help...hoe pas je het voedingsschema aan??

Ik mag beginnen met groente en fruit geven aan Jayden van het CB, hij krijgt nu nog 5 flessen per dag uiteraard… maar welke fles laat je dan op gegeven moment als eerste vallen? De arts heeft het me vanochtend wel een beetje uitgelegd, maar m’n systeem heeft het blijkbaar niet goed verwerkt :wink: :lol: Ik geloof dat ze zei de laatste fles, maar weet het niet zeker. Hij krijgt dus flesvoeding, nog even ter verduidelijking :wink:

Dit is z’n schema op dit moment:



7:00u 200 ml

11:00u 200 ml

15:00u 200 ml

19:00u 200 ml

23:00u 200 ml



Gisteravond heb ik een afgestreken theelepeltje rijstebloem door z’n laatste fles gemengd.

Ik had het zo in m’n hoofd uitgedacht:



gewoon 5 flessen, met om 10:00u als fruithapje een peer,

en om 18:00u als groentehapje broccoli.



Maar ja op gegeven moment moet er dus iets wegvallen, maar welke???



HELP :mrgreen:

Is het nog niet een beetje te vroeg voor bijvoeding???

Ik ben pas met 5,5maanden begonnen en gaf eerst een paar weken fruit en daarna pas groente,

Verder weet ik nniks over flesvoeding en daar een schema mee maken sorry maar succes!!

Zoals je ziet is het op advies van het CB!

Ja dat vind ik ook al zo raar.

Want met 6 maanden zijn de darmpjes helemaal rijp om het andere voedsel aan te kunnen.



Maar hier bij het cb bij ons hebben ze soms ook achterlijke adviezen.

Maar heb hier op het forum geleerd maar ja te knikken en te doen wat mij het beste voor mijn kind lijkt! :wink:

Oh maar doe ik vanagf het begin al hoor, gelukkig ben ik eigenwijs :wink:

Maar goed hij lijkt er echt behoefte aan te hebben, hij slaapt ineens korter 's nachts, stopt alles wat ie in z’n handen krijgt meteen in z’n mond, smakt, hapt en kwijlt. En hij is gewoon aan het klooien met z’n ontlasting steeds, dus dat telt ook mee, vaak wordt het beter als het voedsel wat gevarieerder wordt schijnt.

jeetje zeg… wat een slecht CB heb jij… je hoeft ook niet alles aan te nemen he, wat CB zegt… :roll: babydiablow heeft gelijk…

het is beter om pas met 6 maanden te beginnen met bijvoeding…



even een stukje gevonden daarover:



begin na een half jaar pas met bijvoeden. Wanneer je in het eerste half jaar begint met bijvoeden is de kans op het ontwikkelen van een nieuwe voedselovergevoeligheid groter.

De kans dat er een (nieuwe) overgevoeligheid ontwikkeld wordt is in het eerste jaar het grootst. Voornamelijk de eerste zes maanden is je baby het meest gevoelig voor het ontwikkelen van een voedselallergie. Daarom is het zo belangrijk om pas na zes maanden pas te beginnen met bijvoeding.

In verband met de ontwikkeling van de mondmotoriek en het maag/darmkanaal is het wel belangrijk om na 6 maanden met bijvoeding te beginnen. Ook wordt je kind vanaf zes maanden beweeglijker en verandert de behoeft aan voedingsstoffen.

@peter&caren wrote:

Oh maar doe ik vanagf het begin al hoor, gelukkig ben ik eigenwijs :wink:

Maar goed hij lijkt er echt behoefte aan te hebben, hij slaapt ineens korter 's nachts, stopt alles wat ie in z’n handen krijgt meteen in z’n mond, smakt, hapt en kwijlt. En hij is gewoon aan het klooien met z’n ontlasting steeds, dus dat telt ook mee, vaak wordt het beter als het voedsel wat gevarieerder wordt schijnt.






als je hem een sigaret in zijn hand geeft stopt ie die ook in zijn mond hoor… :wink: dit is ook de leeftijd van smakken en happen en alles in de mond stoppen… kwijlen kan ook met tanden te maken hebben… ikzelf zou het risico niet willen nemen hoor… :naughty:

hoezo klooit ie met ontlasting, hoe bedoel je dat?

De arts vertelde mij dat het niet een hard feit is dat allergien zo ontstaan, ze denken dat alleen nog. Maar gezien het feit dat ie al aan de max van een liter voeding per dag zit, en hij honger blijft houden, begin ik met 4 maanden bij te voeden.

Daarbij is hij al vreselijk beweeglijk, hij verbruikt ontzettend veel energie daardoor en dan kan de behoefte er wel eerder zijn natuurlijk.

Hij poept sinds een week of 3 om de 5 a 6 dagen. Sprak iemand daarover, haar dochter had dat ook gehad en werd pas beter toen ze eindelijk fruit en groente mocht

@peter&caren wrote:

De arts vertelde mij dat het niet een hard feit is dat allergien zo ontstaan, ze denken dat alleen nog. Maar gezien het feit dat ie al aan de max van een liter voeding per dag zit, en hij honger blijft houden, begin ik met 4 maanden bij te voeden.

Daarbij is hij al vreselijk beweeglijk, hij verbruikt ontzettend veel energie daardoor en dan kan de behoefte er wel eerder zijn natuurlijk.






Veel succes ermee! Vind het heel erg naief van je… hoe weet je trouwens dat ie HONGER heeft???

Nou sorry hoor, maar ik plaats hier geen bericht om veroordeeld te worden!! Ik vroeg alleen advies om een schema aan te passen, niet om naief genoemd te worden omdat jij er toevallig anders over denkt!

@peter&caren wrote:

Nou sorry hoor, maar ik plaats hier geen bericht om veroordeeld te worden!! Ik vroeg alleen advies om een schema aan te passen, niet om naief genoemd te worden omdat jij er toevallig anders over denkt!






Ik heb bij jou steeds meer het idee dat je je kind ‘groot’ aan het kijken bent… Eerst die wagenbak, en nu dit… das gewoon mijn gevoel… Als jij wilt bijvoeden, met 3 maand en 3 weken, doe je dat toch lekker… Ik zal hier een tekst neerzetten, waar je misschien wat aan hebt…



Wat te doen als ik met drie maanden met vast voedsel begin?

Op deze leeftijd van drie maanden is het aan te raden om het toch wat langzamer aan te doen. Begin met pap of vast voedsel dat gemakkelijk fijngestampt kan worden, bijvoorbeeld bananen. Soms eet een baby makkelijker van je vinger dan van een lepeltje. Doe het ook een beetje rustig aan wat betreft de hoeveelheden. Zodra de baby vast voedsel aankan, kan je zowel de hoeveelheid als de verscheidenheid in vast voedsel vergroten al naargelang de behoeften van de baby.



In jouw geval denk je dat je een goede reden hebt, goed toch :thumbup: Als je baby honger heeft dan zou dat een reden kunnen zijn :angel:

Er is al gezegd dat het heel vroeg is om te bijvoeden, dus dat hoef ik niet meer te doen :angel:



Maar zou sowieso niet beginnen met groente én fruit! Das echt teveel hoor voor dat kleine lijfje. Het moet het allemaal leren verteren!



Ik zou de fruit/groente hap rond een uur of 10 proberen en dan merk je vanzelf wel of ie daarna nog trek heeft in een fles of hoeveel ie daar nog van opdrinkt.

Maar geen haast hoor meis!



Vind het overigens slordig van het cb dat ze je aanraden te gaan bijvoeden maar niet helpen met een nieuw schema. :naughty:

Ik zou eerst eens proberen om van 5 naar 4 flessen te gaan. Vijf flessen en bijvoeding is allemaal bijelkaar wat teveel van het goede. dat kan zo’n klein lijfje niet verstouwen.:wink: Ook kun je niet tegelijk met fruit en groente beginnen, dat is pas veel later als je kindje ouder is! Het zal eerst moeten wennen, eerst een heel klein beetje fruit proberen. De darmpjes zijn nog niet volgroeid, dus als je alles tegelijk doet, krijgt hij krampen. Ook zit je met het risico op allergieën als je te vroeg met bijvoeding begint.



Je zou als eerste de fles van 23 u eraf kunnen halen en dan die van 19 u. een beetje later doen en daar eventueel wat rijstebloem bij. Als dat allemaal goed gaat en je kindje wat ouder is (3 maanden is echt te vroeg om met bijvoeding te beginnen!), de fles van 11 uur wat later geven en dan de fles van 15 u laten vervallen. Maar dat mag pas als je kindje 's avonds minimaal 200 gr aardappels, groente en een toetje krijgt. Uiteindelijk kom je op een schema uit van 's ochtends, tussen de middag en 's avonds een fles. En van daaruit kan de fles van 12 u er weer af, als je kindje tussen de middag brood eet. Maar dan is hij ongeveer 9 maanden oud. Dus lang nog niet aan de orde!

peter&caren, Denk er wel goed over na, Ik deed het vooral niet omdat ik bang was dat mn meissie veel pijn ging lijden met dr buikje, Dat wil je natuurlijk niet, :wink:

Ik wist van Jasly dat ze ook geen allergien had maar alsnog deed ik niet niet,

Jasly is al heel vroeg gaan kruipen enzv. maar ik legde haar toch maar nog een keertje meer aan dan te beginnen met bijvoeden.



Ga vooral niet beginnen met eerder bij tevoeden omdat je het zoo leuk vind of omdat je denkt dat je kind meer honger hebt!

Ik heb bij jou steeds meer het idee dat je je kind 'groot' aan het kijken bent.. Eerst die wagenbak, en nu dit.. das gewoon mijn gevoel.... Als jij wilt bijvoeden, met 3 maand en 3 weken, doe je dat toch lekker..


Waar slaat dit op?! Als je niet normaal kan reageren dan zeg je toch niks! Misschien zegt dit meer over jou dan over mij, je bent behoorlijk kortzichtig als ik je reacties bekijk. Als mijn kind niet meer in de bak past, dan past ie daar gewoon niet meer in! Ik kan hem er toch moeilijk dubbel gevouwen inleggen! Heeft geen donder te maken met mijn kind groot willen kijken! Wat een reactie van een pond worst! :hand:


Ik ga eerst alleen met groente beginnen. Mip en Jippie iig bedankt. Verder zoek ik het zelf wel uit, want op nog meer van die belachelijke reacties als van faizaa zit ik niet te wachten

Ik wil ook niet bijvoeden omdat ik het ‘leuk’ vind ofzo, maar mijn eigen kindje kennende (gelukkig krijg ik hem wel de hele dag mee en kan ik dus wel oordelen) vraagt hij dus gewoon om méér. Ik kan echt wel interpreteren of hij krampjes heeft, andere pijn, slaperig is, zeurderig of dus gewoon honger heeft!

Sorry hoor, maar ben helemaal flauw :evil:

jaja noem mij maar belachelijk… :mrgreen: moeilijk he, de waarheid horen… :roll: maarre, als jij wilt bijvoeden… NOGMAALS: prima… :thumbup: het is idd JOUW kind… ik snap alleen niet dat je nadat je hier herhaaldelijk hebt gehoord dat er bepaalde risico’s aan vastzitten, niet eens verder gaat kijken… Het is niet niks hoor, een kindje die een allergie krijgt… Als hij werkelijk honger heeft, ZOU dat een reden kunnen zijn… maar alle signalen die jij geeft, kunnen ook op iets anders wijzen… dat is niet belachelijk, dat is gewoon zo…

ehm, dubbelgevouwen??? zowww bel GUINESS BOOK OF RECORDS op… jij ben de eerste kok vrouw met een baby 3,5 maand van 1 meter lang!!! wauwww… toppie… :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Faizz laat haar maar,

Ik heb het ook geprobeert uit te leggen,

Maar als zij het wil doen en ze weet de gevolgen dan moet ze het maar zelf uitzoeken en dan moet ze maar een ander schemaatje opstellen wetend dat het niet goed voor haar kindje van 3 maanden!!

Hebt gelijk BabyD… :-*