Ons zoontje heeft voor zijn 6de verjaardag een kom met guppys gekregen. En dat vind hij echt helemaal leuk, hij gaat vaak even kijken, geeft ze zelf eten en vind de bak verschonen super(met hulp )
Nou moet ik zeggen dat hij wel graag een hamstertje ofzo wil maar dat vind ik zelf te veel werk.
Ik heb 10 jaar lang hamsters gehad, goudhamsters (ofwel syrische hamsters), russische dwerghamsters etc.
Voor een klein kind is een goudhamster/syrische hamster handzamer.
Zijn zoals gezegd wel nachtdieren, maar ik vond ze evengoed leuk.
Hamsters hebben een kooi nodig van MINIMAAL 60 x 30 cm wil je ze echt een beetje lol geven. Ik zelf had een Ferplast Mary op een gegeven moment, van 80 x 50. Ideaal. Afstand van de tralies mag max. 1 cm zijn.
Voor een kooi kan je liever de breedte ingaan dan de hoogte. Vergelijk het met jezelf. Woon je liever in een ruime gelijkvloerse woning, of op een oppervlak van je badkamer, maar dan wel 6 trapjes omhoog ? Bij dat laatste kan je lang niet zo uit de voeten als bij het eerste, omdat je bijv. niet lekker rennend de pootjes kan strekken. Hamsters zijn 's nachts erg actief, en hebben die bewegingsruimte echt nodig (naast een loopwieltje). Laat je dus alsjeblieft niet foppen met minikooitjes Echt, loopruimte (dus breedte) is belangrijker dan hoogte.
Een loopwieltje moet voor een Syrische hamsters minstens 18 cm doorsnede zijn (anders kunnen ze rugvergroeiingen krijgen als ze gebogen in een te klein wieltje lopen), en belangrijk is dat het een gesloten plastic wieltje is. Dus geen open wieltje met tralies. Je zal lang de eerste niet zijn bij wie teentjes, voetjes en kleine staartjes blijven hangen en finaal gebroken worden.
Nog een opletpunt is hamsterwol. Niet kopen. Er zijn diverse hamsters in gestikt én verstrikt geraakt, met als gevolg dat pootjes afgekneld werden en geamputeerd moesten worden.
Veel goede informatie staat op http://www.dehamster.nl
Thx, aan die info hebben we wat! Dat hamsterwol is dat van die soort watten? Dat ha dik vroeger altijd in de kooi, jeetje dat ewist ik niet zeg! Ook niet van het dichte rad trouwens, dat is goed dat je dat zegt! Die kooi die ik op het oog heb is 58x30 (ik zeg dit ff uit mn hoofd) en dan dus een 2e etage en slaapstukje erop. Ik ga de site even bekijken. Bij googelen op de kooi kom ik er trouwens achter dat hij wel geschikt is voor syrische hamsters, alleen moet er dan dus wel die 2e etage op. 1 etage is wel wat magertjes.
Hamsterwol/Hamsterwatten zijn inderdaad hetzelfde.
Wc papier is een prima alternatief. Als je een half rolletje wc papier (dus een rol met de helft v/h wc papier er nog op) in de kooi legt is het dubbel feest. Ze zijn er lekker mee bezig, kunnen een eigen nestje bouwen, materiaal is veilig en veel leuker en goedkoper bezigheidsmateriaal kan je niet vinden :mrgreen: Echt, meeste hamsters zijn er gek op, en hoe simpel is het.
Ik had vroeger ook hamstertjes. Heb er een keer een washandje in gelegd, want daar kon hij lekker in nestelen dacht ik… NIET doen…pootje was afgekneld door een draadje en toen had ik een hamster met 3 pootjes.
Een plastic bal had ik er bij, kon hammie door de kamer racen.
Een loopbol kan je inderdaad ook doen. Kies wederom dan wel weer een goede grootte, voor een goudhamster/syrische hamster eentje van minimaal 18 cm breed. Hou ze dan wel in de gaten, vergeet ze niet (half uurtje per keer is meer dan zat). Ik ben hem een keer helemaal vergeten :oops: Hamster zat er een tijd in, was uiteindelijk achter de bank gaan zitten, en heel onhandig half wezen slapen. Ik was hem vervolgens vergeten, kwam er de volgende ochtend pas achter :oops: Sommige mensen maken ook een ren, of gewoon de kamer hamsterproof, en laten 's nachts hun hamster daarin lopen, met deurtje van de kooi open zodat ze in en uit kunnen.