Groeiecho: baby is groot, komt het eerder?

Vandaag hebben we de tweede groeiecho gehad.

Vier weken geleden liep hij met alles 2 weken voor, behalve de beentjes die liepen 3 weken voor op de gemiddelde groei. Toen was hij 1900 gram.

Vandaag met 34+3 kwam de groei van het hoofdje (en nog iets anders ook, maar weet niet meer wat) overeen met 37+3; het buikje 35+3 en de beentjes met 40+3. Het gewicht was ongeveer 2780 gram.

Nou heb ik al gevraagd of de grootte van het kindje iets zegt over eerder bevallen maar er werd negatief op geantwoord. Het zegt uiteindelijk niks.

Ik heb eigenlijk twee vragen:

Zijn er dames die toch een andere ervaring hebben? Liep jouw kindje ook voor op de groei en kwam het eerder?

En ik ben ook benieuwd waarom ze eigenlijk groeiecho’s doen. Ik vroeg namelijk of ik eerder word ingeleid als het een groot kind is, maar ook dat antwoord was: Nee. Waarom willen ze het dan weten? Wat hebben ze er dan aan om te weten dat het een groot kind is? De verwachting is er in mijn geval toch al omdat mijn dochter bij de geboorte 4350 gram was.

hier kreeg ik dus geen groeiecho bij de jongste, omdat ze toch wel verwachten dat hij groot zou zijn en idd… ze leiden er niet eerder om in.

Onze jongste liep met de 20 weken echo ruim 2 weken voor op gemiddeld (hoofdje was ook het grootst/liep het verst voor), bij de pretecho met 26 weken keken we volgens de echoscopiste (die ook medische echo’s maakte) naar een kind van 29 weken qua grootte. Dus de ‘voorsprong’ op gemiddeld was nog toegenomen.

Uiteindelijk is hij met 40+1 geboren met het gewicht van 4700 gram bij 56 cm lang… dus niet eerder geboren door zijn postuur.

Overigens ben ik nog nooit zo makkelijk bevallen als van hem :thumbup:

Bij mijn 1ste liep haar buikje altijd een weekje voor, en haar beentjes.

Voor de rest lag ze eigenlijk altijd wel op schema.

Geboren met 41+2 en 3310 gram.

Bij mijn 2de vertelde de VK dat het dit x een groot kindje zou worden.

bij de 36 weken echo (liggingsecho) lag ons meisje ook al wel wat voor, al een groter hoofdje/langere beentjes/flink buikje voor dat termijn.

Ze werd geschat op 8 pond bij 40 weken ongeveer. In de auto op de terugweg zei ik meteen tegen hubbie, wedden dat ze eerder gaat komen aangezien ze zo’n flinke dame is. En ze werd geboren met 39+3 en was 4240 gram.

Ik denk dat het wel zo is, dat flinkere of baby’s die wat voor liggen wel eerder komen.

Riley liep altijd 3 weken voor, is geboren met 39,4 met 4020gr en 53 cm.

Grappig dat hier deze vraag staat.

Nu loopt ons meisje niet voor, maar word wel stevig ingeschat, dat wil zeggen rond de 8 pond. (vind ik flink gezien merel maar 3250 gr was)

Maar ook hier zegt de vk dat de grootte niets te maken zal hebben met een eventuele eerdere geboorte dus reken maar gewoon tot aan de 40e week zei ze mij. :roll: :silenced: :inlove:

We zullen zien, 1e ingeleid op 39+6, tweede geboren op 39+6 en 3910 gr, de 3e zullen we zien.

Alleen word ik onderhand gek van het zuur omdat ze hoog zit en ‘groot’ is.

:-*

bedacht me trouwens nog … ze hebben hier toen bij mij gezegd dat ze er niet EERDER om inleiden, maar me ook niet verder dan 41 weken zouden laten lopen.

Juist omdat de grote broers hier ook behoorlijk aan de maat waren en hij ruim voor liep op gemiddeld. Na 41 weken zou het gewoon klaar zijn, het moest wel te doen zijn.

Denk als hij nog wat langer was blijven zitten hij 10 pond was geworden… en nog goed geboren had kunnen worden.

Deze keer liep de kleine bij de 20 weken echo (met 18+4) slechts 3 dagen voor op gemiddeld. Alles binnen een week wordt als gemiddeld gezien, dus ik grapte al: nou zouden we deze keer dan een kleintje van 7 pond krijgen? :lol:

Maar zelf reken ik toch zeker weer op 8 pond en denk ook niet dat de VK het kleiner inschat tot nog toe.

Geboren worden heeft meer te maken met ‘rijpheid’ als met gewicht. Er zijn kindjes die groot zijn maar toch niet ‘rijp’. (oeh klinkt alsof ik het over appels heb maar dat is ook weer anders)

Zodra een kindje ‘klaar’ is om geboren te worden gaat het een een stofje afscheiden wat je bijnieren stimuleren een hormoon aan te maken om de bevalling te laten beginnen. (dat weet ik omdat ikzelf daar ws een soort ‘storing’ in dat systeem heb waardoor onze dochter niet op tijd is geboren en mij is het dus op deze manier uitgelegt)

1 voordeel…of mss eerder een misverstand? Grote kindjes zijn niet altijd moeilijker te baren. :wink: Dat heeft echt met de omvang van het hoofdje te maken (in combi met je eigen bekken natuurlijk) want zodra het hoofdje erdoor is kan de rest er ook echt achteraan. En gelukkig is het schedeltje ook nog erg flexibel en wordt een beetje ‘ingedrukt’ (de plaatjes van de schedel kunnen nog schuiven) om door het geboortekanaal te passen. Ik vermoed dat anders onze dochter er echt niet door had gekund. 8) En echt heel erg groot was ze ook niet (meer vermoed ik want ze is volgens mij op het eind wat afgevallen ivm weinig voedingsstoffen) met haar 3860 grammetjes. Het was iig geen fysiek zware bevalling voor mij. Casper daarentegen met zijn 3680 gram (ha toevallig he!) was ietsjes lastiger en gevoeliger mss deels ook door stress terwijl hij wel keurig netjes zijn spildraai maakte itt onze dochter.

Ow overigens hebben onze beide kids altijd voorgelopen met de groei tot ook wel een week of 3 en werden ze lang ingeschat maar beide niet supergroot bij de geboorte (dus geen 54 cm kids :wink: ) alleen Bregtje* was dus bijna 8 pond.

Levi liep zo rond de 2-3 weken voor, nu nog een grote jongen (is bijna 3 jaar en ziet eruit als 4-4,5 jaar).

Yari liep altijd normaal qua groei.

Maar omdat Levi altijd voorliep (ze dachten dat Yari ook aan de grotere kant zou zijn) en mijn lijf het met de zwangerschap van Yari enorm zwaar had hebben ze wel ingeleid, zodat het risico op KS veel minder zou zijn.

Ik denk dat grootte niet zoveel uit maakt persoonlijk alhoewel de eerste reactie van de KA en VK wel was dat ze dachten dat de druk op de vliezen te groot is geworden door zijn gewicht of dat de ruimte gewoon op was bij mij.

Overigens liepen beide kinderen bij mij tot 27 weken gewoon gemiddeld, maar gaan pas rond de 28 weken giga groeien :mrgreen:

T.ygo liep nl vanaf die termijn ook 2-3 weken voor en is na spontaan gebroken vliezen geboren met 36.5 week en woog 3840 gr. Ik was wel heel blij dat ik hem niet voldragen had :wink:

Y.uri liep ook voor maar kwam na de 40 weken, 40+4 en woog 4230 gr.

@mamaMarije wrote:

Uiteindelijk is hij met 40+1 geboren met het gewicht van 4700 gram bij 56 cm lang… dus niet eerder geboren door zijn postuur.

Heb je hem zelf gebracht, ik bedoel geen keizersnee?

Mijn nicht dr beebs waren allemaal groot zeg maar, er zat er eentje bij van maar liefst 5290 gram :shock: … en de laatste was 4780 gram maar allemaal met de keizersnee.

Met die van 5290 gram liep zij ook bijna tot de 40 weken.

Lijkt me best pijnlijk hahahaha!

Mijn zoontje liep ook 2 weken voor qua groei. Ben door de vk doorgestuurd naar de gyn voor een groeiecho. Ik ben met 34 weken en 36 weken geweest voor een echo en beide keren liep hij (ruim) 2 weken voor. De gyn zei bij mij wel dat als hij richting de 9 a 10 pond zou gaan, we evt. konden inleiden.

Ik zou met 38 weken terug komen voor een groei echo, maar dat hoefde niet meer, want hij kwam spontaan bij 37,2. Dit had geloof ik niet met z’n gewicht te maken, maar meer met de placenta. Hij zelf was nog niet ‘af’ (randprematuur uiterlijk) maar de placenta was aan het verkalken… (nee, niet gerookt)

Dus of hij eerder komt ivm gewicht betwijfel ik, maar ‘mijn gyn’ noemde inleiden wel als optie. (en dan niet alleen na 40w, want we gingen er niet vanuit dat we die gingen halen. Mijn dochter kwam bij 39,6)

@Rooike wrote:

@mamaMarije wrote:

Heb je hem zelf gebracht, ik bedoel geen keizersnee?!

Zelf, binnen 2 uur vanaf eerste wee tot op de buik, persen is op 3 minuten opgeschreven, maar dat was een wilde gok van de VK zei ze later :lol:

Alleen tijdstip van breken vliezen en van de geboorte van meneer wist ze zeker… daar zat 7 minuten tussen en in die tijd moest ik nog uit mijn kleren gehezen worden (waren net in het zhuis, dus had mijn broek etc nog aan :lol: ) op bed ‘klimmen’ (zo voelde het wel in elk geval, hij daalde in en kreeg direct persdrang) en toe dus persen.

Nee hij kwam ontzettend makkelijk. Zal ongetwijfeld gescheeld hebben dat hij de 3e was, maar de oudste 2 waren ook ruim 9 en ruim 8 pond en die kwamen ook best makkelijk.

Zit 1 nieuwe VK in de praktijk sinds de geboorte van de jongste en die vond mij ook afschuwelijk nuchter met het vooruitzicht dat een volgende toch ook echt weer zwaarder KAN zijn. Ik had echt zoiets: ja en dan? Komt hij/ zij er ook wel uit.

Ze had niet vaak vrouwen voor zich die nuchter bleven onder het idee misschien een 10 ponder te moeten baren :wink: .

Dat koppie komt eerst en dat weegt niet 8/9/10 pond, daar komt een heel lijf achteraan (en dat was bij de jongste ook lang met 56 cm).

In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst, maar hoop echt nog een keer zo te mogen bevallen en dan maakt het formaat me niet uit.

Ik heb bij beide meiden groeiecho’s gehad maar niet omdat ze dachten dat ze achterliepen in de groei. Ik weet eigenlijk niet waarom?

Mijn oudste was met 40+2 4150 gram en 52 cm, omdat ze best groot was, en haar zusje in mn buik nog groter volgens verwachting hebben ze me al voor mijn uitgerekende datum gestript terwijl ze dat normaal pas op de uitgerekende datum voor het eerst doen begreep ik. Ze is uiteindelijk op haar uitgerekende datum geboren met een gewicht van 4660 en 54 cm. Ze hebben mij ook verteld dat ze me (niet lang) overtijd zouden laten lopen omdat ze al zo groot was!

Misschien doen ze die groeiecho’s ook om te kijken of het kind in verhouding met zichzelf goed groeit? (Geen opvallend dikke buik/korte benen?).

Groetjes!

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik zie er ook zeker niet tegenop dat dit weer een groot kindje wordt (mits ik de termijn haal natuurlijk ;)) want mijn dochter was dus ook een flinkerd en is er ook ‘gewoon’ uitgekomen. Oke, uiteindelijk met de vacuüm, maar dat was omdat ik zo moe was.

Ik heb er dus op zich wel vertrouwen in dat ik het kan :wink:

Hier ging die vlieger ook niet op :wink:

Tijdens de 1e zwangerschap liep ons ventje steeds al wat voor op de gemiddelden.

Maar meneer bleef lekker zitten toen de uitgerekende datum in zicht kwam… en daarna ook :slight_smile:

Ik ben dus met 41w4d ingeleid en is hij de dag daarna uiteindelijk met een KS geboren: 57 cm en 4305 gr! :inlove:

Ben benieuwd hoe het met dit beebje gaat…

Eind nov de 30-weken-echo, dus benieuwd of hij/zij dan ook voor op schema ligt net als zijn/haar grote broer.

Eén ding weet ik iig wel… overtijd zal ik niet lopen… wordt weer een KS.

:? Pfff… vind het nog steeds niet leuk… Ik kan het dus niet :frowning:

Alhoewel ik natuurlijk zo (zie spoiler) niet mag denken :naughty:

Groetjes, Marieke

Wat een lange baby!

Maar nee, zo mag je niet denken. Die KS is er om je te helpen :hug:

Wat Tedski al zegt! Het is een hulpmiddel hoor! Er zijn weinig tot geen vrouwen meer in Nederland die geen hulp krijgen hoor. Er is altijd controle door een VK in het meest minimale! Enneuh de kids van tegenwoordig (oeh ik voel me oud hihi) worden ook maar steeds langer en groter…tssss. :wall: Jouw lijf is iig hartstikke in staat om een keurig gezond kindje te laten groeien!! Das al helemaal top! :thumbup: Je moet er toch niet aan denken dat een KS niet zou bestaan…das pas barbaars. Gelukkig is de KS uitgevonden! :thumbup:

Hier twee keer een kindje dat voorliep op groei.

De oudste al vanaf 20 weken standaard 2 weken voor op groei. Van hem bevallen met 41+1 en hij woog uiteindelijk 3800 gram (terwijl ze hem schatten op over de 4 kilo) en was een lange jongen (niet in zhs gemeten maar thuis was hij al 53 cm). Geen dikkertje in ieder geval. Hij is wel met vacuum gehaald, was een lange zware bevalling.

De jongste wisselde nogal, rond de 20 weken lag ze “achter” en vanaf 30 weken ofzo is ze ineens behoorlijk gaan groeien. Bij de laatste controle in het zhs werd me toch wel verteld dat de kans op ks erg groot zou zijn aangezien meisje toch wel de 4,5 kilo zou gaan halen en haar grote broer’s bevalling zo lastig ging. Uiteindelijk is de bevalling spontaan begonnen bij 39+4 en is ze zonder hulpmiddelen geboren (nja een knipje dat dan weer wel). Ze woog 3950 gram en is ongeveer 48cm.

Ik zou in ieder geval niet langer doorgelopen zijn dan 41 weken maar dat is tevens nieuw beleid hier in het zhs…niemand gaat over de 41 weken heen!

Mij is de tweede bevalling echt heel erg meegevallen, zeker gezien het enorme contrast met de eerste! Laat je niet gek maken door schattingen, vertrouw op je gevoel (dat had ik ook moeten doen ipv me gek te laten maken door de gyn)!

Tijdens de zwangerschap van mn dochtertje voelde de verloskundige dat ze nog niet was ingedaald met 37 weken. Toen moest ik voor controle naar de gyn voor een echo. Daar kon ik terecht toen ik 38 wk zwanger was, toen bleek het een groot kindje te zijn; groot hoofdje en buikje. Mijn bekken is vrij smal dus zei de gyn dat ik me maar moest voorbereiden op een ks; maar ze lieten me nog wel lopen en met 40 weken moest ik maar terugkomen voor nog een echo… Andere gyn en die dacht dat het wel ging passen, maar ik ‘het moest wel deze week komen.’ Dus zou ik de volgende dag ingeleid worden. 'sAvonds kwam de bevalling al spontaan ('s morgens wel gestript door de gyn) op gang. Onze dochter was 4630 gram en 54 cm! Nu ben ik zwanger van de 2e en bij de 20 weken echo bleek de buikomtrek van de baby een week voor te lopen op het gemiddelde, ook tov de beenlengte en de hoofdomtrek; precies zoals bij onze dochter! Daarom moet ik met 32 weken een groeiecho laten maken om te kijken of het kindje weer zo groot wordt. Er wordt verder niets mee gedaan, niet eerder inleiden ofzo. Eventueel zou ik met 38 weken gestript kunnen worden zei de verloskundige… Afwachten dus maar