Help een kloof! wat helpt, Purelan of Bepanthen?

Hoi,



op zich verloopt de bv prima, na veel aanleggen, kolven, bijvoeden met een spuitje aan de borst kwam de bv rond de 5e dag eindelijk op gang (ik heb vanaf de geboorte eerst gewoon “niks” precies zoals bij mijn 2e dochter die ik uiteindelijk toch 16 maanden heb gevoed).



inmiddels heb ik elias volledig aan de borst maar het aanleggen is vreselijk gevoelig, mijn toeschietreflex is niet zo vlot, ik gebruik daarvoor ook al syntocinon neusspray, hierdoor gaat het wel wat beter, maar links blijft enorm pijn doen, nu had ik al het idee dat er een klein wondje op mn tepel zat maar de laatste dagen is het wel erg duidelijk, een kloof dus.

en dat terwijl ik vanaf het begin met tepelhoedje voed, omdat mijn tepels plat zijn en dus niet te “happen” zijn.

ik snap dus eigenlijk al niet hoe ik toch aan een kloof gekomen ben, nu smeeer ik al een week met Purelan, omdat ik me van mijn 1e nog kan herinneren dat ik dat fijner en zachter vond dan Bepanthen wat ik toen ook wel heb gebruikt, maar wat voor mijn gevoel de tepel juist droger maakt, alleen gaat het kloofje er niet van over.



nu heb ik vanmorgen toch maar een tube Bepanthen gekocht en net opgesmeerd, maar ik ben benieuwd naar ervaringen;



wat smeren jullie bij kloven?



ik smeer er ook eerst een beetje moedermelk over en laat ze aan de lucht drogen (zit nu ook topless in bed te typen :mrgreen: ) ik weet dus eigenlijk de meeste tips nog wel van de vorige keer, maar dat is alweer zolang geleden, dus misschien zijn er inmiddels nog nieuwe weetjes die kunnen helpen…



bij mijn 2e dochter ging het zo goed dat ik al die maanden geen kloof of niks gehad heb.



bij mijn 1e heb ik alles gehad, gelijk na de kraamweek, kloven, blaren, bloed, dubbele b.o. met hoge koorts, erg ziek en mega pijn… drama. Daar heb ik natuurlijk niet nog een x zin in, dus ik wil hier erg graag gauw vanaf!



zou het ook kunnen komen omdat Elias zo gulzig is?

t is een flinke kerel met een geboortegewicht van 4580 gram en dat woog hij afgelopen dinsdag alweer, maar hij drinkt, veel, vaak en lang :slight_smile:

gisteravond dronk hij ruim een half uur links, en dan na het verschonen rechts ook nog zo een poos, volgens mij is dat best lang…



ik zie er nu gewoon tegenop om links aan te leggen, omdat ik dan zo ongeveer door de grond ga…

Met smeren heb ik ze niet dicht gekregen, maar wel met Mother Mates. Die zijn echt heerlijk :thumbup:

Ik heb ze via de lokale bv winkel laten halen door manlief :wink: Ze gaan in de koelkast dus zijn na het voeden ook erg lekker verkoelend.

@Marlous79 wrote:

Met smeren heb ik ze niet dicht gekregen, maar wel met Mother Mates. Die zijn echt heerlijk :thumbup:

Ik heb ze via de lokale bv winkel laten halen door manlief :wink: Ze gaan in de koelkast dus zijn na het voeden ook erg lekker verkoelend.




dat moet ik even googlen geloof ik… nooit van gehoord :slight_smile:

Ik had ook een kloofje en heb toen Bepanthen gebruikt. En dat werkte bij mij heel goed. Na een poosje was het over.

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je flinke zoon! :smiley:

Ik kan me heel goed voorstellen dat je de klachten die je nu hebt zo snel mogelijk wilt verhelpen. Bij een kloof kan het idd prettig zijn om een vette zalf op je tepel te smeren. Het is denk ik wel goed om je te realiseren, dat daarmee alleen een symptoom wordt bestreden; het daadwerkelijke probleem wordt er niet mee opgelost.

Je schrijft dat je tepelhoedjes gebruikt. Het ontstaan van kloofjes tijdens het gebruik van tepelhoedjes kan een teken zijn dat de maat niet juist is. Ook de manier waarop het hoedje wordt gebruikt, kan een kloof veroorzaken. Deze uitleg over het plaatsen van een tepelhoedjes is afkomstig van lactatiekundige Nanny Gortzak:

Hoedje goed plaatsen
Allereerst is het belangrijk dat de tepel én de tepelhof zo ver mogelijk in het hoedje komen. Dat voorkomt vervelende frictie en pijn doordat de baby als het ware door het siliconen materiaal heen op een randje van de tepel bijt. Hoe meer borstweefsel in de top van het hoedje zit, hoe beter. In dat geval zal de baby ook het beste de melkproductie kunnen stimuleren.

Hoe krijg je zo veel mogelijk borstweefsel in het hoedje?
keer het hoedje bijna binnenstebuiten;
plaats het over het midden van de tepel en de tepelhof;
en laat het dan geleidelijk terugrollen.

Zo wordt de tepel als het ware naar binnen gezogen. Mocht het hoedje niet goed op zijn plaats blijven zitten, dan kun je vóór het aanbrengen de borst wat vochtig maken met schoon water.
Bron:Ouders.nl-Lacta

Ik begrijp uit je verhaal dat je vlakke tepels hebt en daarom direct bent gestart met het gebruik van tepelhoedjes. Vaak vergt het goed aanleggen met vlakke tepels zeker in het begin meer moeite en extra zorgvuldigheid. Maar het is prima mogelijk om ook dan, dus zonder tepelhoedjes te gebruiken, een baby goed aan de borst te krijgen. Een baby moet namelijk niet alleen de tepel, maar ook (een groot gedeelte van) de tepelhof in zijn mond nemen. Je geeft immers borstvoeding, geen tepelvoeding :wink:
Wat je kunt doen om het aanhappen voor je kindje gemakkelijker te maken, is vlak voor het voeden even heel kort kolven, zodat je tepel meer naar buiten komt. Eventueel kun je je borst enigszins afgeplat aanbieden om ervoor te zorgen dat je kindje meer borstweefsel in zijn mondje krijgt. Dit kun je doen door je borst met je hand voor te vormen met behulp van de U-greep of een C-greep (afhankelijk van in welke houding je voedt): Uitleg.
Of wellicht vind je het prettiger om een andere techniek toe te passen, namelijk de nipple flip (= linkje naar klikbare animatie).

In ieder geval is het heel belangrijk dat het aanleggen goed gaat, ook als je tepelhoedjes gebruikt. Zo kunnen pijn bij het voeden, kloofjes en zelfs borstontsteking kunnen worden voorkomen. Voor de baby geldt, dat hij alleen efficiënt aan de borst kan drinken als hij goed is aangelegd (borstvoeding in een notendop: een baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als hij zelf wil, mits hij goed is aangelegd). Meer informatie over goed aanleggen kun je o.a. hier vinden: Eurolac-Borstvoeding Basis. In dit demonstratiefilmpje wordt ook uitleg gegeven over het aanleggen: klik.

Wat je verder nog zou kunnen overwegen, is om lactatiekundige hulp in te schakelen. Een lactatiekundige IBCLC geeft professionele begeleiding bij borstvoeding. Tijdens een consult kan een lk samen met jou jullie situatie in kaart brengen, mogelijke problemen opsporen en een gedegen plan van aanpak maken om ervoor te zorgen dat je het voeden weer goed op de rails krijgt. Op de site van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk zijn de gegevens te vinden van lk's met een VBN-achtergrond: klik. Zij zijn eerst een tijd contactpersoon van de VBN geweest en hebben daarna de overstap naar lactatiekundige gemaakt. Op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen zijn de contactgegevens te vinden van alle lk's die bij deze vereniging zijn aangesloten: NVL.
Vrijgevestigde lk's brengen kosten in rekening voor een consult. Steeds meer zorgverzekeraars vergoeden deze kosten geheel of gedeeltelijk. Het is dus de moeite waard om uit te zoeken wat jouw zorgverzekeraar daarin voor je kan betekenen.

Hopelijk knapt het snel op, sterkte en beterschap!

dank voor je uitgebreide antwoord, ik reageer later even, zit met een krijzend mannetje… (zoals elke avond…)

Esther echt ik zweer ook bij Mother Mates! Ze verkoelen zooo fijn. :thumbup: Best prijzig maar was voor mij het dubbel en dwars waard. Mijn mannetje was bij zijn geboorte relatief klein zeker tov mijn cupmaat in combinatie met de stuwing. :silenced: Aanhappen was dus ook belabberd de eerste tijd. Hoppa door het niet goed aangelegt krijgen kloofjes en door de grond zakken bij het aanleggen. Ik was na een aantal dagen zo van de rel dat mijn man al bijna de neiging had een pak flesvoeding te gaan kopen. Hij snapte niet dat ik ondanks de pijn echt niet wilde stoppen. Terwijl ik wist dat het een kwestie was van groeien voor de kleine vent.

Mother Mates opbrengen na de voeding tot kort voor de voeding. Je tepel insmeren met een druppel moedermelk en die even laten drogen aan de lucht dan de gelpads erop. Instant verkoeling en even geen pijn. Dat gaf me genoeg moed om naar een volgende voeding te komen. :shifty:

Als je ze nog niet in huis hebt maar wel verkoeling wilt; appelstroop in een vriezerzakje stoppen en invriezen. Niet voor een voeding erop doen! Dan stroomt je melk niet en aangezien je al neusspray hebt voor de TSR is dat niet bevorderlijk. Maar gelijk NA de voeding kan het wel even fijn zijn. De appelstroop blijft stroperig en flexibel ondanks het invriezen. Andere optie is evt wat koolbladeren of een ijsklontje in een hydrofiel washandje. Verder kan ik alleen maar zeggen; weg laten drinken. Klinkt dubbel, is pijnlijk maar wel het snelste effect. Wanneer je hem eerst aangelegt hebt gekregen met het tepelhoedje en je tepel is uitgetrokken is het dan mss een optie om hem zonder hoedje aan te leggen? Hij pakt ws je tepel dan beter dan met hoedje en je tepel ligt dan ook wat soepeler in zijn mond/keel. :-* Er komt zo ook meer moedermelk bij je tepel doordat hij vaak eerst zijn mond volzuigt (hoppa je hele tepel in de moedermelk) en daarna de melk gaat doorslikken. (het hap/zuig/pauze/slik van het goed aanleggen) Dit maakt dat je wondje zacht blijft en sneller heelt. Als je tussendoor iets wilt smeren; purelan vond ik het fijnste. Heb je dat niet in huis dan werkt bepanthen ook hoor. Het gaat om het zacht en soepel houden van het korstje op het wondje.

De greep die Yvonne aangeeft heb ik ook tijdens de stuwingsperiode gebruikt en oh dat werkte echt! Tijdens de voeding hielp ik ook door zijn kinnetje iets naar beneden te duwen (je voelt het effect daarvan echt gelijk! Minder pijn tijdens het drinken) niet te hard duwen maar zodat je net dat punt bereikt dat je met minder pijn kunt voeden (mijn idee was dat zoonlief net te weinig tepelhof in zijn mond had en teveel tepel :think: ), en het heeft daarna nog ong 2 dagen geduurd voor de pijn minder werd. Ik vond het moeilijkste dat ik niet wist hoe lang de pijn nog zou duren tijdens en na het voeden… :oops: je weet niet waar je je op zou moeten instellen. En echt WISSEL van positie, af en toe rugby dan weer half op mijn buik liggend zodat mijn tepel ook op verschillende plekken ‘belast’ werd en het kloofje meer ontzien. :-* Hoop dat je snel minder last hebt en meer plezier bij het voeden. :thumbup:

grr wat een irritante reclame van Garnier steeds midden in beeld zeg…





Rhiannon, bedankt voor je uitgebreide reactie!!

het gaat beter met het kloofje, het is bijna geheeld, voeden is al een stuk minder pijnlijk.



Purelan heb ik idd al een week gebruikt, maar dat hielp niet, vandaar Bepanthen aangeschaft en dat smeer ik sinds zaterdag en dat lijkt te helpen.



Yvonne, ook bedankt voor alle uitleg.

wat betreft het tepelhoedje, daar kan ik echt nog niet zonder hoor

ik vind het eigenlijk een beetje jammer dat er zo makkelijk gezegd wordt dat elke vrouw, ook met vlakke tepels zonder hoedje zou kunnen voeden, dat is in mijn geval namelijk niet zo, ik heb dat bij al mijn 3 kids geprobeerd, bij de eerste nog onwetend, nog nooit van een tepelhoedje gehoord… het is toen in de kraamweek finaal verpest.

de kraamhulp bleef maar aan mn tepels trekken en erin knijpen om er iets hapbaars van te maken, maar dat wil bij mij echt niet!

resultaat is dat mn tepels hartstikke kapot gingen, ik had kloven en blaren in de tepelhof, het bloedde gewoon en ik kon uiteindelijk alleen nog maar kolven, en toen kreeg ik ook nog een dubbele B.O.

het was echt een drama en dat had voorkomen kunnen worden als iemand mij op het bestaan van tepelhoedjes had geattendeerd.



bij mijn 2e kind dacht ik dat nooit weer!!

natuurlijk na de geboorte eerst braaf geprobeerd om zonder hoedje aan te leggen omdat dat geadviseerd wordt, maar dat bleek weer niet te kunnen, dus toen gelijk hoedje erop en geen problemen, geen kloofje niks gehad, al die 16 maanden dat ik haar gevoed heb niet!



dus nu bij de 3e uiteraard weer tepelhoedjes in huis, maar weer braaf geprobeerd om eerst zonder aan te leggen, maar lukte weer niet

bij elk kind een andere kraamhulp gehad en elke keer waren ze het met me eens dat het zonder echt niet lukt, ook de verschillende verloskundigen die kwamen voor na controle zagen wel dat het zonder niet lukt.



ik heb nl niet alleen vlakke tepels maar die lopen ook zo over in de tepelhof en die is heel groot en dan bedoel ik echt groot, je kunt er een koffiekopje overheen zetten, dan heb je hem net afgedekt

no way dat je die in zn geheel in een tepelhoedje krijgt! laat staan in een babymondje…

dat aanleggen met tepelhoedje zoals in die beschrijving gaat hier dan ook niet lukken hoor, ik moet er echt een beetje om lachen, tepelhoedje bijna binnenstebuiten doen en dan erover heen doen, dat wil dus echt niet, dat past nooit

ik plaats hem dus gewoon los op de tepel, elias zuigt dan vanzelf de tepel er wel doorheen met een stukje van de tepelhof, maar niet de hele tepelhof, dat past nooit, en dan heb ik al een grote maat hoedje.

ik ben het met je eens dat daardoor waarschijnlijk het kloofje is ontstaan, waarschijnlijk heeft het hoedje een keer wat scheef gezeten.



Dusss misschien maakt bovenstaande duidelijk dat ik echt niet zonder hoedje kan voeden en het ook niet zo leuk vind dat daar zo makkelijk over gedaan wordt dat het wel zonder zou kunnen, want dat heb ik 3x geprobeerd maar dat kan gewoon niet

daarnaast snap ik de noodzaak ook niet om zonder te moeten kunnen voeden, als het zo kan is het toch ook goed? waarom wordt er zo op gehamerd om zonder te moeten kunnen voeden?? Ik ben juist zo blij dat het zo wel lukt, het is voor mij echt een uitkomst!





wel hoop ik het straks af te bouwen, bij mijn dochter waren na een paar maanden mijn tepels wel zo gevormd dat ze zonder hoedje aan kon pakken, maar dat heeft tijd nodig.





we zijn vandaag met elias bij de chiropractor geweest omdat hij zoveel huilt en omdat ik zaterdag een bobbeltje op zijn rechterschouder zag

blijkt hij een twijgbreukje in zn sleutelbeen te hebben, arm kind heeft dus gewoon pijn

dat verklaard denk ik ook waarom hij aan de ene borst veel rustiger drinkt dan aan de andere, die ligt blijkbaar niet fijn…

Ik vind het jammer dat je mijn reactie zo opvat, Esther :frowning:

Hopelijk wil je van me aannemen dat het zeker niet gemakkelijk was bedoeld. Afgaande op je eerste bericht heb ik wat meer inhoudelijke informatie aangedragen in de oprechte hoop dat je er misschien iets mee zou kunnen. Ik hoop dat je begrijpt, dat het voor mij niet mogelijk is om vanaf hier en met de beperkte achtergrondinformatie die beschikbaar was een perfecte inschatting maken van de daadwerkelijke situatie. Wel was me duidelijk dat het ging om een complexer borstvoedingsprobleem en daarom heb ik doorverwezen naar een lk die met je mee zou kunnen kijken…



In ieder geval heel fijn om te lezen dat de pijn is afgenomen, nogmaals beterschap en uiteraard succes gewenst!

hoi Yvonne, mijn bericht was niet boos naar jou bedoelt hoor, sorry als het zo overgekomen is…(mijn hormonen maken dat ik nogal pinnig kan reageren, mn man heeft er ook al last van :lol: )



het viel me alleen op dat de nadruk zo ligt op het voeden zonder hoedje (is me al eerder opgevallen in een pro bv stukje) en dan raakt het me gewoon een beetje omdat dat bij mij dus echt niet kan, terwijl ik dat echt alle keren eerst zonder heb geprobeerd (en de 1e x echt een traumatische ervaring vond en een verpesting van mijn kraamweek en de weken daarna…), maar bij mij wil dat echt niet.

ik bedoel, ik ben er juist zo trots op dat ik toch mijn eigen kinderen zelf kan voeden, zij het dan met een tepelhoedje en dan is het niet zo leuk om te lezen dat ik het zonder “zou moeten” kunnen.

niet zozeer van jou hoor, maar ik kwam het al eerder tegen en ik begrijp niet zo goed waarom…

tuurlijk ik zou het ook veel makkelijker vinden, ik moet er altijd op letten dat ik dat ding overal mee naartoe neem en ik zou ook liever zonder voeden…



Ik heb echt wel wat aan je reactie gehad hoor, ik moet gewoon beter opletten en het hoedje niet zomaar slordig plaatsen :mrgreen:



:-*

Oh jemig wat ellendig voor je mannetje dat hij zo’n pijn heeft! Kon de chiropractor wat met het breukje of is het een kwestie van geduld tot het heelt? Fijn dat het kloofje bijna weg is! Dat lucht op kan het me nog herinneren als de dag van gisteren.

Je dochter heb je dus uiteindelijk zonder hoedje kunnen voeden? Fijn dat dat later toch een optie is. Mss ook omdat ze dan zelf ook groter is? Tepels zijn ook rotterige dingen soms (leuk als ze top werken maar als ze stuk zijn zou je ze wel willen verwisselen zoals een speen 8) :lol: ) maar gelukkig heeft iemand ooit tepelhoedjes uitgevonden. :thumbup:

Weet je er zijn tig vrouwen die altijd blijven doorvoeden met een hoedje, prima als het werkt en zonder complicaties kan, maar het was jammer geweest als je niet had geweten dat er mss tzt een optie zou zijn om ze ‘af te bouwen’ omdat je kindje groeit, omdat je tepels veranderen van vorm. Er zijn zelfs vrouwen die ze enkel nodig hebben bij het eerste aanleggen en dan wanneer de melk stroomt het hoedje weg kunnen laten. Jammer dat dat voor jou niet geldt maar je weet hoe het werkt en vooral ook hoe het voor jullie werkt. :-* Enneuh hormonsters wazijndat? :angel: Ben jij ook zo gezellig door de PMS? Leuk he voor die mannen… :mrgreen:

Hoi Rhiannon!



Ja ik heb altijd vreselijk last van hormonsters… ook van PMS ja, als ik aan de pil ben is het helemaal drama, die heb ik een paar jaar terug echt afgezworen, zonder gaat het wel beter.

maar ik merk dat ik er nu nog echt last van heb, ook slaapgebrek natuurlijk en weer de aandacht hier verdelen, kan ook niet zoveel hebben van de meiden merk ik, ik vind ze gauw druk en lawaaierig :silenced:



Nou, ik denk dat het idd verandert als de beeb groter wordt, misschien dat ze dan meer kracht hebben om te drinken en ook mn tepel is dan anders gevormd denk ik door een paar maanden voeden.

ik hoop dat dat nu weer gaat gebeuren, heb het al wel geprobeerd, halverwege een voeding hoedje eraf en weer aanleggen, maar dan hapt hij wat (als een vis op het droge) maar krijgt em nog niet te pakken, dus dat is nog te vroeg.

over een poosje maar weer proberen, ik heb er wel vertrouwen in dat ik net als toen met Yara ooit zonder hoedje kan.

dat hoop ik echt want dat is gewoon veel makkelijker, hij kan nu zo ongeduldig worden als hij al wil drinken en ik nog bezig ben dat ding er goed op te krijgen, klein ongeduldje :inlove:



de chiropractor kan niks met het breukje, moet vanzelf helen, wel wordt hij verder behandeld voor zn nekje, vrijdag moeten we weer heen en volgende week 2x.

maar hij slaapt na 1 behandeling al rustiger! gisteravond is hij om half 8 al in slaap gevallen, zondag was dat nog half 11 en maandag 21 uur en dan de hele avond brullen he.

vanmiddag wel even naar de huisarts om het breukje te laten zien, zij moet dat even bevestigen en dan moet het in zn dossier komen , voor later, mocht hij er ooit last van krijgen, dan is het iig bekend.



Hij slaapt nu lekker, dus heb ff tijd voor andere dingen! :smiley:

weet je wat ik wel jammer vind, ik heb geen 1x de ervaring mogen meemaken om je pasgeboren kind, nog naakt en net uit je buik aan de borst te hebben, want dat wil dus niet :frowning:



wel bij alle 3 geprobeerd, maar er is dan geen tepel om te pakken en zo snel zet je er natuurlijk nog geen hoedje op.

Zowel Yara als Elias waren na de geboorte ook niet lekker en wilden de 1e 2 dagen niet drinken.



ook heb ik de eerste dagen nog geeneens melk, dat moet ook met veel moeite op gang komen, door eindeloos aan te leggen en na elke “voeding” te kolven. Voeding is hier dus fv wat ik in een spuitje in zn mondhoek spuit terwijl hij wel echt aan de borst ligt, heel omslachtig maar door daarnaast te kolven, ook ''s nachts, komt eindelijk rond de 5e dag mijn voeding op gang en dat gaat eerst echt druppelsgewijs, de eerste dagen tot uiteindelijk een klein flesje vol, ik heb ook dan pas stuwing en dat gaat door tot ongeveer dag 8/9 als de kraamhulp weer weg gaat.

apart dat dat bij mijn 2e dochter zo ging en nu exact op dezelfde manier en met hetzelfde tijdsbestek. Ik heb ook beide keren extra uren gehad voor begeleiding bij de borstvoeding!

op de 5e dag kon de fv de deur uit en had ik hem volledig aan de borst, heerlijk!!



de verloskundige en kraamhulp zeiden dat hij de fv wel in een flesje met speen kon krijgen en dat ik dan alleen zou hoeven te kolven, omdat het met een spuitje veel langer duurt en intensiever is. Maar dat wilde ik niet, ik wilde hem vanaf het begin aan de borst, ook al dronk hij dan niet echt bij mij, je bootst het toch wel precies na en zo moet hij het wel leren.

anders moet hij na een paar dagen opeens van een fles naar de borst en dat wilde ik niet.

Gelukkig dat hij al wel beter slaapt! Hij zal ook wel al zijn spiertjes in zijn nek ed aangespannen hebben en spierpijn erbij. Niet tof voor een beeb maar aan de andere kant iig ‘fijn’ dat je een oorzaak hebt. :-

Lijkt me idd ook een gehannes met een hoedje eerst erop krijgen, een ongeduldige hongerige beeb die nog niet snappen wat even wachten is. Maar verrek hij groeit wel op jouw melk! Bijzonder dat het idd even duurt, maar kan me ook voorstellen dat het wat langer duurt voor het op gang is wanneer je beeb nog niet goed kan aanhappen. Iedere baby is zoveel effectiever in het drinken en op gang krijgen van de BV dan een kolf. Heel veel vrouwen hebben geen andere optie dan kolven (prematuur dystmatuur etc) en daarbij lukt het vaak uiteindelijk ook. Het is wel idd jammer dat het dan met zoveel extra moeite is ipv het (ok vaak ook wel wat idylisch voorgesteld want het is niet altijd heel makkelijk) hoppa aanleggen en drinken. Des te stoerder is het als het je WEL lukt! :thumbup: En over een tijdje gaat het ook bij Elias zonder hoedje lukken. :-


Hier hoorde ik na de bevalling ook van de kraam dat het eigenlijk meer uitzondering dan regel is dat een kindje zo snel na de bevalling al ‘echt drinkt’. Sowieso vind ik het wonderlijk hoor, een kindje na al die maanden in de buik ook nog te laten groeien op ‘mijn melk’. :inlove: Dat vind ik het mooiste aan BV en verwonderd me nog elke dag en dat stuk maak jij ook mee. :thumbup:

ja daar heb je helemaal gelijk in hoor, het belangrijkste is ook dat het gelukt is en dat hij het nu goed doet op mijn melk! hij krijgt al mooi bolle wangen, ben wel benieuwd wat hij nu weegt, hij is vandaag 3 weken… alweer… wat vliegt de tijd zeg!



Vorige week dinsdag was hij weer op zn geboortegewicht, 4580, hij was 160 gram gegroeid in 4 dagen, ondanks een heleboel spuitluiers, wat toen ook net goed op gang kwam.



denk dat we volgende week voor het eerst naar het cb moeten, ik zou nog gebeld worden voor een afspraak.

zou me niks verbazen als hij dan tegen de 10 pond aan zit… gemiddeld is zo’n 200 gram per week toch?



wat irritant trouwens dat die Garnier reclame terug is, volgens mij is hij even weggeweest… niet normaal dat dat zo midden in beeld komt steeds :snooty:

Doet het top dan! :thumbup: En ik geloof dat gemiddeld tussen de 120 en 150 gram is…dus 160 is al bovengemiddeld. :mrgreen: Als het goed is ben je volgende week aan de beurt of hij iig. Maar als ze je nog niet gebeld hebben kun je dan vrijdag zelf bellen? Hier kun je de planning zelfs mailen, om te verzetten bv. Kan zijn dat er iets niet goed verlopen is met vakantiebezetting. :-*

Hier mogen we ook volgende week weer, blijf zelf ook elke keer weer nieuwsgierig naar dat gewicht en de lengte. :lol: Tijd vliegt, vakantie helpt ook een handje, al is straks met het weer in het ritme komen vast ook weer een tijdje van vliegende tijd.

even trots hoor, vanmorgen naar CB geweest, meneer weegt 5120 gram!! en 58,5 cm.



Hij is gewoon even 540 gram gegroeid in krap 2 weken!



Ik zei al tegen de arts, hij drinkt ook vaak, veel en lang, ik heb echt het idee dat hij veel nodig heeft.



ze zei dat hij met alles boven gemiddeld is maar wel mooi in evenwicht, en hij “vraagt wat hij nodig heeft”.

dus niet teveel en niet te weinig.

dat vond ik wel mooi om te horen en dat is toch ook het mooie van bv he, daar doe je het voor, als het zo goed werkt, precies zoals de natuur bedoelt heeft! :thumbup:



ze vroeg nog wel of ik het zelf wel vol hield, omdat het vele voeden natuurlijk wel intensief is.

ik zei dat ik juist blij was dat het zo goed ging, en niet voor niks de hele kraamweek heb geinvesteerd om het op gang te krijgen.

ik denk er niet eens over na of het vol te houden is, dit doe je gewoon.

en tuurlijk ben ik wel moe, maar hee, hij is nog maar 3,5 week, de bevalling was pittig, de kids hadden gelijk vakantie en we hadden veel bezoek, logisch dat ik nog gauw moe ben lijkt mij, dat gaat vanzelf wel weer over.



als er binnenkort ook wat meer regelmaat in komt, wordt het allemaal wel weer makkelijker, dit is even investeren nu.

:thumbup: :mrgreen: Klinkt heeeeerlijk! En jaaa echt hij doet het top en jij ook. Hij is nog maar ‘klein’ (hihi das relatief natuurlijk) iig jong en je weet het ws nog van de vorige keer toen je langer gevoed hebt, het wordt echt makkelijker. :thumbup: (ik vergeet tegenwoordig echt helemaal of kindlief al wel of nog geen voeding heeft gehad enzo, zo enorm ‘ertussendoor’ gaat het hier al :oops: maar hij groeit en plast etc dus als dat de graadmeter is samen met hoe tevreden beeb dan gaat het top)

dank je Rhiannon, o dat lijkt me heerlijk als het voeden zo even tussendoor kan, ik moet er nu echt nog zo voor gaan zitten en ben dan zo een uur verder :slight_smile:

maar dat zal idd straks vast wel anders gaan

ik betrap mezelf er wel op dat ik er niet altijd even veel geduld voor heb, heb natuurlijk 2 meiden rondlopen, soms is het een zooitje in huis en terwijl ik dan zit te voeden denk ik, o zo even dit doen en dat doen, dan heb ik haast geen geduld als het zo lang duurt :oops:

daar moet ik me echt bij neerleggen, zegt hub ook, dat ik me niet zo druk moet maken om andere dingen…

maar goed, dat gaat vaak vanzelf…

Esther het komt echt, dat ‘afschakelen’ is hier euhm tweede natuur… :oops: ben het toppunt van de ‘goed genoeg moeder generatie’… :shifty:

Al ligt de hele kamer echt totaal overspoeld door Duplo of ander speelgoed, ik kan me er behoorlijk goed voor afsluiten. Altijd al gekund hoor, ook in mijn pre kindjes tijdperk. Waar veel mensen hun werk mee naar huis nemen dan was het bij mij; 17.00 uur en de deur van kantoor dicht = vrij.

Alles wat er ligt terwijl je je mannetje zijn voeding geeft ligt er OOK na de voeding nog. :-* Ik vraag hier Casper overigens regelmatig ‘iets’ terwijl Floris te drinken krijgt. Of hij bv straks ook wat wil drinken en wat dan en of hij vast een beker uit de kast wil pakken. Alvast een luiertje voor Floris wil pakken zodat ik daarna zijn luier kan verwisselen. En oh dan voelt hij zich zoooo’n grote broer. :inlove: Al moet ik wel zeggen dat ik wel gezegend ben met een kereltje dat zichzelf ook heel goed kan vermaken. :thumbup: Op het moment dat je mannetje een voeding nodig heeft ben je OOK met iets heel belangrijks bezig (zelfs iets dat niemand even van je kan overnemen want die stofzuiger kan je man ook bedienen bij thuiskomst of als ze allemaal lekker liggen te slapen :angel: ) al het andere komt daarna wel weer. :wink: