helmpje op de fiets (in kinderzitje)

@Lune wrote:

soms vraag ik me ook wel af of we niet een beetje doorslaan met zn allen in alles willen beveiligen…je kanu eenmaal niet alles voorkomen, lopebd naar de supermarkt kan je kind ook aangereden worden, moet ie dan ook maar een helmpje op…?






Op zich snap ik je punt… maar goed, dan kunnen we alles afschaffen… auto stoeltjes… auto gordels… :wink:

Ik heb eens een stukje hierover op tv gezien.

Er was een dokter die vertelde hoe ernstig je kind gewond kan raken als je kind een ongelijk krijgt met de fiets. (hersenschade)



Hij noemde ook: het is niet stoer, kinderen willen het vaak niet, je bent een van de weinigen die het bij je kind doet…



Maar die arts zou willen dat het verplicht werd.



En ik zou dat ook wel willen, want dan doen we het ook allemaal.



Ik denk er nog over na om voor Marith een helm te kopen.

@Anita-1982 wrote:

Ik heb eens een stukje hierover op tv gezien.

Er was een dokter die vertelde hoe ernstig je kind gewond kan raken als je kind een ongelijk krijgt met de fiets. (hersenschade)



Hij noemde ook: het is niet stoer, kinderen willen het vaak niet, je bent een van de weinigen die het bij je kind doet…



Maar die arts zou willen dat het verplicht werd.



En ik zou dat ook wel willen, want dan doen we het ook allemaal.



Ik denk er nog over na om voor Marith een helm te kopen.




Ja maar weet je, ik ben nog nooit gevallen met de fiets, niet alleen en niet met kind achterop. Door drukke straten rijdt ik niet en ook mijn kinderen zijn (tot nu toe) nog nooit gevallen.



Ik doe mijn kinderen ook niet een foampak aan (bij wijze van) omdat hij zich zou kunnen stoten. Als hij op straat loopt en wordt aangereden kan hij ook ernstige schade oplopen etc etc.



Ik ben het met lune eens, we slaan een beetje door.

als je er zo sterk over denkt Anita, dan zou ik er niet over denken, maar het gewoon (zsm) doen :thumbup: .

Dan zit je waarschijnlijk ook lekkerder op de fiets.

hier geen helm achterop de fiets.

eerlijk gezegd…gewoon nooit over nagedacht. En dus ook geen helmpjes…

Hier geen helm, niet toen ze nog voorop zat, niet achterop en ook niet bij zelf fietsen. Wel bij skeeleren en bij paardrijden (cap).



Ik ben met de fiets gevallen met Anne achterop, juist doordat ze goed vastzat is ze NIET met haar hoofd op de straat gekomen. Anne had helemaal nergens last van, ik lag wel in de kreukels, maar liever ik dan zij.



Met skeeleren heeft ze puur een helm voor als ze achterover valt. Over even vind ik dat ook niet meer zo nodig. De cap met paardrijden zal ze moeten blijven dragen, niet alleen omdat het verplicht is op de manege maar bij het paardrijden komen nog andere aspecten kijken die ik gevaarlijk genoeg vind om een cap te dragen, ik heb zelf ook nooit zonder cap gereden.



Helm voor op een fiets vind ik wat te benepen. We kunnen ze niet in een kastje stoppen.

@mama van anne wrote:

Hier geen helm, niet toen ze nog voorop zat, niet achterop en ook niet bij zelf fietsen. Wel bij skeeleren en bij paardrijden (cap).



Ik ben met de fiets gevallen met Anne achterop, juist doordat ze goed vastzat is ze NIET met haar hoofd op de straat gekomen. Anne had helemaal nergens last van, ik lag wel in de kreukels, maar liever ik dan zij.



Met skeeleren heeft ze puur een helm voor als ze achterover valt. Over even vind ik dat ook niet meer zo nodig. De cap met paardrijden zal ze moeten blijven dragen, niet alleen omdat het verplicht is op de manege maar bij het paardrijden komen nog andere aspecten kijken die ik gevaarlijk genoeg vind om een cap te dragen, ik heb zelf ook nooit zonder cap gereden.



Helm voor op een fiets vind ik wat te benepen. We kunnen ze niet in een kastje stoppen.






Tuurlijk, elke mama moet doen waar ze zich goed bij voelt… ik vind het soms ook wat overdreven… maar ik snap dan niet het verschil met skeeleren en fietsen… Waarom is het dan niet benepen? :think:



Bedenk me net dat Sanae hier in de straat met vriendinnetjes ook geen helm draagt… gevoelsmatig als we ‘de weg’ opgaan met haar zou ik em dus wel gebruiken…



En dat is dus krom van mezelf… wat haar in mijn straat zou kunnen gebeuren kan ook op de grote weg… :shifty:

Mijn jongste zoon zit bij mij achterop en die draagt een helm, en als de kleine meid straks voorop in een zitje kan, krijgt zij ook een helmpje, ik fiets elke dag door een drukke stad en ook al kijk ik nog zo goed uit er kan altijd iets gebeuren. Ik draag er zelf overigens ook 1. Heeft weinig nut mijn kids een helm op te zetten zodat ze niet te pletter kunnen slaan met hun koppie, en dan vervolgens niet mijn eigen koppie te beschermen :wink: (en ja ik rijdt dus waarschijnlijk zwaar voor lul hehehehe )

@faizaa wrote:

@mama van anne wrote:
Hier geen helm, niet toen ze nog voorop zat, niet achterop en ook niet bij zelf fietsen. Wel bij skeeleren en bij paardrijden (cap).



Ik ben met de fiets gevallen met Anne achterop, juist doordat ze goed vastzat is ze NIET met haar hoofd op de straat gekomen. Anne had helemaal nergens last van, ik lag wel in de kreukels, maar liever ik dan zij.



Met skeeleren heeft ze puur een helm voor als ze achterover valt. Over even vind ik dat ook niet meer zo nodig. De cap met paardrijden zal ze moeten blijven dragen, niet alleen omdat het verplicht is op de manege maar bij het paardrijden komen nog andere aspecten kijken die ik gevaarlijk genoeg vind om een cap te dragen, ik heb zelf ook nooit zonder cap gereden.



Helm voor op een fiets vind ik wat te benepen. We kunnen ze niet in een kastje stoppen.






Tuurlijk, elke mama moet doen waar ze zich goed bij voelt… ik vind het soms ook wat overdreven… maar ik snap dan niet het verschil met skeeleren en fietsen… Waarom is het dan niet benepen? :think:



Bedenk me net dat Sanae hier in de straat met vriendinnetjes ook geen helm draagt… gevoelsmatig als we ‘de weg’ opgaan met haar zou ik em dus wel gebruiken…



En dat is dus krom van mezelf… wat haar in mijn straat zou kunnen gebeuren kan ook op de grote weg… :shifty:




Met fietsen valt ze meestal op zij, met skeeleren valt ze meestal achterover, dan rollen de skeelers vor haar uit…vandaar dat ze daarbij tijdelijk een helm draagt (en het leuk stond bij haar elleboog en knie beschermers), de val met skeelers vind ik heel anders dan een val van een fiets als ik eerlijk ben.

@Lune wrote:



Ik vind het wel een lastige, wij fietsen veel en het zou dus wel veiliger zijn, maar soms vraag ik me ook wel af of we niet een beetje doorslaan met zn allen in alles willen beveiligen…je kanu eenmaal niet alles voorkomen, lopebd naar de supermarkt kan je kind ook aangereden worden, moet ie dan ook maar een helmpje op…?




heb precies hetzelfde. Het is -zoals zoveel dingen die je ouders beslist voor je kind, al vanaf dat je zwanger bent- het dilemma van veiligheid boven alles en je kind opsluiten in een glazen toren, of iets minder ‘spastisch’ ermee omgaan, waarbij je dus wel het risico loopt dat het mis gaat, en dat je je dat zelf allicht nooit kan vergeven.



En hoe naar dat idee ook klinkt dat het mis kan gaan, kies ik vaak wel voor die weg. Ook omdat ik het idee heb dat het anders een gebed zonder einde is. Moet de buggy niet ook beter beschermd, en een helmpje op voor het geval de buggy omvalt? En moeten ze niet achterop de fiets ook kniebeschermers om, en uiteindelijk ook een kogelvrij vest voor het geval je een idioot tegen het lijf loopt met een wapenvergunning maar ook met een zieke geest…

@mama van anne wrote:

@faizaa wrote:
@mama van anne wrote:
Hier geen helm, niet toen ze nog voorop zat, niet achterop en ook niet bij zelf fietsen. Wel bij skeeleren en bij paardrijden (cap).



Ik ben met de fiets gevallen met Anne achterop, juist doordat ze goed vastzat is ze NIET met haar hoofd op de straat gekomen. Anne had helemaal nergens last van, ik lag wel in de kreukels, maar liever ik dan zij.



Met skeeleren heeft ze puur een helm voor als ze achterover valt. Over even vind ik dat ook niet meer zo nodig. De cap met paardrijden zal ze moeten blijven dragen, niet alleen omdat het verplicht is op de manege maar bij het paardrijden komen nog andere aspecten kijken die ik gevaarlijk genoeg vind om een cap te dragen, ik heb zelf ook nooit zonder cap gereden.



Helm voor op een fiets vind ik wat te benepen. We kunnen ze niet in een kastje stoppen.






Tuurlijk, elke mama moet doen waar ze zich goed bij voelt… ik vind het soms ook wat overdreven… maar ik snap dan niet het verschil met skeeleren en fietsen… Waarom is het dan niet benepen? :think:



Bedenk me net dat Sanae hier in de straat met vriendinnetjes ook geen helm draagt… gevoelsmatig als we ‘de weg’ opgaan met haar zou ik em dus wel gebruiken…



En dat is dus krom van mezelf… wat haar in mijn straat zou kunnen gebeuren kan ook op de grote weg… :shifty:




Met fietsen valt ze meestal op zij, met skeeleren valt ze meestal achterover, dan rollen de skeelers vor haar uit…vandaar dat ze daarbij tijdelijk een helm draagt (en het leuk stond bij haar elleboog en knie beschermers), de val met skeelers vind ik heel anders dan een val van een fiets als ik eerlijk ben.






Meestal… en meestal… en meestal… :mrgreen:



Ik ben zelf in bepaalde dingen erg makkelijk, waarvan andere moeders misschien weer denken… :think: :wink:

Denk dat je je kind nooit helemaal kan beschermen… de mate waarin je je kind beperkt weegt dan niet op tegen het voordeel van veiligheid…

Daarom is dit ook zo persoonlijk… :angel:

@fiep klophout wrote:

@Lune wrote:


Ik vind het wel een lastige, wij fietsen veel en het zou dus wel veiliger zijn, maar soms vraag ik me ook wel af of we niet een beetje doorslaan met zn allen in alles willen beveiligen…je kanu eenmaal niet alles voorkomen, lopebd naar de supermarkt kan je kind ook aangereden worden, moet ie dan ook maar een helmpje op…?




heb precies hetzelfde. Het is -zoals zoveel dingen die je ouders beslist voor je kind, al vanaf dat je zwanger bent- het dilemma van veiligheid boven alles en je kind opsluiten in een glazen toren, of iets minder ‘spastisch’ ermee omgaan, waarbij je dus wel het risico loopt dat het mis gaat, en dat je je dat zelf allicht nooit kan vergeven.



En hoe naar dat idee ook klinkt dat het mis kan gaan, kies ik vaak wel voor die weg. Ook omdat ik het idee heb dat het anders een gebed zonder einde is. Moet de buggy niet ook beter beschermd, en een helmpje op voor het geval de buggy omvalt? En moeten ze niet achterop de fiets ook kniebeschermers om, en uiteindelijk ook een kogelvrij vest voor het geval je een idioot tegen het lijf loopt met een wapenvergunning maar ook met een zieke geest…




Mijn kinderen rennen op blote voeten rond buiten op straat…

Ze mogen een snoepje dat op de grond ligt best opeten…

Ze mogen zonder net op de trampoline…



Enz enz enz…



Dingen die ik niet ‘zo’ onveilig vind waarvan misschien een andere kok mama denkt: foeiiiii Fai… je kind zal maar in glas trappen… :angel:

@faizaa wrote:

@fiep klophout wrote:
@Lune wrote:


Ik vind het wel een lastige, wij fietsen veel en het zou dus wel veiliger zijn, maar soms vraag ik me ook wel af of we niet een beetje doorslaan met zn allen in alles willen beveiligen…je kanu eenmaal niet alles voorkomen, lopebd naar de supermarkt kan je kind ook aangereden worden, moet ie dan ook maar een helmpje op…?




heb precies hetzelfde. Het is -zoals zoveel dingen die je ouders beslist voor je kind, al vanaf dat je zwanger bent- het dilemma van veiligheid boven alles en je kind opsluiten in een glazen toren, of iets minder ‘spastisch’ ermee omgaan, waarbij je dus wel het risico loopt dat het mis gaat, en dat je je dat zelf allicht nooit kan vergeven.



En hoe naar dat idee ook klinkt dat het mis kan gaan, kies ik vaak wel voor die weg. Ook omdat ik het idee heb dat het anders een gebed zonder einde is. Moet de buggy niet ook beter beschermd, en een helmpje op voor het geval de buggy omvalt? En moeten ze niet achterop de fiets ook kniebeschermers om, en uiteindelijk ook een kogelvrij vest voor het geval je een idioot tegen het lijf loopt met een wapenvergunning maar ook met een zieke geest…




Mijn kinderen rennen op blote voeten rond buiten op straat…

Ze mogen een snoepje dat op de grond ligt best opeten…

Ze mogen zonder net op de trampoline…



Enz enz enz…



Dingen die ik niet ‘zo’ onveilig vind waarvan misschien een andere kok mama denkt: foeiiiii Fai… je kind zal maar in glas trappen… :angel:


ja, ik denk dus dat er tig dingen zijn waarbij je die afweging maakt of je alle risico’s wilt zoveel mogelijk wilt uitsluiten of dat je dat niet wilt, omdat dat ten koste gaat van andere waarden. En bij het ene kies je dan dus voor de veiligste weg, en bij de andere voor een iets minder veilige.

@faizaa wrote:

@mama van anne wrote:
@faizaa wrote:
@mama van anne wrote:
Hier geen helm, niet toen ze nog voorop zat, niet achterop en ook niet bij zelf fietsen. Wel bij skeeleren en bij paardrijden (cap).



Ik ben met de fiets gevallen met Anne achterop, juist doordat ze goed vastzat is ze NIET met haar hoofd op de straat gekomen. Anne had helemaal nergens last van, ik lag wel in de kreukels, maar liever ik dan zij.



Met skeeleren heeft ze puur een helm voor als ze achterover valt. Over even vind ik dat ook niet meer zo nodig. De cap met paardrijden zal ze moeten blijven dragen, niet alleen omdat het verplicht is op de manege maar bij het paardrijden komen nog andere aspecten kijken die ik gevaarlijk genoeg vind om een cap te dragen, ik heb zelf ook nooit zonder cap gereden.



Helm voor op een fiets vind ik wat te benepen. We kunnen ze niet in een kastje stoppen.






Tuurlijk, elke mama moet doen waar ze zich goed bij voelt… ik vind het soms ook wat overdreven… maar ik snap dan niet het verschil met skeeleren en fietsen… Waarom is het dan niet benepen? :think:



Bedenk me net dat Sanae hier in de straat met vriendinnetjes ook geen helm draagt… gevoelsmatig als we ‘de weg’ opgaan met haar zou ik em dus wel gebruiken…



En dat is dus krom van mezelf… wat haar in mijn straat zou kunnen gebeuren kan ook op de grote weg… :shifty:




Met fietsen valt ze meestal op zij, met skeeleren valt ze meestal achterover, dan rollen de skeelers vor haar uit…vandaar dat ze daarbij tijdelijk een helm draagt (en het leuk stond bij haar elleboog en knie beschermers), de val met skeelers vind ik heel anders dan een val van een fiets als ik eerlijk ben.






Meestal… en meestal… en meestal… :mrgreen:



Ik ben zelf in bepaalde dingen erg makkelijk, waarvan andere moeders misschien weer denken… :think: :wink:

Denk dat je je kind nooit helemaal kan beschermen… de mate waarin je je kind beperkt weegt dan niet op tegen het voordeel van veiligheid…

Daarom is dit ook zo persoonlijk… :angel:




:wink: precies, meestal, en als het niet zo is…tja…ik gun mijn kind het beste van de wereld, en ik gun haar ook dat ze mag leven en ontdekken…we zullen dus ook wel vrij makkelijk zijn. Ik oordeel niet over mensen die het juist wel of niet doen, zoals je zegt, ieder heeft zn eigen grens.

Klopt hoor… nogmaals, ik heb ook mijn ‘makkelijke’ ideetjes… daar zal mening ouder ook zn vraagtekens bij zetten… risico analyse zijn we allemaal anders in he… :mrgreen:

Nou, ik heb toch besloten een helmpje te kopen. Natuurlijk, je kan ook te veel beschermen, zoals ergens in dit topic werd gezegd. Maarja, een kindje kan vallen en zich stoten, maar dat is natuurlijk niet te vergelijke met een valpartij waarbij een koppie keihard op de grond kan klappen (met mogelijke blijvende hersenschade).

Het is een kleine moeite om mijn kleine meissie te beschermen.

Hier wel een helm (destijds) voorop en nu nog steeds achterop de fiets. Zie het ook steeds meer om me heen. (niet dat je het daarom wel/niet zou moeten doen, maar voor sommigen is het wel een motivatie om het niet te doen omdat je kind dan ‘de enige’ zou zijn).



Twee winters geleden was ik er erg blij mee, want maakte toen onverwachts een slip met val op een glad stuk weg. Fiets viel echt om en ik kon hem ook niet meer snel rechtop zetten (zware sparta amazone). Dochter had gelukkig niets door het dragen van haar helm, anders was ze keihard met de zijkant van haar hoofd op de straat beland.



(& ter vergelijking met de buggy, daarmee ga je meestal niet zo hard als op de fiets en zit je kindje minder hoog :wink: ).

@dragon wrote:

Ja ik wil heel graag een fietshelm voor onze zoon idd met het oog op vallen en dan met zijn koppie op de grond terecht komen of stoeprand brrr moet er niet aan denken :?

Maar helaas heeft onze zoon nogal een een klein koppie en kan ik geen goed passende fiets helm vinden.




Hier ook een klein koppie. We hebben een helmpje van Yepp, die oogde nog het minst groot en je kan hem vrij klein instellen.

@Elise wrote:





(& ter vergelijking met de buggy, daarmee ga je meestal niet zo hard als op de fiets en zit je kindje minder hoog :wink: ).




in de auto daarentegen ga je meestal nog veel harder, daar zou een helm bij een botsing vast ook letsel kunnen verminderen :angel:



en welkom terug!