ZIjn er hier meer die graag haken?
Ik ben lichtelijk verslaafd Maar nu door mijn kleurtjes heen, dus enorm aan het twijfelen wat ik zal bestellen. Ik heb nu gehaakt met catania katoen, fijn spul maar wel best fel gekleurd.
Ik wil nu iig beginnen met een deken in blauw/groentinten in grote granny squares, voor op bed van een van mijn knullen. Mag dus ong 1.20 breed worden, ik dacht dan zes squares, maar heb deze nog nooit gehaakt. Weet iemand toevallig hoeveel toeren je dan op zit?
Nee ik ben niet verslaafd aan haken, maar wel aan borduren. Heerlijk om zo op de bank bezig te zijn met je handen!
Ja dat is echt een groot voordeel. Naaien vind ik ook leuk, maar niet 's avonds, dan wil ik op de bank hangen.
Watvoor dingen borduur je? Ik heb vorige week twee hele schattige retro geborduurde lapjes gekocht, die ik ga gebruiken op tassen
oooh hier ook iemand die veel eheeft gehaakt. maar, moet zeggen, dat het nu aan de wilgen hangt, heb niet echt een goed doel om te haken, en haken om te haken vind ik niks…
heb kruikzakken gehaakt, babykleden van katoen gehaakt en gebreid… maar nu… even niks…
Hier iemand die het druk aan het leren is, zag namelijk in de hobbyhandig een superlieve kerststal staan van gehaakte poppetjes echt zo lief.
Dus ja die wil ik heel graag maken voor onder de boom.
Ja, ik haak best veel, maar dan wel poppetjes en beestjes.
Voor nu heb ik nog de wol van de zeeman, maar ik ben op zoek naar zachte katoen, daar heb je veel meer kleuren in.
Ik wil ook gaan haken, ik heb een pakket via MP besteld, maar ik moet er nog even een keer voor gaan zitten. De omschrijving die erbij zit, vind ik niet echt duidelijk, maar het is dan ook al zeker 20 jaar geleden dat ik gehaakt hebt en dat waren dan gewoon lapjes volgens mij.
Ik ben nu bezig met een abc van Winnie de Pooh. Dat heb ik al lang geleden (lees: 11 jaar :shifty: ) gekocht. Nu wil ik 'm toch wel eens afmaken. Dadelijk vinden de kindjes het al niet meer leuk
jij moet gewoon echt toch eens bij de buren gaan kijken lune, dat is een waar paradijs als het om zelf-maak-dingen gaat
Oh ja? Hmm :lol:
Wie weet.
Leuk zeg een kerststal! Beestjes wil ik ook nog eens doen, maar ik heb drie kinderen die ook graag een sprei wilen en tussendoor wil ik nog een poncho en rokje voor dochter haken, kussenhoesjes voor de bank lijkt me ook wel wat dus ik ben nog wel ff zoet.
Haak nu wel ook sterretjes voor de kerstboom, erg leuk want gewoon in een keer klaar
Hoe hebben jullie haken geleerd?
Voor mij is het dus zeker 20 jaar geleden dat ik handwerken op school heb gehad en er is niet veel basiskennis blijven hangen, haha.
Ik heb een paar weken geleden een haakpakket van Nijntje gehaald, mijn nichtje was zwanger toen ik deze kocht en het leek me leuk om als kraamcadeau erbij te geven.
Ze is inmidels bevallen, maar ik heb nog geen Nijntje af :roll:
Ik moet beginnen met een ring en dan de 1e toer maken met 6 vasten in die ring.
Dan de 2e toer moet ik 2 vasten in elke vaste maken om op 12 vasten uit te komen. Hoe kan ik zien waar het begin van mijn toer is? Ik heb begrepen dat je de eerste vaste niet moet meetellen? Of is dat alleen als je gewone lapjes maakt en geldt dat niet voor een ring?
Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen, want ik wil Nijntje toch wel een keer afkrijgen.
haken kan ik niet heel goed, heb vroeger wel de “basis” geleerd maar zat toevallig deze week te bedenken dat ik het wel wat beter wil leren
ik brei op t moment wel erg veel…slofjes, truitjes, en een komplete outfit voor een smurf deze week :lol:
Op youtube zijn héél veel instructiefilmpjes te vinden, ook voor linkshandigen.
Ik had zelf niet meer dan de basiskennis van 20 jaar geleden of zo en ben gewoon begonnen. Het resultaat staat onder mijn www knop. (ben nu iets meer dan een jaar weer bezig)
he wat leuk!
Sassie; een ring maak je van losse, staat er niet bij hoeveel lossen? Die sluit je dan met een halve vaste tot een ring. De eerste tour zijn dan die zes vasten en die begin je gewoon in de eerste losse. Ik denk dus dat je ring zes losse lang moet zijn?
Er staat:
- Haak 4 lossen en sluit de ring met een h.v.
- 1e toer: 6v. in de ring [=6v]
- 2e toer: 2v. in ieder v. [=12v.]
- 3e toer: 2v. in elke 2e v. [=18v.]
En dan nog een paar toeren dat er elke keer 6 vasten bijkomen tot je 30 vasten hebt.
Je haakt dus 4 lossen en door de eerste losse doe je dan een halve vaste om de ring te sluiten?
Wat ik dan begrijp is dan je 6 vasten rondom de ring moet maken, dus door het gaatje van de ring. Via een filmpje van Youtube zie ik dat je dan een tour moet beginnen met 1 losse en moet sluiten met een halve vaste, maar dat lees ik dus niet in de omschrijving bij Nijntje. Of hoort dat altijd als je een rondje gaat haken?
Via een ander filmpje hoor ik dat die losse aan het begin van een toer en het aflsuiten met een halve vaste bedoeld is voor een plat rondje?
Ik moet dus geen plat rondje krijgen, maar eentje waarvan ik een lijfje kan maken. Is het dan niet nodig?
Als je die lossen haakt en aan elkaar vastmaakt met een halve vaste, dan krijg je een rondje. Je moet dan niet in de steken haken, want dat zijn er maar vier, terwijl je er zes moet maken, maar er omheen. Je steekt dus niet je haaknaald in een steek, maar er helemaal onderdoor. Na die toer ga je wel in de steken haken.
Snap je?
Hier een plaatje, het zijn alleen wat meer steken.
nou ik ben er ook weer mee begonnen, jeutje wat is dat diep weggezakt,…de steken wist ik nog wel, maar niet meer de juiste naam bij de juiste steek :lol: en mn eerste vier vierkante lapjes had ik de lossen veel te stijf dus trok mn lapje krom :lol:
ik oefen nog even door voor ik echt iets probeer te maken …maar verslavend is t wel weer
pak ik nu de breipennen maar weer want ik zie t s avonds niet meer zo goed :oops:
En inmiddels al iets gemaakt?
Hier heeft het even stil gelegen… Ik heb wel een tas gehaakt waarvan ik het laatste deel nog moet doen al een hele tijd.
Vandaag begon ik met een deken voor een van de jongens. Stapeltje mooie blauw/groentinten lag klaar en hij koos steeds een kleurtje. Vraag ik wat hij voor kleur als laatste wil en vertel dat die om alle vierkanten hetzelfde wordt. Rood. Dus… :lol:
Ik kon hem niet ompraten want rood is toch echt zn lievelingskleur. Denk dat de blauwgroene deken dan maar voor andere zoon wordt, het lijkt me niet mooi nu nog (geel, oranje) rood erbij… En dan misschien een lekker retro oranje geel bruin rood voor hem.
Als iemand anders een geweldig idee heeft hoor ik het graag
Ik vind haken erg gaaf… maar t is echt mijn enige frustratie… oma, moeder, tante, schoonmoeder, boeken, filmpjes… alles al geprobeert om het te leren… maar ik haak af als ik moet haken
gaat morgen toch eens even neuzen… zo heel moeilijk kan het niet zijn toch :shifty: