Handrem vastgevroren... hoe ook al weer oplossen?

Tja, ben zo dom geweest om auto op handrem te zetten nadat ik gisteren weg was geweest (automatisme van me) Nu is het dus vastgevroren en ben nu ff kwijt hoe ik dat ook alweer kon oplossen?

Gewoon handrem eraf en auto laten draaien? ofzo?

Huh…snap niet echt de vraag…handrem eraf en rijden maar toch??

oeps :oops: :oops: handrem is bevroren. zal het even aanpassen.

ik hoor hier dat de enigste truck is… wachten tot het dooit…

zit je niet op tewachten denk ik, maar helaas…

Het heeft dus geen zin om auto te laten draaien?

Tips voor het loskrijgen van een vast gevroren handrem / bevroren handrem.

22

Het is erg vervelend als je weg wilt rijden en je handrem zit vast gevroren hoe los je dit snel op?

Start je auto

Doe de handrem los ( je kan een paar keer stevig aan de handrem trekken , dit kan soms helpen )

Je kunt de remkabel en blokken met een haar foun verwarmen. De handrem trekt de remblokken op de achterwielen aan dus je moet die verwarmen. Je kan die zien en verwarmen door de spaken van je velgen heen of achterlangs het wiel. De handremkabel loopt vanaf de twee remblokken op de achterwielen in een V naar voren, de kabel is meestal 1 centimeter dik, het kan soms lastig zijn om hem te vinden helemaal als je naast de auto moet liggen om er onder te kijken. Verwarm de kabels met de foun en probeer af en toe de handrem op en neer te bewegen om te zien of hij los komt.

Heb je wat meer tijd en wil je niet vies worden door naast de auto te gaan liggen dan kan je de auto starten de handrem naar beneden doen en hem stationair laten lopen. Door de warmte van de motor en uitlaat wordt het onder de auto warm en zal het ijs in de handremkabel langzaam ontdooien Ook de trillingen van de lopende motor kunnen de kabel los doen komen. Dit kan soms wel een uur of langer duren.

Lukken de bovenstaande manieren niet? en kan je de auto een dag laten staan, dan moet je de handrem gewoon los doen en de auto in de eerste versnelling zetten met een beetje geluk is de handrem de volgende dag weer los.

Vergeet daarna nooit meer om de handrem in de winter niet te gebruiken, zet de auto gewoon in de eerste versnelling.

Haha…ok…Ik zou het proberen om de motor te laten draaien…weet echter alleen niet of het helpt…

De kans is dan ook groot dat het niet werkt. Je kunt het proberen maar als je handrem op de achterwielen zit wordt het niet warm.

SHHHHIIIITTTTT :shock: :wall: :wall: :wall:

Onze (leen)auto staat al VANAF DONDERDAG op de handrem… :shifty: sindsdien hebben we 'm niet nodig gehad/niet gebruikt… en dinsdag moet ie terug naar de garage :shifty: :oops:

Straks maar proberen of ie in ieder geval los gaat en in zn versnelling zetten dus :pray:

Waarom zetten jullie de auto op de handrem? Mijn rijinsturcteur heeft me geleerd om hem in de versnelling te zetten. En zijn uitleg was ook iets met bevroren handrem. We wonen wel in het noorden dus geen heuvels waar de auto van af kan rollen.

@ariel wrote:

Waarom zetten jullie de auto op de handrem? Mijn rijinsturcteur heeft me geleerd om hem in de versnelling te zetten. En zijn uitleg was ook iets met bevroren handrem. We wonen wel in het noorden dus geen heuvels waar de auto van af kan rollen.

mijn instructeur leerde altijd op de handrem en in z’n vrij. Ik heb inmiddels wel geleerd dat dat niet altijd heel slim is. dus hier bij vorst ook niet op de handrem, maar anders wel altijd eigenlijk.

affie en micha, schade nog weten te herstellen/voorkomen?

Oeh! Ik ga nu meteen naar buiten om de auto van de handrem af te halen :shock: Blij dat ik dit lees.

Ik heb ook altijd geleerd om de auto in zijn vrij te zetten en op de handrem.

De handrem zelf vriest ook niet vast, het is de kabel die onder de auto alles strak trekt. Deze wordt nat tijdens het rijden en kan dus binnen no time bevriezen.

Wij hebben onze auto laten ophalen de laatste keer met de ambu. Toen heeft hij een dag in de garage gedooit, en zijn de leidingen doorgespoeld en is er weer nieuwe olie op de leidingen gedaan.

De auto op de handrem zetten wordt inderdaad aangeleerd. Het is namelijk vrij belastend voor de auto om deze in de versnelling te zetten. Deze is namelijk bedoel om te schakelen en niet om het volle gewicht van de auto tegen te houden.

Daar is nu juist die handrem weer voor :mrgreen:

Maargoed, als het warmdraaien niet wil zal je de garage moeten bellen…

Nou ik net in de auto gestapt, handrem eraf… geen probleem :o ! Ik schoof meteen een stuk naar voren dus wel meteen op de rem en in de 1e versnelling… gelukkig ben ik niet te ver naar voren geschoven dat ik van de parkeerplaats af was :mrgreen: …

Dus hij blijft zéker staan zo in zn 1e? Niet dat mn buurman morgen om 6 uur aanbelt omdat ie niet weg kan omdat onze auto voor die van hem staat hahah!

Ik zet de auto wel in de versnelling zonder handrem met dit weer maar manlief vergeet dat dus steeds. Dus ik vrees dat de handrem ondertussen wel vastgevroren is. Ach ja, zien we morgenvroeg dan wel he. Gelukkig hebben we al vakantie !

@Affie wrote:

Nou ik net in de auto gestapt, handrem eraf… geen probleem :o ! Ik schoof meteen een stuk naar voren dus wel meteen op de rem en in de 1e versnelling… gelukkig ben ik niet te ver naar voren geschoven dat ik van de parkeerplaats af was :mrgreen: …

Dus hij blijft zéker staan zo in zn 1e? Niet dat mn buurman morgen om 6 uur aanbelt omdat ie niet weg kan omdat onze auto voor die van hem staat hahah!

Ik heb mijn auto nog nooit op de handrem gezet. En ben nog nooit weggereden zonder bestuurder :wink:

Hij blijft zeker staan, maar let wel op dat je bij het starten morgen absoluut zeker de koppeling intrapt. Anders schiet ie als een zotte naar voren :mrgreen:

@Nicje wrote:

Hij blijft zeker staan, maar let wel op dat je bij het starten morgen absoluut zeker de koppeling intrapt. Anders schiet ie als een zotte naar voren :mrgreen:

Hihi… volgens mij start ie niet zonder koppeling in dus dat komt wel goed :smiley:

je kunt um beter niet in de 1 zetten, maar in een hogere versnelling zodat je zeker weet dat ie niet zomaar ervan door gaat :wink:

Hier staat ie altijd in de achteruit, omdat we toch achteruit de oprit af moeten. :wink: