help, ik weet het niet meer...

10 dagen geleden is mijn lieve knulletje geboren! Jayden drinkt vanaf het begin al meteen goed aan de borst :slight_smile:



Alleen ik begin nu te twijfelen of ik het allemaal wel goed doe…



onze kraamverzorgster heeft me geleerd om om de 3 uur te voeden, dus om 7 uur, 10 uur, 13.00 16.00 19.00, 22.00 en dan eventueel in de nacht.

Jayden komt dan weer rond 2 uur en rond half 6



maar na zijn voeding van 7 uur kan hij gewoon niet in slaap komen, ja een half uurtje, daarna is hij wakker, begint te krijsen en valt niet meer in slaap. zijn speentje wil hij ook absoluut niet hebben… jayden valt wel steeds na de voeding in mijn armen in slaap, maar zodra hij wakker is… :eh:



ik voed jayden tot gister max een half uur per borst per voeding, dus 1 borst per keer. maar nu vraag ik me af of ik het wel goed doe… ik weet dat hij een dezer dagen zijn regeldag kan krijgen…



is het verstandiger om over te gaan op voeden op verzoek? hoelang moet hij dan 1 borst hebben? moet ik dan ook per borst wisselen?



ik weet het gewoon eventjes niet meer… hellup!! het maakt me zo onzeker… :frowning:

Oh meid, ik ken die onzekerheid!! Ik had het bij mijn eerste ook! Gek werd ik ervan. Nu ben ik zelf een stuk rustiger en is Daimy ook een tevreden babytje.



Voed gewoon op verzoek, dat werkt echt het beste voor jullie beiden. Is hij een keer een uurtje eerder of later: who cares? Hij tevreden en jij tevreden.



En over 7 uur niet willen slapen, hoe herkenbaar!! Daimy ook niet hoor. Tot aan ongeveer 10 uur is ze onrustig en wilt alleen bij je liggen met haar speentje in haar mond. Oh wee als je haar weg legt, dan gaat ze huilen. Maar als ik haar aanleg dan sabbelt ze alleen wat aan mijn borst. Het schijnt normaal te zijn dat baby’s rond die tijd wakker zijn.



Zolang hij voldoende natte luiers heeft en poepbroeken: je doet het goed!! En wanneer heeft hij genoeg? Als hij zelf loslaat of alleen ligt te sabbelen. Dus geef het geen tijd…dat werkt niet bij borstvoeding.

Ik zou ook gewoon stoppen met kijken naar de klok…lekker op je gevoel doen…

Helemaal de eerste tijd is dat volgens mij het beste voor beeb en de bv zelf…dus als je je er goed bij voelt gewoon voeden op verzoek,heb ik iig altijd gedaan,heerlijk nooit op de klok kijken :thumbup:

Hij is trouwens :inlove:

En wat goed dat het begin zo goed gaat zeg :dance:

en hoe moet ik het dan doen met het wisselen van borst elke voeding? soms heeft hij na 25 minuten pas genoeg, dan weer na 15 minuten… dan valt hij voldaan in slaap en heeft het dus geen zin om te wisselen…



voel me echt zo stom :oops:



wanneer kan ik het beste dan ook de andere borst geven?

Nee je bent niet stom…het is je 1e keer…kom zeg…veel te blij dat je het gewoon vraagt :thumbup:

Ik deed vaak 1 borst,dan hadden ze hier genoeg maar je kan ook 1 borst doen en de andere als ‘‘toetje’’ en dan bij de borst die het toetje was weer beginnen bij de volgende voeding…

Ik zeg…volg je gevoel…maar snap dat dat moeilijk is… :hug:

als hij genoeg heeft aan de borst laat hij los of gaat hij sabbelen. Die andere borst is dus puur voor een toetje. Maar dat hoeft echt niet! Daimy heeft vaak ook genoeg aan 1 borst. Maar als we klaar zijn en ze komt na een kwartiertje weer dan geef ik die andere kant. En begin dan de volgende ronde weer met die borst. Als je het spelletje eenmaal doorhebt is het zo makkelijk. Niet teveel nadenken.

alvast bedankt voor jullie antwoorden :-* Leve KOK :mrgreen:



2e borst dus als toetje :slight_smile:



en als hij echt na 10 minuten al wegdommelt? gewoon zo laten gaan en dan wachten tot hij weer komt? :think: of even bij me laten liggen tot hij weer wat bij komt en dan alsnog verder gaan met die 1e borst? :oops:



en moet ik Jayden nog wakker maken voor voeding als hij echt een flink aantal uren niet heeft gedronken?



ja ik heb dingen van mijn kraamhulp gehoord, en lees dan weer een bv boekje waar weer allemaal andere dingen instaan, zodat ik het nu gewoon niet meer weet :eh:

Meid gefeliciteerd met de geboorte van Jayden :dance:



Ik heb bij zowel Loek als Fieke gevoed op verzoek :dance: Ik keek niet naar de klok en gaf

iedere voeding 1 borst leeg en de andere nog als toetje.

De toetjesborst kon de ene keer 5 min zijn en de andere keer 20 min en daar lette ik dus niet op.

Als ze de begin borst maar leegdronken :wink:

Ik geloof dat ik de eerste maand wel max 4 uur ertussen liet zitten om zo toch aan 6 voedingen te komen.

Als je vragen hebt gewoon hier neer planten, want er zijn hier zoveel ervaren voedsters dat

er altijd wel iemand is die je antwoord kan geven :wink:

GA gewoon lekker door en volg je gevoel :-*

dank je viola :slight_smile:



jayden is net wakker, krijgt net van papa schone luier, ga hem nu dus al voeden ipv 19.00 uur…



maar… hoe merk ik dan dat een borst echt leeg is? :think:

nou… om half 7 aangelegd, ene borst 25 minuten gedronken, toen ingedut… op bedje gelegd, na 5 minuten weer huilen, uitgehaald, nu aan rechterborst gelegd, ook 10 minuten gedronken… even lekker laten liggen, kwart voor 8 op bedje gelegd, hoor hem nog steeds af en toe huilen :eh:



hopelijk valt hij zo in slaap tot 22.00 uur :pray: vanaf zijn geboorte is hij namelijk na voeding van 19.00 uur al om kwart voor 9 wakker… en lengden we zijn voeding dus steeds tot tienen…



maar moet ik hem straks voor wij gaan slapen nou nog wakker maken, of afwachten tot Jayden weer wakker wordt? :think:

Je merkt dat je borst leger raakt als Jayden niet meer zo veel slikt of als hij begint te sabbelen.



En lekker idd gaan voeden op verzoek hoor, zo hou je de vraag en aanbod het beste op peil en is je kereltje het tevredenst! :mrgreen:

nou mijn kleine popje heeft om half 9 wéér gedronken, een kwartier… begon toen op het eind hele kleine trekjes te geven wat ontzettend kietelde, :inlove: toen heb ik hem ‘afgekoppeld’, viel hij in slaap en ligt nu weer op bed :pray:

Eef, volgens mij zijn er al heel veel goede adviezen gegeven hierboven :thumbup:



Wat mijn eerste vooral had was het clusteren van voeding voor de nacht. Dan kwam hij soms wel drie keer in drie uur, maar hij sliep daarna wel de hele nacht door (al vanaf de kraamweek).



Jette is meer onrustig op dezelfde tijden als Jayden, zij wil dan ook niet echt drinken, geen speen, meestal wel mijn pink. Ik draag haar dan altijd in de draagdoek en voed haar dan weer voordat ik ga slapen (en ze wakker wordt als ik haar uit de doek haal). Dit werkt bij ons prima, ze slaapt dan lekker tegen me aan, drinkt nog wat en gaat dan op bed voor de nacht. 's nachts slaapt ze altijd prima, dus geen problemen dat ze door het gebruik van de draagdoek niet meer in haar wiegje wil.



Vertel je nog even hoe het gaat met voeden op verzoek?



En super foto! Ik zie een heel tevreden mannetje :inlove:

Als je het idee hebt dat Jayden te snel in slaap valt tijdens de BV kun je mss zijn sokjes uitdoen tijdens het voeden. Yvan deed het ook wel en als ik dan zijn sokjes uitdeed kon ik hem een beetje ‘plagen’ door wat te ‘kietelen’ om hem wakker te houden. Ook is het wat frisser aan zijn voetjes en werd hij daarvan weer wat wakker.



We deden ook wel een luierwissel tussen de BV door, dan werd hij weer wat meer wakker en kon hij daarna nog een tijdje bij me drinken zonder meteen in slaap te vallen.



Ook deden we hem net voor de BV niet in bad, dan was hij al zo totalloss dat voeden geen zin had.



Het zijn wat trucjes die je je aanleert om het snelle inslapen wat te voorkomen.



Ik zou echt meteen overgaan op BV op verzoek, heeft hier als een tiet gewerkt, aanleggen bij de eerste signalen van honger en niet naar de klok kijken. Een ritme komt vanzelf (of niet), maar voeden op tijd kan ook betekenen dat hij al té moe is om lekker voldaan bij je vol te kunnen tanken. Op het moment dat je hem weglegt, wordt hij weer wakker en realiseert zich dat hij nog honger heeft… en wil hij natuurlijk weer drinken bij je…



Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes Eef, het komt vast goed. Heb vertrouwen, het is een lekker moppie die Jayden!

:hug: :hug: :hug:



en vragen zijn NOOIT stom :naughty: BV kan zo fijn zijn, dus als we je kunnen helpen daarbij, je hoeft je vraag alleen maar te stellen…



groet!

hazze

mag ook bijna weer :dance: , ik kan er nu al naar uitkijken

@Amy82 wrote:

nou… om half 7 aangelegd, ene borst 25 minuten gedronken, toen ingedut… op bedje gelegd, na 5 minuten weer huilen, uitgehaald, nu aan rechterborst gelegd, ook 10 minuten gedronken… even lekker laten liggen, kwart voor 8 op bedje gelegd, hoor hem nog steeds af en toe huilen :eh:

Ik deed altijd de luier verschonen tussen 2 borsten in :wink:
Fieke moest ik altijd helemaal blootleggen zodat ze t koud kreeg, want anders dan dronk
ze helemaal niet meer en lag zomaar lekker warm :oops:
Fieke heeft in t begin ook heel veel geklusterd svonds en dan lekker slapen de nacht in
Ze was savonds t wakkerst en soms ook echt wel heel erg huilen, maar eb altijd begrepen dat ze
dan de dingen verwerken die ze meemaken :wink:
Heb haar altijd lekker bij me gehouden dan was t vaak wel goed :thumbup:
Ben benieuwd hoe je nacht nu gaat :pray: dat je n beetje aan je rust komt.

super dat het zo goed is gegaan!! :thumbup:



En je borst is volgens mij nooit helemaal leeg :think: Maar ze moeten wel flink wat drinken want de voormelk is waterig en de achtermelk is meer voedzaam. Dus als hij maar 5 minuutjes drinkt dan krijgt hij alleen maar voormelk. Even verschonen of alleen zijn broek uitdoen ofzo??



Daimy heeft meestal genoeg aan 1 borst. Zodra ze in haar wieg ligt en ze gaat mekkeren geef ik de andere borst.

Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je kleine mannetje!

Ook ik raad je aan te gaan voeden op verzoek. Ik heb dat bij alle twee gedaan (en doe dat bij Isa nu nog) en het is mij altijd goed bevallen.

Tips die ik van mijn kraamhulp kreeg zijn:

  • Laat in principe niet langer dan 20 minuten aan 1 borst drinken. Dit omdat over het algemeen na 20 minuten drinken de borst echt wel leeg is en het dus eigenlijk geen drinken meer is, maar meer sabbelen en spelen en daar loop je op den duur alleen maar meer kans op kloven enzo door.
  • Bied in het begin altijd 2 borsten aan. 1 om leeg te drinken en de tweede als toetje. Wil hij die niet, ook goed…
  • Na een poosje (als de borstvoeding echt goed loopt, je kindje lekker groeit enzo) kun je ook overgaan op 1 borst per keer, een beetje op gevoel (toen ze bij Isa op het laatst was zei ze dat de voeding voldoende op gang was en ik wel over kon gaan op 1 borst per keer, maar ik wilde dat nog niet, voelde niet goed, dus ik ben nog doorgegaan met 2 borsten per keer).
  • Houd in principe de regel aan: minimaal 2 uur, maximaal 4 uur tussen de voedingen. Die minimaal 2 uur om jouw tepels en zijn darmen wat rust te gunnen. Maar ik lees hier ook meiden die op verzoek er minder lang tussen laten en ook dat kun je het beste zelf een beetje aanvoelen. Ik heb die tip namelijk toen de kraamhulp weg was (ik had complicaties en kreeg nog crisishulp. Dat was voor het huishouden, maar zij kwam uit de kraam) ook gehad, om gewoon aan te leggen als hij erom vroeg en dat heb ik toen ook gedaan, maar voor mij voelde dat niet goed.

    Je eigen oergevoel volgen is wat dat betreft de beste tip die ik je kan geven!!!

    Verder wil ik je nog de tip geven om vertrouwen te hebben in je lichaam.

    Zo vaak als er iets niet helemaal volgens verwachting verloopt gooien mensen het meteen op de borstvoeding.

    Kindje slaapt na een poosje nog niet door, huilt veel, slaapt kort, heeft krampjes, wat dan ook. Er wordt vaak direct geroepen “Kun je niet beter overgaan op de fles?!” Heel storend vind ik dat.

    Einde van de middag/begin van de avond hoor je vaak dat kinderen wat onrustig zijn. De bekende huiluurtjes. Dat heeft niets met de voeding te maken, dat is gewoon vaak zo (niet leuk, wel normaal). Doorslapen gaat niet perse sneller met flesvoeding. Mijn kinderen sliepen door met 8 weken en 4 weken. Ik heb twee prima slapers en bij krampjes (de eerste heeft ze wel gehad, de tweede niet) is borstvoeding nog altijd het lichtst verteerbare. Sommige baby’s hebben er baat bij als je bepaalde voedingsmiddelen laat staan (die van mij niet. Ik heb het bij de eerste vanwege zijn krampen geprobeerd, maar het werd niet beter. Bij de tweede eet ik gewoon alles en ze heeft nagenoeg geen last gehad), maar flesvoeding is hoe dan ook zwaarder verteerbaar dan borstvoeding.

    Dus als je op een gegeven moment stopt met de borstvoeding, doe dat dan omdat je dat zelf wilt, maar laat het je niet aanpraten.

    Als je trouwens wilt weten of een borst leeg is, kun je even voelen. Een borst die lekker soepel aanvoelt is over het algemeen leeg (genoeg).

    Maar je kindje geeft het zelf wel aan door te stoppen met drinken.

    Een tijd van drinken is daar niet voor te geven. Het ene kind doet er 20 minuten over, die van mij 5…



    Succes meid en geniet! (Dat laatste wordt alleen maar makkelijker naarmate je langer voedt.)



    Oh ja enne… stomme vragen bestaan niet hoor.

    Stel ze gewoon lekker en dan kun je uit alle adviezen dat kiezen wat voor jou goed voelt.



    Liefs,

    Sandra.

Hee Amy, herkenbaar hoor, die onzekerheid! Ik heb het zelf ook, twijfel heel veel of ik het wel goed doe, maar ik denk dan maar aan m’n kind, die is erg tevreden en groeit goed en plast en poept als de beste!



Ze is hier onrustig vanaf een uur of 5, soms later. Dan geef ik haar wat vaker de borst, meestal zit er dan 2 uur tussen.

Als ze binnen een uur weer hard huilt dan denk ik dat ze krampjes heeft, tenzij ze maar een paar slokken gedronken heeft. Het is erg zoeken, maar we leren haar steeds beter kennen.



Wat is clusteren eigenlijk?

clusteren is toch steeds korte voedingen op elkaar? dat had jayden gister dan ook…



hij heeft gisteravond weer flink gerommeld met eten, kwam steeds om het kwartier, begon steeds te huilen… heb elke keer aangelegd, laatste keer om kwart voor 10. toen sliep hij tot half 3, daarna weer tot half 6…



meiden ben blij met alle reacties die ik van jullie krijg :-*



zit nog wel te rommelen met 1 borst, andere borst geven tijdens een voeding…

@Amy82 wrote:

zit nog wel te rommelen met 1 borst, andere borst geven tijdens een voeding…




Wat bedoel je precies?