Toen ik 30 weken zwanger was kreeg ik in het ziekenhuis waar ik onder behandeling ben een standaard groeiecho. Daarbij wordt gekeken naar de omtrek van het hoofd, buik en de lengte van bovenbeenbot, om zo nauwkeurig te kunnen inschatten hoe groot/zwaar de baby is. Dit omdat te licht/ te zwaar iets kan zeggen over de conditie en het uiteindelijke geboortegewicht van de baby.
Bij die echo (nu 4 weken geleden) bleek dat ons kindje ruim 3 weken voor lag op schema, ze woog al bijna 2 kilo, (1300 gram zou normaal zijn op dat termijn), en had een hoofd en buik omtrek van een kindje van gemiddeld 33,2 weken. Ik ben uitgerekend op 2 september maar naar schatting zou ons kindje op dat termijn minimaal rond de 9 pond gaan wegen.
Omdat de gyn dit even extra onder controle wil houden krijg ik vanavond weer een groeiecho. Ik vind het spannend maar ben ook een beetje huiverig… Ik blijf hopen dat het meevalt!
Vraag me af of dat iemand van jullie dit ook heeft meegemaakt, of de groeiecho achteraf een redelijke inschatting heeft gemaakt, en hoe jullie bevalling is verlopen?
Ik heb al gevraagd wat het protocol is, maar eerder inleiden doen ze doorgaans niet. Eerlijk gezegd ben ik daar ook niet zo’n voorstander van.
Nu dus vanavond even afwachten, ik schreef al, misschien valt het hardstikke mee, maar het blijft maar door mijn hoofd ‘spoken’ dus ben benieuwd naar andere ervaringen!
Ik kom later nog wel terug om verslag te doen.
Hopelijk valt het gewoon heel erg mee.
Marda, heb het je denk ik al eerder verteld meid…Bij mij was het andersom…Ik ben met Marit opgenomen geweest toen ik 34 weken was, omdat ze dachten dat ze nog geen 2 kilo zou zijn bij een voldragen zwangerschap.
.Ze was idd niet groot bij de geboorte, maar wel even 3985 gram bij 47 cm…
Hopelijk blijkt vanavond dat alles goed is! :-*
Ik heb geen groeiecho gehad, waardoor ze er pas na de geboorte achter kwamen dat ons meisje toch wel behoorlijk groot was (4570g en 56cm)… Bij een volgende zwangerschap raadden ze wel een groeiecho aan en volgens mij zouden ze dan wel eerder inleiden als het kindje weer zo groot zou zijn.
Jinthe lag waarschijnlijk ook niet helemaal recht ervoor, waardoor ze er in combinatie met haar gewicht en doordat ik ingeleid werd (dan heeft het kindje geen tijd om rustig te zakken en te draaien, wat het anders over het algemeen wel doet) lastig uit kon… Ze is uiteindelijk gehaald met de vacuümpomp.
Ergens had ik van te voren wel graag geweten dat ze zo groot was…dan had ik tenminste geweten dat het mogelijk meer moeite zou kosten… Aan de andere kant maak je je dan misschien zorgen, terwijl het natuurlijk ook gewoon goed kan gaan (zie het verhaal van Frischling bij De kraamtijd!).
Succes vanavond!
Het kan inderdaad ook gewoon goed gaan, die verhalen hoor ik graag
Ik ben zelf ook bang voor vacuum en dat soort dingen…
Claudia, ik bedoel eigenlijk ook het gewicht, heb dat in de titel even aangepast, tnx :-*
Hier werd verteld met de 35 weken dat Riley op de 38wkn curve zat.
Ook werd hij een ruime 10 ponder , volgens hun woorden.
Achteraf bleek ik al verder te zijn in mijn zwangerschap en lag Riley officieel gewoon op zijn schema, maar buiten dat werd hij
geboren met een gewicht van 4020 gr, en 53 cm, flink ja, maar 10 ponder? nee… 8 was hij.
Hij is wel met Vacuum gehaald, maar dat kwam niet omdat hij zo groot/lang was, maar omdat ik geen persweeën had.
Vacuumbevalling, het valt wel mee hoe erg dat is, je word ingeknipt en je moet persen hun helpen je gewoon mee, het gaat wat sneller… maar toch.
@ Sweet love, als je zwangerschapsduur niet klopt, klopt zo’n hele echo inderdaad niet. In mijn geval ligt daar het probleem niet omdat ik door hormoonbehandeling en bijbehoorde echo’s en eisprongspuit op het uur af weet hoe lang ik zwanger ben
Ik ben blij dat zo’n groeiecho dus niet altijd klopt.
Over vacuumpomp hoorde ik tijdens een info aovnd van de gyn dat hierbij doorgaans kleine vaatjes in de hersenen springen, niets dat meestal niet herstelt, maar liever niet natuurlijk… wel goed te lezen dat het mee kan vallen!
ja het kan 2 kanten opgaan meid.
Idd dat je meisje een flinkerd zal zijn bij de geboorte maar kan ook zo zijn dat ze een normaal gewicht heeft bij de geboorte.
Ze zitten er (helaas) vaak naast en geeft dus behoorlijk verkeerde beelden op.
Mijn eerste werd normaal geschat de hele zwangerschap terwijl ik zelf al in de gaten had dat het een grote jonge zou zijn (papa is ook heel erg lang) ik had echt alleen maar kind in mij buik.
echter bij de groei echo konden ze dat niet terug vinden en was Jur dus normaal.
Nou dat hebben we geweten bij de bevalling. De verloskundige schrok toch wel even toen er een ruime 9 ponder uitrolde met 56 cm hahahaha
qwa bevallen: ik ben ingeleid bij Jur en vooral de ontsluitingsweeen (weeenstorm) was zeer zwaar maar het persen was zo gepiept in 3x. vandaar dat ze zo geschrokken keek toen zijn hoofd eruit kwam.
Bij Anne zouden ze me dus ook extra volgen en kreeg bij 36 weken een groei echo en daar kwamen ze tot de conclusie dat ze 5 weken achter liep qwa groei :shock: dus ik zei al nou nee hoor ook dit wordt wel een flinke al zal ze geen 9 pond halen denk ik maar 8 zeker wel.
Nou ze moesten lachen en zeiden nee hor mevrouw dit wordt een kleintje.
Doordat ze haar zo klein vonden nog een keer terug met 38 weken en de groei bleef hetzelfde…
Uiteindelijk is ze met 40 weken geboren en jawel 8 pond en 56 cm!!!
Dus als Anne ook nog 2 weken was blijven zitten zoals Jur dan was het toch echt een 9 ponder geworden…
Nou toch nog een heel verhaal geworden zo, maar ik hoop dat je er toch
iets aan hebt en eruit kan halen voor jezelf
En bij Anne haar bevalling is uiteindelijk een turbo geworden en heb haar zelf op de wereld gelanceerd, klinkt niet zo leuk maar wa secht zo en niet uitgescheurd of wat dan ook.
Sterkte meid en ben benieuwd wat ze zeggen
Liefs Sam
Hier liep mijn dochter ook altijd zo’n 2 weekjes voor met haar hoofdomtrek en buikje.
Ze zeiden hier ook dat we een flinke baby zouden krijgen met een groot hoofd.
En ze was echt maar een inimini ze heeft denk ik 2 weken maat 44 gedragen :inlove:
Ik was ook zwanger van een behoorlijk kind en kreeg daardoor met 35 weken een groei echo, toen bleek Merlijn al 3300 gram te wegen en zijn schedelomvang kwam toen al overeen met een zwangerschapsduur van 41 weken. Dus ja…
Mijn gyneacoloog gunde mij een normale bevalling en omdat mijn vorige 2 bevallingen niet heel makkelijk waren verlopen (keizersnede + vacuumverlossing) heeft hij me met 37,5 weken ingeleid. En onze Merlijn die woog toen 3835 gram dus ik ben heel blij dat de gyn dat heeft besloten want als hij tot 40 weken was blijven zitten was hij waarschijnlijk richting de 9 á 10 pond gegaan en dan zou het zeker een keizersnede zijn geworden omdat mijn oudste met 3880 gram te groot was om door mijn bekken te zakken…
Biebie en Romata, Even voor de goede orde, die gewichtsschattingen, waren die allemaal met groeiecho, of enkel door een vk die door voelen een schatting heeft gemaakt? Want daar zit nogal wat verschil tussen!
Ik moet nu naar het ziekenhuis, ben benieuwd.
Marda, ik hoop dat de groeiecho van vanavond dan wat anders uitwijst, maar 1 mm verkeerd berekend kan meteen 2 weken schelen hé.
Marda hoop ook op een goede groei echo voor jullie.
Veder heb ik geen ervaring hier in maar de VL denkt dat wij ook een grote baby krijgen omdat ik lang ben en mijn vriend is over de twee meter. Mensen om me heen vinden ook wel dat mijn buik er groot is. Maar ja, dat zegt helemaal niks.
Misschien een rare vraag: Als je baby van 53 - 56 cm krijg, welke maat kleding heb je dan nodig? :oops:
@Miran wrote:
Veder heb ik geen ervaring hier in maar de VL denkt dat wij ook een grote baby krijgen omdat ik lang ben en mijn vriend is over de twee meter. Mensen om me heen vinden ook wel dat mijn buik er groot is. Maar ja, dat zegt helemaal niks.
Ik ben helemaal niet zo groot (1.73m)…en mijn man valt ook wel mee (1.90m - vind ik voor een man niet vreselijk lang oid) en ook dan kan er dus een groot kind uitkomen. :mrgreen: (Ik was wel overtijd trouwens.)
Misschien een rare vraag: Als je baby van 53 - 56 cm krijg, welke maat kleding heb je dan nodig? :oops:
Jinthe heeft twee weken maat 56 gedragen, paste toen precies. Haar eerste pakje was zelfs een maatje 50/56, maar daar was ze wel vrij snel uit. ;)
@Miran wrote:
Marda hoop ook op een goede groei echo voor jullie.
Ik ben helemaal niet groot (1.60) vriend is 199, dus wel lang, maar toch een baby van 53 cm.
Betreft maat ik denk 56 nog wel hoor, zou voor de zekerheid wel 62 meenemen.
Oke dank jullie wel, ik heb meer 56 dan 50/56 gekocht en 50 al helemaal niet. Ben zelf 1.82 en was 51cm en mijn vriend is 2.04 en was 53cm
Of je nou klein of groot bent, het wilt nog niet zeggen over de grote van je kleintje merk ik nu.
Ik zeker ook een setje 62 meenemen :thumbup:
Wij moesten 2 dagen voor de uitgerekende datum nog naar de gyneacoloog, omdat het kindje volgens de verloskundige zo groot was, dat het niet langer door kon groeien dan 40 weken. Wij helemaal geschrokken.
Bij de gyneacoloog bleek het kindje heel klein te zijn, alle waardes rond de 36 a 37 weken.
En hij werd geboren en was een keurige bijna 8 ponder.
Dus ik geloof al die apparatuur en mensen niet helemaal meer, om eerlijk te zijn. Het heeft er bij mij voor gezorgd dat ik me best zorgen maakte die laatste 2 dagen, wat totaal overbodig bleek geweest te zijn.
Het gewicht was niet bepalend bij mij (kunnen ze ook giga naast mee zitten), maar meer de hoofdomtrek. Spek krijg je er wel uitgeperst, maar een groot hoofd is soms wel lastig.
Nr. 1 was erg groot. Hij was ook 4 kilo, maar helemaal niet dik. Hij was wel 57 cm en had een groot hoofd en ook brede schouders. Daardoor werd het een pittige bevalling.
Nr 2. bleek met 35 weken nog groter. Zijn hoofdomtrek viel buiten de curve en dus kreeg ik een geplande ks. Hij is met 38,5 week gehaald en was toen al 4750 gram met een hoofdomtrek van 38 cm. Lengte is niet opgemeten, maar ook hij pastte nauwelijks in maat 56.
Beiden hadden eigenlijk gelijk maatje 62 aan hier.
Echo was zoals al verwacht geen meevaller!
De buikomtrek lag nu op 39,6 dagen(!!) terwijl ik vandaag 34 weken zwanger ben, dus al voldragen en 6(!!) weken voor op schema!!!
Het hoofdje was heel moeilijk op te meten omdat dat al helemaal strak in het bekken ligt, ze kon het daardoor niet goed in beeld krijgen maar het hoofdje was minimaal 36 weken groot…
Omdat hoofdje en buikje niet zo veel kunnen verschillen is het hoofdje waarschijnlijk stukje groter…
Conclusie… Beebje is nu al minimaal 6 pond! Waarschijnlijk veel meer omdat het hoofdje dat niet goed kon worden opgemeten op zijn kleinst ook mee is genomen in de berekening. De beeb zal met 40 weken naar schatting zeker 9 pond wegen. Met marge van 10% naar boven of naar beneden toe… maar waarschijnlijk gaat het dat laatste niet worden.
Omdat ik meer zekerheid wil hebben en dit niet van 1 echoscopiste en echoapparaat wil laten afhangen wil ik zelf een echobureau opzoeken om nogmaals te meten… Als het echt de spuigaten uitloopt wil ik zeker niet over tijd gaan lopen… Verder weten we op dit moment niet zo wat we er mee moeten, eerst vrijdag maar eens met de gyn bespreken!
Ik ben er toch wel van geschrokken, weet op dit moment nog niet wat ik er mee wil/kan eerst maar eens goed laten bezinken!
Sweetlove… het is absoluut onzin om te denken dat 1mm weken kan verschillen. Een buikomtrek van 30cm staat ongeveer gelijk aan 33 weken zwangerschapsduur en 34 cm aan 40 weken. Er zit dus pas verschil in centimeters
Hier ook 2 flinke kindjes
D, Was 53 cm en 4370 gram
En A, was 4325
Marda, jeetje kan me voorstellen dat je geschrokken bent maar denk dat het heel verstandig is om het te laten bezinken en om dan opnieuw zelf een echo te laten maken als soort van second opinion. Mochten zij op hetzelfde uitkomen dan overleggen hoe en wat, zou zeker in jouw situatie niet overtijd willen lopen.
Rustig aan lieverd en dan vrijdag overleggen inderdaad hoe en wat!
:-*