Haken

Nee t valt echt onwijs mee! En zeker granny squares zijn zooo makkelijk. Je hoeft eigenlijk alleen maar stokjes en lossen te kunnen haken (mijn dochter haakt vrolijk mee, dan moet jij het ook kunnen toch!).

Ik haak haarbanden met bloemen enzo erop. Die verkoop ik in een klein winkeltje ( en op internet, mocht iemand interesse hebben)

Ik heb het mezelf aangeleerd via internet.

Ik zat eerst zo te prutsen net zo lang tot ik door had wat er bedoeld werd met “vaste in de ring”, etc.

Ik ben begonnen met amigurumi’s dat zijn allerlei kleine diertjes. Later kocht ik in een dumpzaak een boek met gehaakte en gebreide bloemen en die verwerk ik inmiddels op haarbanden.

Voor mijn newbornfotografie ben ik wel zelf begonnen aan mutsjes te haken.

Heb er al verschillende gemaakt.

Heb nog wel wat meer mutsjes gemaakt maar sommige nog niet gebruikt en kan via mn site niet linken hierheen.

Het onderste mutsje was één van de eersten die ik maakte.

Niet echt geweldig maar ag ik was allang blij dat ie was geluk

Wat zijn Granny Squares ?

Ik haak dus voornamelijk rond of een lapje en dan de zijkanten aan elkaar voor mutjes.

Ook heb ik inmiddels 2 coconnen gehaakt (waar baby in komt te liggen)

Nadeel is alleen dat het zo’n pijn doet aan mn vingers en ik het dus niet te lang achtereen moet gaan doen.

Heb nog zoveel ideeën qua kleuren e.d. maar rustig aan :stuck_out_tongue:

Heb het mezelf geleerd via youtube filmpjes.

Uitleg op papier vond ik veel te ingewikkeld…

grappig zeg die haarbanden :smiley:

Dat is met 1,5 stokje?

Ik ben bezig met een poncho/sjaal. Ik vind het ontzettend leuk om te doen! :mrgreen:

Marjoo, wat bedoel je met 1,5 stokje? Ik sla de draad dubbel of driedubbel om de naald, afhankelijk van het garen wat ik gebruik. Ik begreep dat dat een dubbel of een driedubbel stokje heet.

Ik ben een doe het zelfer, dus ik weet niet of het de juiste benaming is, hoor.

Bedankt voor het compliment :smiley:

Leuk zeg!!

Puk, haak jij voor een van je meiden of voor jezelf?

Ik vind het nadeel van aaaal die kindjes wel dat je min/meer verplicht bent flink door te haken: ze willen nu nl graag allemaal een sprei en om nou tegen 1 (of 2 of 3) te zeggen jammer joh jij niet, dat vind ik ook weer niet kunnen.

bij anderhalf stokje doe je draad volgens mij tweemaal om haaknaald.

en stokje is 1x.

ik heb allemaal engelse instructies en daar heet het weer anders. :stuck_out_tongue:

Ik ga binnenkort een haakcursus doen voor beginners, ben errug benieuwd!!! :inlove:

Wat zijn die haarbanden leuk Elka!

En die mutsjes van Marjooo ook!!

Super!

Ik haak ook.

Voornamelijk Amigurumi waar we dan weer tashangers van maken voor een goed doel :smiley:

Ik ben nu met een leuke mobile bezig.

Is iets meer werk, maar het heeft geen haast.

Leuk, ik vind die beestjes best lastig… heb een keer een schildpadje gemaakt maar geloof dat flinke lappen haken toch meer aan mij besteed is :wink:

Een granny square is trouwens een vierkantje Marjoo, er zijn allerlei patronen:Deze haak ik nu, maar dan dus in andere kleuren, met op verzoek een rode ipv witte rand. Zo wit vind ik ook heeel mooi en wil ik oooit nog voor onszelf haken. Maar ja. Dan moeten dus eerst vier kindjes een sprei op hun bedje hebben :wink: De jongste heeft er eentje, maar de rest nog niet :slight_smile:

@Lune:

is dit moeilijk??

Lijkt me echt te gek om zo iets te kunnen maken :inlove:

Nee echt een eitje! Tenmisnte afhankelijk van welke je kiest, maar de standaard granny square is echt alleen maar stokjes en lossen haken, mijn dochter kan het ook :smiley:

Op blij met draadjes.nl staat een basispatroon. Pas op, erg verslavend als je eenmaal begonnen bent :mrgreen:

Ohhhh, ik krijg helemaal zin in haken!!! Net even 3 boekjes besteld :mrgreen: Dus binnenkort ga ik ook starten :smiley:

Wat een gaaf kleed Lune!! Ohhh, ik zie hier allemaal leuke dingetjes voorbij komen, dat wil ik ook kunnen!! Nu nog even een haaknaald scoren en fijne katoenen wol… Waar haal ik dat vandaan?

Hmmm, zie een hoop verschillende naalden. Wat is een goede afmeting (dikte) voor poppetjes of zo’n kleed? En met welk materiaal naald is het prettig werken?

De naald is afhankelijk van de draad. Ik haak mijn popjes en beestjes met Catania of Phildar Coton 3, dat is garen voor naald 2,5-3,5 en ik gebruik het meest de naald 2,5.

Voor zo’n deken zou ik zelf toch voor dikker katoen gaan, ik heb nog nooit zo’n deken van katoen gemaakt dus ik kan je dan niets zeggen over de naald, maar als het van dat zelfde dunne katoen is als voor de amigurumi’s dan ben je eeuwig bezig met zo’n deken want hoe dunner het katoen hoe kleiner je granny’s :wink:

Waar kun je haaknaalden kopen? En waar vind je fijne wol voor zowel beestjes als voor kleden? Zeeman?

Op de markt, onder andere, Noekie.

Ik heb net mijn oude naalden ( nog van mijn oma geweest) verruild voor modernere met een extra grip.

Gebruik niet te dun draad om te beginnen.

Ik vind catania erg fijn haken, daarmee haakte ik voor de jongste een sprei.

Met haaknaald 3, granny’s waren idd niet erg groot, maar ik vond puur wol te prijzig worden en ik wil ze in bed niet onder acryl of iets hebben liggen.

Ik gebruik nu Rio (katoen), zelfde dikte als Catania maar wat zachtere kleuren. Ik heb steeds online besteld. We zullen zien hoeveel eeuwen ik erover ga doen :lol:

Dit zijn een aantal van mijn creaties.