blabla
Gelukkig maar :hug:
Fijn en goed te lezen :hug:
:-*
blabla
@~Maartje~ wrote:
heeft iemand ook een idee hoe ik dat financieel allemaal moet aanpakken ?
als je denkt dat het krap aan wordt, zou ik sowieso even een lijstje maken met wat je binnenkrijgt (inclusief straks eventuele toeslagen, kinderbijslag en dergelijke), en wat je nu al aan maandelijke kosten hebt.
Verder: kies voor bv! :thumbup: Scheelt je echt heel veel geld!
Ga voor 2dehands kamertje, bij kringloopzaken/mp kun je echt voor een prikkie aan bedjes en dergelijke komen (nano’s wieg was familiewieg, ledikantje was 10 euro van kringloop!).
Struin mp af voor kleding, of ga naar kledingbeurzen.
Hou reclames in de gaten voor luiers. Er zijn constant luiers in de aanbieding. Dat scheelt je als je goed oplet 50% aan de kosten, en dan gewoon flink inslaan.
En dan heb je de belangrijkste kosten van de eerste maanden al wel gedekt.
Het hoeft allemaal echt niet zo heel duur te zijn.
@~Maartje~ wrote:
heeft iemand ook een idee hoe ik dat financieel allemaal moet aanpakken ?
Hier: http://www.mijnbestand.nl/Bestand-D843A3LJMCYF.xls
mijn overzichtje van wat ik heb gekocht en wat dat dan kost. Als je geen excel hebt: open office is gratis!
Ik heb erbij gezet of het ergens goedkoper te krijgen is. Of dat ik het helemaal niet heb gebruikt. Je moet het nog wel aanpassen aan jouw tweelingsituatie: twee bedjes, autostoeltjes etc…
Verder kan het zinvol zijn om je ziektenkostenverzekering onder de loep te nemen. Wat is allemaal verzekerd? Krijg je een kraampakket? Hoe zit het met bevallen in het ziekenhuis en vergoeding van kraamzorg en lactatiekundige? Hoe zit het met vergoeding van fysiotherapie?
Als je nog wilt wisselen van verzekering of als je je pakket wilt uitbreiden, dan kun je dat het beste deze maand doen.
Verder zou ik ook op gratisoptehalen kijken en er zijn ook hyves voor gratis kleding, zowel voor kinderen als voor volwassenen.
Ik vond buikbanden een oplossing. Die zijn voor 10 tot 15 euro per stuk wel te krijgen. Is best duur voor zo’n stukkie stof, maar je kunt ze over de kleding die je nu hebt heen dragen en zo bespaar je op kledingkosten. Verder in de aanbieding kijken bij prenatal etc.
En je kunt hier natuurlijk ook de harten van KOK-kers aanspreken en vragen of mensen dingen over hebben. Misschien kun je tegen verzendkosten wel bepaalde dingen krijgen of zelf ophalen.
Verder kun je zelf ook creatief zijn: een brede plank kan een commodetafel worden, op planken kun je ook dingen leggen ipv een kast.
Kringloopwinkels liggen vaak ook vol met goede spullen.
Kijk ook in de IKEA. Matrassen zijn daar goed en niet duur. Ook hebben ze goedgekeurde ledikanten.
er is ook een hoop gratis te krijgen en heel vaak ook nog in nette staat… mensen helpen mensen op hyves is daar er 1 van. Ze zitten in verschillende steden en zo kan je gratis ( of tegen verzendkosten ) aan o.a. kleding/speelgoed komen voor de kids. Dit is natuurlijk pas handig als je wat verder bent en misschien weet wat ze worden ( jongetje/meisje) maar kijken wat er o.a. te verkrijgen is is altijd handig.
Verder is af en toe alvast wat kopen via marktplaats ( of evt. nieuw ) een goede optie voor je uitzetlijst… een baby hoeft niet zo heel duur te zijn, zeker niet als je borstvoeding gaat geven inderdaad! en ik denk ook wel dat er hier mensen bereid zullen zijn je te helpen als je echt iets specifieks nodig hebt… Je eigen gehele financiele situatie…tja, lastig… maar ik durf te wedden dat dat ook goed gaat komen. Ook voor Elise hebben we heel veel goedkoop/gratis gekregen en veel kan nog een kindje mee. Er is ondertussen wel wat vervangen, maar dat is meer omdat ik dat zelf leuk vind dan dat het ook echt nodig is. De hardware ( wiegje, babykamer, e.d. ) is allemaal nog hetzelfde en heeft echt niet heel veel gekost… zoekterm ‘gratis’ op marktplaats levert ook wel eens het e.e.a. op!
sterkte ermee en mocht je vragen hebben, je mag altijd pb’en.
groetjes,
Louise
Hey Maartje, ik heb net je topic zitten lezen. Eerst had ik tranen van verdriet om je verhaal. Maar toen je schreef hoe je genoot van je laatste echo had ik tranen van ontroering :hug:
Je redt het wel! Fijn dat jullie er samen blij mee zijn.
Ik hoop idd dat je wat hebt aan de tips hier.
Nog een tip wat betreft kleding: rommelmarkten langsgaan. Is niet het eerste dat je bedenkt, maar zoek naar de kraampjes die er netjes uitzien, daar kun je bergen kleding inslaan voor een prikkie! Vooral de kleine maatje zijn vaak nog erg mooi.
Oja en gefeliciteerd met je 2 wondertjes op komst :-*
Hoe gaat het nu?
Toevallig moest ik van de week ook al aan je denken, ben benieuwd hoe het met je gaat :-*
blabla
@~Maartje~ wrote:
heey,
op de zware rug klachten na gaat het wel redelijk.
Ben alleen op 1 jan na een erge dossis stress en ruzie een propje/slijnmpropje verloren en 2 jan had ik een krampende en duwende pijn zeg maar en ik blijf nu wel last houden en weet niet wat het kan zijn of wat dan ook dat vind ik wel eng zeker omdat ik onder veel stress stond/staat.
gewoon je vk bellen hoor! Of had je dat al gedaan? Meer afscheiding is heel normaal, maar als je echt een propje verliest en je maakt je er zorgen om; gewoon bellen! Daar zijn ze voor!
Ben het met Fiep eens hoor: even de vk bellen, dan kan ze hopelijk je zorgen wegnemen. Ik hoop dat je gauw uit de stressvolle situatie komt meid en dat je je kan richten op de komst van je 2 kindjes!
Kun je het practisch allemaal een beetje bolwerken?
:hug:
blabla
he meis,
ik zie dat je ook uit Spijkenisse komt, net als ik… Wil je even een dikke knuffel geven voor alles wat je meemaakt! :hug:
welke gyn heb je eigenlijk? ik heb Meershoek gehad, supergyn!!
Hey Maartje, fijn dat met de kindjes alles goed gaat.
Wat rot dat je toch deprigedachten hebt meid, dat maakt het practisch denken enzo ook niet makkelijk. Hoever ben je nu in de zwangerschap?
Kunnen jullie het wel goed samen (jij en je vriend) bespreken en beleven? Ik hoop dat jullie samen sterk staan, dan komt echt goed meid. Misschien niet met een op en top babykamer enzo, maar wel met veel liefde.
Ik hoop in elk geval dat je het van je af kan schrijven (hier).
:hug:
blabla
Kan me indenken meid dat dat echt kopzorgen geeft. Kun je wel bij de juiste mensen terecht met je vragen? Ik hoop dat je snel wat rust krijgt en je minder zorgen hoeft te maken. Wat kun je soms als een berg tegen dingen opzien hè :hug:
Fijn te lezen dat je vriend zo blij is en geniet van je zwangerschap! :-*
Jullie komen er samen wel!
@~Maartje~ wrote:
ben nu eerder aan het uitzoeken waar je allemaal recht op heb wat moet je aanvragen wat gaan vanzelf zulke dingen probeer ik een beetje uit te zoeken maar pff wat is dat allemaal moeilijk zeg
los van dat het er twee zijn, heb je in principe hetzelfde lijstje met dingen die je moet regelen als anderen, denk ik. Dus misschien heb je hier wat houvast aan:
http://www.kindjeopkomst.nl/html/zwanger/regelen_001.htm
Uiteindelijk is het niet eens zo heel veel wat je moet doen, en het meeste komt redelijk vanzelf. Je moet alleen even een beetje wegwijs worden in de instanties waarmee je vanaf nu te maken hebt.
Heb je concrete dingen waar je tegenaan loopt waar je niet van weet hoe je het moet regelen?
zaken bij de belastingdienst waar je eventueel recht op zou kunnen hebben:
http://www.tipswerkendeouders.nl/Hele-gezin/Belastingtips/