help...hoe pas je het voedingsschema aan??

Mijn dochter had wenig klachten, kreeg wel hypo allergene voeding. Eigenwijs met bijvoeding (rijstebloem en fruithap) begonnen met vier mnd en ja wel na twee weken bloed in de ontlasting bleek een kma. Ik weet niet of het door de bijvoeding kwam maar de darmen waren duidelijk niet klaar voor. Dus denk inderdaad er goed over na. Je kindje heeft voorlopig genoeg aan flesvoeding.



gr Leonie

Laat dit dan een waarschuwing voor haar zijn!!!



Goed dat je dit even meld Leonie1979!!! :wink:

Uiteindelijk zal de laatste fles waarschijnlijk als eerste komen te vervallen.

De tijden zullen iets verschuiven en vanaf 6 maanden stap je over op opvolgmelk.



Als je wilt beginnen met bijvoeden, zal je je wel moeten realiseren dat je dit moet gaan opbouwen he. Dus niet meteen verwachten dat alles lekker gevonden wordt en ook niet dat alles opgegeten wordt. Integendeel, je begint gewoon met elke dag een paar hapjes, geen halve potjes of hele stukken fruit, maar gewoon een paar theelepeltjes om te laten wennen aan de structuur en smaak van vast eten.



In princiepe geven ze ook het advies om eerst te beginnen met groente ipv fruit, omdat dit wat neutraler van smaak is en wat zachter voor de darmen.

Om allergieen uit te sluiten geef je een paar dagen achter elkaar dezelfde soort. Dus bv 3 dagen worteltjes, geen reactie, na 3 dagen weer wat anders.

Reageer je kindje hier goed op, kan je een stapje verder gaan. Een paar hapjes meer en na een tijdje het fruit erbij gaan geven volgens het zelfde princiepe als je met de groente doet.



En altijd goed kijken naar je kindje he. Als je ook maar het idee heb dat je kindje niet goed reageerd op de bijvoeding, stoppen ermee, en gewoon even een paar weken wachten. Eten gaan ze uiteindelijk toch wel doen.





Maar je moet doen wat je zelf het beste vind voor je kindje. Ieder kind is anders en zal dus ook anders reageren op de bijvoeding.

Ik ben zelf ook begonnen met bijvoeden met 4 maanden, mijn dochter heeft nergens problemen mee gehad, maar ik heb het wel rustig opgebouwd.

Wij hadden ook een baby die na 5 x 200 ml nog steeds honger had. We zijn toen op een gegeven moment overgaan op 5 x 210 en dat deed het hem. Nou is 5 x 210 meer dan goed voor haar was, maar ze liet bij minstens 1 fles 50 ml staan, dus dat hief elkaar weer op. Ik zal inderdaad ook met 1 ding (groente of fruit) beginnen. Op een gegeven moment komt er meer tijd tussen de voedingen en valt er vanzelf een flesje weg.

Er wordt hier verdorie gedaan alsof ik een of andere debiel ben!! Niet verder kijken…hoe kom je erbij?? Flikker alsjeblieft een eind op met je rare bemoeizuchtige en sarcastische gedoe faizaa! Het CB én mijn huisarts zullen hun diploma’s dan wel gekocht hebben ergens ofzo, want die weten er blijkbaar helemaal niets van!

Ik ga het heel rustig opbouwen, in het begin is de max 2 theelepeltjes per dag en ik ga me er helemaal mee redden.



Hier kan een slotje op wat mij betreft!

@peter&caren wrote:

Er wordt hier verdorie gedaan alsof ik een of andere debiel ben!! Niet verder kijken…hoe kom je erbij?? Flikker alsjeblieft een eind op met je rare bemoeizuchtige en sarcastische gedoe faizaa! Het CB én mijn huisarts zullen hun diploma’s dan wel gekocht hebben ergens ofzo, want die weten er blijkbaar helemaal niets van!

Ik ga het heel rustig opbouwen, in het begin is de max 2 theelepeltjes per dag en ik ga me er helemaal mee redden.



Hier kan een slotje op wat mij betreft!




:eh:



Er zijn duizenden artikelen waarin staat dat bijvoeden voor 6 maanden allerlei risico’s met zich mee brengen. Niet verder kijken dan je neus lang is lijkt mij ook als je blindelings op mensen af gaat ‘omdat zij nu eenmaal een diploma hebben’???



Ik begrijp er helemaal niets van.



Als ik hier en daar lees op kok over het cb en de persoonlijke ervaringen is het advies ALTIJD bij iedereen anders.



Lekker een lijn trekken. Zij hebben toch ook allemaal gestudeerd??

Maar toch geven ze allemaal een ander advies. Toch interessant niet.



Dus in dat geval zou ik er het internet eens op naslaan waar ik zal lezen dat bijvoeden voor 6 maanden (en 3 m 3 w is HELEMAAL VROEG) niet raadzaam is. Dat er legio andere dingen kunnen worden geprobeerd om te zien wat er aan de hand is behalve alleen maar honger.



Daarbij vraag ik mij af hoe lang jouw kindje is???

En hoe zwaar???



Dat laatste een interessevraag.



Maar goed, je wordt misschien wel gek van al die ‘negatieve’ reacties, maar dat komt omdat je iets doet wat wordt AFGERADEN!!!



Zelfde als roken. Is ook slecht voor je. Of je gaat roken is jouw keuze, maar het blijft slecht he…



Zou iets meer informatie willen opvragen als het over mijn bloedeigen kind gaat en niet zomaar vertrouwen op mensen die er blijkbaar voor gestudeerd hebben…



Haal er uit wat je wil meid…

dames,



er word een vraag gesteld.

de topic starter geeft duidelijk aan waarom ze wil beginnen met bijvoeden.

jullie hebben argumenten aangegeven om hier mee te wachten.



aan beide kanten het verzoek om nu inhoudelijk op de vraag in te gaan ipv het geven van argumenten

het taalgebruik mag ook iets vriendelijker



de vraag is;



ik begin met bijvoeden.

(zie schema in het eerste bericht)

welke fles kan ik dan uiteindelijk laten vallen?



(het topic word dus nog niet gesloten)



kok beheer

jildau

Ik zou juist even wachten met groente of fruit, maar beginnen met bijvoeding in de vorm van rijstebloem… dat maakt de fles wat calorie-rijker, waardoor je kindje wellicht meer verzadigd is. Pap van rijstebloem valt ook onder de categorie bijvoeding, dus wellicht is dat een optie?



Gewoon in een, willekeurige fles beginnen met een paar schepjes, en als dat goed gaat een beetje meer. en dan kijken of het het gewenste effect heeft.



Ik persoonlijk zou ook nog ff wachten met groente dan wel fruit, ivm mogelijke verergering van krampjes, en evnetueel zelfs een averechts effect(verstopping)…

Ik vind het wel wat vreemd dat je totaal niet op de andere berichtjes reageert… :roll:

Beste P&C… ik heb jou, op beide vragen in beide topics advies gegeven… dus in reactie op jouw vraag… dat ik je verder naief noem, ehm… dat is gewoon mijn gevoel daarbij… en tja, wat kan ik zeggen… ik ben in zoveel dingen naief, ik vind jou in deze naief… Klaar… :think:

Als je iemand om advies vraagt, gaan mensen zich ermee BEMOEIEN… :wink: enne, RAAR is het ook niet het immers bekend dat het voeden voor 6 maanden sterk wordt afgeraden… enne, opflikkeren… ehm… tja, dat zijn JOUW woorden… niet de mijne… :roll:



heb je guiness al gebeld trouwens?



Ik zou verder ook echt niet altijd vertrouwen op artsen en CB’s… ONDANKS hun diploma’s… als je ziet hoeveel fouten CB’s vaak maken… :eh: je hebt natuurlijk ook je gezonde verstand om eens verder te kijken…



Je hebt natuurlijk ook, buiten mijn antwoord op je vraag (advies over bijvoeden) een aantal andere reacties gekregen van de kok-meiden… :thumbup: Misschien ook leuk om daar even op te antwoorden…

Misschien heb je hier wat aan, dit kreeg Djenno toen hij 4 maanden was. Wij zijn toen ook begonnen met bijvoeding met goedkeuring CB en het is hartstikke goed gegaan. Inderdaad niet te veel ineens maar langzaam opbouwen maar dat zal jou CB ook wel hebben verteld denk ik.



7:00 180+6 en 2 schepjes rijstebloem

10:00 fruithapje

12:00 180+6 melk

17:00 180+6 melk

19:00 groentenhapje

22:00 180+6 melk en 2 schepjes rijstebloem



De tijden kun je natuurlijk zelf aanpassen naar jullie eigen ritme.



Ik hoop dat je er iets mee kan. :slight_smile:

is misschien wel wat laat, maar zo ziet Carolien haar schema eruit



9u 240 ml water en 8 en een half schepje poeder

13u groentepap van 200

17u fruitpap van 200

21u 240 ml water en 8 en een half schepje poeder



ze doet het geweldig hier mee.



met de oudste ben ik op aanrade van de ka met 10 weken begonen met fruitpap, ze had zo erg reflux dat niets meer hielp. wel heel goed in de gate houden. nu een gezonde dame van bijna 7jaar. altijd prima gegaan.



bij Ellen ben ik begonen toen was ze 14 weken, ook het zelfde probleem, ook deze dame word bijna 6jaar en gezond als een visje, nooit geen problemen gehad.



bij evelien ben ik begonen toen was ze 12 weken, weer het zelfde probleem en is nu bijna 3jaar en ook kern gezond, ook nooit geen problemen gehad.



bij carolien later begonen, die was 19 weken, heel rustig aan, ook geen problemen gehad en is nu al bijna 9 maand.



veel suc6 zou ik zeggen.

mijn meiske eet ook al vanaf 4 maanden groente en fruit.

het is gewoon geen melkkind.

je merkte vanzelf aan haar dat ze een fles niet meer wilde.



ze geven vaak zelf aan dat ze genoeg hebben aan de voeding

nu is het voor floris nog veels te vroeg om er aan te beginnen,maar toch ben ik nieuwschierig hoe je kan merken dat je kind toe is aan fruit/groentehapjes?en hoe kan je weten dat je kind geen melk kind is?

wat ik wel hier merk is dat het de laatste dagen huilen met de pet op is wat betreft zijn flesvoeding.eerst dronk hij altijd als een gek en nu gaat het met moeite er in…

Ik geloof niet dat babies zelf aangeven dat ze aan groente of fruit toe zijn…



Ze weten immers niet wat het is en hoe het smaakt dus missen ze ook niets he 8)



Mensen leven in fases. Het betekent niet dat als een kind in een fase zit ook daadwerkelijk iets willen. Groeien en leren kost nu eenmaal veel energie en tijd.



Kindjes kunnen gewoon ook een periode onrustig zijn of huilen omdat ze gewoon onrustig zijn en willen huilen. Dat hoeft niet perse iets te betekeken en dat hoeft ook niet betekenen dat je als moeder perse iets er aan moet doen of gelijk iets moet aanbieden.



Dat een kind op handjes sabbelt of eten uit je mond kijkt zegt voor mij echt helemaal niets. Dat betekend gewoon de volgende fase, bewustwording van iets in je mond willen stoppen. Voor mij is dat geen eten. Ze weten namelijk niet wat het is.



Dus tja…Ik ben van mening dat als een moeder zegt " hij/zij was er aan toe" ik denk, volgens mij was de moeder er aan toe… 8)



Ik heb het hier overigens alleen over de eerste keer eten he. Want hoe ouder een kindje wordt hoe meer hij/zij zelf WEL kan aangeven.



Ma.teo bijvoorbeeld is er echt aan toe om naar school te gaan. Dat merk ik in alles. Maar goed, hij heeft ook al echt een eigen bewustzijn, een eigen karakter, heeft voorkeuren etc. Dus ik vind dat ik dat als moeder kan zien.



Een kind van 3 maanden die op het handje sabbelt, sabbelt gewoon op het handje… :angel:

Deels eens…



Vaak is het ook de moeder die eraan toe is :wink: Zeker bij een eerste.



Maar ikzelf ben een uitzondering want ik vind flessen gewoon erg makkelijk, ben liever lui dan moe en dat gemier met hapjes die weer naar buiten worden gewerkt, dat gesmeer met wortelprutjes enz… eh… ik stel het altijd erg lang uit… :oops:



Tot we Mies kregen, buiten de normale “ik drink minder omdat ik meer zie en dus geinteresseerder ben in mijn omgeving” die rond de 8 a 10 weken begint en zeker een tijd kan duren (dat kan dus bij Floris de fase zijn Diaan… die is nu zo oud) Had Mies met een maand of 4 gewoon echt geen zin in zijn flessen, hij liet erg veel staan, gaf ik hem thee, dan dronk hij dat weer wel.

Mies was en is een enorme beer, hij gaat ook erg rap in zijn ontwikkeling.

Kinderarts hier zei… hij is toe aan veranderingen, uitdagingen, nieuwe dingen leren en dat kan ook in zijn eten het geval zijn.

We zijn dus toch (voor t eerst, want Aniek en Peter kregen pas laat wat bij) met 4 maand begonnen met groenten. Ik zit dus als een boer met kiespijn te mieren met hapjes, hij werkt ze met alle liefde weer naar buiten. Ondertussen word hij uitgedaagd om dingen te proeven, veel gaat er inmiddels met smaak in en hij dronk na 2 dagen groenten proberen al weer met veel gegrijns zijn flessen leeg… alsof hij had ontdekt dat die zo gek nog niet waren in vergelijk met sperziebonen prut.



Het ene kind is het andere niet, vaak zijn moeders er aan toe, soms is een kind er wel degelijk aan toe en krijg je veel meer signalen dan het begin van de orale fase (ze stoppen alles in hun mond en kijken alles uit jou mond) Als die fase een graadmeter is, dan zou dat betekenen dat Mies ook graag het dagboek van een nanny wil opeten, dat grist hij namelijk ook uit mijn handen om richting mond te dirigeren :lol:

Maar als je kind gewoonweg niet goed meer drinkt en verandering van spijs weer doet eten, dan kan dat de moeite waard zijn.

cell nu ik het verhaal van jou lees denk ik idd dat het gevalletje floris gewoon een kwestie van afgeleid zijn tijdens het drinken en dat hij daarom zo slecht drinkt…zijn omgeving is immers reuze interesant

Cell, hoe ziet jou schema er uit, ik krijg er bij ons niet echt een ritme in sinds we vorige week begonnen zijn met bijvoeden.



Groetjes

Moet je ook niet willen :wink: Het heet BIJvoeding… met andere woorden, het vervangt de echte voedingen nog niet, maar stimuleert tot proeven, ontdekken enz…



Hier doe ik het voorafgaand aan zijn fles van 10 uur en voorafgaand aan die van 14.30 Michel krijgt zijn flessen om 6.00, 10 uur, 15.00, 19.00 en 22.30 uur. 5 flessen dus, waarvan de eerste 210 water is met 7 scheppen, de andere 3 zijn 150 water met 5 scheppen en de laatste is weer 210 water, 7 scheppen en 3 schepjes rijstbloem.



Als hij dan hongerig begint te worden rond 9.45 dan geef ik hem fruit, hij hapt hooguit 1/3 van een potje weg en daarna krijgt hij gewoon zijn fles.



Je krijgt dan vanzelf dat hij steeds meer fruit eet en meer van zijn flessen laat staan en zo vervangt de bijvoeding langszaam zijn flessen en word het vaste voeding.



Het MOET gewoon nog niet he, lekker beetje aanprutsen en niet te gefocussed zijn op porties, hoeveelheden en inpassen… :thumbup:

Bedankt voor je antwoord,



Ik modder nog maar wat door, onze kleine meid is gelukkig heel makkelijk.



Geef jij alleen fruit of ook groente.

Ik probeer de groente rond 18.00 gelijk met ons te geven.

We doen hier de rapley methode, werkt goed ondanks dat ze nog geen 6 maanden is. Ze hoeft natuurlijk ook niet echt wat binnen te kijken.

Alhoewel het stuk peer wat ik gisteren gaf helemaal verdwenen is.



Groetjes