help, ik weet het niet meer...

@Mammasandra wrote:

@Amy82 wrote:
zit nog wel te rommelen met 1 borst, andere borst geven tijdens een voeding…




Wat bedoel je precies?


Sorry, maar snap m ook niet :oops: :oops: :oops:

@Mammasandra wrote:

@Amy82 wrote:
zit nog wel te rommelen met 1 borst, andere borst geven tijdens een voeding…




Wat bedoel je precies?




hehe lekker krom geschreven van mij :eh: :mrgreen:



bedoelde dat ik nog niet echt aanvoel of ik nu een borst moet geven tijdens voeding, en wanneer/of ik dan ook de andere nog moet geven…



jayden spuugt momenteel ook ontzettend veel, vooral als hij na voeding weer in zijn bedje ligt… hydrofiele doek is dan echt vies, ook allemaal witte stukjes… dat blijft hij ook in zijn mondje houden en heeft hij ook op zijn tongetje :frowning: heeft ook helemaal bol buikje :frowning: maak me zorgen, hebben straks afspraak bij de HAP…

weer terug van huisarts, met jayden niks ergs gelukkig. goede darmactiviteit enzo. moet hem wel korter voeden, zo’n 10 minuten/kwartier en dan een boertje laten. want omdat ik dat niet deed, daarom kreeg hij dus ook lucht in maag en moet hij zo spugen.



logisch eigenlijk maar ja ik weet het ook af en toe niet meer hoor, iedereen zegt iets anders, om moedeloos van te worden :frowning:

@Amy82 wrote:



hehe lekker krom geschreven van mij :eh: :mrgreen:



bedoelde dat ik nog niet echt aanvoel of ik nu een borst moet geven tijdens voeding, en wanneer/of ik dan ook de andere nog moet geven…




Geeft niet hoor meid :mrgreen:

BEn blij dat er niets met Jayden was :dance:



Ik gaf altijd, zowel Loek als Fieke, 2 borsten

Ik begon smorgens altijd met rechts. Als die leeg was dan deed ik luier verschonen en dan links als toetje

Bij genoeg van Links n boertje en dan naar bed

De volgende voeding begon ik met Links en liet die leeg drinken en dan weer luier door naar rechts

en bij klaar n boertje en dan zo de hele dag door dus om en om :wink:

Ik hoop dat je t n beetje begrijpt :oops:

@Amy82 wrote:

weer terug van huisarts, met jayden niks ergs gelukkig. goede darmactiviteit enzo. moet hem wel korter voeden, zo’n 10 minuten/kwartier en dan een boertje laten. want omdat ik dat niet deed, daarom kreeg hij dus ook lucht in maag en moet hij zo spugen.



logisch eigenlijk maar ja ik weet het ook af en toe niet meer hoor, iedereen zegt iets anders, om moedeloos van te worden :frowning:


Ik kan me levendig voorstellen dat je enorm onzeker wordt van de tegenstrijdige informatie die je krijgt aangereikt :frowning:

Zeker in die eerste periode na de bevalling is het vaak moeilijk om daarin je weg te vinden. Ik heb het zelf destijds als heel prettig ervaren om houvast te hebben aan de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk als betrouwbare informatiebron. Vandaar dat ik nu toch reageer, in de hoop dat je iets kunt met de volgende informatie :slight_smile:



Het is niet de duur van de voeding die invloed heeft op de hoeveelheid lucht die een kindje tijdens het drinken binnenkrijgt, het kan wel te maken hebben met het verloop van de voeding. Heel kort omschreven is het verloop van een voeding ongeveer als volgt opgebouwd: de baby zal eerst korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. De toeschietreflex zorgt ervoor dat de melk gaat stromen; je lichaam moet de melk echt loslaten, je gééft borstvoeding. Zodra de melk begint te stromen, zal het kindje ritmisch met lange halen gaan drinken (zuigen-slikken-ademhalen), met af en toe een pauze. Op het moment dat de melk toeschiet, is de melkstroom het sterkst; meestal hoeft het kindje dan maar weinig moeite te doen om de melk binnen te krijgen. Naarmate het voeden vordert en de borst steeds leger raakt, zal de baby steeds wat meer moeite moeten doen om melk uit de borst te masseren. De meeste baby’s laten de borst uit zichzelf los als ze voldaan zijn. Een borst is goed leeg als deze na het voeden soepeler aanvoelt dan ervoor. Je kunt het ook merken aan het drinkgedrag van je kindje; als de borst al aardig leeg is, zal hij meerdere keren zuigen om dan nog eens een slokje melk door te slikken.

Het moment dat een baby veel lucht binnen kan krijgen ligt niet aan het einde van de voeding, maar vaak juist aan het begin. De toeschietreflex kan namelijk dermate heftig zijn, dat het kindje de melkstroom niet aankan en daardoor onrustig aan de borst drinkt (steeds loslaten, misschien hoesten en proesten, de melk spuit dan vaak uit de borst) en op die manier veel lucht binnenkrijgt. Als je dit herkent, kun je het je kindje gemakkelijker maken door hem even van de borst te halen zodra je merkt dat de melk toeschiet. Laat de ergste stroom melk weglopen in bijv. een handdoek of een hydrofielluier en leg je baby weer aan als je borst niet meer zo lekt. Ook kan het helpen om een andere voedingshouding toe te passen, bijvoorbeeld door je baby iets meer opwaarts te houden of door de ruglighouding te gebruiken. Jij ligt dan op je rug en je kindje ligt op jouw buik aan de borst. Zo moet hij als het ware tegen de zwaartekracht in drinken (bv.com-voedingshoudingen).

Net als vraag en aanbod heeft ook de toeschietreflex tijd nodig om zich op je baby af te stemmen. Daarnaast zal een baby naarmate hij ouder wordt steeds beter leren om aan de borst te drinken en ook steeds beter kunnen inspelen op de variabelen tijdens het voeden (de ene keer een sterke toeschietreflex, de andere keer juist wat meer moeite moeten doen om melk binnen te krijgen, de ene keer aan een vollere borst moeten aanhappen, de ander keer kunnen drinken aan een soepelere borst; allemaal factoren die tegelijkertijd ook weer heel gunstig zijn voor een optimale ontwikkeling van de mondmotoriek).



Eerder in dit draadje werd door iemand al het verschil tussen voor- en achtermelk en het belang van het goed leeg laten drinken van de borst genoemd. Het beperken van de voedingsduur kan betekenen, dat het kindje niet goed aan de vette achtermelk toekomt, terwijl hij juist die melk nodig heeft om verzadigd van te raken en lekker van te gaan groeien. Daarnaast kan de verhouding voor- en achtermelk scheef komen te liggen, waardoor darmkrampjes kunnen ontstaan. Lactatiekundige Nanny Gortzak geeft daar op haar site een heldere uitleg over: Ecoparents-Voor/achter



Borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als hij wil, mits hij goed is aangelegd. Laat hem één borst helemaal goed leegdrinken; de andere borst kun je, als je kindje daar behoefte aan heeft, als toetje aanbieden.



Mocht je het prettig vinden om mondeling contact te hebben met de VBN, dan kun je altijd bellen. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen extra kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust!
Borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als hij wil, mits hij goed is aangelegd. Laat hem één borst helemaal goed leegdrinken; de andere borst kun je, als je kindje daar behoefte aan heeft, als toetje aanbieden.


Nou, aan dit verhaal heb ik niets meer toe te voegen. :thumbup: Bovenstaande was ook wat ik ongeveer wilde zeggen.
En mocht je het moeilijk vinden te bepalen óf je kind behoefte heeft aan het toetje; daar kun je niet fout mee gaan. Als je het aanbiedt zie je vanzelf of hij het wil of niet.

Liefs,
Sandra.

zo inmiddels zijn we weer een paar dagen verder… voeden op verzoek gaat goed en vóelt goed! ik geef nu een borst per keer, waar hij verschillend 15 tot 25 minuten uit drinkt.



vandaag komt hij alleen weer om de 2 uur, dus nadat hij weer in zijn bedje ligt is het na 1,5 uur weer raak… en dan krijg ik hem gewoon niet stil, zie dan echt zijn hongersignaaltjes…



Jayden geeft alleen wel steeds veel melk terug… boertje laten gaat moeilijk, als hij dan heeft geslapen, is de halve hydrofiele luier die onder zijn hoofdje ligt weer nat :frowning: soms alleen doorzichtig vocht, dan weer hele gele vlekken :frowning:



jayden groeit goed, woog de 22e sept 3270 gram (50 gram onder geboortegewicht), vandaag was hij 3845 gram!

Mooi meid, dat het zo goed gaat! :thumbup:

Tja, en de ene dag komen ze gewoon sneller dan de andere dag. Als je er geen punt van maakt is het ook zo weerk op orde…

Meid super om t te lezen dat zo goed gaat en dat ie geweldig groeit :dance:

Kan n regeldag zijn he vandaag :wink: