Help, Anna slaapt met 10 maanden nog niet door!

Ja balen he meid. Veel adviezen staan hierboven vermeld…

Kan mij zo goed voorstellen dat je op bent…

Yuri is nu 2.5 en slaapt nog steeds niet alle nachten in 1 keer door. Het begint nu pas beter te worden dat er in ieder geval nachten zijn dat hij wel doorslaapt. Mede door beter medicatie voor zijn luchtwegen.

Ook wij hadden alles geprobeerd maar niets hielp. Bij hem spelen medische zaken duidelijk een rol. Oorontsteking, bronchitus, benauwdheid, buikpijn 's nachts door voedselallergie, chronisch verkouden.

Als baby heeft hij mogelijk ook slaapapneus gehad door zijn vergrote en chronisch ontstoken neusamandel. Toen deze is verwijderd is hij rustiger gaan ademen 's nachts!

Wellicht kun je eens langs de ha gaan?

Hoe is het gegaan vannacht?

Ik zou er zelf niet voor kiezen, die slaaptraining. Ik vind laten huilen niet zo kindvriendelijk, zeg maar. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Ik ben nu ‘lekker slapen, zonder huilen’ aan het lezen en wie weet is dat wat voor jou? Ik zie dat iemand anders die tip ook al heeft gegeven :oops:

Poeee, respect voor jou en je man! :shock: :hug:

Het lijkt me een heel goede opmerking om langs de huisarts te gaan… zeker weten dat er geen medische oorzaak is.

En ik heb veel gehad aan het boek “rustig slapen zonder huilen” van E. Pantley. Het biedt echt veel achtergrondinformatie en praktische tips. Als je de moeite hebt genomen het te lezen, heb je het gevoel een compleet werkplan te hebben. Met veel ideeën.

Moet ik erbij zeggen dat Kevin toen een maandje of 2-3 was en het misschien toeval is dat hij daarna is gaan doorslapen.

Wat ik er vooral uit geleerd heb: verschil aanleren tussen dag en nacht, heel rustige dingen vanaf het uur voor bedtijd. Beetje kroelen, tegenwoordig voorlezen hangend bij mij, Sesamstraat op schoot. Het aanleren van “sjjjjjjjt” op het punt dat hij in slaap valt --> baby gaat dat associëren met lekker gaan slapen. Helpt bij hem naar z’n bed dragen vanuit maxicosi, slapend. Sjjjjjjt als hij verbaasd z’n ogen opendoet en hij tukt weer verder. Helpt ook als hij huilend wakker wordt (niet altijd).

Doe je het badje overdag (misschien heb je 't geschreven maar heb ik eroverheen gelezen)? Junior slaapt hier overdag direct na z’n badje heel goed. Eind van de middag is hij zo gaar dat hij nog een tweede dutje zou moeten kunnen doen, maar dat lukt niet. Je zou het badje 's avonds kunnen doen en in jullie geval… ochtend en avond. Of een keertje in bad en de andere keer met een van jullie mee onder de douche. Misschien geeft het net dat zetje om even goed te slapen.

In de auto valt hij wel in slaap. Het boek van Pantley vertelt dat goede dutten overdag juist zorgen voor goede nachtrust. Dus overdag kort dutten kan ook betekenen 's nachts minder slapen.

Laten huilen doen we ook niet. Vijf minuten hooguit (als het niet z’n echt-over-de-zeik-huiltje is). Over z’n rugje wrijven helpt, over z’n bolletje, z’n wang. Denk dat ze af moet leren om op jullie arm in slaap te vallen, maar nogmaals… lees het boek. Alle tips om dat voor elkaar te krijgen.

Zij geeft een werkplan waarbij je noteert hoe een nacht nu gaat en heel veel tips om dat na een week al verbeterd te hebben. Dat was bij ons ook van 5 keer wakker tot 2 keer wakker.

Bestel het boek, via bijvoorbeeld die bolle punt com heb je 't morgen al in huis. Jij en of je man meteen goed bekijken… en wie weet wat voor tips!

:hug: en houd jullie haaks. Het kan enkel maar beter worden, want beroerder kan het niet 's nachts :oops:

Isabel sliep ook pas met 18 maanden beter…ze slaapt nu overigens nog steeds niet door :eh:

Maar nu duurt het niet meer zo lang voordat ze weer slaapt en is een aai over haar bolletje genoeg.

We een aantal zaken waar wij ons aan hielden (en die wel iets hielpen):

• altijd hetzelfde ritueel doen voor het slapen gaan.
  • elke avond lekker in bad
  • kindival tabletjes geven
  • nooit uit bed halen (enkel als ze echt over haar toeren was…en dat kon ze tot kotsen aan toe).
  • bij huilen wel bij haar blijven (ze werd dan wel rustig) zeggen dat alles goed is en sjjjjjjt zeggen. (op den duur loop je de trap op sjjjjjj ga maar lekker slapen…en dan was ze weer stil :wink: )
  • nooit voedingen geven in de nacht.
  • als ze naar bed ging hoorbaar rommelen boven…wasje vouwen enzo…

Ik wil je alleen maar heel veel sterkte wensen, ik weet hoe zwaar het is en hoe fijn het is als je een kindje hebt die wel door slaapt net als onze jongste gelukkig.

Toen Rhodé 10 maanden was sliep ze ook maar 3 uurtjes op 1 dag, maar gelukkig wel (bijna alle) nachten door.

Als ik jouw verhaal lees zou ik me niet zo druk maken om het flesje. Dat krijg je er vanzelf af!

Ik zou me gaan richten op het op jouw arm in slaap vallen. Dat lijkt me ontzettend vermoeiend en belastend, en eigenlijk natuulijk ook niet nodig voor deze leeftijd.

Wat wij bij Rhodé hebben gedaan (en nu ook bij Amélie, maar dan met 5 minuten) is 10 minuten laten huilen, dan naar haar toe. Even oppakken en als ze weer rustig is hetzelfde ritueeltje doen (wij zingen een liedje en bidden voor een veilige nacht) en weer in bed leggen. Dit hoefden wij vaak maar 2 keer te herhalen, dus dat kan je ook proberen.

Ik denk trouwens niet dat je zoontje wakker wordt van haar huilen als je haar laat huilen. Waarschijnlijk is hij er al zo aan gewent dat hij zich omdraait en weer gaat slapen. Zo niet…dan is hij waarschijnlijk makkelijker in slaap te krijgen dan je dochter toch?

Heeft ze een speentje of duim?

Heel veel sterkte!!!

@Renee74 wrote:

Hoe is het gegaan vannacht?

Helaas net als alle andere avonden en nachten: om 20:30 uur werd ze weer gillend wakker, dus heb ik haar weer op mijn arm in slaap laten vallen. Na 20 minuten weggelegd, maar helaas was ze nog niet diep genoeg in slaap want zodra haar hoofd haar ledikantje raakte, was ze weer wakker en ging ze weer huilen. Dus toen maar weer 20 minuten met haar op schoot gezeten. Dit keer wel lang genoeg, want ik kon haar nu slapend wegleggen. Toen om 1:00 uur weer gillend wakker, dus toen heb ik haar maar weer een flesje melk gegeven. Daarna heeft ze doorgeslapen tot 4:00 uur. Toen begon ze te brabbelen, maar heb ik haar er niet uitgehaald. Ze is weer in slaap gevallen en werd vervolgens om 7:30 uur weer wakker. Voor wat we gewend zijn, was dit wel een acceptabele nacht. Was ik wel blij om want iedere donderdagnacht sta ik er alleen voor in verband met studie van mijn man (hij slaapt dan aan de andere kant van het land). Sander is gelukkig maar 1 keer wakker geweest.

Misschien moet ik inderdaad dat boek aanschaffen waar jullie het allemaal over hebben. Baat het niet, schaadt het niet, toch?

@Bambi wrote:

Ik zou er zelf niet voor kiezen, die slaaptraining. Ik vind laten huilen niet zo kindvriendelijk, zeg maar. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders. Ik ben nu ‘lekker slapen, zonder huilen’ aan het lezen en wie weet is dat wat voor jou? Ik zie dat iemand anders die tip ook al heeft gegeven :oops:

Laten huilen is misschien niet kindvriendelijk, maar een baby (soms urenlang) op schoot houden is niet mama-vriendelijk… :cry:

Soms moet je wat proberen, want aan een oververmoeide mama heeft mijn dochtertje ook niks. Wat ik van veel mensen begrijp, is dat het een kwestie van een paar dagen doorzetten is, maar dat het huilen daarna vermindert of zelfs ophoudt. Dat vind ik het proberen wel waard.

Van het Consultatiebureau word ik niet veel wijzer, en geloof me, ik heb alles al geprobeerd… Ik weet het gewoon ook niet meer.

@CindyCB wrote:

Doe je het badje overdag (misschien heb je 't geschreven maar heb ik eroverheen gelezen)? Junior slaapt hier overdag direct na z’n badje heel goed. Eind van de middag is hij zo gaar dat hij nog een tweede dutje zou moeten kunnen doen, maar dat lukt niet. Je zou het badje 's avonds kunnen doen en in jullie geval… ochtend en avond. Of een keertje in bad en de andere keer met een van jullie mee onder de douche. Misschien geeft het net dat zetje om even goed te slapen.

Ik doe het badje inderdaad overdag ('s ochtends). Anna wordt daar niet rustiger van, maar eerder drukker en enthousiaster. Ze vindt het heerlijk en spettert de hele badkamer onder. Daarna slaapt ze dus ook absoluut niet. Daarom doe ik het badje nooit voordat ze gaat slapen. Zou Anna gewoon een afwijkende baby zijn? :wink:

@CindyCB wrote:

Het kan enkel maar beter worden, want beroerder kan het niet 's nachts :oops:

Inderdaad, beroerder kan het niet worden! :cry:

@rhode wrote:

Heeft ze een speentje of duim?

Niet een van twee!

Speentje heeft ze nooit gewild en duimpje heeft ze nog niet gevonden…

Tessa slaapt ook nog niet alle nachten door hoor… gisteren was het ook weer feest.

Joyce slaapt nog beter dan TEssa hahah…

Wat wij bij tessa hadden was dat ze steeds ging huilen in bed ook overdag enzo. Toen kregen wij tijdens de ziekenhuisopname van TEssa te horen dat ze zich verveelde… ze had niks om naar te kijken als ze wakker lag.

Sindsdien hebben wij een dingetje boven haar bedje gehangen ( hing stil en maakte geen geluid) en ging het meteen een stuk beter. maar dit was met een maand of 2/3.

En wij hebben idd daarna altijd een bedritueeltje aangehouden.

savonds of gewoon wassen en insmeren en pyama aan of ( 2xper week) badje insmeren en pyama aan… even een knuffeltje en naar bed… verhaaltje( ben ik met een maand of 6 mee begonnen) muziekje aan en weg.

Destijds hadden we nog geen nachtlampje… dat bleek later weer een punt van twist en sinds we toen een lampje hadden sliep ze weer wel beter.

Zo is het hier dus eigenlijk altijd wel wat geweest.

NU is het zo dat we pyama aandoen tanden poetsen naar bed verhaaltje kusje knuffel muziekje aan en dan zeggen we altijd weltrusten luv u…

Owee als je dat niet zegt… dan bbrult ze net zolang tot je eht wel komt zeggen hoor haha.

Het is een beetje zoeken vooral als ze nog zo klein zijn.

Veelsucces met jouw zoektocht naar een goede nachtrust.

Wat ik nog liep te mijmeren… als Kevin zo hard huilend wakker wordt, is dat in mijn ogen omdat hij heel veel slaap heeft, maar door iets in z’n lichaampje wakker wordt. Dat is meestal als hij verkouden is (en hij bijv wakker wordt van een neus die dicht zit). Hoe meer slaap hij heeft of hoe meer moe hij is, hoe harder het krijsen (en zijn frustratie dat 'ie wakker wordt van iets).

Ik zou als ik jou was, toch beginnen met langs de huisarts te gaan. Even alles nakijken van oortjes en neus enzo. Bij het CB (super CB!) adviseren ze hier altijd om liever een paar keer “voor niks” naar de huisarts te gaan dan niet. Want het gaat om het kindje en dan maar de ongeruste mama uithangen :wink:.

Dat is ook nog es het makkelijkst om mee te beginnen… zou het gewoon doen! :hug:

oooh dat is ook zo megafrustrerend he… Milan sliep pas na 28 maand echt door! En Matteo heeft misshcien 4 nachten doorgeslapen in totaal… en die is nu ook heeeel erg aan het spoken :silenced: :silenced:

we hebben em wel eens even laten gillen… maar dan wordt MIlan vaak ook wakker… dus daar worden we ook niet vrolijk van…

hier nog geen oplossing gevonden…

@Helena wrote:

@Bambi wrote:

Laten huilen is misschien niet kindvriendelijk, maar een baby (soms urenlang) op schoot houden is niet mama-vriendelijk… :cry:

Soms moet je wat proberen, want aan een oververmoeide mama heeft mijn dochtertje ook niks. Wat ik van veel mensen begrijp, is dat het een kwestie van een paar dagen doorzetten is, maar dat het huilen daarna vermindert of zelfs ophoudt. Dat vind ik het proberen wel waard.

Van het Consultatiebureau word ik niet veel wijzer, en geloof me, ik heb alles al geprobeerd… Ik weet het gewoon ook niet meer.

Nee, inderdaad meid, het lijkt me ook vreselijk :hug:

Ik opper alleen maar wat uit eigen ervaring maar ik heb ook niet van zulke slechte slapertjes (mijn slaapproblemen zijn meer overdag).

Toch kan ik je dat boek echt aanraden. Ik herken er heel veel in. En zoals anderen al opperden lijkt de huisarts me ook een goed idee.

Heel veel sterkte :hug:

(En je moet uit alle tips gewoon halen wat voor jou toepasbaar lijkt :wink: )

hier hetzelfde laken aan pak hoor…

Peter is nu bijna 2 en half (18 april is hij dat) en slaapt eigelijk pas sinds 8 weken door :shifty:

Voor die tijd was het standaard om 11.15 uur wakker (kon er de klok op gelijk zetten) en om half 3 s’nachts een keer en dan vaak om 6 uur ook weer als papa naar beneden ging om naar t werk te komen.

Hij is nu groter, dus we zijn op een gegeven moment uit wanhoop overgegaan op boos worden modus… :oops: Wisten het ook niet meer.

Mij kun je ook opvegen na elke nacht gebroken te hebben geslapen en ik roep al sinds zijn geboorte dat moeder de overtreffende trap van moe zijn is.

Maar niets hielp.

Wat echter de omslag was…

-Hem zeker niet meer optillen of op de arm nemen, maar naast hem gaan zitten op een krukje (nou ligt die van jou nog in een ledikant, maar misschien arm door de spijlen?) en hem zacht en liefkozend/geruststellend toespreken met zinnen als… Mama weet dat je wakker bent en dat je wat anders wil dan slapen, maar t is echt nacht, de zon slaapt, Aniek slaapt, de buren slapen en papa slaapt ook want die gaat werken en dus moet peter ook slapen.

-Ondertussen streel ik zacht over zijn rug en hoofd (t is een buikslaper)

-Hij krijgt enkel water mee naar bed, niets anders meer, zeker geen vullende dingen als melk enz.

-Elke avond zelfde ritueel en zelfde boek voorlezen, nu associeert hij dat boek ook echt met slapen.

-Sokken aan in bed (hij houd blijkbaar niet van koude voeten)

Nu is Anna wel een stuk jonger, maar zachtjes praten is zowieso niet verkeerd en ik denk dat het absoluut niet werkt dat je haar steeds oppakt. Ze heeft geleerd jou arm met slapen te associeren en dus is het logisch dat ze dit in bed niet doet. Voor haar betekent haar bed niet dat er geslapen moet worden, maar jou arm wel.

Hoe rot en hoe moeilijk het ook is, dat zul je als eerste moeten doorbreken denk ik zo.

Liever 4 nachten beide kids wakker en er dan door zijn, dan zo nog 2 jaar doormodderen toch?

Wij zijn dit gaan toepassen op advies van het cb, maar het schijnt al goed te werken bij veel jongere kinderen, ze snappen meer dan je denkt en gaan al gauw vaste woorden en rituelen idd associeren met wat jou bedoeling is.

Knuf hoor… t is niet wat, I know… ben zo blij dat ze nu beide slapen, nog 17 weken dan beginnen we weer opnieuw, kan er nu hopelijk nog even van genieten :eh: :-*

ik heb alles gelezen meid :hug: vermoeiend he :hug: die van mij slaapt ook nog niet door maar hij is ook pas 5 mnd. Ik merk wel dat als ik hem strak inbaker hij wel zelf in slaap valt, ook een paar keer zonder geprobeerd maar dan maakt hij zichzelf steeds wakker.

Weet niet of je die van jou nog kan inbakeren :think: Maar op jouw schoot in slaap laten vallen is niet goed, ze moet leren in haar bedje in slaap te komen. Misschien blijven aaien totdat ze in slaap valt? jij op stoel ernaast en dat langzaam afbouwen? ik zeg maar wat hoor.

Sterkte. :hug:

@miriam wrote:

ik heb alles gelezen meid :hug: vermoeiend he :hug: die van mij slaapt ook nog niet door maar hij is ook pas 5 mnd. Ik merk wel dat als ik hem strak inbaker hij wel zelf in slaap valt, ook een paar keer zonder geprobeerd maar dan maakt hij zichzelf steeds wakker.

Weet niet of je die van jou nog kan inbakeren :think: Maar op jouw schoot in slaap laten vallen is niet goed, ze moet leren in haar bedje in slaap te komen. Misschien blijven aaien totdat ze in slaap valt? jij op stoel ernaast en dat langzaam afbouwen? ik zeg maar wat hoor.

Sterkte. :hug:

Nee, ik mag niet meer inbakeren, anders had ik dat mooi weer opgepakt. In de inbakertijd sliep ze nl. een stuk beter. Ik wil haar inderdaad niet meer bij mij op schoot in slaap laten vallen, maar ik heb het gevoel dat ik geen keus heb. Ze slaapt anders nl. echt niet…

Zit nu te denken aan de osteopaat. Misschien kan die nog iets voor ons betekenen.

Hier nog zo’n eentje. Afkloppen, Ties slaapt de laatste nachten door, maar dat kan net zo goed weer afgelopen zijn hoor. Met hem weet je het nooit :roll:

Wat hier toch wel geholpen heeft is de homeopaat. Waarschijnlijk kan Ties niet in de diepe slaap komen en wordt hij dan ook gillend wakker. Nu hebben we korreltjes en wat voor het slapen gaan meegekregen en dat ging vrij snel goed.

Wij hebben ook van alles geprobeerd, van nachtlamp tot het bed verplaatsen, noem maar op.

Een hele dikke :hug: voor jou, want het is heel zwaar. Ik hoop dat je snel een oplossing vind.

@Helena wrote:

Nee, ik mag niet meer inbakeren, anders had ik dat mooi weer opgepakt. In de inbakertijd sliep ze nl. een stuk beter. Ik wil haar inderdaad niet meer bij mij op schoot in slaap laten vallen, maar ik heb het gevoel dat ik geen keus heb. Ze slaapt anders nl. echt niet…

Zit nu te denken aan de osteopaat. Misschien kan die nog iets voor ons betekenen.

Heb je al wel een sgeprobeerd haar niet op te pakken? En naast haar te zitten want je hebt natuurlijk wel een keus en hoe vervelend ook hoe langer je haar op blijft pakken hoe moeilijker het wordt om dat weer af te leren :frowning: Ik weet het want dochterlief sliep ook pas met een maand of 18 echt door en dan ook alleen maar af en toe. Misschien kun je een door jou gedragen t-shirt naast haar leggen zodat ze je wel echt ruikt?

Schijnt bij sommigen te werken.

Hallo,

Wij hadden altijd met Jula heel veel moeite met naar bed brengen, vaak waren we minstens twee uur in de weer voordat ze dan eindelijk ging slapen. Op schoot sliep ze wel, tot je haar weglegde.

Wat ik heb gedaan (maar niet zo heel bekend is), is NEI therapie. NEI gaat ervan uit de ervaringen uit je onderbewuste doorwerken in je bewuste. Toendertijd heb ik er wel wat meer over geschreven op het forum, maar dat staat er volgens mij niet meer op.

Zo kwam er bij Jula een overtuiging uit dat ze in de steek werd gelaten (omdat ik na haar geboorte gelijk geopereerd was, was ze me toen ‘kwijt’). Ze werd bijvoorbeeld ook altijd hard huilend wakker 's ochtends en uit haar slaap van overdag (nooit leuk brabbelend). En zo waren er nog wat dingen. Ook voor mij was het goed, ik leerde er beter mee omgaan en als ik haar had teruggelegd (slapend) ben ik gaan zeggen dat ik weg ging maar dat ik wel in de buurt was.

Als je het websiteadres wilt hebben van degene waar ik naar toe ben geweest, pb me maar!

Een tijdje terug had Jula het trouwens weer eventjes, toen ging het vrij vlot goed door te zeggen dat ik de kookwekker zou zetten en na tien minuten weer kwam. En toen sliep ze eigenlijk altijd al. Maar dat kun je denk ik alleen bij een ouder kindje doen.

Veel sterkte!

Groetjes Hilda