Drie tot vier keer in de week gaat Keira in bad en is het tijd om de haren te wassen. Iedere keer eindigt dit in ruzie. Keira die aan het gillen is of ze vermoord wordt en een man (of ik) over de zeik omdat in bad gaan alles behalve leuk is en een straf inmiddels voor ons.
Nu is het in bad gaan leuk, spelen met water, spetteren, “zwemmen”. Ze vindt het allemaal super leuk. Behalve haren wassen.
En de opmerking “dat was je ze toch 1 keer in de week” werkt niet. Voor haar leeftijd heeft Keira behoorlijk lang haar wat al een centimeter of 8 over haar schouders valt. Ook is het dik en klit het makkelijk. Polletje piekhaar is er nergens bij als ik het niet zou wassen (met anti-klit spoeling).
Het wassen zelf is geen probleem maar het uitspoelen dus. We hebben vanalles geprobeerd
washandje (panikeert ze nog meer)
bekertje met water (zelfde effect als met douchekop)
laten liggen en het spelend doen
eerst mijn haren wassen dan die van haar
uitleggen
geduld
haren van haar pop wassen
Het is zelfs zo erg dat wij niet kunnen douchen als ze wakker is, ze panikeert compleet.
Peet heeft het nooit gekund, nou is hij autistisch, maar we hebben voor hem een speciale douchering gevonden die als de rand van een cowboyhoed om zijn hoofd zit en dan langs de haarrand gaat. Alle shampoo en dergelijke stroomt er gewoon overheen naar achteren en zodoende krijgen ze er echt niks van in de ogen. Wij hadden hem via babywalz.
Inmiddels is hij 7 en snapt hij goed dat hij echt echt zijn hoofd goed naar achteren moet doen en dan heb je hetzelfde effect.
Overigens, mijn dochter van 8 heeft mega dik en veel haar, enigzins kroesend van structuur en dat klit dus ook snel. Maar hoe meer je wast en de natuurlijke vetlaag van de hoofdhuid aantast, hoe droger het haar word en hoe meer het dus klit. In wezen is om de dag wassen dus echt wel te veel. Wij wassen Aniek d’r haren 1x per week en dan met goede shampoo en extra voedende creme spoeling, ze slaapt met een vlecht en elke ochtend sprayen we haar haren in met gliss kur hair repair anti klit spray en dat is hier een wondermiddel waardoor het dus goed doorkambaar is en niet zo snel klit.
Ik zou dus investeren in zo’n busje spray en zeg maar “pick your battles” toch minderen in het haarwassen om haar zo wat tegemoet te komen…
Dat ze nu zelfs reageert op jullie douchen… geeft toch wel aan dat ze in bad gaan meteen associeert met haren wassen. Dan zou ik helemaal eieren kiezen voor mijn geld en haar ook in bad laten gaan zonder haren wassen. Zodat ze weer positieve associaties gaat krijgen met badderen.
En gezien haar leeftijd zou ik dan, indien je niks voelt voor zo’n spray, nog eerder geneigd zijn het wat korter te knippen. Aniek had in groep 2 van school een schouderlang bobje en daarvoor heeft ze vrij lang een pagekopje gehad, gewoon lieflijk kort… omdat we die drama’s met klittend haar er ook gewoon niet voor over hadden…
Dylan heeftook redelijklang haar (voor een jongen). Als hij in bad gaat wil hij ook zn haren niet uitspoelen en is het ook gillen.
Van de week zat ik onder de douche en had zn haren gewassen, hij helpt altijd zelf mee, en vroeg of hij daarna onder de regen kwam en zo kon ik het prima uitspoelen.
Haren knippen is geen optie. Zelf hield mijn moeder mijn haren altijd kort en ik vond dat verschrikkelijk. Dus kort is gewoon geen optie.
Ze heeft stijl blond dik haar (mijn kleur, mijn mans dikte). Maar het nadeel is ook dat het al wat vetter wordt als ik het langer niet was…
Die ring zou een idee zijn als ze iets op haar hoofd wil… Maar dat wil ze ook niet…
Wat minder vaak wassen en ook in bad zonder haren wassen is ook een optie. Zeker voor de gezelligheid. En het is echt alleen voor de douchestraal… Regen heeft ze overigens niks tegen, gaat ze gewoon in buiten spelen.
Wij gebruiken nu van Zwitsal anti-klit, omdat ze nog zo jong is. Zelf gebruik ik enkel Heas & Shoulders (geen roos en minder snel vet haar) en Schwarzkopf creme spoeling (anti-statisch). Maar vind dat nog niet geschikt voor haar…
Haar haar wordt vet door het vele gebruik van shampoo, als haar hoofdhuid weer gewend is aan minder shampoo zal hrt ook minder vet zijn… Het is echt niet goed hoor, zovaak wassen met shampoo. Ik heb ook kids met dik snel klittend haar maar gebruik voor hen alleen eens per week cremespoeling van urtekram.
Daarnaast zou ik het knippen echt nog eens overdenken. Dat jij dat vroeger vreselijk vond zegt natuurlijk niks over je dochter die zowiezo nog wel heeeel jong is voor duidelijke wensen op gebied van haardracht. Nu kortknippen betekent natuurlijk niet dat dta ook nog moet als ze vijf is.
Hier ook eentje met dik stijl lang haar maar ik was het hooguit 2x in de week. Mede ook doordat ze het helemaal niet leuk vind, ook het uitspoelen is een drama.
Maar net zoals Lune zegt is het niet goed om het zo vaak te wassen…je wast alle eigen natuurlijke beschermende olieën uit het haar en van de hoofdhuid af.
Tja en verder heb ik eigenlijk geen oplossing voor je want hier is het net zo`n drama…
Haren knippen is geen optie. Zelf hield mijn moeder mijn haren altijd kort en ik vond dat verschrikkelijk. Dus kort is gewoon geen optie.
Je dochter is nog geen twee. Ze zal niet getraumatiseerd zijn als je haar haar nu iets korter laat knippen, ik vind dat je dat echt te groot maakt. Bovendien staat iets korter toch niet gelijk aan vreselijk kort? Er is vast wel een middenweg te vinden.
sophie heeft ook altijd lang haar gehad en had op die leeftijd ook een grote hekel aan haren uitspoelen.
Nu deden wij het maar 1 keer per week, en tja, dan wel onder dwang en vaak in de houdgreep, maar doordat ze wist dat het elke vrijdag gebeurde kon ze de rest van de dagen wel ontspannen douchen.
Wij zijn al heel snel van babyshampoo afgestapt aangezien de kapper zegt dat dat eigenlijk niet veel doet als je meer haar hebt dan een baby. het maakt niet goed schoon.
Hier is de 2 in 1 shampo van dora (dermocare volgens mij) erg favoriet en ontklit ook erg goed.
Verder denk ik dat je van eht haren knippen een groot issue maakt, maar goed dat is je eigen beslissing. maar korter haar is wel minder snel klitten en dus makkelijker/minder vaak haren wassen.
Ik ga altijd samen met Noortje badderen. Ik laat haar dan met haar rug tegen me aan liggen. Ze is nu zover dat ze weet, dat als ze rustig gaat liggen, er geen zeep in haar ogen komt. Alleen de onderkant van haar haar spoel ik uit terwijl ze zit. Gaat prima. Maar hier ook veel drama gehad.
Ik had vroeger zo’n ring die je om je hoofd kon doen. Werkte ook goed volgens mij, want zonder gilde ik de boel bij elkaar (hou nog steeds niet van water in mijn ogen)
Je dochter is nog geen twee. Ze zal niet getraumatiseerd zijn als je haar haar nu iets korter laat knippen, ik vind dat je dat echt te groot maakt. Bovendien staat iets korter toch niet gelijk aan vreselijk kort? Er is vast wel een middenweg te vinden.
Op zich mee eens, maar ook korte haren moeten gewassen en uitgespoeld worden en dat is nu het probleem :wink:
Geen tips verder.......dochter van 3 vindt het ondertussen prima en doet het ook zelf onder de douche inmiddels.
Zoonlief van 21 maanden maakt er een drama van: natmaken doen we als een regenbui en dat is lol, maar uitspoelen is gewoon 1 minuut krijsen.......helaas maar zo is het en niet anders......We wassen hier de haren 2 keer per week.
Och hier ook een dramaqueen, niet alleen het wassen maar douchen en badderen in het algemeen: ze was ruim 3 toen ze voor het eerst vrijwillig en spontaan bij papa onder de douche kwam staan, en vorige week opeens ‘in bad’ (klein zwembadje in de douchebak) voorheen was het in de houdgreep en blinde paniek, huilen, brullen smeken. We deden het dan ook niet vaak want het was een heel gevecht en het ging ons echt aan het hart zo eng als ze het vond.
Haren wassen is nog steeds wel een probleem maar ze begint wat minder panisch te worden dus nu kan het rustiger: goed hoofd naar achteren houden en voorzichtig uitspoelen. Maar nog wassen we het maar weinig en het ziet er echt niet vies of vettig uit. Tegen de klitten hebben we van de kapper van m’n moeder een spuitbusje van L’oreal professional, werkt fantastisch (gebruik het ook wel eens op m’n eigen haar) geen gevechten meer om ht uit te borstelen.
mbt knippen: ik heb zelf een hele lange dikke bos. Als het te lang niet geknipt is dan gaat het dus echt vreselijk klitten (zoals nu grrr). Na een knipbeurt is het weer supermakkelijk te kammen. Misschien toch een keertje laten knippen? Kort hoeft niet meteen, maar een keer goed bijpunten zodat alle gespleten/geplozen uiteindes eraf zijn, scheelt bij mij iig een hele hoop.
Tussen kort en kort is een heel.verschil! Ik.wist het wel. Onzr.dochter wilde.ook altijd lang haar, maar express kort gehouden omdat haren eassen een drama is. Nu ik het man uitleggen waarom ed lukt het wel om goed te wassen.
Hoe.mooi.het haar ook is, ik had er niet zoveel strijd en ellende.voorover.
hier werkt een washandje voor de ogen wel heel goed bij onze jongste.
Hier wassen we de haren van de meiden 2 x per week met milde shampoo en doe er daarna conditioner in(vooral bij de punten waar het erg klit) en laat dat heel lang intrekken.
Voordat ik het uitspoel,kam ik het met mn vingers een beetje door(vooral de punten).
Als het daarna handdoek droog is,doe ik er een antiklitspray in(gloss glisskur) en kam het heel voorzichtig door.
Tot nu toe hoor ik ze niet meer klagen over klitten met deze methode van haren wassen.
Bij de oudste hebben we een poosje geteld. 2 tellen de douche dan was zijn haar nat, insoppen, en dan 5 tellen om af te spoelen. Nu heeft hij ook niet zo bijzonder veel haar, maar soms tel ik gewoon iets langzamer als het sop er niet snel genoeg af gaat Hij telde al snel mee, en wist dan precies wanneer het klaar was.
De jongste vindt douchen gelukkig heerlijk. Terwijl we zelden met haar samen gedoucht hebben toen ze jong was, en met de oudste heel vaak.
Ik blijf erbij knippen is in die zin geen optie dat de punten echt wel gedaan worden (al gebeurt zelfs en binnenkort weer) want ik ken het klitten als het geknipt moet worden, is bij mij ook.
Hier zie je een beetje hoe lang het nu is. Heb geen betere foto omdat ze niet bepaald stil kan zitten.
Ga maar eens in een goede anti-klit spray investeren denk ik zo. En ook maar eens kijken voor andere shampoo… Maar wil wel hele milde, iemand nog tips? Gebruik nu Zwitsal.
En sorry, ik vind lang haar nu eenmaal mooier, heb ik zelf ook en ja, het valt mij wel zwaar om er een pagekopje van te maken. Doe ik ook echt niet. En niet dat ik iemand ‘veroordeel’ die dat wel doet. Iedere ouder moet dit zelf weten. Zodra ze zelf kan beslissen mag ze dit, maar tot die tijd doe ik het. Met staartjes maken heb ik nooit problemen. Het is enkel de douche. Gister ging ik met haar in bad en met een bekertje uitspoelen levert geen gilbui meer op, maar we krijgen de shampoo er dan gewoon niet uit, omdat het dik haar is. Heeft niks met de lengte hier te maken. En ik denk ook niet dat knippen in die zin werkt, uitspoelen moet toch altijd gebeuren, lang of kort!