grootte van een basisschool - keuze gemaakt! zie pag 2.

Ik ben me aan het oriënteren op een basischool voor mijn jongens. We wonen precies tussen twee goede scholen in, beide ongeveer 300 meter lopen. De ene is een openbare school, niet te groot en niet te klein, onderwijs is erg gericht op eigen verantwoordelijkheid van kinderen.

De andere is een Montessorischool, katholiek en erg groot.



Op ‘papier’ viel mijn keuze op de openbare school, maar ik ben bij beide scholen nu twee keer binnen geweest, en twee keer gaat mijn gevoel toch echt uit naar de Montessorischool. Maar ik vind het écht écht écht heel jammer dat die zo groot is, er zitten 500 leerlingen op :shock:

Verder ademt de school een hele fijne sfeer, het voelt gewoon goed en ik kan niet goed uitleggen waarom het me meer aanspreekt dan de andere school.



Iemand ervaring met een grote basisschool? Heb je daar ‘last’ van? Is dat niet (te) overweldigend voor een kleuter om in zo’n grote organisatie terecht te komen? Heeft het ook voordelen?



Ik kan een heleboel pluspunten van de openbare school opnoemen, maar het gevoel ligt daar gewoon niet. Dat ligt - denk ik - grotendeels aan het gebouw, het is spiksplinternieuw (zitten er vanaf december in) maar het spreekt met totaal niet aan. Het is zakelijk, niet ‘schoolachtig’. Piepkleine klaslokalen. Het Montessorigebouw is groot, licht, en in één kleuterlokaal passen volgens mij wel 3 kleuterlokalen van de andere school. Met net zoveel kindjes in een klas. Maar goed, een gebouw is natuurlijk geen goede grond om een school op te kiezen :shifty: maar toch bepaalt dat voor een deel mijn gevoel over beide scholen :oops:

Ik lees even mee want ik zit met soortgelijke keuze. De scholen hier zijn zoooo groot, daar heb ik zelf geen goed gevoel bij, maar misschien is dit geheel onterecht…

Mijn dochter zit op een jenaplanschool.

school zitten 600 leerlingen op.

Er zijn 4 kleuterklassen.

De kleuters worden op het speelplein opgehaald, rest school gaat via andere uitgang.

De gangen die hun gebruiken is ook alleen de gang waaraan de kleuterklassen zitten.

Ik vind het absoluut geen probleem, vind het een super leuke school en mijn dochter heeft het prima naar haar zin.

mijn kinderen zitten op een grote basisschool; 4 kleutergroepen, en daarna van iedere groep 2 klassen. In totaal 16 groepen dus.



Bij deze school is het gebouw dusdanig dat het niet enorm groot aanvoelt; er zijn bijv. 4 ingangen en 3 schoolpleinen die allemaal wel in verbinding staan. Er is ingang voor de kleuters, 1 voor groepen 3, 4 en 5 en 1 voor 6,7 en 8; daarnaast is er een ingang bij de fietsenstalling.De kleintjes worden bij het uitgaan van de school dus niet onder de voeten gelopen. De klaslokalen zijn groot, licht en voorzien van schuifwanden. Elke klas muv de groepen 8 komen uit op een tussenruimte die ook gebruikt worden.



Er zijn heel veel projectjes die hogere groepen samen met lagere groepen uitvoeren, waardoor mijn kinderen echt een hoop oudere leerlingen kennen. Er heerst een heel prettige en open sfeer op school. Er is een lokaal wat ingericht is als leerplein waar kinderen bijgespijkerd kunnen worden in vakken waar ze moeite hebben of verdieping krijgen omdat ze ver voor lopen. Dit onder begeleiding van gediplomeerde vakkrachten. Wat wij heel belangrijk vonden is dat ouderparticipatie erg gewaardeerd wordt (schoolbieb, oudervereniging, leesouders/grootouders, hulp bij projecten en uitstapjes etc.) , er twee IB-ers rondlopen, er intensief samengewerkt wordt met een fysiotherapeut en logopediste die elk twee dagen per week op school aanwezig zijn. Mijn dochters krijgen onder schooltijd logopedie en fysio aangeboden en dat sluit aan bij de leerstof. Bij fysio o.a. door op fijne motoriek te oefenen.



Eerlijk gezegd was de grootte ook hetgeen wat ons in eerste instantie niet aanstond, maar wij hebben alle scholen hier in de wijk en aangrenzende wijk bezocht en alleen bij deze school hadden wij een 'dit is ‘m’ gevoel. De sfeer, aankleding, de lokalen, activiteiten etc. Overigens zijn we ook overdag een aantal keer langs alle scholen gelopen. Je kunt bijv. al heel veel zien als er klassen buitenspelen; Hoe is het toezicht, wat is er voor de kinderen te doen (voldoende speelgoed, hoe aangekleed is het schoolplein), grijpt men in bij pesten etc.



Succes met vergelijken!

Ik heb op een erg groten school gewerkt, er waren 6 kleuterklassen en verder dubbelstromig. Het was een mooi gebouw met een apart kleuterplein, een apart plein voor gr.3/4 en voor 5/6/7/8. Het liep allemaal en de kinderen liepen elkaar echt niet in de weg ofzo.

Ik heb wel eens stage gelopen op een hele kleine school, 3 klassen waren er, kleuters en dan 3 combinatie klassen. Dat vond ik zelf echt te klein, ben ook niet zo voor combi klassen.

Nu werk ik (en mijn kinderen zitten). Op een middel grote school. "gewoon"enkel stromig. Iedereen kent iedereen, er zijn korte lijnen. Dingen kunnen snel geregeld worden. Op de grote school duurde dit soms echt heel lang voordat iedereen ook maar op de hoogte was dat er misschien iets zou gaan veranderen. DAt ligt natuurlijk voor een deel bij de school maar ook een deel aan de grote.

Ik ben erg blij met de school waar ik nu werk en mijn kids zitten, ik zou zelf geen grote school willen. Ik merk nu echt het verschil en het is voor kinderen zo veilig als ze alles en iedereen kennen. Ik zou er echt goed over nadenken, succes!

Onze kinderen zitten ook op een grote school (6 kleuterklassen).

Ze werken hier ook met meerdere in en uitgangen.

Daarnaast werken ze met units, wat ervoor zorgt dat er een samenwerking is tussen 2 goepen groep 1/2 (ze doen broertjes en zusjes hier niet bij elkaar in de klas waar ik zelf ook voorstander van ben, maar de meiden zitten wel in dezelfde unit, dus ook naast elkaar en kunnen dus wel elkaar opzoeken, maar ook uit elkaar gehaald worden) in dezelfde unit zitten ook 2 groepen 3/4.

Dat houdt in dat de kinderen in dezelfde unit elkaar kennen en ook weer bij elkaar in de klas kunnen komen. Heel fijn vind ik dat!



Ondanks dat het dus een grote school is voelt het klein.

Mijn kinderen zitten ook op een grote school. Er zijn 12 kleuterklassen en in totaal t/m groep 8 zijn het er ongeveer 35 (ruim 900 leerlingen). Ze zitten nu wel verspreid over 2 locaties. Op de ene school zijn ongeveer 25 klassen, op de dependance ongeveer 10. Kes zit op het hoofdgebouw. Er zijn 3 ingangen en de school telt 3 verdiepingen. Ik vind het dus niet drukker ogen dan op de dependance waar Indy zit. Haar school telt 2 verdiepingen. Er zijn wel strakke schema’s wb buiten spelen en gymmen maar als iedereen zich er netjes aan houd is het ook geen chaos op de schoolpleinen. Op het hoofdgebouw hebben ze bewust kinderen van verschillende leeftijden op elke verdieping geplaatst. Kes zit naast een andere groep 1/2, naast een groep 6 en tegenover een groep 5. Verderop zitten nog 2 groepen 3 en omdat hij helemaal bovenin zit zitten er ook 3 groepen 8 op zijn verdieping (op de andere verdiepingen zijn die lokalen voor andere doeleinden. In de school zit nl nog véél meer; bibliotheek, muziekschool, consultatiebureau, bso, peuterspeelzaal, kinderdagverblijf, grand café, theaterzaal, 2 gymzalen en dan vergeet ik vast nog wel wat…)

@Maxime wrote:

mijn kinderen zitten op een grote basisschool; 4 kleutergroepen, en daarna van iedere groep 2 klassen. In totaal 16 groepen dus.




Hier vergelijkbaar, 1 kleutergroep meer, dus 17 groepen.



Maar ook hier voelt het niet groot.



Er zijn 2 speel/leerpleinen voor de groepen 1 t/m 3.

4 van die groepen gaan door 1 deur naar binnen, de andere 3 groepen door een andere deur.

Verder zijn er dan nog 2 ingangen voor de groepen 4 t/m 8.



Het leven van de kleuters speelt zich grotendeels af in hun eigen klas, op het speel/leerplein en buiten. Vooral dat speelplein binnen is heerlijk. Grote open ruimte die aangekleed wordt naar het seizoen of rond een thema (pasen, sinterklaas, kerst etc). Zijn allemaal hoeken/ hoekjes/ plekken ingericht met verschillende materialen en daar treffen de kleuters elkaar ook, dus niet alleen kindjes uit de eigen klas.



Ze werken hier met ‘maatjes’ waarbij kinderen uit de lagere klassen dingen samen doen met kinderen uit hogere klassen. Onze oudste zit nu in groep 3 en heeft op 1 ochtend in de week bijv. ‘tutorlezen’. Zij gaan dan samen met iemand uit groep 7 lezen. Die kids uit groep 7 vinden het ontzettend stoer en die uit groep 3 eigenlijk ook wel: met zo’n ‘groot kind’ mogen samenwerken :thumbup: .



Met pasen hebben ze ook paaslunch en dat is ook met de maatjesklas. Gaan ze samen aan de lange tafel in 1 van beide lokalen.



In eerste instantie vond ik het ook een grote school toen mijn kinderen er nog niet heen gingen, maar door er heen te gaan, te gaan kijken bleek dat door het gebouw en de manier van werken niet zo te voelen.

Lasse zit op een Jenaplan met over de 300 leerlingen en iig vier kleuterklassen (dacht dat daarna van elke samengestelde groep 3/4 5/6 en 7/8 er drie waren).



Geen kleine school maar ook niet zo groot als ik van sommige hier lees maar hij komt aardig groot over iig. Maar toch vind ik het een superschool waar ik heel blij mee ben kwa atmosfeer en aanpak.

Wij zijn bij 2 scholen geweest een kleine en een grotere.

De kleine was voor mij al snel duidelijk dat dat het niet zou worden.

Ja hij was klein, maar heel ongeorganiseerd.

De ruimte was niet goed benut en daardoor oogde het allemaal rommelig.

Ik kreeg er een benauwd gevoel bij en zag de rust niet.



De grotere school was veel beter met de ruimte omgegaan.

Beter georganiseerd en er was een soort rust die ik belangijk vind op een school.



Ik vind het vooral belangrijk hoe de school de dingen georganiseerd heeft.

Als ze dat goed gedaan hebben, dan merkt een kleuter niet dat het een hele grote school is.

Ze gaan ook niet de hele school door he, ze blijven als kleuters maar op een bepaald stukje.

Dank voor jullie antwoorden. Ik ben er nog steeds niet uit. Neig toch wel naar de grote school die goed voelt. Er heerst daar wel rust op school. En er zijn inderdaad twee speelpleinen en pauzes op verschillende tijden. 's Morgens mogen ouders de kinderen vanaf een kwartier voor schooltijd in de klas brengen, dus ook geen gedrang aan het begin van de dag.



Ik denk trouwens ook dat de ‘weerzin’ tegen grote scholen meer bij ouders (of in elk geval bij mij dus) dan bij kinderen die op een grote school zitten.

Wij hebben er een vooroordeel bij denk ik - het idee dat je je kind liever niet op een grote school zou hebben. Kinderen hebben dat vooroordeel niet en hebben eigenlijk geen idee.



Je moet kijken naar waar het om gaat. Goede leerrkachten, fijne sfeer, komt je kind tot zijn recht, mag hij/zij er zijn (dingen die voor mij belangrijk zijn). En die dingen kunnen op een kleine school bij wijze van spreken belabberd zijn en op een grotere school niet. Hangt van de visie van de school af en hoe ze vinden dat kinderen met elkaar horen te gaan, ouders wel of niet participeren, hoe ze in de kinderen investeren, wat voor soort uitjes.



Ik zou het niet van de grootte van de school laten afhangen maar van dat wat ze neerzetten en of je je daar goed bij voelt en enthousiast van wordt.

Bella, jij verwoordt het net iets beter als wat ik inderdaad bedoel: het vooroordeel hebben de kinderen natuurlijk niet.



Overigens zijn dingen als goede leerkrachten, goede sfeer, actieve school wel op beide scholen hier in de wijk van toepassing, dat maakt het ook zo lastig (en is natuurlijk eigenlijk ook wel een luxeprobleem…)

Onze dochter zit op een school met 500 leerlingen in totaal en 5 groepen 1/2 combiklassen. Wij zien er alleen de oordelen van. Voortgezet onderwijs is hier ook mega groot, kind kan er maar vast een beetje aan gewend zijn.

Hier zit ook een hele kleine school bij ons tegenover, maar dat zagen we echt niet zitten. Dus heel bewust een andere school gekozen.

Ze hebben hier 3 speelpleinen, 1 voor de kleuters, 1 voor middenbouw en 1 voor bovenbouw. Bij sommige activiteiten zitten de groepen allemaal gehusseld (ongeveer 1a2 keer per jaar), dat is wel leuk om te zien, verder zitten de kleuters weg van de rest dmv tussendeuren etc.

Je moet je kinderen naar een school doen wara je je goed bij voelt.

Wij hielden ook van het vele licht dat erbij de grote school binnenviel, de kleinewas echt klein en donker.

En, ben je er al uit welke school het wordt?

Nee, ik ben er nog niet uit :roll:

Beide scholen hebben gewoon een hoop pluspunten en ook beiden wat kleine dingen die wat minder zijn. Ik heb wel een lichte voorkeur voor de grotere school, maar dat is puur gevoelsmatig. Dus de grootte van de school op zich doet er in mijn ogen niet ze veel meer toe :wink:



Mijn ex is ook mee geweest naar de open dagen en hij heeft een voorkeur voor de andere school. Of tenminste, hij wil de grotere school - die mijn voorkeur heeft - eigenlijk écht niet.

Hij wil er nog over nadenken of hij zich over zijn bezwaren heen kan zetten en ondertussen ben ik ook aan het bedenken in hoeverre ik rekening wil houden met zijn mening :silenced:

Kinderen wonen bij mij, ik voed ze grotendeels op, hij woont 35 km verderop en zal dus zelden zélf iets met school te maken hebben.

ik werk op een basisschool met bijna 700 leerlingen. Het grote onderwijskundige voordeel van zo’n grote school is dat er veel creatiever omgegaan kan worden met de inzet van onderwijspersoneel. Bij ons op school is dat in de praktijk er meer handen in de klas mogelijk zijn, dat er meer begeleiding mogelijk is voor leerlingen die dat nodig hebben etc.



op een kleine school heb je die mogelijkheden vaak minder. Misschien kun je in overweging nemen om hier eens naar te vragen.

Toen wij op zoek waren naar een basisschool ging mijn voorkeur ook uit naar de kleinere school hier. Maar hier om de hoek staat een grote school, dus ik ben bij beide gaan kijken.



De kleinere school was ook hier heel erg gericht op zelfstandigheid en onderwijs vanuit het kind. Daarbij kwam de school heel onrustig en druk over en had ik ook het idee dat het rommelig was.

Toen zijn we bij de grote school gaan kijken en daar voelde het wonder boven wonder veel rustiger en fijner. Precies zoals jij beschrijft.



Wij hebben uiteindelijk voor de grote school gekozen. Er zitten ongeveer 700 leerlingen op en hebben 8 groepen 1/2. Maar het is er ontzettend georganiseerd. Er zijn verschillende uitgangen, waardoor de grotere kinderen, de kleinere kinderen ook niet ondersteboven lopen. Inderdaad is de inzetbaarheid ook veel flexibeler. Er zijn vaak stagiaires die bij ziekte kunnen opvangen (vaak laatste jaar LIO) of de kinderen worden verspreid over de andere groepen. dat kan makkelijk, juist omdat ze zoveel groepen hebben. Gelukkig komt dit overigens zelden voor dat dit nodig is.

Daarbij is het ook een brede school. De BSO zit hier dus ook in. Ook prettig, want het is wel ons kent ons en dus is er veel communicatie onderling. De leidsters van de BSO kennen de juf goed en vice versa. En wij zijn nu bezig met onze dochter die misschien gaat versnellen. Daarvoor is een intern begeleider ingeschakeld. Ook die werkt gewoon vast op school. De BSO is op deze manier ook goed op de hoogte van de ontwikkelingen van onze dochter en ook de leidsters kennen de intern begeleider.

Ook zit er een bibliotheek in de school. Daar gaat de klas in groepjes ook 1 keer in de 2 weken langs onder schooltijd. En er wordt ook heel veel georganiseerd, waarbij veel organisaties, stichtingen en noem maar op bij aangesloten zijn in een samenwerkingsverband met de brede school.



Toen wij voor deze school kozen, hadden ze overigens ook open lokalen. Geen muren en deuren in de klas dus (behalve buitenmuren ;-)). Dat vond ik wel een minpunt. Maar toen ik eenmaal door de school liep, viel mij op hoe rustig het was. Kinderen hadden heel erg geleerd om rekening met elkaar te houden en waren stil op de gang. De lokalen waren wel van de gang afgesloten met kasten.

Van de zomer hebben ze de lokalen toch dichtgemaakt. Vooral de leerkrachten wilden graag dat ook spontane uitbarstingen konden in de klas. Toen alles open was, moesten er strakke afspraken gemaakt worden. Verjaardagen werden strict om 10.00 uur gevierd, want dan ging iedereen eten en drinken in de klas en werd de rest niet gestoord in het leren. De juf van mijn dochter is heel blij dat ze nu ook spontaan liedjes kan gaan zingen in de klas.



En wat ze ook op deze school hebben, is een continurooster. Dat vond ik wel een pluspunt!



Ik vind dit allemaal wel heel fijn. Maar uiteindelijk heeft mijn gevoel de doorslag gegeven om voor deze school te kiezen!



Succes met je (jullie…) keuze.

Ohh wat een drama is het he…



Mijn zoontje word dus in November 4 en wij hebben vandaag hem ingeschreven bij een grote Montessori school.



Wij hadden ook een kleine openbare en dus de montessori. Ik heb heel erg getwijfeld net als jij. Mijn man vond de grote school meer sfeer hebben en idd grotere lokalen en meer licht van binnen.

Ik vond het kleine wel gemoedelijk juist ook omdat iedereen elkaar kent en er zo ook voor mijn gevoel meer toezicht is. Maar ja je moet op een gegeven moment een keus maken en zijn wij toch voor de grote school gegaan.



Dit mede door ook een continu rooster. En omdat mijn zoontje nogal leergierig is en hij op de montessori goed zijn weg kan gaan.



Heel veel succes met een beslissing maken :thumbup:

Zo. Een half jaar verder en vandaag de inschrijfformulieren ingeleverd en er is nog plek voor ze! Het is nu officieel: over een dik jaar gaan de jongens naar de Montessorischool. De grootste school dus. Ik heb daar echt een heel goed gevoel bij. Ben er nu een paar keer binnen geweest en elke keer word ik er blij van :smiley:



Nadat we vanmorgen de inschrijfformulieren hadden ingeleverd gingen we even naar het speeltuintje dat achter het schoolplein ligt. Op het speelplein waren kleuters aan het spelen, en ook dan hangt er zo’n fijne sfeer. Helemaal niet massaal, op een of andere manier voelt het heel vertrouwd en veilig. Dus mijn keuze werd ook meteen weer bevestigd :dance:



(en nu mijn kinderen nog uit hun hoofd praten dat ze naar school mogen als ze 3 worden over een paar weken… want dat lopen ze nu tegen iedereen te verkondigen :shifty: :mrgreen: )