Anna is nu ruim 10 maanden oud en heeft sinds haar geboorte misschien 5 keer doorgeslapen. Ik moet nog steeds iedere avond/nacht zo’n 5 a 6 keer naar haar toe. Ik ben echt aan het eind van mijn latijn…
Het feest begint al als ik haar rond 19:15 uur naar haar bedje breng. Ze wil absoluut niet slapen en zet het op een krijsen. Na een kwartier til ik haar toch maar even op en laat haar op mijn arm in slaap vallen. Vervolgens leg ik haar weg, maar na een uur wordt ze dan alweer wakker. Dan zet ze het weer op een gillen en herhaalt het ritueel zich: op mijn arm in slaap laten vallen en dan weer wegleggen. Dit gaat dan een paar uur goed en dan begint het weer. Tussen 3:00 en 4:00 uur geef ik haar dan maar een flesje melk, omdat ze anders niet meer gaat slapen. Na dat flesje slaapt ze tot een uur of 7:00.
Anna zit dus in een patroon waar ik (en mijn man) totaal niet blij mee ben.
Mijn moeder geeft de doorkomende tandjes de schuld, maar ze heeft toch niet 10 maanden lang last van doorkomende tandjes???
Wie weet raad? Ik hou dit niet heel lang meer vol
is ze wel moe wanneer je haar naar bed heen doet?
Wellicht slaapt ze overdag te veel? :think:
dat flesje midden in de nacht lijkt me gewenning…Ze zou hier steeds minder cc van kunnen maken, en uiteindelijk op een fopflesje over kunnen gaan…en dit dan ookw eer steeds gaan afbouwen…
Verder zou ik het ook niet weten :think:
@Claudie23 wrote:
is ze wel moe wanneer je haar naar bed heen doet?
Ja, ze moet wel moe zijn, want overdag slaapt ze ook erg weinig. Ze slaapt nog maar 1 keer per dag. De ene keer 2 uur, maar soms ook maar een half uurtje. Het lijkt mij persoonlijk wat weinig voor een baby van 10 maanden, maar ik hoef haar echt niet vaker weg te leggen, want dan zet ze het op een krijsen.... :?
Allereerst een dikke :hug: van een lotgenote. Veerle slaapt ook nog steeds niet door. Gelukkig maakt ze het niet zo bont als Anna. Heb je al eens slaaptraining geprobeerd?
@Renee74 wrote:
Allereerst een dikke :hug: van een lotgenote. Veerle slaapt ook nog steeds niet door. Gelukkig maakt ze het niet zo bont als Anna. Heb je al eens slaaptraining geprobeerd?
Wat bedoel je precies met slaaptraining? Organiseert het Consultatiebureau zoiets?
wij hebben ons bij onze anna rond die tijd echt keihard aan een aantal "regels"gehouden.
als ze in bed werd gelegd 30 minuten laten huilen /krijsen, en dan echt pas gaan kijken (al was dat eigenlijk nooit nodig)
als ze even stopte gingen we de 30 minuten weer opniueuw tellen. Dit was even 4 nachten doorzetten, maar daarna ging het al beter.
je moet het wel kunnen, en de methode moet je wel liggen, maar wij waren redelijk ten einde raad (we hebben dit ook gedaan toen ze drie maanden was, maar we hadden het laten versloffen)
we hebben toendertijd wel een camera op haar bedje staan, zodat wij van een afstand konden zien hoe het met haar ging…
:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:
Geen “ervaringsdeskundige advies”, maar je schrijft het zelf al… ze zit in een patroon, een patroon dat jij en je man blijven voeden door haar uit bed te halen en buiten haar bed in slaap te laten vallen… althans, dat denk ik als ik het zo lees … (maar wie ben ik, heb er ook geen verstand van hoor , heb hierover gelezen en that’s it)
Wat er in het artikel stond was:
Kleine niet uit bed halen maar in bed laten en naast bed gaan zitten als ze wakker is geworden. Rustig tegen haar praten, zingen, neuriën. Eventueel speen weer geven en hand op haar borst of handje zodat ze voelt dat je bij haar bent. Maar wel dus in bed laten! In eerste instantie zal het even duren voor ze rustig wordt maar de enige manier om dit patroon te doorbreken is even volhouden.
Verder, misschien doe je dit al, maar wel een tip uit eigen ervaring ;-), zorg voor een terugkerend bedritueel. Hier is het rond 18:00 avond eten, dan nog even rustig spelen en bij papa en mama zitten. Rond 19:00 in bad. Rond 19:30 papfles en even liggen bij papa of mama. Bedje in met haar knuffeltje en speen. Verhaaltje voorlezen en dan “Weltrusten lieve lotte, fijne dromen”, lampje naast haar bed uit en de kamer uit. Dit doe ik al vanaf dat zij 3 maanden oud is en tussen 5 en 11 'savonds haar “huiluurtje” had.
Heb trouwens ook goede geluiden gehoord over het boek: Lekker slapen zonder huilen van Elizabeth Pantley. Misschien de moeite waard?
In ieder geval heel veel sterkte, gebroken nachte zijn slopend!
@Helena wrote:
@Claudie23 wrote:is ze wel moe wanneer je haar naar bed heen doet?
Ja, ze moet wel moe zijn, want overdag slaapt ze ook erg weinig. Ze slaapt nog maar 1 keer per dag. De ene keer 2 uur, maar soms ook maar een half uurtje. Het lijkt mij persoonlijk wat weinig voor een baby van 10 maanden, maar ik hoef haar echt niet vaker weg te leggen, want dan zet ze het op een krijsen.... :?
Ze kan ook té moe zijn... en daardoor niet willen slapen overdag.
Misschien toch echt proberen om meer regelmaat en structuur in te gaan bouwen, zowel overdag als 'savonds.
@Fietje wrote:
als ze in bed werd gelegd 30 minuten laten huilen /krijsen, en dan echt pas gaan kijken (al was dat eigenlijk nooit nodig)
als ze even stopte gingen we de 30 minuten weer opniueuw tellen. Dit was even 4 nachten doorzetten, maar daarna ging het al beter.
Heb ik ook aan zitten denken, maar ik ben bang dat Sander dan wakker wordt en van 2 wakkere kindjes word ik denk ik niet vrolijker....
Als Anna de oudste was geweest, had ik het zeker geprobeerd. Als echt niks anders werkt, dan heb ik waarschijnlijk geen keuze dan haar te laten krijsen. Kon ze maar vertellen wat er was.... :cry:
Bedankt voor alle knuffels trouwens :wink:
Het doet me goed om te lezen dat ik niet de enige ben.
anna slaapt nu trouwens door het gehuil van jasper heen, en ze liggen nogwel bij elkaar op de kamer!!
maar ik begrijp heel goped wat je tegen staat hoor, twee wakkere kids,is nog erger dan 1!!
Mijn jongste is 1,5 en slaapt sinds een paar nachten door…
@Helena wrote:
Wat bedoel je precies met slaaptraining? Organiseert het Consultatiebureau zoiets?
Als je kindje huilt, een aai over de bol geven en weer weggaan (niet twijfelend, maar zelfverzekerd) en eventueel iets zeggen als “ga maar lekker slapen”. Als je kindje na vijf minuten nog huilt wederom aai over de bol geven en weer weggaan. Na vijf minuten enzovoort. Sommigen bouwen het ook op, eerst vijf minuten, dan 10 minuten, 15 minuten enz…
@Ellen69 wrote:
Ze kan ook té moe zijn… en daardoor niet willen slapen overdag.
Misschien toch echt proberen om meer regelmaat en structuur in te gaan bouwen, zowel overdag als 'savonds.
Ze krijgt al heel veel structuur en regelmaat, ik zou niet weten hoe ik nog meer structuur kan aanbrengen… Haar dagindeling is al heel overzichtelijk en ik neem haar ook nooit ergens mee naartoe (behalve naar buiten om te wandelen).
Hoeveel uren “mag” een baby van 10 maanden overdag achter elkaar wakker zijn. Weet iemand dit?
@Helena wrote:
@Ellen69 wrote:
Ze krijgt al heel veel structuur en regelmaat, ik zou niet weten hoe ik nog meer structuur kan aanbrengen… Haar dagindeling is al heel overzichtelijk en ik neem haar ook nooit ergens mee naartoe (behalve naar buiten om te wandelen).
Hoeveel uren “mag” een baby van 10 maanden overdag achter elkaar wakker zijn. Weet iemand dit?
anna “sliep” toen van 19:00 - 7:00 en overdag van 12:30-14:00
@Kaar wrote:
Mijn jongste is 1,5 en slaapt sinds een paar nachten door…
Jeetje… Het kan dus nog erger…
@Renee74 wrote:
@Helena wrote:Wat bedoel je precies met slaaptraining? Organiseert het Consultatiebureau zoiets?
Als je kindje huilt, een aai over de bol geven en weer weggaan (niet twijfelend, maar zelfverzekerd) en eventueel iets zeggen als “ga maar lekker slapen”. Als je kindje na vijf minuten nog huilt wederom aai over de bol geven en weer weggaan. Na vijf minuten enzovoort. Sommigen bouwen het ook op, eerst vijf minuten, dan 10 minuten, 15 minuten enz…
Oh OK, dat kan ik inderdaad ook nog proberen…
@Helena wrote:
@Ellen69 wrote:
Hmmm, dan zal het daar inderdaad niet aan liggen. Pfff, lastig hoor krakende hersens van het meedenken
@Helena wrote:
Heb ik ook aan zitten denken, maar ik ben bang dat Sander dan wakker wordt en van 2 wakkere kindjes word ik denk ik niet vrolijker…
Als Anna de oudste was geweest, had ik het zeker geprobeerd. Als echt niks anders werkt, dan heb ik waarschijnlijk geen keuze dan haar te laten krijsen. Kon ze maar vertellen wat er was…
Dat is ook de reden dat Veerle nog steeds bij ons op de kamer ligt. Ik durf haar pas bij Jarno op de kamer te leggen als ik zeker weet dat ze 's nachts doorslaapt.
Wij hebben Veerle een paar keer beneden in de box gelegd als ze 's nachts bleef huilen. Dachten wij kan ze beneden ‘lekker’ krijsen en komen wij niet zo snel in de verleiding haar toch op te pakken. Wat doet madam, ze draait zich op haar buik, valt in slaap en als we 's ochtend beneden komen ligt ze nog te slapen :roll: .
@Ellen69 wrote:
Hmmm, dan zal het daar inderdaad niet aan liggen. Pfff, lastig hoor krakende hersens van het meedenken
Ik hoor ze hier helemaal kraken! :lol: :lol: :lol:
@Helena wrote:
@Renee74 wrote:@Helena wrote:Wat bedoel je precies met slaaptraining? Organiseert het Consultatiebureau zoiets?
Oh OK, dat kan ik inderdaad ook nog proberen…
Ik denk dat je hier best iets aan kunt hebben, maar wel even volhouden. Sommige kinderen zijn snel om, anderen hebben iets langer de tijd nodig.