Help, neten/luizen, antwoorden en advies gevraagd

Ik kreeg een mail van de directeur van school dat bij N neten zijn geconstateerd :frowning: . Wat een nachtmerrie :evil: . Ik snap er ook zoveel niet van: ik heb bij N twee keer luizen geconstateerd, één keer één (16/12) en één keer twee (20/12). Verder wel neten eruit gehaald, maar waar komen die dan vandaan? Waar blijven die dan vandaan komen, want luizen heeft ze niet meer. En als je neten hebt, maar geen luizen (als dat dus kan), moet je dan ook alles wassen? Dat zijn vooral mijn vragen.

Ik kwam laatst een tip tegen hier op kok, van Rooike, dat je de haren met een mengseltje van mayo en olijfolie moet insmeren, 2,5 uur laten zitten en dan uitwassen met shampoo en crèmespoeling. En dan nakammen. Dus net anderhalf uur geleden gedaan, het erin smeren, want zag toen pas de mail. Straks er maar weer uit halen. Ikzelf heb ook nog steeds jeuk, zelfde verhaal. Eén keer een luis, daarna alleen neten. En manlief vraagt zich ook steeds af of het dat wel is, want bij kammen wordt het erger en het valt er makkelijk uit. Heb ik dan (ook) ineens roos ofzo? Hij dacht trouwens net dat hij behalve roos ook een paar neten had verwijderd bij mij. Als het geen roos is, kun je ook jeuk hebben als je ‘alleen maar’ neten hebt?

Wat vervelend deerntje. Niks zo irritant als luizen. (of jawel, tuurlijk wel, maar toch; irritant is het!).



OVer je laatste vraag; jeuk is een bizar iets, ik krab NU op mijn hoofd, door het lezen van dit topic. Of het bij jou neten zijn die jeuken, luizen, roos of gewoon het idee, is dus moeilijk te zeggen.



ik kan je een tip meegeven en dat is KAMMEN. De reden waarom bij nano uiteindelijk het haar eraf is gegaan, was omdat ik niet kon kammen. Je kunt nog zoveel middeltjes erin smeren, als je niet goed genoeg kamt, werkt het gewoon niet.

En een week later dus wéér behandelen omdat al die neten dan luizen zijn geworden…



over middeltjes: ik heb mijn eigen hoofd met azijn behandeld, en was er meteen vanaf. En toen ik nano;s haar had afgeknipt heb ik het met XTluis behandeld, dat schijnt een van de doeltreffendste middeltjes te zijn.



heel veel sterkte! hoop dat jullie ze snel de baas zijn!

TOPmiddel: Priolox foam. Daarmee verwijder je neten als de eh neten.



Werkt echt, incl. kammen natuurlijk.

Maar kammen helpt toch niet tegen neten? Ik moet echt, wat de directeur ook al schreef en wat ik ook al deed, de neten er met mijn nagels uit trekken. Misschien heb ik geen netenkam, maar een luizenkam bedenk ik me nu :think: . Kan dat? Zijn daar verschillen tussen of zijn het twee namen voor hetzelfde?



Behandelen van Noortjes en mijn haar hebben we in een week, die eerste week dus, drie keer gedaan. Ik dacht dat we er inmiddels wel vanaf waren (al vreesde ik toch, en kennelijk terecht, de luizencontrole van na de vakantie op school :shifty: ).



En hoe met wassen van kleding, beddengoed, enz.? Ook als ze alleen nog maar neten heeft?



En was je na de azijn ook van de neten af?



Bah, bah, bah :evil: .

Het ligt er aan of die neten leeg zijn :wink:



Zolang je dat niet zeker weet kun je het beste blijven wassen, elke dag. Beddengoed dan he, de rest zoals jassen kun je ook een nachtje buiten hangen.



Dat priolox is een foam die bedoeld is juist om neten uit het haar te kammen met een netenkam.

Een luizenkammetje is van plastic, een netenkam is van ijzer en daarmee kam je de neten makkelijker uit het haar.



En ik hoorde laatst dat bij terugkerende luizen je eens kunt overwegen om vitamine B te slikken :think: Onze ouderwetse drogist kwam daar mee; die noemde dat kinderen die vaak worden gestoken door muggen en vaak luizen hebben vaak een vitamine B gebrek hebben. Daar was ik acuut gevoelig voor aangezien we een kind hebben die van beide beesten last heeft.



Succes… Priolox dus :wink:

Van azijn schijnen neten los te laten. Als je witte dingetjes zo uit je haar kamt, en het valt er echt uit, vermoed ik dat dat geen neten zijn. Neten zitten echt vast aan je haar. Ik herken het wel overigens, ik had opeens ook onwijze roos, terwijl ik dat normaal nooit had!

En er zijn idd verschillende kammen, je kunt het beste even naar de apotheek gaan. Ik had er eerst eentje van de kruidvat en die kamde ik alleen luizen eruit… kleine luisjes kwamen er ook nog tussendoor soms en dan zat ik echt te pielen om ze van dat hoofd te krijgen.

Toen bij de apotheek een metalen kam gekocht met twee rijtjes tanden zeg maar, een heeeeel dicht op elkaar (en die pakt de neten dus behoorlijk goed eruit) en de tweede rij iets minder.



Verder adviseren ze bij ons op school vooral niet hysterisch alles alles alles te gaan wassen, maar je tijd en energie aan het kammen te besteden.

Een luis die uit het haar valt, als dat al gebeurd want ze willen helemaal niet uit dat haar, gaat heel erg snel dood. Neten die uit het haar zijn, komen niet meer uit. En die zitten weer vast aan het haar, dus komen ook niet uit het haar. De kans op besmetting via kussen, beddegoed enz is dus echt heeel erg klein. Ik heb wel favoriete knuffel en beddegoed, muts en jas in de was gegooid na de eerste shampoobeurt, voor de zekerheid en omdat dat toch moet gebeuren dan maar dan he. Maar ik heb dus echt niet alle knuffels, spulletjes en zoals ik ook weleens hoor de hoezen van de banken enz gedaan.

Lege neten, aha, kan dat ook nog :think: . Ik leer nog wat (zat er niet echt op te wachten :roll: ). Ik begrijp dat een lege neet dus niet uitkomt - wat is dan het probleem ervan, dat je niet zeker weet óf het lege neten zijn, dus, denkt zij hardop :think: . Maar dan nog, waar komen die neten, leeg of niet leeg, dan vandaan, aangezien ik al tweeënhalve week geen luis meer heb gezien?



Goed, beddengoed dus alle dagen, jas buiten hangen 's nachts, netenkam kopen, vitamine B en morgen ook maar eens naar een andere drogist, waar ik meer advies kan verwachten. We hebben Prioderm in huis (lijkt een olie te zijn, maar daarmee heeft manlief haar behandeld, ivm mijn zwangerschap). Manlief heeft mij behandeld (en ik hem in het begin ook twee of drie keer) met XT Luis. Priolux zal ik onthouden.



Dank je wel!

@Lune wrote:

Neten die uit het haar zijn, komen niet meer uit. En die zitten weer vast aan het haar, dus komen ook niet uit het haar.




Vetgedrukte zin snap ik niet zo goed, Lune :eh: :shifty: . Waarnaar precies verwijst “die”? In de eerste zin zijn de neten al uit het haar, in de tweede er toch weer in? Sorry, wil het graag snappen…

hier heb je misschien nog iets aan:




Aanwezigheid van neten

De aanwezigheid van neten kan wijzen op een actieve infectie maar ook na succesvolle behandeling kunnen nog neten gezien worden. De aanwezigheid van neten, vastgeplakt aan de haarschacht, nà behandeling met een luizendodend middel, is geen teken dat de behandeling wel of niet geslaagd is. Met het blote oog is geen onderscheid te maken tussen neten die nog een larve bevatten (en dus infectieus zijn) en lege neten. Neten, die meer dan 2.5 cm vanaf de hoofdhuid op het haar zitten zijn zeker leeg.

Ben helaas echt een deskundige en lege neten herken je omdat ze niet meer dichtbij de hoofdhuid zitten. Het probleem ervan is vooral de luizenmoeders die dat niet als zodanig herkennen en je dus steeds aanspreken :shifty:

Met die foam kam je ze er echt uit. Is echt ons wapen in de netenstrijd :mrgreen:

@Deerntje wrote:

@Lune wrote:
Neten die uit het haar zijn, komen niet meer uit. En die zitten weer vast aan het haar, dus komen ook niet uit het haar.




Vetgedrukte zin snap ik niet zo goed, Lune :eh: :shifty: . Waarnaar precies verwijst “die”? In de eerste zin zijn de neten al uit het haar, in de tweede er toch weer in? Sorry, wil het graag snappen…




Eh ja, dat was niet zo duidelijk :roll:



Ik bedoelde eigenlijk gewoon dat neten heel vast aan het haar zitten, en er dus niet zomaar uitvallen. En in het wonderlijke geval dat dat wel zou gebeuren, komen ze niet meer uit, dus is er nog niets aan de hand.



Bespaar je dus vooral de moeite van het elke dag beddengoed wassen hoor…

Wij waren er hier echt vanaf, ook zonder al dat gewas.



Overigens werkte die XTluis hier dus mooi niet, de prioderm lotion werd me door de apotheek aangeraden en toen waren we er met heel wat kammen met een weekje vanaf.

Nou, dan behandel ik mezelf zometeen niet met het Rooike-goedje, maar met azijn. Kan manlief zijn film blijven kijken… :slight_smile: . En morgen dus de voorgestelde acties (incl./excl. wassen, even zien). En even zien of ik nu dat andere goedje nog moet kopen en of ik dat dan mag gebruiken nu :think: . En vooral op de plaats van de neten letten. Ga morgen alles nog eens nalezen, nu naar bed, dit is (nu) echt te laat voor me :zzz: . Manlief mag na de film N’s haar nog uitwassen. Of denken jullie dat het nu net zo goed tot morgenochtend erin kan blijven zitten?



Ik laat manlief dit topic straks nog wel even lezen, kan hij een evt. reactie op deze vraag nog meenemen… :slight_smile: .



Meiden, ik vind het wel super hoor, al jullie antwoorden en adviezen :-* . (Ik leeg wel eens geklaag over de toon in sommige topics, maar gelukkig gaat er ook veel goed en is men ook bereid een ander te helpen :thumbup: .)

Netenkam. Net zo lang dagelijks kammen totdat er geen neten meer uitkomen. Dat heeft hier geholpen.

Ik heb ook gehoord dat als je luisvrij bent om dan tea tree olie achter de oortjes te smeren, houden luisjes niet van :wink: :thumbup:

(kan je ook wat door de shampoo druppelen en dan de haren wassen)

ik heb vroeger luizen gehad ik had ze van mijn broer. die had wel neten een paar ,maar geen luizen die liepen over naar mij.

kennelijk was mijn haar meer in trek…



niemand die ik kon had luizen maar vriendjes van mijn broer wel.

heb even gezocht ik had een luizen cremespoeling gekregen van de apotheek die werkte heel goed alles was dood.

de luizen en neten waren meteen dood.

ze was er meteen vanaf.



cremespoeling van lotazol.

de neten kwamen daarna ook veel beter los.

Nog een vraagje. Na de kerstvakantie kreeg ik nog een keer een mail van school: Noortje heeft nog steeds neten (ze wisten van de zelf ontdekte luizen).



Dus wij weer aan de slag, dagenlang tot we dachten dat alles eruit was, nu denk ik een week of twee geleden. Vandaag echter kreeg ik een telefoontje: neten. Lege neten, dat wel, maar die moeten er ook uit. Nu zijn we dus wéér bezig :roll: , maar ondertussen vraag ik me af, wat is er eigenlijk erg aan het hebben van nog wat lege neten in het haar :shifty: :think: ? Wie?

Wat voor haar heeft je kind?



Klinkt bekend namelijk :wink:

AS heeft heel dik, zwaar haar. Als daar eens luizen in hebben gezeten, zit ik vervolgens tijden met lege neten. Die krijg ik er met moeite uitgekamd, dan ben ik echt weken aan het kammen :wall:

Ondertussen is er dan weer luizencontrole en is er een boze luizenmoeder :wink: die in het echt best lief is, die dan weer roept dat we moeten behandelen.

Maar van dat behandelen krijgt kindlief last van huidschilfers, die dan weer worden aangezien voor neten.

Het is ook wel eens roos geweest.



Ik word er altijd enorm vrolijk van :liar:

Priolux Leeds? Dat kopen we gewoon bij de drogist? Of bij de apotheek?

@lydia wrote:

Wat voor haar heeft je kind?



Klinkt bekend namelijk :wink:

AS heeft heel dik, zwaar haar. Als daar eens luizen in hebben gezeten, zit ik vervolgens tijden met lege neten. Die krijg ik er met moeite uitgekamd, dan ben ik echt weken aan het kammen :wall:

Ondertussen is er dan weer luizencontrole en is er een boze luizenmoeder :wink: die in het echt best lief is, die dan weer roept dat we moeten behandelen.

Maar van dat behandelen krijgt kindlief last van huidschilfers, die dan weer worden aangezien voor neten.

Het is ook wel eens roos geweest.



Ik word er altijd enorm vrolijk van :liar:




Sorry, berichtje zie ik nu pas. Noortje heeft geen dik haar, maar dat van die haarschilfers herken ik wel. Ik heb al gedacht dat als ik nu weer een boze luizenmoeder via de juf op mijn dak krijg, dat ik dan zeg dat ik het wel best vind. Vertel me dan eerst maar wat er zo erg is aan lege neten voor ik weer aan het kammen ga. Morgen gaat N weer naar school na de vakantie (vandaag studiedag), ik ben benieuwd :shifty: .