. Ondertussen zit hij in 4 en loopt nog steeds eerder voor dan achter.

Maar het ging eigenlijk over mijn dochter :wink: , zij is eigenlijk nog een echte kleuter en ben heel benieuwd of zij al wel toe was aan groep 2. Heb dit ook aangegeven op school en blijf het in de gaten houden. Wil niet dat zij is doorgeplaatst omdat haar broers toevallig zo snel zijn.

Herfstkinderen doorsturen… ik vind dat de geboortedatum niet het uitgangspunt moet zijn maar het kind zelf. En die verschillen zitten hem niet in geboren worden op 15 oktober of op 20 oktober (bij wijze van)

Dit is geen verandering van het beleid van een school, maar dit zijn richtlijnen vanuit het ministerie waar iedere school zich aan moet houden… Je moet als school aan de inspectie kunnen aantonen waarom je een kind dat voor 1 januari geboren is, een jaar laat “doubleren” in plaats van over te laten gaan naar groep 3. Geloof me, als juf van groep 3 ben ik het ook helemaal niet eens met deze nieuwe regeling :roll: maar het is dus niet iets wat de school zelf heeft beslist. Eerder mocht je kinderen die na 1 november 6 werden nog een jaar langer in de onderbouw houden, nu ligt die wettelijke grens bij 1 januari. En je moet echt als school aan kunnen tonen dmv Cito-scores, observatieschema’s en handelingsplannen waarom je een kind niet door laat gaan.

Dit even ter info, het ligt dus niet aan de school…

Mamaartje maar waarom ben je dan als leerkaracht van groep 3 niet blij met deze regeling? De mogelijkheid is er toch nog steeds om kinderen langer te laten kleuteren/doubleren of hoe je het noemen wil. En het is toch logisch dat je zo’n beslissing niet zomaar op het gevoel neemt maar een goede onderbouwing geeft. Wat is dan het probleem met deze regeling.

Het probleem is dat ik nu kinderen in groep 3 heb die er misschien cognitief wel aan toe zijn, maar zowel motorisch als emotioneel nog niet… Deze kinderen lopen nu onnodig frustatie op. Dit geldt natuurlijk niet voor alle kinderen, maar er zijn er in mijn klas wel 4 van de 24 :frowning: Zij scoorden vorig jaar op de CITO allemaal A, maar zijn echt nog heeeel jong op sociaal-emotioneel gebied. Ze kunnen eigenlijk nog niet goed naar een klassikale instructie luisteren, hebben moeite om stil te zitten en hebben een heel zwakke fijne motoriek. Ze huilen veel, vinden het niet leuk om werkjes te moeten doen, kortom ik vind dat deze kinderen een onnodige frustatie hebben opgelopen. Voor deze kinderen was het echt veel beter geweest om nog een jaar in de onderbouw te blijven. En dan is er 1 kind al na de herfstvakantie teruggegaan omdat het ontzettend ongelukkig was in groep 3. Zat onder de eczeem, plaste weer in bed, huilde iedere dag. Het kind is nu weer terug in de onderbouw en bloeit weer helemaal op. Het trieste vind ik dat zowel ouders als de leerkracht dit eigenlijk al verwachtte, maar dat er geen enkele toetsuitslag te geven was die dit kon onderbouwen. Er spelen bij jonge kinderen nog zoveel meer factoren mee dan alleen toetsen.

Maar ik neem aan dat emotionele en motorische ontwikkeling ook opgenomen zijn in het volgesysteem en dus ook meegenomen worden in de afweging en de onderbouwing van het al dan niet doubleren.

Alleen zal de verder ontwikkeling vaak niet geheel voorspelbaar zijn. En zo zullen er altijd kinderen zijn die doubleren en misschien achteraf veel beter af waren geweest met doorstromen terwijl andersom natuurlijk ook best wel voor zal komen.

Maar schijnbaar hoeft de onderbouwing voor het doubleren nog niet zo geweldig te zijn want op de school van onze kinderen (maar ook vele andere scholen) in princiepe de 1 okotber grens.

Dat is dus niet waar, scholen mogen niet meer de 1 oktorbergrens hanteren…Dat veel scholen nog veel kinderen laten "doubleren"in groep 2, is iets anders, maar het mag niet meer!

Je hebt gelijk, maar de praktijk is jaren na invoering van die 1 jan grens nog steeds zo dat vele scholen ongestraft aan die oktober grens vast kunnen houden. Sterker nog vele ouders weten niet eens dat hun kind in feite een jaar over doet. Want het wordt naar de ouders gebracht als een normale gang van zake.

En ik weet gewoon dat de twee basisscholen waar onze kinderen op hebben gezeten daarin geen uitzondering zijn. Dus schijnbaar hoeft de onderbouwing niet zo gewelidig te zijn en is de kreet emotioneel er nog niet aan toe voldoende.

ja, dat kan natuurlijk :wink: en ik denk inderdaad dat het in de praktijk nog heel veel gebeurd.

Maar ik vind doubleren zo’n zware term voor een 5/6 jarige… Weet je, ik en eigenlijk zoooo blij dat Noud van maart is… Zijn juf begint nu al te zeggen dat hij toch veel werkjes van de oudste kleuters aankan :hand: hij is lekker van maart, heeft nog heel veel dingen te leren op sociaal en emotioneel gebied en kan nog heel erg lang genieten van het kleuteren :dance:

@baukje wrote:

Je hebt gelijk, maar de praktijk is jaren na invoering van die 1 jan grens nog steeds zo dat vele scholen ongestraft aan die oktober grens vast kunnen houden. Sterker nog vele ouders weten niet eens dat hun kind in feite een jaar over doet. Want het wordt naar de ouders gebracht als een normale gang van zake.

En ik weet gewoon dat de twee basisscholen waar onze kinderen op hebben gezeten daarin geen uitzondering zijn. Dus schijnbaar hoeft de onderbouwing niet zo gewelidig te zijn en is de kreet emotioneel er nog niet aan toe voldoende.




Jij spreekt over JAREN na invoering. Maar zoveel jaar bestaat die regel nog niet volgens mij. :think:



Ik vind het heel erg prettig dat de meeste scholen deze regel gewoon aan hun laars lappen. Het is namelijk typisch weer een voorbeeld van een idee dat achter de werktafel is bedacht, en totaal geen match heeft met de praktijk.

Een school zou er beter aan doen gewoon in groep 2 al de stof van groep 3 aan te bieden wanneer een kind er aan toe is.