Hoi,
straks is Lara 1 jaar en mag ze halfvolle koeienmelk drinken. Maar melk maakt nog best een groot deel van haar dieet uit. Als het aan haar lag, dronk ze nog wel 700 cc melk uit de fles. Omdat ik wil dat ze ook vast voedsel gaat eten, doe ik minder in de flessen en krijgt ze nog 500 cc.
Wat nu als ze straks 1 jaar is? Doe ik dan verwarmde halfvolle melk in de fles? Of toch maar opvolgmelk #3? Als ze nog weinig vast voedsel eet, is dat laatste misschien beter? Of maakt het niet uit?
mmmm…misschien weten ze bij het consultatiebureau meer? Ik weet dat mijn nichtje van een jaar wel warme halfvolle melk krijgt…verder kan ik je niet helpen, sorry!
Liefs Ingrid
Ik heb mijn jongens wel vanaf hun eerste verjaardag gewone halfvolle melk gegeven (met vitamine D druppels, 5 per dag geloof ik), maar mijn dochter geef ik nog opvolgmelk omdat ze zo’n klein hummeltje is. Morgen moet ze toevallig weer naar het CB, als ze qua groei tevreden zijn, ga ik ook binnenkort op gewone melk over.
Ze zit nu nog op 2 en soms 3 flessen melk a 200 cc melk per dag.
Hoeveel flessen krijgt jouw dochter? Want je bent waarschijnlijk ook al begonnen met bijvoeden daardoor zou ze met ongeveer 500 cc opvolgmelk en wat yoghurt voldoende zuivel binnen krijgen.
Ze krijgt nog 4 flessen van bij elkaar 540 cc en een bordje pap van 90 cc. Dat gaat wel ongeveer op allemaal. Eerst dronk ze nog 800 cc melk en 90 cc pap, maar dat heb ik dus al verminderd.
Ik weet dat ze aan 400 / 500 cc voldoende zou hebben, maar blijkbaar wil ze zelf graag meer. Ze is nu al vaak boos als de fles leeg is en zuigt nog een hele tijd door aan een lege fles. Als ik haar dan iets anders te eten of te drinken aanbiedt, hoeft ze dat toch niet.
cb adviseert ongetwijfeld #3.
maar ik zou zelf gewoon halfvolle melk gebruiken of soja melk.
maar zeker geen #3! ik vind dat persoonlijk gewoon pure onzin, vroeger hadden ze dat ook niet en zijn ze ook groot geworden. pure geldklopperrij.
als je kind met alles goed meedoet qua eten en drinken waarom dan #3.
maar vind wel dat er uitzonderingen zijn dat als je kindje nog wat klein is dan zou ik ook gewoon even wat langer doorgaan, maar dan wel met #2.
ik gebruik nu ook nog steeds #2 voor de jongste.
maar ik hoop dat hij straks met een jaar goed eet en drinkt en gewoon melk kan drinken.
@mama monique wrote:
cb adviseert ongetwijfeld #3.
waarom verwacht je dat?
als je kind met alles goed meedoet qua eten en drinken waarom dan #3.
Dat is nu juist mijn probleem. Ze eet maar heel weinig. Als ze goed zou eten en drinken, dan ging ik heus die dure opvolgmelk niet kopen. Inderdaad geldklopperij. Maar ze eet dus maar weinig en drinkt nog heel veel melk. Het is voor haar echt minstens de helft van haar menu.
het cb adviseerde mij dat bij de 1e dat zou beter zijn dan gewone melk.
maar hij eet dus heel goed dus vond ik het niet nodig.
ik begrijp het heel goed hoor lena dat als het niet goed eet dat je dan opvolg melk blijft geven.
maar ik ben er wat vergeten bij te zeggen ik gebruik eigenlijk altijdt kruidvat 2 en dat scheelt in prijs met n2 en 3 . daarom zou ik gewoon 2 blijven geven omdat kruidvat geen 3 heeft althans niet bij ons.
maar levi zit nog steeds op 4 voedingen per dag en paar stukjes brood doet hij heel goed op dus dat hou ik zo en als cb zou zeggen 3 dan zeg ik ja maar doe nee.
misschien is het zo wat duidelijker wat ik bedoel…
Ik zal ze eens vragen tegen die tijd. Dan zijn we ook weer 6 weken verder dus wie weet eet ze dan nog wel meer groenten en vlees. En ik laat me nooit iets adviseren zonder om argumenten te vragen, dus dan hoor ik wel of ze echt goede redenen hebben.
en wat kan er toch veel gebeuren in 6 weken
het cb heeft mij gezegd dat ik maar tot haar eerste jaar opvolgmelk hoefde te geven daarna kon ik gewoon melk geven met vitamine d druppels.
mijn dochtertje eet ook slecht in sommige tijden als ze echt honger hebben eten ze wel meer hoor.
charity krijgt ook altijd nog s’morgens een fles melk met rijstebloem.
Peter krijgt voorlopig gewoon opvolgmelk 3… je kan bij hem niet spreken van een koemelkallergie, maar wel van een koemelkovergevoeligheid.
Hoe verser de melk, hoe slechter hij het verteerd.
We hebben het laatst gepoogd, 3 dagen kreeg hij gewone halfvolle melk, maar binnen 3 dagen kreeg hij dus toch weer eczeem. Friso 3 normaal is ook wel koemelk gebaseerd, maar ze “doen” er wel iets mee, het is niet meer zo rijk aan stoffen die verse melk wel heeft.
Aniek kan trouwens ook niet tegen verse koemelk, tenzij we het koken, dus krijgt zij houdbare melk aangezien deze in de fabriek al is gekookt.
Beide krijgen darmkrampen en diarree van verse koemelk dus zo ontiegelijk gezond is dat nu ook weer niet.
Als lara dus nog zoveel melk drinkt dan zou ik nog even niet alles vervangen voor gewone melk, misschien wel 1 of anderhalve fles wat ze gewoon drinkt naast bv een broodje.
Als ze namelijk teveel gewone melk drinkt, krijgt ze relatief veel lactose binnen.
Da’s ook nog een idee Marcella, om alleen de ‘volledige maaltijd flessen’ opvolgmelk te doen en de andere halfvolle melk. En dan heb je met gesteriliseerd dus minder kans op allergische reacties? Komt goed uit, want dat is ook goedkoper en langer houdbaar .
ha Lena. Misschien kan ik nog iets toevoegen wat het CB tegen mij zei; baby’s hebben vanaf een maand of 8 door dat wanneer ze hun groenten/brood/fruit niet goed eten ze toch wel een fles krijgen. Ze richten zich dan op de fles melk. Wanneer je deze afbouwd, zal een kind meer gaan moeten eten overdag van al het andere dat je aanbiedt. Misschien is het dan een paar dagen haperen met de andere hapjes, maar uiteindelijk gaan ze wel eten. Nu eet mijn zoontje best goed, en kon hij wel wat missen toen ik de flessen (en de avondpap) ging minderen, dat scheelt natuurlijk wel. Ik weet niet hoe dat met Lara is?
Hoi WoLa, ik denk wel dat er wat in kan zitten. Ik weet natuurlijk niet wat Lara denkt, maar in ieder geval heeft ze geen honger zolang ze flessen krijgt. Daarom heb ik de flessen ook kleiner gemaakt. Eerst zat er 200 cc in en nu nog 120 cc. Ze is ook meer groenten en fruit gaan eten sindsdien. Voorlopig laat ik het ik het even zo. Blijkbaar wil ze nog graag d’r flesje en zolang ze niet boven de max zit, laat ik haar maar. Ze heeft 7 maanden lang een hekel gehad aan die flessen, dus ik gun het d’r ook wel dat ze er nu wel van geniet.
Als ze straks wel weer boven de max zit, dan bouw ik het wel weer wat verder af. Dan gaat de fles na het avondeten al eerste eraf.
Lijkt me goed Lena, zolang je maar niet boven de max zit lekker de fles blijven geven!
Ik geef mijn zoon geen koemelk. koemelk is voor kalfjes, niet voor kindertjes. Daarbij moet je, als je koemelk geeft gaan bijhanessen met vitamine’s. Ergo: koemelk is niet voldoende voor kindjes. Dus geef ik opvolgmelk 3 van Friso. ben ik ineens klaar en heeft hij alles wat hij nodig heeft.
Hij ontbijt met een fles 180cc met een broodje, krijgt smiddags een klein beetje bij de lunch en savonds voor t slapengaan ook een fles 180cc. Gekke kind is 20 maanden maar kan geen afstand doen van de fles. Word ook snachts wakker als ik hem geen avondfles geeft. Blijkbaar heeft hij het nodig. Dat het wat duurder is interesseerd me geen zier. Ik vind koeiemelk zelf vies, en er is nergens bewezen dat het wel écht goed voor je is. Onlangs juist dat koeiemelk juist slechter is enzo. Hij krijgt wel yoghurt en soort danoontjes enzo overigens.
gekkie, opvolgmelk is ook koemelk :mrgreen: .
Al die kunstvoeding is gewoon koemelk hoor, alleen bewerkte koemelk allerlei toevoegingen. Maar definitely koemelk .
Prcies, tis allemaal gewoon van een koe.
Maar ipv halfvolle kan je beter volle melk geven (kindjes kunnen die vetten goed gebruiken)
En inderdaad zou ik dan gewoon voor volle melk kiezen. Opvolgmelk vind ik gewoon een verzinsel om lekker geld te verdienen en toch reclame te kunnen maken voor kv (omdat dit voor nummer 1 niet mag zijn nummer 2 en 3 in het leven geroepen)
Dat vertelde de apotheker mij ja… dat ze die #2 alleen maar verzonnen hebben zodat ze toch reclame kunnen maken voor KV :shock: .
Het is niet precies hetzelfd, maar het verschil is erg klein.
@lena3 wrote:
gekkie, opvolgmelk is ook koemelk :mrgreen: .
Al die kunstvoeding is gewoon koemelk hoor, alleen bewerkte koemelk allerlei toevoegingen. Maar definitely koemelk .
Als het bewerkt is, met allemaal toevoegingen vind ik het geen koemelk. Koemelk komt van een koe/pak en niet van een kv-fabriek snap je. Mijn issue is dat koemelk voor kalfjes is, en niet goed genoeg voor kindjes. Echter opgewerkt tot kv vind ik het wel goed. Zoals ik zei :lol: