Happy Birthday

Vraag me zo af, ben ik nou de enige die vindt dat kinderen met verjaardagen gewoon ‘iets lekkers’ mogen uitdelen en als dat lekkers snoep is dat het dan gewoon ook OK is?

Was vanavond op een info avond en in het kader van het thema gezond en sporten vroeg iemand of er aandacht kon komen voor wat de kinderen meenemen als 10 uurtje en voor wat ze uitdelen met verjaardagen.

Even voor de duidelijkheid, ik woon in een buurt/dorp waar het zeer grote merendeel van de kinderen op sport(en) zit, waar over het algemeen redelijk normaal gegeten wordt (ze komen bij aardig wat mensen thuis ivm vriendjes en vriendinnetjes) dus het is niet zo dat we allemaal gezellig iedere avond gezellig samenkomen bij de snackbar, doorlopen naar het café alwaar de kinderen tot 23.00 uur voor de deur mogen spelen en 's morgen zelf moeten opstaan en (geen) ontbijt eten, omdat ouders laveloos in bed liggen. Goed.

Anyway, ik vind het zo krampachtig allemaal, voor een 10 uurtje zou je regels kunnen instellen in het kader van allemaal een beetje hetzelfde eten, zodat de één met een boterham niet jaloers naar de ander met een chocoladecakeje zit te staren maar verjaardagen? Ik vind het altijd een feestje om iets leuks te maken en veel ouders doen dat ook nog hier op school. Kweetniet, maar een appel vind ik dan toch minder als leuk extraatje…

Heb vorig jaar wel een keer van die ouderwetse spiezen gemaakt, met kaas en fruit enzo maar dan met als ik met niet vergis, een dropsliert als toetje. Zag er erg leuk uit al zeg ik het zelf. Doe ook niet superoverdadig, het gaat gewoon in één keer op maar is dat snoep nou zo erg bij een verjaardag? Op sommige scholen mag snoep niet maar een zakje chips wel, alsof daar geen vreselijke bende in zit, heel vaag. Vroeger kregen we ook vaak iets te snoepen met een verjaardag, cakejes of een lollie en mijn generatie schijnt dus dunner te zijn dan de huidige.

Tsja, ik irriteer me hier dus aan, voor mij is een verjaardag speciaal, je maakt er iets leuks van en deelt iets uit wat je kind leuk vindt om uit te delen en ik vrees dat een mandarijntje in groep 6 niet op het verlanglijstje staat.

Vandaag getrakteerd…wat ik als ‘‘gezondste’’ snoep zie…ik háát die kleurstofbommetjes dus zal die niet zelf trakteren :shifty: en lolly’s vind ik ook zo :thumbdown:

Dus ik heb vandaag aan mijn zoon meegegeven een zakje met chips en een geduldspelletje :mrgreen: 6 voor 98 cent bij de action :thumbup: vond ze wel toepasselijk voor de ongeduldige kleutertjes :lol:

Stoer ferarrizakje erom (10 voor 69 cent ofzo)

Zag er helemaal leuk uit! :thumbup:

…ik deel uit waar op dat moment mijn ideeen liggen…reminds me…moet maar es gaan bekokstoven wat cj moet gaan uitdelen op de psz :think: :think: :think: :think: :think:

vroeger mocht je blij zijn als er getracteerd werd

tegenwoordig stellen ouders er nog eisen aan ook: geen zoetigheid, liefst een cadeautje

belachelijk eigenlijk.

ik heb vorige week een krasblokje met ikea potlood :mrgreen: en een doosje rozijntjes met tyg;s foto erop als tractatie mee gegeven

je krijgt nooit reactie van andere ouders

alleen maar als het te zoet is, dan hoor je via het menagement van het kdv weer een ‘tractatieadvies’

Trakteren mag best op snoep vind ik… Het is een kinderfeestje hoor…

Maar wel in normale hoeveelheden… Ik vind al die kadootjes die er bij uitgedeeld worden ‘tegenwoordig’ 8) best wel overbodig.

Hier had ik als traktatie gemaakt, een dropveter met van die ringchipjes erom heen… en ik had er een ballon bijgedaan… :shifty: :mrgreen:

omdat we ff moesten improviseren hebben we dit jaar voor lucas luchtballonnetjes gemaakt, met daarin een klein uitdeelkadootje van de *ction( 1.50 per 8) en een klein zakje snoepjes, zonder kleur, geur en smaakstoffen. Volgend jaar wil ik er iets meer werk van maken(egel van spiesjes met worst en kaas ofzo) Ben eigenlijk ook niet zo van snoep tracteren… maar hadden nu weinig keus ff… (heel weinig tijd en heel weinig inspiratie)

Ik heb wel zoiets van, er zitten 20-30 kinderen in een klas dus dat zijn wel heel veel snoepjes en lekkers natuurlijk… Ik ben zelf ook niet zo moeilijk met snoepjes, koekjes e.d. voor mijn Bas. En ben het met de TO eens dat er wel iets minder krampachtig gedaan kan worden…

Ik heb trouwens op Bas zijn verjaardag kaartjes uitgedeeld waar de kids gratis het plaatselijke zwembad in kunnen, Bas zijn opa werkt daar. Daar heb ik superveel reacties op gekregen!

@Christine wrote:

Ik heb wel zoiets van, er zitten 20-30 kinderen in een klas dus dat zijn wel heel veel snoepjes en lekkers natuurlijk… Ik ben zelf ook niet zo moeilijk met snoepjes, koekjes e.d. voor mijn Bas. En ben het met de TO eens dat er wel iets minder krampachtig gedaan kan worden…

Ik heb trouwens op Bas zijn verjaardag kaartjes uitgedeeld waar de kids gratis het plaatselijke zwembad in kunnen, Bas zijn opa werkt daar. Daar heb ik superveel reacties op gekregen!

O, gratis kaartjes voor het zwembad is wel heel erg leuk inderdaad :thumbup: . Zo heb ik een keer op de PSZ een cd gekregen (een échte dus he) met een soort hoorspel een kinderliedjes, echt heel leuk, had ook een familielid aan meegewerkt.

Hier op school trouwens wel reacties van ouders én leerkrachten nog als er iets visueel leuks uitgedeeld wordt. Ik voel het een beetje als een traditie, heb foto’s van mijzelf met een uitdeelmand met allemaal calimero’s en eentje met een mand vol met gehaakte zwaantjes (zat volgens mij een paasei in, ben rond die periode jarig). Mijn moeder was dus nog intensiever bezig dan ik :mrgreen:

@Kaar wrote:

Trakteren mag best op snoep vind ik… Het is een kinderfeestje hoor…

Maar wel in normale hoeveelheden… Ik vind al die kadootjes die er bij uitgedeeld worden ‘tegenwoordig’ 8) best wel overbodig.

Hier had ik als traktatie gemaakt, een dropveter met van die ringchipjes erom heen… en ik had er een ballon bijgedaan… :shifty: :mrgreen:

Hihi, ik had een keer fluitjes, leuk voor de juf 8) . Werd wel gestraft want in mijn groep vorig jaar werden die dingen ook uitgedeeld, van die rolfluitjes :shock: :mrgreen:

Ben duidelijk nog niet helemaal bij … kadootjes uitdelen als je jarig bent :think: Zijn we ineens allemaal Sinterklaas geworden ofzo. Een kadootje krijg je toch als je jarig bent; tenminste zo was het zo toen ik zelf nog mocht trakteren. Hier is het nog niet aan de orde, maar ik ga echt geen kadootjes uitdelen. Een mix van fruit en snoep in een normale hoeveelheid met hooguit een ballon erbij en tegen een heel schappelijk prijsje.

Ik vind dat je gerust snoep Chips een stokje met hartig alls moet kunnen Mathijs heeft op ijs getracteerd een paar weken terug

Tot nu toe heb ik rozijntjes, kaas en worst, en jip en janneke likkoekjes, en iets van potloden met een gummetje erop getracteerd.

Van mij mag er best snoep uitgedeeld worden. Mij gaat het meer om de hoeveelheid en hoe mensen elkaar de ogen willen uitsteken…

Bij mij op het kdv vragen ze sowieso wat iemand wel of niet mag eten. Volgens mij mag iedereen alles…Dus vaak eten ze tussen de middag een ding van de traktatie en de rest krijgen we in het laatje…

Mateo en Micah krijgen eens in de 1 a 2 maanden een lolly, maar zoiets zou ik echt NOOIT uitdelen en zou het ook niet op prijs stellen als zij die zouden krijgen als tractatie…

Ik heb altijd commentaar op andermans traktatie. Of het is teveel, of te groot, of te kleurstofrijk, of te zoet, of te zout etc. Lekker zeikerig dus.

Vorig jaar had ik voor ieder kind een buisje potloodjes bij de a*tion gekocht, heel leuk. Vond manlief het te saai en kocht er een zak spekkies bij. Tja. Dan maar zoet erbij, ik deed er dus zelf net zo hard aan mee :wall:

Aan de ene kant; het is maar een keer je verjaardag!

Aan de andere kant: er zijn op een school vaak minimaal 20 kinderen een keer per jaar jarig…

Verjaardagen moet je vieren en dat moet gewoon leuk zijn, in ieder geval voor je eigen kind. Anna Sofie was erg trots op de potloodjes, en ieder kind kreeg 1 spekkie, en iedereen was blij.

Toen ik 8 werd heeft mijn moeder samen met mijn pa 25 kleine bosjes bloemen gemaakt als tractatie voor mijn verjaardag…

Volgens mij viel het niet in de smaak bij de kinderen, maar het is de enige tractatie waar ik echt nog met heel veel plezier naar terug kijk en er echt een super gedachte bij heb…

ennnnnnnnnnnnn weer out of memorylane…

Ik als leerkracht en wij als school vragen wel zo veel mogelijk gezonde fruit en drinkhapjes tijdens pauze. Dit omdat het echt niet normaal is at kinderen vaak meekrijgen, chocoladerepen, rollen koek enz. en we sporen dus gezond eten wel aan. Ook adviseren we een gezonde kleine traktatie, maar ik vind dat een traktatie best wel snoep ofzo mag zijn, het is tenslotte feest. Maar dan wel een kleine traktatie, sommige kinderen komen met hele niet in de pauze op te krijgen dingen en dus ook cadeautjes en dat vind ik dus echt niet nodig. Het moet wel leuk blijven.

Ik vind zelf persoonlijk wel leuk als er iets leuks van de traktatie wordt gemaakt, of dat het een combinatie van zoet en gezond is.

Maar dat is natuurlijk ook ieder zijn ding en niet iedereen heeft daar tijd voor en zin in.

Het ligt er maar net aan wat ik voor ideeën heb als ik een tractatie maak. het kan gezond zijn, het kan ook snoep zijn, maar wel in normale hoeveelheden. Niet van dat keiharde felgekleurde snoep zoals lollies, maar iets van winegums of spekkies of zo.

Bij ons bij de supermarkt verkopen ze kleine plastic bakjes met kaasjes erin (een soort eigen-merk-variant op die mini Baby bel). Dano is stapel op die kaasjes, hij krijgt er op overblijfdagen altijd één mee in zijn broodtrommel. Ik denk dat ik die dit jaar ga gebruiken als tractatie. Nog even kijken of ik er een feestelijk dingetje omheen kan verzinnen :smiley:

Maar wrm geen felgekleurde snoep en wel spekkies?

Weet je dat in spekkies megaveel kleurstofofen zitten en zeer ongezond en gezoet zijn?

Wisten wij ookniet zo tot we een wendy hadden die er heel sterk allergisch voor was… de HA zei toen pas op met spekkies die kleurstoffen zijn zoooooooo erg…

Maar goed dat even terzeide…Snoep is ongezond hoe dan ook… maar t word toch wel gegeven… wrm danniet bij een feestje ?

Op school is heir de regel… uitdelen mag. maar opeten op school maar 1 snoepje… de rest thuis zodat ouders kunnen kiezen wanner het te geven. Jij als ouders bent dan verantwoordelijk…

Sophie is vandaag jarig, is 3 geworden en trakteerd op rozijntjes. een klein speeltje er in , een soort van liga koek ( in klein) en verder niks…

Leuk zakje er om , kaartje en strikje er aan klaar.

Wat me opvalt is dat merendeel van de kids geen rozijntjes lust…

En bij Wendy die allergisch was en soepstengels mee kreeg enzo… keken kids raar… lustten ze ook niet… pur omdat van zeer jongs af aan snoepgoed werd gegeven.

Ik ben best voor snoepjes uitdelenmet een verjaardag…maar om in 1 keer alles weg te werken bijv net voor de maaltijd aan nee… daar pas ik voor.

Spekkies ogen vriendelijker. En dat er veel kleurstoffen in zitten weet ik… maar ze mogen van mij af en toe best wel eens wat kleurstoffen binnen krijgen. Ze krijgen het thuis bijna niet, maar bij een feestje hoort ook snoep vind ik, mits met mate :wink:

Ik maak al jaren spiesjes met een stukje kaas, miniworstje en evt een stukje fruit eraan. De bovenkanten zijn of piraatjes of elfjes enz…Die knutsel ik zelf…

Vorig schooljaar als afscheid van de klas heeft Bart wafels met aarbeien en slagroom getrakteerd… (zijn eigen idee)

Snoep is lekker, maar ik merk dat kinderen een spiesje ook heel erg lekker vinden…Het is alleen wel meer werk…

En wat je met spiesjes hebt (bv “ik lus de kaas niet” etc) heb je met snoep net zo… (“ik lus geen drop”, “ik mag geen chocolade”…)

Niet van dat keiharde felgekleurde snoep zoals lollies, maar iets van winegums of spekkies of zo.

Ik snap je wel daarin hoor.. ben ook eens met je, maar zie in deze zin iets van..

wrm geen keiharde felgekleurde snoep en dan wel spekjes..

Komt opzelfde neer.. 1 wel ander niet..

Maar zoals je idd toelicht .. spekjes ogen vriendelijker..maartoch vndt ik dan winegums ooknbest felgekleurd :lol: