HELP!, beestjes in de bloemkool! :/

Gewoonlijk ben ik erg blij met onze biologische groentetas, maar vandaag niet zo…

Wilde de bloemkool net al even schoonmaken en klaarzetten voor vanavond, zag ik dat er kleine luisjes :sick: inzaten!

M’n eerste instinct is dan weggooien, maar dat is natuurlijk ook zonde. Wie weet een manier om ze er ALLEMAAL uit te krijgen? :pray: :think:

Ze zijn nogal klein & begon al met de hele bloemkool te doorzoeken, maar dat is monnikenwerk… :wall:

Is overigens de eerste keer dat ik ‘beestjes’ in de biologische groenten vind hoor (gelukkig), heb het ook 1x gehad met een gewone broccoli uit de supermarkt :sick: Die heb ik toen overigens wel weggegooid…

:sick: :sick: :sick:

weggooien :silenced:

Ieeeeeeeeeehhhhhhh (sorry)

Wij hadden een ouderwetse kraamhulp die iets vreemds deed met de bloemkool.Volgens mij noemde ze dat de bloemkool op 't zout zetten.

Flink zout erover en dan in het water zetten. Ik denk een tijdje laten staan en dan pas klein snijden en koken? Maar ik heb niet zo opgelet toen :wink:

Succes!!!

in stukken doen en goed afspoelen??

En met het koken gaat alles wel dood moest er nog iets in zitten en na het koken nog eens naspoelen??

Idd de bloemkool in zout water zetten. Wel al klein maken, zo komen de beestjes goed in contakt met het zout en schijnen ze dood te gaan en gaan ze los van de bloemkool. Maar goed als ik het zou zien zou ik m ook weggooien, want als ik m dan zou eten pluis ik nog alles uit :sick:

Opzouten dus idd goed in zout zetten met water.

Het woord zegt het al he opzouten :mrgreen:

Ik zelf zou het weggooien. Moet er niet aan denken dat ik iets zie bewegen in mijn bloemkool.

Krijg al jeuk bij de gedachten. (Ik heb het niet zo op kleine beestjes).

ow bah… ik zou er mee teruggaan naar de winkel hoor, jakkes

Idd, een goede tijd in het zoute water zetten.

Maarre…ik geloof dat ik hem zou weggooien, hoe zonde dat ook is :sick: .

weggooien, weggooien, oeioeioei… als onze grootmoeders het zouden horen! Wij zijn een verwende maatschappij geworden! :eh:

aan het konijn geven :mrgreen:

Hoezo weggooien???

Als je een eigen groententuin hebt, dan heb je hele grote kans dat je in bloemkool, sla oid ook luisjes ed tegenkomt! (een kleine kans dat je het niet tegenkomt :wink: )

Dus idd goed wassen en/of opzouten.

idd op zout zetten, dat werkt

vooral bij slakjes enzo, maar ik weet niet voor luizen :think:

probeer het eens :thumbup:

Nou, heb besloten dat we vanavond boerenkool eten :mrgreen:

(voorgesneden zak van de AH) :angel:

Heb de bloemkool nog maar even wat bedenktijd gegeven, hij staat nu nog i/h water in de slawasser.

Ga zo maar even een zak zout kopen, dan krijgt hij nog 1 kansje :slight_smile: Denk dan maar een nachtje i/h zout laten staan. :think: Hoeveel zout moet ik er trouwens indoen, heb eigenlijk alleen een molentje zeezout in huis, dus ga zowiezo even een gewone zak zout halen :mrgreen:

@dietske wrote:

in stukken doen en goed afspoelen??

En met het koken gaat alles wel dood moest er nog iets in zitten en na het koken nog eens naspoelen??

Maar dan is alles dus al zacht gekookt, en zitten de luizen er dus gekookt en al nog in… :shifty: :sick:

Elise,

Ik ben heus niet het type om snel weg te gooien, maar bloemkool met luisjes hebben bij mij maar één bestemming !

Weg ermee !!!

Het idee als je het toch opeet, … :sick: :sick: :sick:

Wat de boerenkool betreft: eet ze !!! :drool:

liefs

Gerda

@Elise wrote:

Nou, heb besloten dat we vanavond boerenkool eten :mrgreen:

(voorgesneden zak van de AH) :angel:

Hier kunnen spinnen inzitten is mijn ervaring :sick:

@Elise wrote:
Heb de bloemkool nog maar even wat bedenktijd gegeven, hij staat nu nog i/h water in de slawasser.

Haha, ik las "vaatwasser" :mrgreen:

Laat de kool maar even in het zout weken !

@mar27 wrote:

Wij hadden een ouderwetse kraamhulp die iets vreemds deed met de bloemkool.Volgens mij noemde ze dat de bloemkool op 't zout zetten.

Flink zout erover en dan in het water zetten. Ik denk een tijdje laten staan en dan pas klein snijden en koken? Maar ik heb niet zo opgelet toen :wink:

Succes!!!

Ja precies in water zetten met heeeeeeeeel veel zout dan gaan ze allemaal bovendrijven :sick: :sick: iig dood dus…

Ik doe dat altijd met bloemkool of broccoli, de avond vantevoren al

@juulisjuul wrote:

@mar27 wrote:

Succes!!!

Ja precies in water zetten met heeeeeeeeel veel zout dan gaan ze allemaal bovendrijven :sick: :sick: iig dood dus…

Ik doe dat altijd met bloemkool of broccoli, de avond vantevoren al

Precies, je kunt het ongedierte :sick: er dan zo uitzeven. Of andersom natuurlijk :mrgreen:

Ik zet ook altijd mijn bloemkool in het zout, maar als er beestjes inzitten, gaat hij mooi weg.