help mijn oudste verveelt zich regelmatig.

Mijn oudste van bijna zeven kan zich dus met weinig tot niks bezighouden. Ze heeft hopen speelgoed maar niks dan haar langer kan boeien dan een half uurtje. Ze wou een grote puzzel, als die net gekocht is, maakt ze hem maar nadien ligt die gewoon in de kast. Ze wou graag een little pony die spreekt en na een uurtje ligt hij daar en kijkt ze er nooit meer naar. Soms zet ik haar aan wat te knutselen of te kleuren maar dat is ze ook al direct na een half uurtje beu. :wall: Ik vind dit heel erg vervelend, hoop maar dat het vlug beter weertje wordt dan kan ze op haar schommel en glijbaan buiten spelen, ook al wou ze dat supergraag ik moet ze soms nog dwingen om erop te gaan. :roll:

Waar is de tijd dat ik,kind alleen me altijd alleen moest bezighouden.?

Ze heeft een jongere broer maar daarmee samenspelen? No way, dan is het de hele tijd herrie omdat hij dingen afpakt of doet die zij niet wil. :roll:

Oooooooo er zijn er meer zo als die van mij :shock: ? Joël is 8, en kon voorheen altijd prima zelf spelen, als baby al! Maar sinds een paar maanden gaat het zo: Ik heb niets te doen, mag ik met de WII, computer, TV-kijken? En dan als het ene nee is, wordt het echt in die volgorde afgedraaid. Tja als ik hem niet wil horen zeuren, dan liet ik het toe en had ik er geen kind aan. Maarja dat vind ik niet pedagogisch verantwoord omdat maar de hele dag te laten gebeuren…

Ach ik houd me vast aan de wetenschap dat vervelen ook goed is voor een kind, zodat ze zelf tot ideeën en dergelijke komen. Maar oo ik wordt wel eens gek van de zin"mama ik heb niets te doen…".

Iig sterkte ermee!

ja tv kijken dat zou natuurlijk dé oplossing zijn maar dat wil ik dus ook niet, als het goed weer is buiten mag die zelfs niet aan, en veel is er op tv niet te zien vind ik waar ze dan ook maar iets van opsteken. Maar ik vind dat toch raar “hopen speelgoed en niet weten wat doen???” Wat doen kindjes die geen speelgoed hebben?

vroeger werd ons gemeld… heb je niks te doen…? ga maar met je grote teen spelen!!! je kamer opruimen of desnoods een ander kwalijk klusje in huis… Volgende reprimande was, nou dan ga je buiten op deplaats maar vervelen… en werden we echt lastig, dan konden we naar boven… ga jezelf daar maar vervelen, maar ga niet de hele tijd lopen zeuren… bedenk zelf maar iets(ze is immers oud genoeg ervoor)

@Liz wrote:

ja tv kijken dat zou natuurlijk dé oplossing zijn maar dat wil ik dus ook niet, als het goed weer is buiten mag die zelfs niet aan, en veel is er op tv niet te zien vind ik waar ze dan ook maar iets van opsteken. Maar ik vind dat toch raar “hopen speelgoed en niet weten wat doen???” Wat doen kindjes die geen speelgoed hebben?

Eigelijk zeg je het zelf al: ik heb namelijk begrepen dat kinderen die zoveel speelgoed hebben, gewoonweg niet meer weten wat ze moeten doen. Hun fantasie wordt niet mer geprikkeld. Net als altijd maar je kind bezig gaan houden, maar pretparken ed. Ze worden niet meer écht gestimuleerd om zélf oplossingen te vinden…

Dit is natuurlijk nog niet mijn eigen ervaring: mijn oudste is nog geen 3 :mrgreen: . Maar hier is het regelmatig dat ik gewoon op de bank zit, en kijk naar mijn kinderen. Geen tv, geen radio, niks. Als ik dan zie hoe mijn oudste een fantasie heeft: vanalles is een telefoon, overal kan (zogenaamd dus) drinken in en als je schoenen van een ander aandoet bén je ook een ander. Heerlijk om te zien, en ik hoop echt dat dit zo blijft!

@mv2kids wrote:

vroeger werd ons gemeld… heb je niks te doen…? ga maar met je grote teen spelen!!! je kamer opruimen of desnoods een ander kwalijk klusje in huis… Volgende reprimande was, nou dan ga je buiten op deplaats maar vervelen… en werden we echt lastig, dan konden we naar boven… ga jezelf daar maar vervelen, maar ga niet de hele tijd lopen zeuren… bedenk zelf maar iets(ze is immers oud genoeg ervoor)

Dat word hier dus ook gedaan, het helpt wel overigens! Ineens weet hij toch iets te bedenken wat leuker is dan kamer opruimen en waar ik me ook in kan vinden :mrgreen:

Tevéél speelgoed misschien? :think: Misschien het speelgoed eens uitdunnen, en verdelen over een aantal bakken. Per dag mag 1 bak open, de andere blijven dicht.

Tsja, ik zou zelf op zoek gaan naar uitdagingen… :shifty: Waarom is die ene puzzel niet leuk meer? Te moeilijk misschien? Misschien lego o.i.d. waarmee dingen gebouwd kunnen worden, met opdrachtkaarten erbij? Misschien een opdracht geven als ‘maak eens een poppenhuis van deze dozen’ of ‘hier heb je 2 kleuren verf, wat kun je daar allemaal mee schilderen?’.

Het kan ook zo zijn dat het gewoon om het zeuren zelf gaat. Misschien een kookwekker zetten, als die gaat kom jij even kijken/meespelen. Daarna weer de kookwekker zetten, en zo lang die nog loopt, mag ze niet bij je komen om te zeggen dat ze zich verveelt :mrgreen: :angel:

maar biebels… daarmee los je dus het probleem niet op. Zo ga je toch als ouder maar weer je kind bezig houden, ideeën aandragen om je kind toch maar weer aan de gang te krijgen… terwijl ze op 7-8-jarige leeftijd toch echt zichzelf wel iets langer als een uur moeten kunnen vermaken, behalve dan met (spel)computer of tv. Wat bij ons vroeger ook nog wel eens hielp, is het ‘dreigen’ met het weggooien/weghalen van het speelgoed waar ze op dat moment van zeggen dat het saai/niet leuk /niet interessant etc is. Maar dan natuurlijk wel met de belofte dat ze er niets nieuws voor krijgen. Klinkt heel cru, maar daarmee leren de kinderen wel dat het niet allemaal zomaar vanzelfsprekend is, dat ze niet zomaar kunnen roepen ik wil dit en dat, om het vervolgens na een half uurtje, uurtje links te laten liggen omdat het niet meer leuk is, om vervolgens weer om iets nieuws te gaan ‘gillen’ …

Ben het wel met je eens dat het wel een kwestie kan zijn van te veel speelgoed, van gekkigheid niet meer weten waar mee gespeeld moet worden…

@mv2kids wrote:

maar biebels… daarmee los je dus het probleem niet op. Zo ga je toch als ouder maar weer je kind bezig houden, ideeën aandragen om je kind toch maar weer aan de gang te krijgen… terwijl ze op 7-8-jarige leeftijd toch echt zichzelf wel iets langer als een uur moeten kunnen vermaken, behalve dan met (spel)computer of tv.

Zoals ik het lees: het probleem is dat het kind zich niet kan vermaken, en dat moeder zich daaraan stoort :wink: Volgens mij los je dat op door het kind een klein ‘zetje’ in de goed richting te geven, in plaats van te mopperen (aangezien je daar zelf ook chagrijnig van wordt :angel: ). Bovendien denk ik dat je een kind dat zich niet kan vermaken moet LEREN hoe het zich wel kan vermaken. Ik zou dat op bovenstaande manier doen (al zeg ik dit wel als juf, en niet als moeder. Want ik begrijp ook dat je op sommige momenten je koter wel achter het behang kunt plakken als die weer komt klagen :mrgreen: )

ik snap het hoor, de pedagogische kant van me(ja ja die heb ik echt) zegt inderdaad dat stimuleren dan de beste remedie is… maar ik kan me ook voorstellen dat je als moeder op een gegeven moment vindt dat je kind het nou maar eens zelf moet doen… vandaar(en dat laatste begreep ik dat het probleem was van de topicstartster)

Ja maar :angel: je zorgt er niet voor dat je kind zichzelf kan vermaken door haar weg te sturen, als het kind zichzelf niet KAN vermaken. Hmm… niet echt een duidelijke zin. Kijk, als je weet dat je kind zich wél kan vermaken, dan kun je die gerust eens wegsturen met een ‘en nu ga je jezelf vermaken anders bedenk IK een klusje voor je, en die is NIET LEUK’. Maar als je kind het niet kan, moet je die dus verder helpen.

wij hebben op het werk de ik-verveel-me pot ingevoerd

in die pot zitten opgevouwde briefjes

op elk briefje staat iets wat je kan nee beter gezegd MOET doen

heb je geen zin om zelf wat te verzinnen?

prima, dan mag je best een briefje uit d epot pakken

MAAR dan moet je wel doen wat er op staat…

of je kiest ervoor om toch zelf iets te verzinnen…

Ik zal eens zoeken maar er is ook een boekje (werkt hetzelfde als de “ik verveel me pot”. In dat boekje staan allemaal grote en kleine idee-en. Van knutseltips tot iets bakken of schrijven of tekenen etc. Erg leuk. heb het ooit kado gedaan aan iemand, maar is al heeeel lang geleden dus moet ff spitten.

'(Zij heeft er allemaal kaartjes van gemaakt en in een rolodex gedaan, wordt een soort rad van fortuin, hihi)

Edit: Heb even gekeken op bol.com maar kan het boek niet vinden. Maar als je zoekt op “spelletjes” dan kom je wel heel veel andere boeken tegen met activiteiten en knutseldingen en spelletjes …

bedankt voor de tips meiden, ook al heb ik er niet direct iets aan. :? Het gaat er inderdaad omdat ik het vervelend vind dat mijn oudste zich niet kan bezighouden en ik het vertik om er zelf de hele tijd mee bezig te zijn. Als ik haar dan zeg"doe dit eens of dat eens voor mama" (huiswerk enzo) dan geeft ze eerst een diepe zucht :roll: :roll: en dan doet ze het.

Enfin ja, het zal ook wel door mijn hormonen zijn zeker dat ik het allemaal minder kan verdragen? :?

Even helemaal van andere kant,

Is ze misschien zo omdat ze beetje ongeduldig wordt wanneer de kleine zich gaat aandienen?

Misschien een optie om met dr erover te praten?

Tekeningen maken voor baby? babykamer samen met jou inrichten?

Wat mag ze gaan doen met de kleine?

Zo geef je haar iets om naar uit te kijken op langere termijn en kan ze zelf kleine voorbereidingen gaan doen.

Misschien slaat het wel helemaal nergens op? maar schrijf het toch maar even neer.

goh wie zal het zeggen, kan ook maar ze is altijd al zo geweest hoor, gaat ze op vakantie bij de oma, dan speelt ze daar een half uurtje met iets en nadien kijkt ze er niet meer naar. tekeningen maken ja da’s leuk maar op vijf minuten gedaan. :roll:

@Liz wrote:

bedankt voor de tips meiden, ook al heb ik er niet direct iets aan. :? Het gaat er inderdaad omdat ik het vervelend vind dat mijn oudste zich niet kan bezighouden en ik het vertik om er zelf de hele tijd mee bezig te zijn. Als ik haar dan zeg"doe dit eens of dat eens voor mama" (huiswerk enzo) dan geeft ze eerst een diepe zucht :roll: :roll: en dan doet ze het.

Enfin ja, het zal ook wel door mijn hormonen zijn zeker dat ik het allemaal minder kan verdragen? :?

Ja, dat kan best :angel: . Op zo’n moment: inslikken wat je wilt zeggen, haar lekker laten zuchten en steunen en als ze je dan toch helpt -> de hemel inprijzen :mrgreen:

wat ook een optie is… speel o theek. Kan je speelgoed lenen voor 2 weken of korter (dacht ik) en zo kan je haar ook veel afwisseling bieden?

Misschien helpt dat?

Hoe gaat het eigenlijk nu?

@Woezel wrote:

wat ook een optie is… speel o theek. Kan je speelgoed lenen voor 2 weken of korter (dacht ik) en zo kan je haar ook veel afwisseling bieden?

Misschien helpt dat?

Hoe gaat het eigenlijk nu?
goh nog niet veel beter, ze is net thuis van school en wil tv kijken,maar nee hoor! :naughty: Ik zal blij zijn als het beter weer is kan ze buiten spelen, en dat doet ze ook al niet graag. Het is infeite een kind dat zich heel moeilijk alleen bezig kan houden. :shifty:

en als je nou eens vaste schema maakt?

dat ze na school even 1 uurtje tv mag kijken en daarna moet ze spelen met wat er ligt en zo steeds iedere dag andere speelgoed klaar leggen of met haar praten en haar 2 keuzes geven qua speelgoed?