Chris, ik vind jouw dochter echt zo’n topwijf!!! :inlove:
even over ‘de dupe zijn’ voor andere kinderen als er geen snoep getrakteerd wordt: waarom dan?
ik merk dat bij veel mensen het idee nog leeft dat alleen snoep/koek lekker en feestelijk kan zijn. een mooie trakatie met een boekje of fruit is toch ook feestelijk?
voor onze zoon zijn we (mede door voedselallergie maar ook bewust omdat ik wél overgewicht heb) vrij ‘streng’ in wat hij wel en niet mag hebben. je moet de reacties eens horen! kennelijk is het ‘zielig’ als een kind van net 1 jaar oud (toen) geen knalroze limonade, grote gevulde koeken, vette en zoute worst, spekjes en chips mag :shock: en liefst dat allemaal nog op één dag :wall:
ik kom uit een bourgondich gezin, ik hou van lekker eten en link dat ook meteen aan gezelligheid. ik wil mijn kinderen bewust leren dat gezelligheid niet alleen in eten zit en dat iets extra’s ook kan zijn: een extra potje voetballen buiten, samen op de fiets frambozen kopen bij een kraampje langs de weg of een nieuw kleurboek krijgen als je iets heel knaps hebt gedaan ipv snoep of koek.
hier gaat het niet altijd goed, oude gewoontes zijn lastig om af te leren (voor mij in ieder geval) maar het is de moeite waard
zoveel dingen zijn al ‘normaal’/automatisch in onze maatschappij: jonge kinderen iedere dag yogi drink, iedere dag chocolade of koekjes, vleeswaren op brood en 's avonds ook nog eens een stuk vlees en een danootje na. ja, dan telt het wel op (niet alleen calorieen overigens, het gaat ook om verzadigde vetten en zout).
dank je wel :inlove: :inlove: :inlove: en jij hebt haar "live" gezien haha
@kristalkindje wrote:
integendeel, ze leest op etiketten wat er in zit…bekijkt dan een ander merk en is reuze trots als ze een gezondere of lichtere versie ontdekt…
en light leert ze zo herkennen als vaak grote nonsen…want veel light is echt niet light
ze krijgt nu de kans zelf te bepalen wat ze als snack wil, als ik haar gewoon een zakje chips zou geven zou ze ze opeten…als ik tegen haar zeg, wat voor een snack lijkt jou fijn voor dit weekend, gaat ze echt neuzen , en dan kiest ze vaak NIET voor chips, omdat ze dat niet eens t allerlekkerste vindt
ze is dan echt blij en trots op zichzelf, ik zie haar nooit meer gefrustreerd zijn over voedsel zoals vroeger wel eens gebeurde
omdat ze zo vaak nee hoorde
Wat beschrijf je dat mooi Kristalkindje! Dat vind ik een mooi voorbeeld, hoe je dat doet.
Ik zit aan de andere kant; met een kind dat op voeding moet letten om juist AAN te komen, omdat ze door haar leverziekte te weinig gal in haar darmen krijgt die daar de vetten goed kan oplossen. Ze moet dus haar energie halen uit extra (vooral onverzadigde) vetten en suikers (als in; alle suikers, niet per se kristalsuiker). En daarom moet ze ook vaker (kleine beetjes) eten. Eigenlijk dus de hele dag door ‘grazen’, want elke keer als ze eet, krijgt de galblaas een signaal om gal af te geven en kan het kleine beetje wat wel door de lever kan naar de darmen.
Wij geven dus expres danoontje met nog een extra scheut zonnebloemolie erdoor. En dan niet 1, maar 2 als ze die wil.
Maar ook al is het hier wat omgekeerd met wat goed voor haar is en wat niet, de manier om voedsel benaderen zoals jij beschrijft vind ik erg verhelderend en zeker iets om hier ook in de gaten te houden!
Bovendien; Rudie is lief, maar snapt heel moeilijk dat chips en cola wel lekker zijn, vol zitten met vetten en suikers, maar net zo min goed zijn voor Arielle als voor ieder ander willekeurig kind…
@Danja wrote:
Waarom spreken we er toch van dat de 1 of de ander de dupe is als er wel of geen gezonde snacks uitgedeeld worden?!?!?! De regels van ik meen 99% van de scholen, lijken me duidelijk; alleen gezonde snacks!! Dat de ouders die regels aan hun laars lappen(lekker voorbeeld voor hun kinderen) vind ik alleen maar gigantisch fout.
Als iedereen gezonde snacks zou uitdelen, is er nergens sprake van dat er 1 of een ander de dupe is. Want als er een kind met een glutenallergie, of koemelkallergie of moslim is, dan kunnen er ineens wel alternatieven gegeven worden, waarom dan niet als een kind hulp nodig heeft met het gewicht?? Ik vind dat discriminerend en eigenlijk ook wel wat achterbaks.
.
Ik denk ook dat we als collectief hier wel meer een statement in mogen maken. Volgens mij is het op school van lasse ook een ding dat het gezond moet zijn en ook koekjes/lunches op school worden geacht acceptabel gezond te zijn.
En lasse is net als wij vegetarisch dus komen wij met een vegetarische gezonde snack aan - lasse vond het iig helemaal lekekr maar die gaat ook helemaal los op komkommer,tomaat ed.
Het gaat ook om algemeen bewustzijn van wat voeding is en wat er in zit en waar het vandaan komt enzo.
Wat dat betreft vind ik eht werk van Jamie Olivier op die scholen in Engeland ook goed geweest en dank ik god op mijn knieen dat we hier niet van die cafetaria’s hebben maar de kids gewoon een bruine boterham mee krijgen

@kristalkindje wrote:
hoi mariiyelle
het is een kwestie van norm denk ik, als je ( ik bedoel "je"hier in t algemeen als in "men"hoor :mrgreen: )vind dat snoep DE manier is om iets te vieren ja dan worden ze de dupe er van…
maar als de norm op een school is dat je iets tracteert waar aandacht aan is besteed en wat ook nog in een gezond voedingspatroon past dan zal geen kind daar moeite mee hebben
ik vind het een beetje te zwaar om iemand “de dupe” te noemen als die altijd gewoon mag snoepen maar gewoon die ene keer voor tractatie op school even niet…
als op een school de regel eigenlijk is dat er geen snoep getracteerd wordt…wat is dan het probleem om je daar aan te houden met elkaar, nee niet perse alleen voor mijn kind voor alle kinderen
ik zie het net als belonen, de kadootjes die sommige kinderen tussendoor krijgen zijn in mijn ogen buitenproportioneel, op school is mn dochter helemaal in de wolken als ze met de gekleurde pen mag schrijven of een sticker krijgt voor goed werk
thuis kan ze met gekleurde pennen schrijven zo veel ze wil en stickers plakken zoveel ze wil,…het is de norm op school, DAT is echt SUPERGOED als je dat mag…dus is ze er heel blij mee
waarom moet snoep de norm voor LEUK en BIJZONDER zijn? ik snap dat gewoon echt niet zo goed…
maar als je toch weet dat er kinderen in de klas zitten die geen varkensvlees mogen, dan zorg je toch als je spiesjes maakt dat er ook wat zonder varkensvlees bij zitten? hoe groot is die moeite?
als er in de klas kinderen zitten met kleurstof allergieen etc, en je weet dat…dan houd je daar ook rekening mee… ik wel in ieder geval, ik zorg meestal dat er voor zulke kinderen een leuk velletje stickers tussen zit ofzo
ik vind dus dat er best rekening met individuen gehouden kan worden, als t een keer niet lukt is dat echt niet erg, mijn dochter maakt er geen drama van hoor, en ja tuurlijk mag ze best 1 spekkie (okee eerlijk is eerlijk ze lst ze niet :lol: ), maar een hele zak vol? dat kan gewoon niet helaas, en als zij dan thuis komt geeft ze die zonder verder iets te zeggen aan haar broer of aan mij ( waarna t inderdaad ook bij mij in de kliko verdwijnt) is het zo erg om voor haar een peertje of een mandarijntje er bij te doen…iedereen weet het …het gaat haar er om dat er ook even aan haar wordt gedacht niet dat ze iets “groots” of snoep krijgt
ik zal niemand daar ooit op aan spreken hoor, helemaal niet, ik zou het alleen wel heel leuk en attent vinden als je snapt wat ik bedoel…niemand MOET dat doen…maar zou t niet leuk zijn als die mensen die wel tegen mij zeiden, o ji zult ze wel vol snoep en patat stoppen, nu ook eens positief zouden reageren
moet er overigens bij zeggen dat een heleboel moeders waar ze thuis speelt het nu weten en echt wel rekening met haar houden nu…al hoeft dat van haar niet, ze krijgt namelijk van mij altijd fruit en water mee voor het geval dat,…maar laatst kwam ze zo blij thuis, mam ik hoefde mn peer niet hoor de moeder van V. had een fruitslaatje voor ons gemaakt omdat ik zei dat ik geen koekje wilde
dat doet haar zo goed!(en mij ook)
toen ik een kind was , vonden we snoep echt heel bijzonder weet ik nog, het was er gewoon niet altijd,… je kreeg 1x per week op vrijdagavond als er eens een keertje iets op tv was voor t hele gezin ofzo, een klein bakje pinda s ofzo…en zondags een koek bij de koffie
verder kregen we hooguit een mariabiscuitje op woensdagmiddag…
en niemand vond dat gek eigenlijk…snoep was gwoon niet onze norm voor “feest”
Nu snap ik het… En daar heb je uiteindelijk ook groot gelijk in. Ze mogen uiteraard rekening met haar gaan houden en eventueel wat erbij geven van wat ze wel zou mogen hebben.
Na het lezen van jouw verhaal heb ik maar een woord: Respect

Hier op school letten ze goed op beleg van wat kinderen mee naar school krijgen. Ze mogen maar 1 brood zoetigheid en op andere broden ‘‘gezonde’’ beleg. Hier zijn ze ook streng! Het liefst willen de school dat de kinderen melk meenemen + fruit voor bij de lunch! En geen snoep als tussendoortjes!
:-*
:thumbup:
ik vind dat niet streng, maar normaal :oops: .
Maar als ik onze kinderen vergelijk met de andere kinderen voel ik me soms bijna schuldig dat ik geen snoep of 5!!! :shock: bifi worstjes meegeef voor de pauze.
Hier krijgt iedereen 1 of 2 boterhammen met vlees of kaas en dan 1 of 2 met zoet. In de pauze fruit en een beker aanmaak. Schoolmelk hebben we i.v.m. bezuinigingen stopgezet en is nu of thee of sap in een thermosfles. Saai misschien, maar al die koekjes en extra’s vind ik niet zo nodig, hooguit om ze echt een keer te verrassen.
En dan nog is degene met de minste boterhammen (2 voor ontbijt en 2 voor de lunch) het “stevigste”…
@Danja wrote:
Waarom spreken we er toch van dat de 1 of de ander de dupe is als er wel of geen gezonde snacks uitgedeeld worden?!?!?! De regels van ik meen 99% van de scholen, lijken me duidelijk; alleen gezonde snacks!! Dat de ouders die regels aan hun laars lappen(lekker voorbeeld voor hun kinderen) vind ik alleen maar gigantisch fout.
Als iedereen gezonde snacks zou uitdelen, is er nergens sprake van dat er 1 of een ander de dupe is. Want als er een kind met een glutenallergie, of koemelkallergie of moslim is, dan kunnen er ineens wel alternatieven gegeven worden, waarom dan niet als een kind hulp nodig heeft met het gewicht?? Ik vind dat discriminerend en eigenlijk ook wel wat achterbaks.
Echt heeeelemaal mee eens! Ongelooflijk triest vind ik het, en zeker in zo’n geval als de dochter van Kristalkindje die ongelooflijk haar best doet en dan niks eraan willen doen want het moet toch alleaal kunnen…
Voor geen enkel kind is 30 snoep-traktaties in een jaar gezond en ik ben ontzettend blij dat ze er hier op school gewoon streng in zijn zeg, als ik dat allemaal zo lees.
Naast fruit is er zoveel meer wat je kan trakteren wat ook gezond is (gezonde volkorenmuffins met banaan en een beetje honing bijv, een spiesje met cherrytomaatjes en bolletje mozzarella, olijfjes enz) en dat hoeft echt niet allemaal volledig suikerloos te zijn hoor.
Ik heb werkelijk nog nooit klachten gehoord over traktaties, het is altijd een feest. Maar ja, hier op school zijn ze het gewend…Er mogen hier ook geen verpakte koeken ed mee, iedereen eet gewoon fruit en brood (wat ero p het brood gaat zijn geen regels voor overigens, ik vind dat ook wel ver gaan eigenlijk).
Kristalkindje, even een hele brutale vraag hoor maar waardoor is jou dochter zoveel te dik geworden? Is ze ziek?
Voor kinderen is het natuurlijk best heel zwaar om zo’n programma te volgen. Ondanks dat het heel leuk overkomt en allemaal heel soepel gaat. Het is een problematiek die ik nog niet aan mijn kind zou willen uitleggen. Een te grote zorg. Ik vind het zo jammer dat het voor je dochter nodig is. Het onbezorgde is weg. Het kind is geen kind meer. Tja misschien leg ik het verkeerd uit hoor. Sorry dan.
Hoe dat vriendje van ons dik is geworden snap ik. Hij eet te veel, op verkeerde tijden en verkeerd voedsel. Had ik al gezegd dat hij veeel te veel eet? Oja buitenspelen doet hij niet, fietsen kan niet want die heeft hij nog niet (11 jaar) Sporten doet hij ook niet. Het jongetje kan er niet heel veel aan doen. Zijn ouders vullen de koelkast verkeerd. Laten hem op de bank zitten zappen. Ze remmen hem niet met eten. Eerlijk gezegd neem ik dat mijn vriendin best kwalijk. Gezond oud worden zit er voor hem niet in op deze manier.
Tracteren op iets lekkers, chips of snoep ofzo vind ik prima. Zolang het maar verpakt is. Ik heb mijn kinderen geleerd om het mee naar huis te nemen en dan bepalen we thuis wanneer we het eten. Dus jullie begrijpen dat ik minder vrolijk word van blokjes kaas en worst ed in de tas :sick: Ik geef de kinderen genoeg mee voor op school. Dan is een blokje kaas, worst ed extra. En daar zitten ook leuke calorieen in. En dat x 30 plus thuis nog eens iets is gewoon te veel.
Eigenlijk vind ik een leuke pen ofzo leuk. Sleutelhanger, autootje…
@ariel wrote:
Kristalkindje, even een hele brutale vraag hoor maar waardoor is jou dochter zoveel te dik geworden? Is ze ziek?
Voor kinderen is het natuurlijk best heel zwaar om zo’n programma te volgen. Ondanks dat het heel leuk overkomt en allemaal heel soepel gaat. Het is een problematiek die ik nog niet aan mijn kind zou willen uitleggen. Een te grote zorg. Ik vind het zo jammer dat het voor je dochter nodig is. Het onbezorgde is weg. Het kind is geen kind meer. Tja misschien leg ik het verkeerd uit hoor. Sorry dan.
mijn kind is gewoon kind
dat is een foute aanname van je sorry maar dat stak me echt even een beetje
zoiets kun je toch niet zomaar stellen als je haar nog nooit gezien hebt? het is een vrolijk, enthousiast meisje dat speelt als elk ander kind, dat bulkt van de vriendjes en vriendinnetjes, overal wordt uitgenodigt, met plezier twee sporten beoefent en er goed in is, graag naar school gaat , met kinderdingen bezig is . ik heb eigenlijk de afgelopen pagina s al zoveel verteld over ons en haar dat ik er niks meer aan toe te voegen heb, zij is gelukkig, wij ook, niet verkeerd bedoelt hoor maar ik heb al zoveel verteld zo intiem eigenlijk ik wil het er verder bij laten
Hoe dat vriendje van ons dik is geworden snap ik. Hij eet te veel, op verkeerde tijden en verkeerd voedsel. Had ik al gezegd dat hij veeel te veel eet? Oja buitenspelen doet hij niet, fietsen kan niet want die heeft hij nog niet (11 jaar) Sporten doet hij ook niet. Het jongetje kan er niet heel veel aan doen. Zijn ouders vullen de koelkast verkeerd. Laten hem op de bank zitten zappen. Ze remmen hem niet met eten. Eerlijk gezegd neem ik dat mijn vriendin best kwalijk. Gezond oud worden zit er voor hem niet in op deze manier.
Tracteren op iets lekkers, chips of snoep ofzo vind ik prima. Zolang het maar verpakt is. Ik heb mijn kinderen geleerd om het mee naar huis te nemen en dan bepalen we thuis wanneer we het eten. Dus jullie begrijpen dat ik minder vrolijk word van blokjes kaas en worst ed in de tas :sick: Ik geef de kinderen genoeg mee voor op school. Dan is een blokje kaas, worst ed extra. En daar zitten ook leuke calorieen in. En dat x 30 plus thuis nog eens iets is gewoon te veel.
Eigenlijk vind ik een leuke pen ofzo leuk. Sleutelhanger, autootje…
Chris… Groot gelijk! :-*
Ariel… Misschien volgende x anders formuleren. Je vroeg het op een grove manier.
@Lune wrote:
@Danja wrote:Waarom spreken we er toch van dat de 1 of de ander de dupe is als er wel of geen gezonde snacks uitgedeeld worden?!?!?! De regels van ik meen 99% van de scholen, lijken me duidelijk; alleen gezonde snacks!! Dat de ouders die regels aan hun laars lappen(lekker voorbeeld voor hun kinderen) vind ik alleen maar gigantisch fout.
Echt heeeelemaal mee eens! Ongelooflijk triest vind ik het, en zeker in zo’n geval als de dochter van Kristalkindje die ongelooflijk haar best doet en dan niks eraan willen doen want het moet toch alleaal kunnen…
Voor geen enkel kind is 30 snoep-traktaties in een jaar gezond en ik ben ontzettend blij dat ze er hier op school gewoon streng in zijn zeg, als ik dat allemaal zo lees.
Naast fruit is er zoveel meer wat je kan trakteren wat ook gezond is (gezonde volkorenmuffins met banaan en een beetje honing bijv, een spiesje met cherrytomaatjes en bolletje mozzarella, olijfjes enz) en dat hoeft echt niet allemaal volledig suikerloos te zijn hoor.
Ik heb werkelijk nog nooit klachten gehoord over traktaties, het is altijd een feest. Maar ja, hier op school zijn ze het gewend…Er mogen hier ook geen verpakte koeken ed mee, iedereen eet gewoon fruit en brood (wat ero p het brood gaat zijn geen regels voor overigens, ik vind dat ook wel ver gaan eigenlijk).
30 snoeptraktaties in het jaar ongezond?
Beetje overdreven.
Als je thuis gewoon gezond leeft en “normale” kinderen hebt dan zijn die paar traktaties ook geen ramp.
Het lijkt mij niet zo goed om zo krampachtig met voeding en dat enkele snoepje bezig te zijn.
Het is toch helemaal niet zo vreselijk om een keer een patatje te eten, of zo nu en dan een wit vers broodje met hagelslag te eten.
Af en toe een snoepige traktatie te krijgen.
Dat is niet hetgene waar ze dik of ongezond van worden.
Het gaat om je dagelijkse leefpatroon.
Het kind van kristal heeft iets met haar stofwisseling, dan snap ik dat je een kind moet aanleren wat goed of slecht is.
Of een kind dat een allergie heeft.
Net als een kind met suikerziekte hoort ook te weten wat sommige voedingsmiddelen doen.
Maar in een normaal kind wat gewoon beweegt en eet krijgt echt niets van een snoepje of koekje tussendoor hoor.
stillewater daar ben ik het op zich mee eens ,
alleen in dit topic gaat het over kinderen die al te dik zijn, en dan zal er toch iets meer moeten gebeuren dan een normaal voedingspatroon,…beweging en balans is dan wel de sleutel
Ik reageerde op lune, omdat ze 30 traktaties per jaar ongezond vond voor elk kind.
En voor een kind wat al te dik is hangt het gewoon af van waardoor het te dik is. Het eerst uitzoeken waardoor een kind te dik is.
Zoals ik al zei met een ziekte ofzo moet je kind wel heel bewust worden.
Maar door snacks en een slecht voedingspatroon thuis moeten de ouders met een programma aan het werk en dan gaat het vanzelf wel over naar de kinderen, want die doen de boodschappen niet.
Als ze nog op de basisschool zitten bedoel ik dan.
@stillewater wrote:
En voor een kind wat al te dik is hangt het gewoon af van waardoor het te dik is. Het eerst uitzoeken waardoor een kind te dik is.
Al deze 4 de kinderen uit het programma zijn uitvoerig medisch getest en gezond bevonden. Zij zijn alleen te zwaar. Ligt dus echt aan de levenswijze met bijbehorende gedachtengang van de ouders en de bewustwording van hen allemaal.
@stillewater wrote:
30 snoeptraktaties in het jaar ongezond?
Beetje overdreven.
ik vind het dus niet overdreven.
ten eerste blijft het niet bij die 30 traktaties op school, er is ook nog eens feest op de hobbyclub, bij oma, andere vriendjes zijn jarig, sinterklaassnoepgoed, kerstkransjes, een oliebol, paaseitjes etc. etc. het telt echt op. zo is er iedere week makkelijk 2 of 3 keer een groot extra snoepmoment.
ten tweede, gaat met me niet eens zozeer om die spekjes oid en de suiker die erin zit maar om de boodschap: feest/iets leuks betekent snoep en het is alleen lekker en feestelijk als het glazuur van je tanden spat. mooie fruitprikkers zijn óók feest, volkoren muffins met honing ook, en kleurpotloodjes ook.
ik zou het om willen draaien: waarom je zou kiezen voor een zakje chips of een zak vol spekjes (echt ik heb ze voorbij zien komen, hij was toen 2 jaar…) als traktatie als het ook gezonder, origineler en minstens net zo feestelijk kan?
nou ja, op iets lichtere toon, wij hadden vandaag croisantjes zondag…
en dan maken we ze natuurlijk lekker warm in de oven zelf klaar
dat moet ook een keer kunnen,
balans is een sleutel woord ongeacht waarom het kind te dik is.
hoe je het ook wendt of keert, je wilt graag dat het er uit groeit
en dat doe je toch alleen door beweging en voeding op elkaar af te stemmen
maar ook door af en toe lekker te genieten van zo n croissantje oid :mrgreen:
Bij ons zijn er op sportclubjes nog geen traktaties voorbij gekomen.
Het scheelt misschien dat ze hier nog steeds gek zijn op fruit en groente, maar krijgen ook regelmatig koek en snoep.
De ene dag 2 of 3 koeken en een ijsje, en ook wel eens een paar dagen niet.
Een oliebol met oud en nieuw hoort erbij en een paasei met pasen ook.
Ik vind het zelf ook lekker!
Als een kind gewoon gezond is en het kan, waarom zouden deze dingen er niet bij kunnen.