Help, neten/luizen, antwoorden en advies gevraagd

Ik heb een discussie met zuslief,



ik zeg dat luizen juist op te schoon haar komen,

en zij zegt dus omgedraaid…



heb nl eens een keer gehoord, dat kinderen met veel gel in de haar,

minder snel luizen krijgen ??





Ik smeer dus nu mijn kids elke dag een dot gel in de haren :oops:

Gab klopt hoor, luizen zitten het liefst op schoon haar!

Het is juist een misverstand dat ze op vies haar zitten.

oke dan gooi ik er vandaag een extra dot gel in…

op beide scholen heerst het nu ook…

Ik dacht juist dat het niet uitmaakt, dat luizen zich niks aantrekken van schoon of vies haar en alles wel lekker vinden :eh: .

Hier zei de school ook om bij jongens lekker gel in te doen. Dan heb je minder snel kans op luis.

whaaaa bij ons op de creche is ook luis geconstateerd :? . Dochter is gecontroleerd maar heeft gelukkig nog niets.

Morgen moet ze weer heen dus de haren maar weer strak in twee knoetjes en evt wat haarspray of gel. ik moet er niet aan denken dat ik die beestjes in huis krijg. Wat een werk is dat dan om er vanaf te komen

Hoera WIJ (ja wij…) hebben ze nu ook.



34 jaar ben ik er vrij van geweest. grmpf.



Wel grappig:

via sara heb ik nu de waterpokken, wormpjes en nu dan luizen gekregen. Hoera.



Zo naar de apotheek en even een fles azijn kopen. Mijn moeder heeft nog een electrische netenkam dus die haal ik ook even op. Beddegoed zit in de was, kussens van de bank ook. Knuffels ook. Jassen ook. En wat niet wasbaar is heb ik in een afgesloten vuilniszak zitten.



Vergeet ik nog iets?



Mijn moeder gaat mij vanmiddag kammen extra omdat ik net als sara heel dik haar heb…



Ik voel me ZO vies nu he :wall:

de bank en stoelen goed stofzuigen, als je met de auto bent weggeweest dan die ook goed stofzuigen!

Voor de rest heb je volgens mij wel alles hoor.

En 48u niet in de auto komen is geen optie? :angel:

Ehhh dat weet ik eigenlijk niet?

:mrgreen:



ok dan maar zuigen zo hihihi



Ik heb er bij sara echt wel 30 luizen in allerlei maten uitgehaald :wall: en ik had ze ook. grrrrrrrrrr.



We hebben nu stap 1 gedaan: wassen, cremespoeling van de apotheek en kammen maar… Ik denk dat we bijna anderhalf uur aan het douchen zijn geweest :mrgreen: Jeuk is nu wel een stuk minder trouwens… Wasmachine draait overuren, stofzuigen beneden en banken en stoelen ook gedaan (dank voor die tip!). Bedden afgehaald, knuffels in dekbedhoes gemikt en die gaan zo ook in de machine. Nu even boven zuigen en daarna de auto…



T lijkt wel lenteschoonmaak…



En dan doen we vanavond de lotion (chemische troep moet er 12 uur in blijven) erin en morgen maar om 6u opstaan en weer douchen en kammen…



Denk dat we dan een heel eind zijn toch?

Goed bezig meid, het enige voordeel aan die beestjes is dan ook dat je huis weer tiptop in orde is! Veel succes met het uitroeien van die beestjes hopelijk ben je er snel vanaf en fijn dat je nu al minder jeuk hebt :hug:

precies! En gelukkig kan de was lekker buiten aan de lijn drogen. Ook wel fijn.



Thx! :-*

Van je kind moet je het maar hebben, Ninanien :roll: :evil: :wink: . Dertig zeg, tjee, da’s een boel. De jongens, N en ik hebben er samen toen ‘maar’ een stuk of zes gehad. Bij dertig heb je tenminste het idee dat je het ergens voor doet :lol: .



Wat ik inmiddels heb begrepen is dat al dat wassen niet meer wordt geadviseerd. Enerzijds omdat het onvoldoende effect heeft, anderzijds omdat je daar zo druk mee kunt zijn dat het allerbelangrijkste, namelijk kammen, kammen en nog eens kammen, erbij inschiet.



Ik had laatst nog een staartje luizenproblematiek. Anderhalve week na de voorjaarsvakantie kreeg ik toch nog een telefoontje van de juffrouw: er zitten nog steeds wat lege neten in het haar. Ik had al bedacht: als ik er na de voorjaarsvakantie nog wat van hoor, dan wil ik eerst wel eens weten wat er nu zo erg is aan die paar lege neten voor ik weer ga kammen. Maar ik hoorde dus lang niks en toen ineens alsnog wat :roll: :evil: . En de juffrouw zei erbij dat de controle donderdags na de vakantie had plaatsgevonden, maar ze was er nu pas (acht dagen later) door de luizenmoeder op aangesproken. Ik was best pissig en liet dat aan de juffrouw weten (sorry, niet naar jou bedoeld, maar grr). Ze begreep me best en zou de luizenmoeder vragen met mij contact op te nemen. Nou, die stond een half uur later voor de deur (waar ik een telefoontje had verwacht, en ook nog een kwartier voor we naar de zwemles moesten en ik nog een kind uit bed moest halen en een vriendinnetje bijna werd opgehaald, aargh :shock: ) kon me ook niet meer vertellen dan dat ze binnen het LOT (LuizenOpsporingsTeam) met elkaar hadden afgesproken dat een kind net zo lang gecontroleerd wordt tot het volledig schoon is. Tja. Jammer voor jullie, maar dat vind ik niet zo’n goede reden. Ze had dat nog nooit eerder gehoord en ze was al jaren LOT’ter, maar ze vond mijn redenering ook wel hout snijden. Ik heb haar voorgesteld dat ze dan toch maar wat beter moesten kijken dan alleen oh jee, neet, en als ze dan constateren (wat ze ook al eerder hadden gedaan) dat het om lege neten gaat, het maar lekker moeten laten. Voor Noortje vond ze dat nu prima, ook omdat ze hoorde dat we er serieus mee bezig waren geweest, en verder zou ze het in het LOT bespreken. Klaarrrr. Voor deze ronde :shifty: .

Ow ik moet gewoon ook even klagen. Weer luizen hier! En ik voel me ook zo onwijs vies. Mijn hoofd jeukt onwijs erg maar ik weet niet of het nou komt door luizen of door schilfers want omdat mijn hoofd jeukt krab ik ook en heb ik ook allemaal schilfertjes. Ik kam de kleine vaak, de andere hadden niks maar die heb ik wel behandeld. Feitelijk zou er niks meer moeten zijn. Ik heb net vergif in mijn haar gedaan, das echt wel goed want ik ga er zelf bijna dood van dus een luis zou er ook het loodje van moeten leggen, volgens mij zelfs een neet!



Maar ik kamde die kleine dus vandaag en ineens zag ik in het licht weer wat neten en ja, ik kan dus niet zien of die leeg zijn. Ze zaten wel meer dan 2,5 cm van haar hoofd af maar jemig, het zijn neten! Keismerig.

Anyway, ik ga nu slapen want anders kan ik morgen mijn haar niet meer wassen voor mijn werk maarre denk dat ik het bakkie met azijn er ook maar weer bij ga pakken enne ik heb ook gehoord dat het goed is om je kam in een verbandje te doen, door die gaatjes en dan met azijn te kammen, dan kam je de neten er makkelijker uit. Morgen dus verband kopen.

Ik had gister ook weer jeuk…en jawel…weer 2 ontdekt :wall: Dus we zitten weer beide in de lotion nu…zucht!

en bingo…



Ze was een tijdje luisvrij maar sinds een paar dagen is het weer raak… Vraag me echt af of ze mss in de zandbak op school zitten. ze komt nogal vaak terug met zand in haar haar enzo. In de klas gaat het ook rond. Ik word er inmiddels serieus gek van!



Heb wel een “wondermiddeltje” gevonden om de neten (en bedwelmde :mrgreen: luizen) uit haar haar te krijgen…



2 eetlepels water, 2 eetlepels azijn, flinke scheut cremespoeling en nog een scheutje anti luizencremespoeling erbij. Een half uur tot een uur in het haar laten intrekken. kammen… en daarna wassen. Ze vallen er echt met bosjes uit en ik zie ook vrijwel geen neten meer in haar haar. ook de lege zakjes zijn nu eindelijk weg.



Dit doen we nu dus maar dagelijks…



Iemand nog preventietips? :? Ik dacht zelf aan elke dag haar haar strak opbinden en in een knotje doen en er haarlak over heen spuiten. heeft dat zin?

Uhm, haar zo weinig mogelijk wassen. Luizen houden niet van vet haar nl.



Het is wel typisch. De hele winter niks gehoord over luizen en sinds een maand hangt het briefje weer op bij de BSO. Houden ze meer van het warmere weer? Wij hadden er vorig jaar in juli last van.

mijn oudste heeft het gelukkig nog nooit gehad…



even afkloppen, maar ik spuit dus onwijs veel gel en haarlak erin…



jongste heeft krullen, die was ik om de dag zijn haar, alleen met creme spoeling… en ook bij hem even afkloppen…

Oh, hier ook om de haverklap. We hebben een keer een invasie gehad, niet te tellen hoeveel. Sindsdien kammen we regelmatig ter controle. Minstens 1 x in de maand. Zo nu en dan vinden we er dan weer een paar. Behandelen, 2 weken dagelijks kammen en dan zijn we er vaak weer van af. Het hoort er bij ben ik bang.



Preventietips heb ik helaas niet. Al houden ze niet van vies haar, misschien kun je daar wat mee. Beetje met modder smeren ofzo :mrgreen: