heeft iemand wel eens zelf loempia gemaakt???

zo ja hoe heb je dat gedaan en wat had je erin zitten…

en was het gelukt :mrgreen:

@colle wrote:

Mijn moeder maakt de heerlijkste loempia’s…Als Mark weer eens wat voor haar moet doen lokt ze hem daarmee…

Ze is morgen hier dan ga ik het recept vragen voor je. Ze maakt alles zelf ook de buitenkant.

ohw lekker :drool:

heb laatst eens zelf vlammetjes gemaakt met dat filodeeg uit de supermarkt, maar dat was geen succes…

Deeg droogde snel uit, waardoor het scheurde met rollen/vouwen…

Zal vast wat verkeerds hebben gedaan, dus blijf wel even mee

lezen.

@Madre wrote:

@colle wrote:

Mijn moeder maakt de heerlijkste loempia’s…Als Mark weer eens wat voor haar moet doen lokt ze hem daarmee…

Ze is morgen hier dan ga ik het recept vragen voor je. Ze maakt alles zelf ook de buitenkant.

Echt waar zelfs de vellen?!!

Knap hoor :clap:

Mijn schoonmoeder maakte ze altijd (hub is indisch)

En ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar bij mij mislukken ze altijd, ik doe het dus niet meer.

Ik koop ze op de markt bij de vietnamees lekker en makkelijk.

Maar veel succes als je toch een pging waagt :thumbup:

Yep, volgens surinaams recept!

Echt heel lekker, ook de vellen zelf gemaakt!

Als ik eraan denk, zal ik het recept eens opduikelen en hier neerzetten!

Hmm, krijg er gewoon zin in! Misschien binnenkort weer eens maken!

Diana

ow heerlijk… zelf loempia’s maken is voor mij: ramadan… :mrgreen:

ik maak ze altijd voor na het vasten s ávonds… met een kom soep…

je haalt de loempia vellen, ik haal ze bij de Turk maar supermarkt heeft ze ook… ik haal er meestal 30…

Kip koken, en daarna in kleine stukjes afbrokkelen…

Wortel heel fijn snijden

Witte kool heel fijn snijden

Ui heel fijn snijden

Pepertje, rood… fijn snijden

Mihoen…

Geheel in een pan bakken… lekker kruiden met veel kerrie en peper zout kurkuma… verse knoflook erbij, ook fijn gesneden…

Daarna HEEEEL BELANGRIJK… :mrgreen: ve-tsin erbij… dat is zooo lekker in de loempia’s… en een beetje zoet-zure saus…

Af laten koelen (echt helemaal koud) en dan de loempia vellen vullen…

Ik zet een bakje met eidooier geklopt erbij… en een kwastje…

Je legt het vel met de punt naar boven voor je…

Onderste punt strijk je in met ei…

Pakt een lepel en legt de vulling net onder de punt neer… je vouwt de punt naar beneden en rolt em door tot net over het midden… dan vouw je de zijkanten naar binnen en rolt em door tot je de onderste punt hebt, die je zo dicht kan ‘lijmen’ doordat er dooier aan zit…

De eerste loempia’s zullen nog wel eruit zien als slappe piemels… maar op een gegeven moment krijg je er handigheid in… :thumbup:

Succes… :-*

Een oud collega van mij maakt ze altijd zelf. 2 keer per jaar komt ze verse loempia’s hier brengen. Die zijn gewoon té lekker :drool: Helaas is het recept geheim, zelfs voor haar eigen kinderen :evil: :wink:

@faizaa wrote:

je haalt de loempia vellen, ik haal ze bij de Turk maar supermarkt heeft ze ook… ik haal er meestal 30…

Wortel heel fijn snijden

Ui heel fijn snijden

Mihoen…

Geheel in een pan bakken… lekker kruiden met veel kerrie en peper zout kurkuma… verse knoflook erbij, ook fijn gesneden…

Daarna HEEEEL BELANGRIJK… :mrgreen: ve-tsin erbij… dat is zooo lekker in de loempia’s… en een beetje zoet-zure saus…

Pakt een lepel en legt de vulling net onder de punt neer… je vouwt de punt naar beneden en rolt em door tot net over het midden… dan vouw je de zijkanten naar binnen en rolt em door tot je de onderste punt hebt, die je zo dicht kan ‘lijmen’ doordat er dooier aan zit…

De eerste loempia’s zullen nog wel eruit zien als slappe piemels… maar op een gegeven moment krijg je er handigheid in… :thumbup:

zo maak ik ze ook :mrgreen: (en ja inderdaad tijdens de Ramadan)

De laatste tijd maak ik ze ook en gooi ze dan in de vriezer, heel handig als je onverwachts visite krijgt…

@Hannah25 wrote:

@faizaa wrote:

Wortel heel fijn snijden

Ui heel fijn snijden

Mihoen…

zo maak ik ze ook :mrgreen: (en ja inderdaad tijdens de Ramadan)

De laatste tijd maak ik ze ook en gooi ze dan in de vriezer, heel handig als je onverwachts visite krijgt…

winkeliers maken door heel Ned vette omzet op loempia vellen tijdens de ramadan… :mrgreen:

moet eigenlijk ook weer es maken ja, ze zijn zo lekker… maar voelt beetje gek, is net alsof je aan t vasten bent dan he… ZO ERG hoort een gerecht bij een bepaalde tijd…

denkt dat het voor niet-moslims net zoiets is als oliebollen in de zomer… voelt ook gek… :mrgreen:

Ja mihoen moet er zeker in :drool: en ook tauge!

En Vetsin(E621), dat is smaakversterker. Niet teveel hiervan gebruiken, dat is niet lekker. Het is een soort zout, dus pas het als zodanig toe.

bedankt Faizaa :-*

ik hoop dat ik het voor elkaar krijg :mrgreen:

als er anderen zijn met een ander receppie…wees niet bescheiden en vertel het me :mrgreen:

Ja loempia’s zijn zoo lekker en ik kan het zelfs maken, nou geloof me, ik kan écht niet goed koken. Maar loempia’s, ze zien er niet mooi uit maar ze zijn lekkerrrr en je kan ook gewoon een pak wokgroente kopen met een beetje oestersaus en vissaus enzo klooien en dan hop in die loempiavellen doen en bakken.

hmmm klinkt erg lekker allemaal zeg…

ik kan me alleen niet herinneren ooit loempia vellen in de supermarkt gezien te hebben…liggen die in het vriesvak? hoe ziet de verpakking eruit? :think:

@m@lieke wrote:

heb laatst eens zelf vlammetjes gemaakt met dat filodeeg uit de supermarkt, maar dat was geen succes…

Deeg droogde snel uit, waardoor het scheurde met rollen/vouwen…

Zal vast wat verkeerds hebben gedaan, dus blijf wel even mee

lezen.

een natte thee doek erover heen leggen!!!

staat als het goed is ook op de verpakking! :wink:

heb ( een maandje terug) eindelijk die vellen gevonden :mrgreen:

( bij de AH in vriesvak)

heb nu vakantie dus kan er even de tijd voor nemen…

ga gelijk het recept van Fai uitprinten en dan vd week een keertje maken :drool:

als ik tenminste alle ingrediënten kan vinden :lol: :lol:

Fai mag bijna zelf weer aan de bak, want vlgde week begint de ramadan weer :mrgreen:

Hoe bakken jullie de loempia’s trouwens in olie? Ik heb het ooit ergens gedaan gewoon in een pan, maar dat vind ik hier thuis toch wat te eng ivm potentiele vlam in de pan? (ik kook op gas) :think:

ik kook ook op gas…

bedacht dat ik ze maar in de wok ga bakken :think: :mrgreen:

Nou ik heb dus pas nog loempia’s gemaakt. Zoooo lekker enne ik kook ook op gas en dus gewoon in de olie hoor.

m’n moeder maakte ze vroeger ook, ik moet haar ook eens vragen hoe ze dat deed!

wat ik wel nog weet: ze bakte ze in olie, deed ze daarna in de vriezer en dan opwarmen in de oven. Dan waren ze echt het allerlekkerste!

:drool: :drool: krijg er honger van!