HELP - verkeerexpert gezocht! -Update pag 3!

Na ja zeg, gisteren een hele maffe aanrijding gehad :?



Ik kwam uit een weg op een industrieterrein (volgens mij openbare weg, heeft ook een straatnaam) en wilde linksaf slaan. Er kwam een busje van links aan. Deze bus reed behoorlijk hard, en toen ik zag dat hij niet ging remmen remde ik dus. Ik STOND STIL toen hij me raakte, stond weliswaar nét met de neus van de auto op de op de andere weg, maar ja, ik wist vantevoren ook niet dat hij me geen voorrang zou verlenen :eh:



Hij rijdt gewoon door, en rijdt zo de lamp en bumper van mijn auto kapot. Ik heb hem ook niet zien uitwijken (wat hij naar eigen zeggen wel gedaan heeft) of afremmen, dus volgens mij heeft hij me óf niet gezien, óf niet goed ingeschat hoeveel ruimte er was. Er kwam overigens voor hem ook geen tegenligger aan, dus er was ruimte geweest om uit te wijken.



Stapt 'ie uit, zegt 'ie meteen: wat doe jij nou? Je rijdt zo de weg op! Ik zeg: jij komt van links, ik van rechts, dus ik heb voorrang.

Nee zegt hij, dit is een uitrit.



Oh ja, en hij beweerde ook nog dat ik veeeeel verder de weg op stond en na de aanrijding achteruit ben gereden :hand:



Maar wat ik me nu afvraag: wat denken jullie? Is dit een uitrit of niet? Even verduidelijken: de straat waar ik uitkwam heeft dezelfde naam als de straat waar de bus reed. De straat waar ik reed heeft ook nog zijstraten met parkeerplaatsen. Er staan daar diverse bedrijven. Dus volgens mij helemaal geen uitrit.



Toevallig iemand hier met verstand van verkeer? :shifty:



(edit: even bedrijfslogo op de bus vervaagd :wink: )

Hmm tja, die foto’s verduidelijken het niet echt.

Je bent rechtsvoor aangereden dus ziet het er op de foto’s uit alsof het busje voor jou van rechts kwam.



Als het busje van rechts kwam had hij jou toch linksvoor moeten raken? Of zie ik dat verkeerd?

Weg Geen uitrit hoor naar mijn idee!

Ik wilde linksafslaan, dus vandaar dat de rechterpunt van mijn auto verder uitsteekt en de auto daar geraakt is. Op de eerste foto, de bus op de achtergrond, dat is de bus die me aangereden heeft, en die kwam toch echt van links :wink:



Hm, ja, ik was er natuurlijk bij, dus dan valt het niet mee om te beoordelen of foto’s duidelijk zijn :oops:

Haha okay dat is dan wat duidelijker.

Volgens mij is de straat waar jij uit kwam inderdaad geen uitrit.



Maar ik zou gewoon de schadeformulieren invullen en het de verzekering uit laten zoeken.

Ik zie een goot, ik zie een soort smalle stoeprandachtige tegel (ook al ligt ie in de weg) en ik zie dat de stenen van de weg waar jij op staat een andere kleur hebben, meer ‘eigen terrein’ kleur. Dus ik denk dat het inderdaad wel eens een uitrit zou kunnen zijn.



Mijn vriend denkt ook dat het een uitrit is. Zelfde redenen.



D’r zal niets anders op zitten dan de verzekering het te laten beslissen…

dit hebben wij hier op het bedrijven terrein ook dit zijn uitritten maar door de straatnaam borjes met nummers en bedrijfs namen zou je kunnen denken dit is gewoon de straat.



je kunt het zo even na vragen bij de politie die kunnen zonder problemen vertellen succes

@blue_fairy wrote:

Ik zie een goot, ik zie een soort smalle stoeprandachtige tegel (ook al ligt ie in de weg) en ik zie dat de stenen van de weg waar jij op staat een andere kleur hebben, meer ‘eigen terrein’ kleur. Dus ik denk dat het inderdaad wel eens een uitrit zou kunnen zijn.



Mijn vriend denkt ook dat het een uitrit is. Zelfde redenen.




en ik ook, om zelfde reden. Hoe dan ook een niet al te duidelijk verkeerspunt, dus hoe het nou ook officieel zit, ik kan van jullie allebei begrijpen dat jullie dachten dat jullie voorrang hadden.
Ik hoop voor jou dat het positief voor je uitpakt.

(kek kleurtje trouwens, die auto van je!!)

Ik zou ook denken dat het een uitrit is. Staan er verderop op de weg verkeersborden die aanduiden dat de meneer van de bus op een voorrangsweg reed?



Ik zou hoe dan ook, omdat jullie beiden dachten voorrang te hebben moeten krijgen navragen bij de politie/gemeente of dit daadwerkelijk een uitrit is of niet (dmv de gemaakte foto’s)



Hoop natuurlijk dat het voor jou goed uit pakt. Zou namelijk zonde van je no-claim en de gemaakte kosten zijn.



Succes iig

Een weg. Echt zo’n weggetje waar mijn rijinstructeur me goed voor waarschuwde 8) En ik heb net een half jaar mijn rijbewijs.

Er zitten ook meerdere bedrijven in het straatje lijkt het op de foto met het bord op de achtergrond.

Ik zie alleen geen schade aan je auto (gelukkig)

Dat busje reed ook wel dicht langs de kant trouwens.



Bron: de website van 3vo

Hoe herken ik een uitrit?



In de Nederlandse verkeersregels wordt gesteld dat bestuurders die een uitrit verlaten of inrijden al het overige verkeer voor moeten laten gaan (artikel 54 van het RVV1990). Van oudsher is een uitrit:

  1. een aansluiting van een privé-terrein op een weg voor het openbaar verkeer, of
  2. een weg met een zeer beperkte verkeersfunctie, leidend naar een plaats waar je je aan het doorgaande verkeer kon onttrekken.



    In het recente verleden zijn steeds meer uitritten aangelegd bij ingangen van 30 km/u-zones, erven en parkeerterreinen. De uitritten zien er vaak verschillend uit. Het is voor weggebruikers lang niet altijd duidelijk welk voorrangsgedrag van hen wordt verwacht.



    De Hoge Raad heeft in 1981 een belangrijke uitspraak gedaan over uitritten. Zij stelde dat een uitrit voor iedere verkeersdeelnemer door de constructie duidelijk herkenbaar moet zijn (‘een uitrit is een uitrit als deze er uitziet als een uitrit’). Er zijn in het verleden al vele juridische uitspraken gedaan over de constructie van uitritten. Rechters oordelen over het algemeen dat een uitrit wordt gekenmerkt door:
  3. een zichtbare beperkte bestemming (bijvoorbeeld de uitgang van een garagebox of benzinestation), of
  4. een duidelijke uitritconstructie, die gekenmerkt wordt door:
  • een verhoogd, doorlopend trottoir langs de doorgaande weg;
  • inritblokken aan beide zijden van de uitrit
  • afwezigheid van bochtbanden



    Als de uitrit niet door zijn vormgeving herkenbaar is zal de voorrang op een andere manier moeten worden geregeld (door middel van borden en haaientanden).



    Mijn conclusie is ‘weg’ op basis van:
  • wel bochtbanden, zou dus wijzen op een straat en geen uitrit
  • geen verhoging
  • geen inritblokken
  • geen beperkte bestemming, maar meerdere bestemmingen aan de weg.

naar mijn weten is dat een uitrit… Maar voor de zekerheid even langs de gemeente gaan… :slight_smile:



Succes!

Ik denk helaas ook een uitrit. Aangezien de "stoepranden"van de doorgaande weg doorlopen. Ook is de weg waarvan jij komt iets verhoogd en loopt af ( te zien aan de neus van de auto).



Is de politie er bij geweest? Bij mij deden ze moeilijk ( wel mijn recht gekregen gelukkig) toen de mensen die mij aanreden van een echte uitrit + stoep kwamen. Heb toen door middel van de schade kunnen bewijzen dat zij Mij aanreden. Kan dat bij jou ook? Is de schade van je auto echt volledig aan de linkerkant van jou auto? Dus niet op je neus. Want dan kun je nog bewijzen dat hij tegen jou aanreed.

Maar ook al had je geen voorrang dan lijkt mij dat als jij stil stond hij fout was. Je mag niet tegen een stilstaande auto rijden. Je had daar ook met pech kunnen staan bij wijze van.

@Danielle_M wrote:

Maar ook al had je geen voorrang dan lijkt mij dat als jij stil stond hij fout was. Je mag niet tegen een stilstaande auto rijden. Je had daar ook met pech kunnen staan bij wijze van.




Dit is niet waar hoor wat jij zegt. :slight_smile:



Stel dat jij op de snelweg jouw auto het begeeft en jij staat op de rijbaan, en er knalt iemand achterop ben jij toch schuldig, want jij hebt de auto NIET veilig buiten het verkeer geparkeerd en dit is voor dit geval hetzelfde. Je auto staat pas echt stil als hij veilig buiten het verkeer is geparkeerd.



Ik ben ook van mening dat het een uitrit is.



Heb jarenlang in de verzekeringen gezeten (en nu weer sinds kort), en dit zijn altijd hele vervelende kwesties.



Succes ermee :hug: .

Ik denk dat je het inderdaad beter door de expert kan laten uitzoeken, want hier zegt iedereen wat anders…



Persoonlijk zeg ik ook dat het geen uitrit is, zelfde reden als wat Kittycat zegt: ik heb nu 4 jaar mijn rijbewijs, maar we hebben wat afgereden op die industrie terreinen! Echt van die ‘smiechterige’ weggetjes die je aanziet voor een uitrit, maar het niet zijn… Of juist andersom… Een giga uitrit die je aanziet voor de weg…

@Mir71 wrote:

@Danielle_M wrote:
Maar ook al had je geen voorrang dan lijkt mij dat als jij stil stond hij fout was. Je mag niet tegen een stilstaande auto rijden. Je had daar ook met pech kunnen staan bij wijze van.




Dit is niet waar hoor wat jij zegt. :slight_smile:



Stel dat jij op de snelweg jouw auto het begeeft en jij staat op de rijbaan, en er knalt iemand achterop ben jij toch schuldig, want jij hebt de auto NIET veilig buiten het verkeer geparkeerd en dit is voor dit geval hetzelfde. Je auto staat pas echt stil als hij veilig buiten het verkeer is geparkeerd.



Ik ben ook van mening dat het een uitrit is.



Heb jarenlang in de verzekeringen gezeten (en nu weer sinds kort), en dit zijn altijd hele vervelende kwesties.



Succes ermee :hug: .




Nou ik denk daar anders over. Ze stond niet op een onveilige plaats. Die man heeft ook een verkeerde inschatting gemaakt. Ze stond niet midden op een snelweg op de rijbaan en daar baseerde ik ook niet mijn uitspraak op. Als ze dat had gezegd had ik een andere mening gehad.

Maar de experts zullen het wel uitzoeken.

De meningen zijn hier ook verdeeld, zie ik. Ja, zowiezo moet het door de verzekering uitgezocht worden, maar ik was benieuwd wat anderen er van denken.



(Haha, de verzekering zou het vast ook niet op basis van de mening van KOK aannemen dat ik gelijk heb. ‘ja maar meneer, op KOK zeggen ze…’ :mrgreen: )



Politie is komen kijken, maar doen geen uitspraak :? (WTF zij moeten de regels toch kennen?)



De bus is van voor te achter over de hele lengte bekrast, dus duidelijk te zien dat hij mij aanreed en niet andersom.



Overigens, iemand schreef dat er geen schade zichtbaar was aan mijn auto: nou, ik heb geen koplamp en knipperlicht meer (dus ik mag er nu zowiezo niet mee rijden :evil: ), bumper is kapot, grill is afgebroken, motorkap is gedeukt en zijspatbord is verbogen :?

Het vervelende is dat ik al heeeeel lang een andere auto wil maar er geen geld voor heb (ja Fiep, ondanks het kekke kleurtje :inlove: ) en ik er dus totaal niet op zit te wachten om nog veel kosten aan deze auto te maken. Reparatie van alleen de lampen wordt op 285,- geschat en totale schade op 1600,- (maar dat is meer dan de waarde van de auto).



In geval dank voor jullie reacties. Het is gewoon geen duidelijke situatie. Ik heb op internet trouwens ondertussen gevonden dat er geen duidelijke wetgeving is over uitritten. Maar uit jurisprudentie is gebleken dat het duidelijk aangegeven moet zijn door een drempel, een stoep die (verlaagd) doorloopt of bijvoorbeeld een slagboom bij een bedrijventerrein. Nou, van geen van dat alles is hier sprake, en als het geen duidelijke situatie is, moet de voorrang aangegeven worden met borden of haaientanden. En ook daar is geen sprake van. Ik kwam overigens van een vriend van mij vandaan die daar een kantoorpand heeft. En volgens hem is het ook geen uitrit.



Ben benieuwd wat de verzekering gaat zeggen… ik laat het weten als ik iets gehoord heb (maar ik ben bang dat dat nog wel even kan duren :frowning: )

Succes ermee en ik hoop (en ga ervanuit) dat het voor jou positief uitkomt.

@Drella wrote:

Overigens, iemand schreef dat er geen schade zichtbaar was aan mijn auto: nou, ik heb geen koplamp en knipperlicht meer (dus ik mag er nu zowiezo niet mee rijden :evil: ), bumper is kapot, grill is afgebroken, motorkap is gedeukt en zijspatbord is verbogen :?

Dat was ik :oops:, ik zag zo op het eerste gezicht echt niks. Nu je het zegt de lamp en de motorkap.
Balen hoor, dat zijn nogal wat kosten zeg pfff :hug:

@miranda79 wrote:





Persoonlijk zeg ik ook dat het geen uitrit is, zelfde reden als wat Kittycat zegt: ik heb nu 4 jaar mijn rijbewijs, maar we hebben wat afgereden op die industrie terreinen! Echt van die ‘smiechterige’ weggetjes die je aanziet voor een uitrit, maar het niet zijn… Of juist andersom… Een giga uitrit die je aanziet voor de weg…


eigen terrein = uitrit

gekleurde terrein = uitrit

stoeprand is trottoir en = uitrit…



:slight_smile: