We zijn ons aan het orienteren op een hamstertje en een kooi voor ons dochtertje van 4.
Wie heeft tips? Wat voor hamster, dwerghamstertje of goudhamster? Of zijn er nog meer soorten?
Wat voor soort kooi? Wat verder nog aan te schaffen?
Heb wel al het e.e.a. gelezen maar wat real-life info vind ik toch wel fijn!
Volgens mij heeft je dochtertje niet zoveel aan een hamstertje. Ze slapen overdag en 's nachts zijn ze actief. Daarnaast zijn ze heel klein en dus ook kwetsbaar. En niet heel tam en knuffelig. Dat laatste is natuurlijk geen enkel dier. Dan zou een pluchen knuffelbeest beter zijn.
Persoonlijk zou ik dan liever voor twee konijntjes gaan. In een ruim hok met ren. (liefst buiten.) Dat is leuk om te kijken en eventueel kan ze bij de beestjes in de ren zitten om ze te aaien.
ik snap je redenatie en ben ik principe ook meer voor een konijn, alleen wonen we in een flat dus is er geen tuin, balkon is erg klein en een konijn in huis ben ik niet zo’n voorstander van ( heb ik al eens gehad en vond ik geen succes!) Elise wil echter wel een huisdiertje en een kat of hond heb ik zelf liever niet…
Vroeger altijd hamsters gehad en deze waren toch echt tam.
Je hebt er verschillende soorten in, ik had die grotere ( geen idee meer welk ras dat was).
Zo’n klein hamstertje heb ik ook gehad, maar deze was niet zo aardig.
Na mijn mening is ieder beestje tam te maken.
Ratten zijn ook leuke diertjes, alleen kunnen deze niet alleen. Maar dat zijn meerder dieren die liever met tweetjes zijn voor als ze zich gaan vervelen.
Goudhamsters zijn wat groter en steviger dan dwerghamsters en vaak zijn ze ook liever. Ik heb zelf goudhamsters gehad en ze zijn echt wel heel leuk als huisdier. Ze slapen alleen wel overdag en kunnen s nachts behoorlijk wat herrie maken dus ik zou hem niet op haar slaapkamer zetten. Verder moet je er voor zorgen dat de kooi echt goed afgesloten wordt want het zijn ware houdini’s. Ze zijn ook erg snel en kunnen daardoor makkelijk aan een kind ontsnappen. Voor een hamster is het wel leuk als de kooi een beetje groot is en klim en klautermogelijkheden heeft, meerdere verdiepingen is een aanrader.
Ik heb zelf vroeger ook een hamster gehad en deze was ook tam en erg gemakkelijk. Het leukste vond ik altijd mijn 2 muisjes.
Ik had een goudhamster als ik het mij goed herinner. Die zijn vaak wat rustiger dan dwerghamstertjes. Dat het nachtdieren waren maakte mij niet uit. Als ik uit school kwam werd hij wakker, en als ik op school zat sliep hij. Ook was ik overdag toch vaak spelen met vriendjes in de buurt enzo, en dan na het eten nam ik de tijd om met mijn hamster te spelen, dat vond ik juist ideaal.
Ik heb als kind meerdere Hamsters gehad,.goud hamsters en russische dwerg hamsters
Elise (9 jr) heeft voor haar verjaardag ook een rusje gekregen,.
en dat gaat top Happy is echt tam geworden,.
kooien is echt verstandig om goed te vergelijken
we hebben een Ferplast combi 2 kooi,.met dichte bovenkant ipv tralies
(ivm de kleine kids vingers ertussen proppen) en goed uit te breiden
uiteindelijk online besteld en scheelde bijna € 20,- :o met de Dierenzaak in de buurt.
een pastic bak is dus eigenlijk wel een aanrader met nog 2 jonge kinderen erbij ( onder Elise ) ?
We hadden in 1e instantie de IMAC fantasy op het oog met extra tussenverdieping ( die had ik zien staan op marktplaats en vond ik er voor Elise en een hamster wel fleurig uitzien )
Maar is die groot genoeg voor een goudhamster? En kunnen deze hamsters wel door de buizen omhoog?
dit is de kooi, alleen dan willen wij hem met 1 verdieping minder, dus 1 set tralies minder.
Ik vindt het wel fijn
Elise haar hamstertje,.staat hier in de woonkamer
en omdat er nog 3 jongere kids rondlopen,.heeft voor mij de plastic kap wel een groot voordeel,.
(beschermen van de vingertjes en geen grondbedekking naast de kooi)
Zelfs de jongste Emma,zet al regelmatig een stoeltje voor de kast om
Happy te kunnen bezichtigen :inlove:
en omdat t plastic is kan ze t natuurlijk goed zien.
Dat is groot genoeg voor een goudhamster.
En in principe kunnen die ook door de buizen omhoog/omlaag.
Ik heb ook een aantal goudhamsters gehad en die zijn wel goed mak/tam te maken. Wel de tijd voor nemen!
En zijn wel leuke huisdiertjes!
Meestal zijn ze eind van de dag of 's avonds ook wel wakker.
Ik zou ze inderdaad ook niet op haar kamer zetten, ik werd er vroeger ook vaak wakker van, zat ie weer aan de tralies te knagen 8)
Het zou hem dan wel zijn met 1 etage minder hoor, en bovenin is zeg maar het slaapgedeelte, die plastic kap.
Nee, hij gaat niet op haar slaapkamer, ze slaapt met r broertje van 2,5 samen… Die stopt zn vingers er dan in denk ik ofzo en anders houd hammie het hele huis wakker daar :lol:
Van de week maar eens met Elise naar de dierenzaak haar laten kijken naar diertjes en hamstertjes en kijken of ze het wat vind, dan zouden we hem namelijk voor haar verjaardag geven.
Besef wel dat hamsters gemiddels een jaar of 2 worden en nacht dieren zijn.
Ik heb zelf als kind meerdere hamsters gehad en ook hele lieve tamme, maar wat had ik verdriet elke keer als er weer een overleed.
Later heb ik een cavia gehad, toen woonde ik al op mezelf. Een schat van een beest, heel tam en lief. Had hele verhalen tegen me en is uiteindelijk 9 jaar geworden! Zij was echt een maatje!
dat ze 2-3 jaar oud worden wist ik al, en dat van die nachtdieren, tja… Heb vroeger ook wel eens een hamster gehad, maar dat is al lang geleden. Ik geloof niet dat ik dat erg vervelend vond. Bovendien denk ik dat Elise het hamstertje leuk vind, maar dat het voornamelijk toch op mama en papa neer komt. Het is dat ze wel ook beetje leert dat het beestje eten nodig heeft, een schoon huisje, enz.
En ik vind het eigenlijk zelf ook wel gezellig, alleen dieren als Cavia, konijn, enz zijn veel te groot voor ons binnen.
Ik zou eerder voor een cavia gaan dan voor een hamster. Een cavia is levendiger, aanhankelijker, leven meer overdag dan 's nachts. Je kunt ze gewoon binnen houden in een vergelijkbare kooi. De kooi moet ietsjes groter zijn, maar voor de rest heb je er niet meer werk van dan van een hamster.
Jippie, dank je voor je reactie. Alhoewel ik me realiseer dat een cavia ‘liever’ is dan een hamstertje, lijkt een caaf me toch niet zo’n goed idee. Ze hebben wezenlijk denk ik toch een halve vierkante meter kooi meer nodig, zo’n kooi is vrij massaal omdat hij voornamelijk laag is en onze woonkamer is niet erg groot (ongeveer 11 vierkante meter ) hier wonen en zijn we voornamelijk met 2 volwassenen en 2 a 3 kinderen en dan scheelt eeen halve of zelfs hele vierkante meter wel degelijk. Andere kleine diertjes ozuden wel kunnen ( bijv. Een ratje of muisje ) maar dat vind ik echt minder geschikt voor Elise, of hebben jullie daar tegen argumenten voor? Een visje kan ze helemaal weinig mee al vind ze nemo wel leuk!
Naast dit moet een kooi(tje) ook wel redelijk hanteerbaar zijn met evt. Vakanties aangezien we geen auto hebben en hammie (of ander diertje) wel zou moeten logeren dan ergens.
Wij hebben zelf ratjes gehad, toen was ik nog best klein, en moet zeggen dat het superlieve beestjes zijn. Vind ze erg leuk en ze bijten niet sneller dan een hamster ofzo. Wel moet je ze natuurlijk tam maken én houden maargoed dat geldt voor een hammie ook Ratjes kan ik dus zeker aanraden
alleen zal ik dan wel voor een vrouwtje gaan, mannetjes stinken wat meer :lol:
Hamsters hebbe nwij ook gehad. Daarbij moet ik zeggen dat ik sommige hamsterkooitjes echt veelste klein vind. Het is dan wel een klein diertje, maar hij heeft ook ruimte nodig. Natuurlijk hoeft een hamsterkooi niet zo groot te zijn als een konijnenhok, maar sommige kooitjes vind ik echt schandalig klein :silenced: op sites van bijv de dierenbescherming e.d. kan je precies lezen wat de minimale maten zijn voor hamsters, ook per soort zit er verschil in.
Succes met de keuze!
Als je een ratje aanschaft, moeten ze meestal met zijn tweetjes zijn. Deze diertjes vereenzamen snel en vervelen zich.
Vrouwtjes rat is klein tegenover een mannetje.
Ik had ratten altijd in een grote voliere, om ze ook zo veel te laten klimmen. Ratten (vrouwtje of mannetje) kun je leren om op de wc te gaan Dat is een hoekbakje en als je ze aanleert om daar steeds te gaan poepen enz dan hoef je dat steeds maar te verschonen.
Maar ook deze beestjes hebben ruimte nodig.
Daarbij niet iedereen vind ratten leuk, daar moet je ook rekening meehouden als je op vakantie gaat en het huisdiertje logeren brengt bij iemand.
Die van mij hoefde ik nergens te brengen.
vriendin van me zou oppassen en heeft zelf vroeger ook ratjes gehad, dus denk niet dat dat een probleem zou zijn maar de ruimte inderdaad wel, ratten kunnen inderdaad niet alleen (vertelde vriendin ook al ) en hebben dan toch ook wel een flinke kooi nodig.
Ik was toevallig vandaag even in een dierenwinkel en heb daar inderdaad mini hamsterkooitjes gezien, zo zielig… Ik heb deze kooi ook in real life gezien en hij heeft wel een redelijk goede grondmaat en aangezien hij ook omhoog kan heeft hammie dan toch meer ruimte. Ook nog even naar Cavia kooien gekeken en die zijn toch wel een ruime 20 cm langer en bijna 15-20 cm breder dus scheelt toch flink, al zagen die kleine caafjes er toch ook wel leuk uit… We orienteren ons nog even wat meer aangezien het niet om zomaar een aankoop gaat natuurlijk! De man in de dierenwinkel vertelde wel het ‘probleem’ dat de beestjes maar 2 worden en dat hamsters voornamelijk kijkdieren zijn en niet echt knuffelerig ( wat hier ook al genoemd werd )
maar ik twijfel zelf of dit nou echt een reden is om geen hamstertje te nemen :think:
Ik weet van mezelf dat de zorg al snel door mn ouders werd overgenomen en dat ik er na een half jaar wel echt ‘klaar’ mee was… Het beestje was wel leuk en lief nog, maar het echt wekelijks verschonen e.d. werd voornamelijk door mn moeder gedaan.
Dan is 2 jaar toch juist mooi :think: Dan heeft ze zelf wat ervaring opgedaan van een diertje, het ‘zorgen’ voor een diertje, enz. Al zal er dan uiteraard wel verdriet om zijn, maar diertjes gaan nou eenmaal dood :think: Dan kunnen we over 2 jaar of wat dan ook altijd kijken naar een Cavia ( dan wonen we hopenlijk ook wat groter ) of wat voor diertje dan ook… Of denk ik nou heel slecht? :oops:
nee om die reden zijn wij ook begonnen met een Hamstertje
en al is mijn Elise nu net 9 jr
ik moet d’r al helpen herrineren aan verschonen/voeren e.d
‘mama’s zijn zo makkelijk’
Denk dat wij tzt overgaan op een konijntje,.maar nu is t vooral sfeer proeven aan t zorgen voor/verandwoordelijkheid
en angst voor dieren overwinnen,.‘wat nu zeker beter gaat’
Vroeger hadden wij ook huisdieren in het begin deden we dat allemaal zelf en daarna kon mijn moeder ze schoon maken.