Hebben jullie anti stoffen tegen de rode hond?

Heej meiden,





Ik wil even iets met jullie delen.

Ik ben nu bijna 17 weken zwanger. En een aantal weken geleden werd (standaard) bloedgeprikt.

Nu kwamen ze erachter dat ik geen of niet voldoende anti-stoffen in mijn lichaam heb. Terwijl ik WEL ingeent ben.



Weten jullie of jullie of je genoeg anti-stoffen hebt tegen de rode hond??



Ik had hier helemaal geen rekening mee gehouden. Je leest weet wel dat je foliumzuur moet slikken maar hier word niet veel over vermeld. Daarom wil ik jullie even op de hoogte brengen. Voor zover jullie dat niet al waren! Ben er zelf namelijk erg van geschrokken.



Ik zal even een stukje kopieren waarvoor het belangrijk is!!!





Rode hond (rubella) is een ziekte die onschuldig lijkt, maar voor zwangere vrouwen erg riskant kan zijn. Als u in de eerste vier maanden van de zwangerschap of vlak daarvoor rode hond krijgt, kan dat schadelijk zijn voor het ongeboren kind.



Komt rode hond vaak voor?

Rode hond is een infectieziekte. Eigenlijk is het een echte kinderziekte en deze komt steeds minder voor, omdat baby"s ertegen ingeënt worden in de vorm van de BMR-prik (bof, mazelen, rode hond). Deze inenting voorkomt, door het vormen van antistoffen, in 95% van de gevallen een infectie met rode hond. Bij 5% van de gevaccineerden ontstaan geen antistoffen tegen rode hond. In zo"n geval kan men dus toch rode hond krijgen, ondanks een vaccinatie. In 1974 is men in Nederland begonnen met een landelijke vaccinatiecampagne tegen rode hond bij meisjes op 11-jarige leeftijd. Sinds 1987 worden meisjes en jongens ingeënt (BMR-prik) op de leeftijd van 14 maanden, met een herhaling op 9-jarige leeftijd.



Als u eenmaal rode hond hebt gehad, bent u voor de rest van uw leven immuun. Ondanks de inenting komt rode hond nog voor. U kunt besmet raken als iemand met rode hond in uw gezicht hoest of niest. De ziekte kan ook overgebracht worden via speeksel en neusslijm van een zieke.





Het risico dat uw kind met een afwijking geboren wordt.

Rode hond, bij een vrouw die in verwachting is en die geen antistoffen tegen dit virus bezit, kan een infectie veroorzaken bij het ongeboren kind. De kans op overdracht naar het ongeboren kind is het grootst tijdens de eerste 11 weken van de zwangerschap en rond de geboorte. Bij infectie vòòr de 11e zwangerschapsweek ontstaan meestal meerdere afwijkingen, zoals hersenbeschadiging, met als gevolg ernstige vertraging van de verstandelijke en lichamelijke ontwikkeling, evenals doofheid, problemen met zien en hartafwijkingen. Het kan ook voorkomen dat er bij de geboorte nog geen zichtbare afwijkingen zijn, maar dat zich gedurende de eerste 5 levensjaren alsnog aandoeningen voordoen, zoals vertraagde verstandelijke ontwikkeling en doofheid.







Wat kunt u doen om geen rode hond te krijgen?

De inenting tegen rode hond van baby"s van 14 maanden maakt dat zij in 95% van de gevallen daarna geen rode hond meer krijgen. Op de inentingspapieren wordt dat door een stempel achter rode hond (officieel “rubella”) aangegeven.



Ga voor u zwanger wordt na, of u die prik hebt gehad. Zijn uw inentingspapieren niet te vinden, dan weet uw moeder of vader wellicht nog of u ingeënt bent. Ze kunnen u misschien ook vertellen of u als kind rode hond hebt gehad. In dat geval loopt u geen gevaar om de ziekte te krijgen. Kunnen uw ouders u geen opheldering geven, neem dan het zekere voor het onzekere. Ga naar uw huisarts of naar de GGD: daar kan uw bloed onderzocht worden op antistoffen - stoffen die uw lichaam produceert nadat het een ziekte heeft doorgemaakt.



Blijkt u geen of onvoldoende antistoffen te hebben, dan kunt u alsnog een injectie tegen rode hond halen. U moet daarna voor alle zekerheid drie maanden wachten voordat u zwanger wordt.



Heeft u rode hond opgelopen voor u en uw partner tot een zwangerschap besluiten, wacht dan ook voor alle zekerheid twee maanden. Daarna is er geen risico meer voor uw kind.





Bent u al zwanger en heeft u, voor zover u weet, nog geen rode hond gehad of bent u er niet tegen ingeënt?

De meeste verloskundigen laten het bloed van zwangere vrouwen controleren om er zeker van te zijn dat ze beschermd zijn tegen rode hond. Maar vraag daar zelf om als u twijfelt of u wel rode hond gehad heeft of ingeënt bent. Laat dan door bloedonderzoek nagaan of u voldoende antistoffen hebt. Is dat niet zo, wees dan uiterst voorzichtig.



Ga niet naar een peuterspeelzaal, kinderdagverblijf of basisschool als er kinderen met rode hond zijn. Dat hoort op de deur te zijn aangegeven. Heeft u al een kind, dat ouder is dan 14 maanden, dan heeft het zelf de BMR-prik gehad en wordt de kans klein dat het rode hond mee naar huis neemt. Maar voor alle zekerheid zou u uw kind thuis kunnen houden als op school of op de peuterspeelzaal rode hond heerst. Blijf ook uit de buurt van gezinnen met kinderen die rode hond hebben. Laat uw kind er niet gaan spelen.







Bent u vlak vóór uw zwangerschap met rode hond in aanraking geweest?

Bent u zwanger en laat u uw bloed onderzoeken op rode hond, dan kan blijken dat u rode hond heeft doorgemaakt rond het begin van uw zwangerschap. Dan is het mogelijk dat het ongeboren kind een afwijking heeft.



Overleg met uw partner en met uw huisarts wat er het beste kan gebeuren.



Alles op een rijtje.

Rode hond is een gevaarlijke ziekte voor een vrouw die een kind verwacht, zeker voor of tijdens de eerste vier maanden van de zwangerschap.


  • Als u eerder rode hond heeft gehad, of als u tegen rode hond bent ingeënt en er ook antistoffen tegen rode hond zijn gevormd, loopt u geen gevaar.


  • Weet u dat niet zeker - zijn bijvoorbeeld uw inentingspapieren kwijtgeraakt en zijn uw ouders vergeten of u als kind rode hond heeft gehad - laat dan bloedonderzoek doen door uw huisarts of bij de GGD. Daaruit blijkt of uw lichaam voldoende antistoffen heeft opgebouwd.


  • Heeft u geen of te weinig antistoffen, dan kunt u zich alsnog laten vaccineren. Doe dat minstens drie maanden vòòr u zwanger wordt.


  • Ook tijdens de zwangerschap kan bepaald worden of u genoeg antistoffen heeft tegen rode hond. Is dat niet het geval - wees dan uiterst voorzichtig: blijf uit de buurt van besmettingsgevaar.


  • Krijgt u in de eerste vier maanden of vlak voor uw zwangerschap rode hond, overleg dan met uw huisarts en uw partner wat u te doen staat.


  • Als u meer wilt weten over inentingen tegen rode hond, kunt u contact opnemen met de GGD bij u in de buurt.

Gisteren weer bij de vk geweest en kreeg ook te horen dat mijn antistoffen niet hoog genoeg waren. Ik had een waarde van 6 en dit moet minaal 15 zijn. Dit was ook al geconstateerd bij de vorige zwangerschap. Ik heb toen navraag gedaan bij mijn moeder en het bleek dat ik en ingeent ben en dat ik zelfs ook rode hond heb doorgemaakt als kind. Na mijn zwangerschap heb ik opnieuw een bloedtest laten uitvoeren om het te controleren en toen bleek dat ik dus nog steeds te weinig antistoffen had. In overleg met de arts toch besloten om niet te gaan enten omdat mijn lichaam toch niet meer antistoffen gaat anmaken zodat de bloedtest wel positief zal worden. Als ik nu in aanraking kom met het virus, zal mijn lichaam het wel aankunnen, maar voor de zekerheid moet ik er toch mee uitkijken als de ziekte ergens opduikt.

ja, ik had het zelfde tijdens mijn zwangerschap. En heel leuk dat een vriendinnetje van mij dacht dat haar dochter rode hond had… en ik zwanger te zitten zijn… lekker, had ze even kunnen melden.



maar bleek geen rode hond…



ik ben na mijn zwangerschap toch met een vaccin naar de HA gegaan en heb een BMR prik gekregen. Ik was op mijn 12e ingeent… was een inhaalslag, maar toch kennelijk niet genoeg. Nou, zal mij benieuwen de volgende keer…

ik ben 3 maanden voor mijn zwangerschap ingeent tegen rode hond en toen ik net zwanger was bloed geprikt en had GEEN antistoffen ertegen :think: :think: :think: :mrgreen:

ik heb vorige week de uitslagen gekregen van mijn vk

en had ruim voldoende anti stoffen tegen rode hond

en dat ik daartegen geent ben is toch wel een hele tijd geleden :smiley:



misschien heeft het te maken met de leeftijd

met of je het wel een keer hebt gehad of niet

je er vaak aan bloodgesteld bent geweest



ik was vroeger werkelijk waar allergisch voor de gekste dingen

kon zelfs niet naar de peuterspeelzaal omdat ik allergisch was voor de kinderen die daar rond liepen



gelukkig is dat helemaal goed gekomen :mrgreen:

@poeizie wrote:

ik was vroeger werkelijk waar allergisch voor de gekste dingen

kon zelfs niet naar de peuterspeelzaal omdat ik allergisch was voor de kinderen die daar rond liepen




:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

@Bellenblaasje wrote:

@poeizie wrote:
ik was vroeger werkelijk waar allergisch voor de gekste dingen

kon zelfs niet naar de peuterspeelzaal omdat ik allergisch was voor de kinderen die daar rond liepen




:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:




ja tis echt :mrgreen:

kwam iedere keer dood ziek thuis

ocharme :hug:

wel erg he

ben er gelukkig overheen groeit



hoop echt dat onze wup niet zo allergisch word als mij

want dat zou een regelrechte ramp worden voor het beestenspul wat hier rond loopt



maar positief blijven :mrgreen:

Ik heb vroeger rode hond gehad en nam dus aan dat ik wel antistiffen heb.

Tijdens m’n zwangerschap hebben ze er niets over gezegd dus het zal wel goed zitten.

Hoi,



Voordat ik aan IUI begon, werd ik getest op antistoffen tegen rode hond. En helaas had ik die niet :? Dus ik moest een BMR prik halen bij de huisarts. En daarna mocht ik 3 maanden absoluut niet zwanger worden. Dit was zo´n tegenstrijdige toestand. Maar goed… nu weet ik wel zeker dat ik antistoffen heb. :slight_smile:



Groetjes

Mira

Bij een vriendin hebben ze haar nog een prik gegeven tijdens de eerste maanden van de zwangerschap…mede fout van de huisarts die vertelde dat dat wel kon :shock: …ze heeft extra controles gehad en bloedonderzoeken via infectieziektencentrum (ofzoiets)…het is allemaal wel goed gegaan hoor maar dat niet iedereen op de hoogte was van alles vind ik wel een kwalijke zaak…

Ik heb wel anti stoffen. Toen ik net paar dagen over tijd was brak er op werk wondroos,gordelroos en rode hond uit. Dus ik heb meteen gebeld met verloskundigen en heb bloed geprikt en zodoende wist ik al vrij snel dat ik anti stoffen had gelukkg!!!

ik heb rode hond gehad als kind, ben ingeënt op mijn 13 de en ben getest op antistoffen (die ik heb) dus dat zit wel goed dacht ik…

hey hallo ja we zijn nu al bijna 2 jaar bezig en nog niet zwanger zijn nu naar het ziekenhuis aan het gaan ,moet binnekort bloed prikken en dan gaan ze ook kijken of ik genoeg antistoffen heb tegen de rode hond maar ze kunnen er beter nu achter komen zeggen ze maar we wachten maar af gr rilana

Issie:

Bij een vriendin hebben ze haar nog een prik gegeven tijdens de eerste maanden van de zwangerschap…mede fout van de huisarts die vertelde dat dat wel kon …ze heeft extra controles gehad en bloedonderzoeken via infectieziektencentrum (ofzoiets)…het is allemaal wel goed gegaan hoor maar dat niet iedereen op de hoogte was van alles vind ik wel een kwalijke zaak…




Nogal, daar zouden ze bij mij niet mee wegkomen :naughty: :evil: :naughty:

Wat ONTZETTEND slecht!!!



Maar goed, ik weet niet of ik genoeg antistoffen heb. Heb geregeld bloed moeten laten prikken, maar weet niet of daar ook op getest is.

Zal het eens navragen.

@Snoesje wrote:

ja, ik had het zelfde tijdens mijn zwangerschap. En heel leuk dat een vriendinnetje van mij dacht dat haar dochter rode hond had… en ik zwanger te zitten zijn… lekker, had ze even kunnen melden.



maar bleek geen rode hond…



ik ben na mijn zwangerschap toch met een vaccin naar de HA gegaan en heb een BMR prik gekregen. Ik was op mijn 12e ingeent… was een inhaalslag, maar toch kennelijk niet genoeg. Nou, zal mij benieuwen de volgende keer…




nou, nu zit ik dus bij de volgende keer… en weeeer geen genoeg antistoffen. De verloskundige zei dat sommige mensen dat hebben, dat ze er niet op reageren. Maar uiteindelijk ben je wel beschermd omdat je dus toch die paar inentingen heb gehad.



Nou, ik heb m net een jaartje geleden gehad of zo, dus hoe recentelijk kan het zijn…



ik maak me nu ook geen drukte meer

Ik weet ook niet of ik genoeg antistoffen heb, ben ingeënt op mijn 12e. Weet ook niet of de VK dat getest heeft de vorige keer.

Ik weet wel dat het gewoonte is om te waarschuwen als er rode hond is ergens. Bijv. op het KDV hangen ze dan een briefje op, zodat je kunt wegblijven (duh, alsof je je kind niet weer mee naar huis neemt :wall: ). Misschien toch een idee om naar te vragen bij de VK. Aan de andere kant… als het niet genoeg is, dat kan er toch niks meer aan gedaan, behalve het vermijden van kinderen die besmet zijn. Maar dat zou ik nu ook al doen…

Ik ben er tijdens mijn zwangerschap ook voor geprikt.

En bij mij was het vrij laag (niet te laag).

Ik had 23 en min. is 15. Maar zei ze heel veel mensen hebben 100 of 200. Dus is 23 vrij laag. Er hoefde niets te gebeuren omdat je nog boven de 15 zit.



Maar… Ik ben ook op mijn 10e ingeënt en ik heb als kind Rode hond gehad. Dus je zou zeggen… genoeg antistoffen.

Het kan dus blijkbaar wel zakken die antistoffen, ondanks dat ze zeggen dat je je leven lang antistoffen hebt!! (niet helemaal waar lijkt mij).



Er is trouwens nooit iets gezegd over die waarde bij een eventuele volgende zwangerschap? :think:

Ik ben nooit ingeent geweest tegen o.a. rode hond. Nu 5 jaar geleden heb ik dat alsnog laten doen met mn kinderwens in mn achterhoofd. Ben er destijds wel goed ziek van geweest, hoor.