HELP... kunnen de batterijen uit mijn piekermachine!!!

De zoveelste keer dat ik hier op KOK zit te typen terwijl ik eigenlijk zou moeten slapen.

Overdag loop ik op mijn tandvlees van vermoeidheid, 's-avonds val ik op de bank constant in slaap en als ik mij dan naar mijn bed toe sleep komen alle problemen mijn kop binnengewandeld zodra mijn hoofd het kussen raakt en blijven daar rondwaren.

Ik probeer dan aan wat anders te denken, maar dat lukt niet… ik realiseer me dan opeens dat ik toch weer lig te piekeren.

Wordt er gek van…

Ik kon vroeger als kind de problemen 's-nachts al niet uit mijn hoofd krijgen, maar toen kon ik de dag wel doorkomen met een nachtrust van 3 tot 4 uurtjes. Maar nu ik een gezin heb met twee handenbindertjes vallen de uurtjes slaap die ik nu bijna structureel tekort kom zwaar.

En samen met de komst van de kinderen zijn de problemen ook nog eens fors in aantal toegenomen. :eh: :wall:

Als ik 's-nacht niet uit bed gehuild of geroepen wordt, dan lig ik uit mijzelf wel wakker :roll:

Heeft iemand nuttige tips? :pray: :zzz:

Ik niet… ik heb al zo lang ik weet moeite om op tijd tussen de lakens te liggen. Ik kan wel goed met stress in slaap vallen, maar wordt dan wakker met een zeer lijf en een stijve nek.

Sinds ik naar een haptotherapeute ga, gaat het heeeeeeel langzaamaan beter…

Waar ik wel uit ben is dat het in mijn eentje me niet lukt…

voor de korte termijnolossing kun je valdispert innemen (je hebt verschillende

soorten daarin). Helpt bij mij altijd goed.

en wat alternatiever; je hebt een bachbloesem die zegt te helpen tegen piekeren.

Ik ben best sceptisch naar dit soort dingen, maar bachbloesem heeft mij

gek genoeg geholpen bij een ander probleem.

Voor de lange termijn zou je moeten kijken of je externe hulp nodig hebt …

sterkte, want niet slapen is echt k*t (of kak zoals ze tegenwoordig zeggen :mrgreen: )

iedere keer als je begint met piekeren tegen jezelf zeggen, NEE NU NIET,… NU moet ik slapen! en dat heel concequent.

Probeer ook eens op je ademhaling te letten, adem in 5 tellen in en tel dat ook in je hoofd en blaas dan de lucht uit, niet met kracht, maar laat het als het ware uit je open mond stromen. Probeer daarbij iedere spier in je lijf bewust te ontspannen. Herhaal dit meerdere malen, tot je merkt dat je wakker wordt in de ochtend :wink:

Het bezig zijn met het ontspannen en de ademhaling, maakt piekeren al vrijwel onmogelijk, zodra je wel begint met piekeren,… zeg je dus NU NIET en gaat verder met de ademhaling.

Succes!

Als ik lig te piekeren ga ik in mijn hoofd tellen. Kan ik makkelijk tot 300 komen, maar daarna slaap ik meestal wel.

Verder inderdaad Bachbloesem, of Melantonine.

@blue_fairy wrote:

Sinds ik naar een haptotherapeute ga, gaat het heeeeeeel langzaamaan beter…

Waar ik wel uit ben is dat het in mijn eentje me niet lukt…

Same here… :?

GElukkig slaap ik wel redelijk goed door de medicijnen tegen migraine en neuralgie. Af en toe gebruik ik ook wel een poosje valeriaan erbij.

Ga eens praten bij de HA om te kijken wat bij jou past. Is bij mij het begin naar de oplossing van alle problemen geweest… Maar echt, alléén kom je er niet uit.

:hug:

Voor je gaat slapen nog even een blokje om buiten en dan flink door stappen. Een inspanning in combinatie met een fris hoofd, wil nog wel eens helpen om lekker te slapen.

Geen tv kijken vlak voor je gaat slapen.

En ik zit sinds twee jaar op yoga … en dat helpt enorm goed. Geen zweverige vorm, want dat is niks voor mij, maar gewoon wat oefeningen om je lichaam los te krijgen en ademhalingsoefeningen om tot rust te komen. En ik heb daar geleerd om gewoon aan niks te denken … heerlijk :thumbup:

Maak tijd voor 1x per dag piekeren. Ga 30 tot 40 minuten bewust piekeren, schrijf dit op in een schriftje en probeer zo wat rust te creëren.

Desnoods neem je het schriftje mee naar bed om, als je toch piekert, weer even wat op te schrijven.

Mij helpt het zeker…

Succes

@mickey wrote:

Maak tijd voor 1x per dag piekeren. Ga 30 tot 40 minuten bewust piekeren, schrijf dit op in een schriftje en probeer zo wat rust te creëren.

Desnoods neem je het schriftje mee naar bed om, als je toch piekert, weer even wat op te schrijven.

Mij helpt het zeker…

Succes

Ja, dat klopt. Dit heb ik ook geleerd bij mijn haptonome. En laat het daarna letterlijk los; laat het blaadje/schriftje uit je hand vallen. Het lukt echt niet de eerste keer maar na een paar keer gaat het steeds beter.

En: JE MAG OOK PIEKEREN! Maar het mag niet je leven bepalen/beïnvloeden. Dus probeer het eens: maak tijd voor een half uurtje piekeren, schrijf alles op en probeer het dan los te laten zoals hierboven staat.

ik heb geen tips ik kan pas slapen sinds ik medicijnen heb gekregen die mijn piekeren verminderen en die als bijwerking hebben dat je er slaperig van word.

Ik kon mijn hoofd al dol krijgen als ik voor het naar bed gaan al ging bedenken dat ik NIET mocht gaan piekeren maar MOEST slapen. :wall: Daarbij ook nog een keer of 500 op de wekker kijken want ik had nog maar zoveel uurtjes slaaptijd te gaan. Nou heerlijk en gegarandeerd succes in de zin dat mijn dag en nachtritme volledig omgekeerd waren. :silenced: En dan had ik nog niet eens kinderen waar ik er overdag voor de volle 100% moest zijn. :oops:

Het enige wat bij mij heeft geholpen behalve overdag een en ander van me af te schrijven was; een strak ritme hanteren (dat was juist extra moeilijk zonder kinderen) met maaltijden op gezette tijden, en een avondroutine inplannen. Ik maakte een ritueel voor mezelf, na het avondeten mocht ik al dat akelige nieuws bekijken om 20.00 in de avond. Met een bakje koffie. Daarna ging ik naar boven. 100% eigen tijd, niemand om me te storen (mss heb je de kids dan ook al in bed of iig iemand die de zorg even kan overnemen?) en om iets voor 21.00 lag ik in bad. Fikse lading lavendel erin om te ontspannen, lichten alvast dimmen en enkel een nachtlampje op de slaapkamer. Paar kaarsjes in de badkamer maar geen ander licht meer aan. Warme pyama aan, warme sokken in bed. En dan warm en wel mijn bed al in. Extra ontspanningsoefeningen door alle spieren in mijn lijf van boven naar beneden eerst aan te spannen en daarna heel bewust ook te ontspannen. Dit net zo lang herhalen tot ik het gevoel had dat ze idd meer ontspannen waren. Concentreren op mijn ademhaling en aan niets anders denken. Door de neus via mijn buik diep inademen en heeeel langzaam door mijn mond weer uit. Na ongeveer een weekje merkte ik het effect ervan. Ow en mijn wekker…die staat omgedraait op mijn nachtkastje. Ik wil niet eens de tijd kunnen zien als ik in bed lig. Mijn ogen zijn dicht…

Heel veel succes en als je niet van het piekeren afkomt, ook online zijn mogelijkheden tegenwoordig om daar hulp bij te krijgen mocht je dat liever doen dan naar je HA gaan. :-*

Vandaag een mega emotionele uitbarsting gehad tov de kineren. Ging helemaal de fout in. Tja… komt door de vermoeidheid.

Vanavond weer genoeg om over te piekeren. :wall:

En dan is het cirkeltje weer rond :roll:

@Happy mommy wrote:

Vandaag een mega emotionele uitbarsting gehad tov de kineren. Ging helemaal de fout in. Tja… komt door de vermoeidheid.

Vanavond weer genoeg om over te piekeren. :wall:

En dan is het cirkeltje weer rond :roll:

Zo herkenbaar… :hug: Ik weet nog dat ik dacht (3 jaar geleden) ik kan me nu indenken dat mensen zichzelf of anderen uit wanhoop iets aandoen… Niet dat IK dat wilde doen maar ik kon het me wel voorstellen. Met dat gevoel ben ik naar mijn HA gestapt en ben ik bij haptonomie terecht gekomen… Het was voor mij het begin van het einde van de ellende. Dus ik kan alleen maar zeggen; blijf er niet mee zitten zoek hulp, in persona of on-line want het komt goed, echt!

En het gaat bij mij echt nog wel eens mis maar ik kan nu ‘relativeren’ en accepteren dat niet alles gaat zoals ik wil of dat ik niet alles in de hand heb. Mijn leefregel is dan ook geworden:

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat’.

En op die manier denken, scheelt echt een heel stuk. Dat is me niet gelukt van de ene op de andere dag maar geleidelijk ging het steeds wat beter.

Als je van je af wilt praten, mag je me altijd PB-en. Sterkte meis :hug:

Wat mij erg goed helpt is pen en papier naast mijn bed als ik dan ga liggen piekeren dan die dingen opschrijven die me te binnen schieten (als in dat had ik moeten zeggen, dat moet ik doen etc etc) en daarna kan ik weer gaan slapen dan ben ik het “kwijt” en de volgende ochtend kan ik het doorlezen en er wel of juist niets mee doen.

mocht je de batterijen vinden laat het me vinden ben er ook al lang naar opzoek :roll:

vooral in bed dan blijven de gedachtes door mijn hoofd gaan

oh zo herkenbaar…

Al is het bij mij niet als ik in slaap wil vallen (dat lukt me nog wel als ik echt moe ben…)

Maar als ik in de nacht wakker word… :silenced:

En ik wordt echt wakker door álles…als mijn man zich omdraait, als ik een geluidje hoor, maar vooral als ik pijn heb…erg handig dus met fibromyalgie :liar: :liar:

Ik roep al jaren om een uitknop, en ik heb het gros van de tips hier al geprobeerd…ik tel me het apezuur, tot 1000 en verder, ik schrijf de dingen van me af, ik heb warme baden/douches bij weinig licht geprobeerd, allerhande homeopatische middelen gebruikt en ga zo maar door…en er hielp om precies te zijn NIETS :cry: :cry:

medicatie mag ik niet slikken om medische redenen dus dat is voor mij ook geen oplossing

Ik wil je even een hele dikke knuffel geven, omdat ik weet hoe beroerd je je hierdoor kan voelen :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

oh en heel simpel warme melk met cacao en honing. werkt echt is bewezen heeft zelfs in de kranten gestaan.

Wij kregen dit iedere avond toen ik was opgenomen en nog lekker en gezellig ook.

Ik heb ooit de volgende tip gehad.

Op je rug liggen, handen op je buik en zo ademhalen dat je buik omhoog komt.

Dan ga je je concentreren op je tenen, dan op je voeten, op je knieen, bovenbenen en zo dus helemaal naar boven.

Neem je tijd.

De eerste keer dat ik dit deed draaide ik daarna op mijn zij en viel gelijk in slaap.

en als je nou probeerd om niet op de bank in slaap te vallen eerst? ms. ben je over de ergste slaap heen wanneer je boven ligt? dat heb ik ten minste…als ik op de bank slaap, in de middag of begin avond al is het maar 6 min, dan val ik ’ s avonds moeilijk in slaap en ga dan indd piekeren, thee of schrijven kan dan indd helpen maar het beste helpt doorgaan als de kids in bed liggen, nog even opruimen, opgeruimd huis is opgeruimde bovenkamer, spullen klaar leggen voor morgen hoeft ook niet meer over gepiekerd worden douchen warm inpakken en hup bed in… 9 van de 10x ben ik zo moe dat ik direct slaap…

:hug:

@ollie wrote:

Ik heb ooit de volgende tip gehad.

Op je rug liggen, handen op je buik en zo ademhalen dat je buik omhoog komt.

Dan ga je je concentreren op je tenen, dan op je voeten, op je knieen, bovenbenen en zo dus helemaal naar boven.

Neem je tijd.

De eerste keer dat ik dit deed draaide ik daarna op mijn zij en viel gelijk in slaap.

Deze tip werkt goed als ik onrustig ben… maar het piekeren stopt niet hoor.

Ik lig dan alleen heel relaxed te piekeren :wink:

Ik ga iig de cacao met warme melk en honing proberen… You never know :slight_smile:

En de haptonoom lijkt me ook wel wat. (nog bedankt voor je PB-tje Crien :slight_smile: )

Medicatie daar wil ik nog even niet aan… maar als het niet anders kan dan moet dat maar.

Vroeger weet ik nog dat de problemen 's-nachts levensgroot leken en dat ze 's-ochtends een stuk minder erg bleken.

Maar omdat ik nu al zo lang niet goed slaap, merk ik dat ik steeds zuurder wordt. Ik maak me werkelijk overal druk over… :roll:

'S-nachts, in de ochtend, middag en avond… ben echt een feestje om mee samen te leven en te wonen op het moment :liar: