harde buiken: wat is normaal?

ik mag niet meer werken in verband een veelvoud aan harde buiken.

nu heb ik aal de tip gekregen van magnesium tabletten die ik gekocht heb,

maar wat is eigenlijk normaal?

ik moet van de vk rustig aan doen, maar ik krijg ze al als ik sophie te voet naar school breng (5 min lopen), als ik stofzuig, boodschappen doe o bij autorijden.



het kan toch niet zo zijn dat ik gewoon al niets meer kan/mag?

ik heb donderdag afspraak bij de vk, dus wil het dan ook bij haar aankaarten, maar dacht misschien dat iemand me hier al vast meer kan zeggen?

Een stukje wat ik gevonden heb op een gezondheidssite:



Harde buiken kunnen tijdens je hele zwangerschap voorkomen. Zoals de naam al doet vermoeden, voelt je buik letterlijk hard aan. Dit kan ongemakkelijk zijn of soms een beetje pijn doen. Maar sommige zwangere vrouwen hebben er weinig last van. Hoe meer kinderen je hebt gekregen, hoe eerder en vaker je last kunt hebben van harde buiken.



Oorzaken

Harde buiken ontstaan doordat de baarmoeder wordt geprikkeld, bijvoorbeeld omdat je het druk hebt gehad. De baarmoeder zit met banden aan het bekken vast. Als je het druk hebt dan komt er veel spanning op de banden te staan (bandenpijn). De baarmoeder reageert dan door hard te worden. Harde buiken komen vaak voor bij:

  • het bukken
  • plotseling opstaan
  • als je het druk hebt
  • bij een volle blaas of een orgasme
  • als je kindje zich omdraait of een groeispurt heeft.



    Of zijn het voorweeën?

    Harde buiken zijn duidelijk anders dan voorweeën. Ze duren vaak langer, soms tot enkele minuten. Bovendien zijn harde buiken niet pijnlijk en (voor)weeën wel. In de laatste weken van je zwangerschap zul je merken dat het aantal harde buiken toeneemt en dat ze langzaam veranderen in (voor)weeën. Vooral in de laatste dagen voor de bevalling kun je hier meer last van krijgen.



    Neem rust

    Harde buiken kunnen geen kwaad als ze niet pijnlijk zijn, er geen duidelijke regelmaat in zit en als je geen andere klachten hebt, zoals bloedverlies, vruchtwaterverlies of pijn bij het plassen. Maar dat neemt niet weg dat je er behoorlijk veel last van kunt hebben. Je kunt het volgende doen om het ongemak te verlichten:
  • Een uurtje gaan liggen met een rubberen warmwaterkruik tegen je onderbuik aan
  • Harde buiken zijn vaak een teken van je lichaam dat je te druk bent. Probeer meer te rusten
  • Als je al vroeg in de zwangerschap last hebt van harde buiken, dan kan een zwangerschapssteunslip helpen. Deze ondersteunt je baarmoeder, waardoor er minder wordt getrokken aan de banden. Bovendien helpen de broekjes bij het verminderen van bandenpijn en lage rugpijn.



    Verloskundige waarschuwen

    Het is raadzaam om een verloskundige te waarschuwen als:
  • Je meerdere harde buiken (6-7) per uur hebt
  • Je nog niet zover bent dat je mag gaan bevallen
  • Als het gevoel niet vermindert als je een uurtje gaat liggen met een warme kruik.
  • Ook als de harde buiken pijn gaan doen, en je mag nog niet bevallen, is het verstandig om je verloskundige te bellen.Zelf heb ik het idee dat lopen meer belastend voor mijn banden zijn dan fietsen. Een stukje op en neer naar het kdv (zit op 300m afstand) heb ik nadien meer last van mijn buik dan op en neer fietsen naar mijn werk (zit op 500m afstand) dus ik weet niet of je Sophie op de fiets kan wegbrengen?



    Heb je al een steunband? Misschien is dan nog een idee, dan hebben je banden minder op te vangen.

ik breng sopphie inderdaad op de fiets naar school nu, maar zoals donderdag en vrijdag met die regen is dat ook niet alles.

een steunband draag ik al een tijdje, en dat hielp in het begin wel tegen de bandenpijn, maar voor nu ijkt het nauweijks iets af te doen.

toch bedankt voor je reactie hoor!

Als je je zorgen maakt, moet je de verloskundige even bellen. Zij kan je het snelst vertellen of iets normaal is of niet.

ik doe het voor nu gewoon rustig aan tot donderdag, maar was benieuwd naar ervaringen van hier.

ik moet de vk bellen als ik bloed ga verliezen of als ze niet minder werden door rustig aan te doen, en dat is voor nu niet aan de orde.

Ik kan je sowieso vertellen dat stofzuigen een van de meest belastende klussen is! Niet meer doen dus als je zo’n last van je buik hebt. En ja, hoe vervelend ook, maar als je van al die dingen zoveel harde buiken krijgt, dan zul je je deze laatste weken echt heel erg moeten gaan beperken. Dit kan ook betekenen dat iemand anders Sophie moet brengen en halen… Iedereen is anders daar ben ik me heel erg van bewust, maar ik begon bij Valentijn ook met 25 weken (en eigenlijk al eerder) met teveel harde buiken en opnames, ik had geen ontsluiting maar door alle druk zijn uiteindelijk wel mijn vliezen gebroken met 31 weken! Better safe than sorry :wink: En ja het is moeilijk om je rustig te houden, maar wat is 10/11 weken nou op de gezondheid van je kindje :hug:

Thanks voor je reactie Kim. Sophie op de fiets naar school brengen lukt nog goed zonder harde buiken te krijgen dus dat hou ik hogelijk nog wel zes weken vol.

Ik besef me ook dat ik me echt rustig moet houden, en tuurlijk heb ik dat over voor dit kleintke. De hele zwangerschap verloopt nou eenmaal helaas.niet zoals ik gedroomd had, maar alles voor een gwzond ukkepukje.

.

Heb je een steunband van de prenatal of echt van de fysio want daar zit ook wel heel veel verschil in.

hmm oke. ik heb hem idd niet van de fysio. daar maar eens informeren dan.

Bij de zwangerschap van J heb ik zo ontzettend veel harde buiken gehad, ik kon ook niet eens een stukje lopen van 50 meter op sommige dagen. De enige die mij gerust kon stellen was mijn gynaecoloog. Ja ik had harde buiken dus ja ik moest nog rustiger aan doen… op een gegeven moment was ik een notoire bankhanger. Ik had toen geen kleuter rondlopen en hoefde niks, dat scheelt natuurlijk enorm.

Stofzuigen kun je de rest van je leven nog :wink: , die taak laten vallen kan best wat schelen. De vloeren doen is echt een belasting.

Accepteren dat dingen niet meer gaan zoals je je voorgesteld had en verwachtingen los laten, en vooral hulp vragen zijn geen makkelijke dingen.

Maar geen zorgen voor morgen over praktische zaken, vaak komen er op momenten dat het nodig is, mooie oplossingen voorbij.

En als donderdag je te lang duurt, bel je de VK eerder, daar is ze voor!

bedankt marietje!

ik doe inderdaad nu maar gewoon erg rustig aan en dan zijn de harde buiken ook goed te handeen en helemaa niet zo veel aanwezig. echter toen straks toch maar gestofzuigt en ja hoor, dan is het weer prijs.

nog maar even 2 dagen rustig aan doen en dnderdag eens even goed overleggen met de vk. nog 13 weken een notoire bankhanger zijn is toch niet echt wat ik gehoopt had :?

Ik had het rond die termijn ook al erg, niet ver lopen en het was weer raak. Ik heb me nog wel laten testen op blaasontsteking, maar dat was het niet. Met minder doen, werden ze idd wel minder. :wink: Mja… das lastig he :mrgreen:

ik heb idd ook geen blaasontsteking. heb zelf teststripjes liggen hier thuis, dus dat was het eerste wat ik getest heb.



en tja, rustig aan doen is met mooi weer ietsje makkelijker, buiten in het zonnetje.

Ja nou schrijf dat maar op je zwangere buik, voorlopig wordt het niet beter :wink: :wink:



Ik ben wsh de enige die blij is met dit weer momenteel. Ml zaag er ook al over 8) :lol:

ja maar jij mag bijna bevallen :slight_smile: dan is dit wel ideaal weer natuurlijk :mrgreen:

Zeker weten :dance: , vorige keer zat ik er echt mede door het warme weer zooo enorm doorheen. Nu gaat het veel beter :mrgreen:

ow kan ik me wel indenken hoor. dit weer is voor hoogzwangere toch wel beter dan een hete zomer.

Sanne, zit eens niet zo te ouwehoeren, ga eens bevallen :wink: :angel: :stuck_out_tongue: :mrgreen:

cees :oops: :mrgreen: , sorry ik kan het niet opwekken hoor. Ik zeg nog steeds dat ze het goed heeft dus dat ze nog lekker ff blijft zitten :angel:



Weer is idd veel beter, heerlijk :slight_smile: :slight_smile:

ach, blijf nog maar lekker ouwehoeren hoor :mrgreen: dat bevallen komt vanzelf :mrgreen: