Groeiecho: baby is groot, komt het eerder?

Nr. 1 was een ks met 39 weken, 3345 gram en 51 cm. Nr. 2 was erg groot. Met 41+3 bevallen en hij woog 5075 gram en 58 cm. Was een pittige bevalling, ook ruim 1,5 uur geperst en 1,5 liter bloed verloren. Bij zwangerschap van de jongste is de groei extra in de gaten gehouden met groeiecho’s. Ze liep zo’n 4 weken voor op de groei. Gyn wilde pas inleiden als m’n lijf er klaar voor was en dat was met 41 weken. Ze woog 4955 gram en 54 cm. Deze keer maar 11 min. geperst, ging echt stukken makkelijker deze keer :smiley:

Mijn dochter was bijde geboorte 4000 precies maar ze hadden haar veel zwaarder ingeschat, daarentegen was ze slechts 48 cm en dat is een beetje een rare verhouding, ze werd geboren met 41 weken. Ze was ook echt een kleine boedha bij de geboorte! Nu wordt ik extra in de gaten gehouden met extra groeiecho’s om te kijken hoe het deze keer gaat.

Isabel :shock: Twee keer zo’n groot kind!

Ik heb geen vertrouwen in die groeiecho’s. De foutmarge is mij veel en veel te groot. Ik heb ze dan ook niet gehad.

Met mijn middelste kinderen wel gewone echo’s waar ze groter dan gemiddeld op verder geschat (de jongens waren beide 4,7 kilo en 54 cm) De ene kwam met 40 weken, de ander met 41 weken.

Bij jongste dochter helemaal geen echo’s gehad. Zij kwam met 41 weken en was 5,4 kilo en 56 cm.

Groeiecho’s zeggen niet altijd wat. Ik heb een dag voor de bevalling (Milan is met KS ter wereld gekomen) een groeiecho gehad, omdat ze bang waren dat hij heel groot was. Hij werd 4000 gram geschat, maar was maar 3400 gram bij de geboorte.

Gelukkig besloten ze door de echo wel een KS te doen, want de navelstreng zat 2x rond zijn nekje.

hier alleen bij de middelste een echo gehad met 29 weken, maar dat was omdat ik hem al een paar dagen niet had voelen bewegen.

Doptone liet een mooie hartje horen, CTG een mooie hartslag zien… maar geen beweging. En tja een kindje hoort met die termijn toch echt wel te bewegen…

Dus hup echo erop en meneer lag overdwars klem.

Gyn zei toen: als die tot 40 week blijft zitten zal die rond de 4000 gram zitten.

Meneer is precies met 40 weken geboren met 4040 gram.

Bij hem zaten ze dus heel erg goed :thumbup:

Bij mijn dochter vanaf 20 weken elke 4 weken een groeiecho gehad en steeds liep ze een week of 4 voor. Uiteindelijk ben ik met 40 weken ingeleid (dus uit zichzelf zat ze nog prima, zat ook nog helemaal onder dikke lagen huidsmeer) door mn bi en omdat ze zo groot was. Uiteindelijk 4440 gram, bevalling lukte niet, smal bekken, sterrenkijkertje, wilde het geboortekanaal niet in, en is het een ks geworden.

@marieke, krijg nu ook weer een ks, enerzijds op eigen verzoek (hel no, dat ik ooit nog zo’n bevalling ga doen ruggerpik werkte bij ks niet meer) anderzijds omdat het gewoon niet verstandig is natuurlijk, al hoewel een kleintje misschien wel past, en aan de andere kant voelt het zo als falen :frowning:

Wat jammer dat je het ervaart als falen.

Zoals ik het lees, is het heel logisch dat het niet lukte. Jullie waren beide nog niet klaar voor de bevalling. Het is medisch ingeleid, jouw lichaam is er nog niet klaar voor, baby ligt niet ideaal, heeft helemaal niet de tijd gehad om haar ideale houding te vinden.

Waarom denk je dat je bekken te smal is? Bekkenmetingen zijn niet betrouwbaar, dat weet je? Tenzij je een bekkentrauma hebt (vervormd bekken bijvoorbeeld omdat je het bijv. eens gebroken hebt gehad, of vergroeid, of pinnen erin hebt) zal ieder bekken gewoon voldoende open kunnen gaan. Maar dan moet het lichaam er wel klaar voor zijn. En er komt vertrouwen bij kijken, je over kunnen geven aan het baringsproces, je veilig voelen, de tijd krijgen, etc. Is dat er (allemaal) niet, dat zal een vrouw vaak (letterlijk!) niet of moeilijk open kunnen gaan.

Kan nu inmiddels zeggen dat ie niet eerder is gekomen :roll:

Hoop dat japie niet al te lang meer op zich laat wachten :pray:

Sjemig Tedski ik had nog wel gehoopt op een prachtig zondagskindje voor jullie :-*

Hopelijk hoef je niet meer te lang te wachten! :pray:

Lief hoor meiden :-*

ella liep ook voor qua groei. echter vond ze best dat ze nog een weekje extra mocht meepikken in mama’s buik. ze woog met 41 weken 4460 gram.

het kindje van mijn schoonzus liep ook voor, maar is met 36 weken geboren met een gewicht van 4300 gram

echter is mij beloofd dat als nr 2 ook voor ligt in groei ze me in gaan leiden met 38 weken. ben benieuwd of ze zich er aan gaan houden.

Ik ben met de tweede wel ingeleid vanwege een verwacht groot kind.

Bij mij was de reden omdat ik de oudste er bijna niet uit kreeg. Ik zal je het verhaal besparen, maar er is toen een aantekening gemaakt dat ik bij een volgende zwangerschap goed onder controle moest en niet te lang doorlopen.

Inleiden begon met 37 weken. Meneer was nog lang niet van plan te komen…uiteindelijk na 3 keer inleiden pas met 39 weken geboren (4310, dus viel enorm mee haha qua gewicht…niet qua gemakkelijk uitdrijven)

Hoe groot was jouw eerste?

Hier werd ik met 39 weken en 5 dagen met spoed naar de gyneacoloog gestuurd omdat de vk dacht dat we een erg groot kind kregen dat echt niet langer dan tot de 40 weken mocht zitten.

We kwamen bij de gyneacoloog, uitgebreide echo, zei ze: huh, het kindje loopt juist iets achter qua groei, bijna normaal, maar zeker een klein hoofdje.

Werdtie geboren met precies 40 weken, 7,5 pond schoon aan de haak. niks klein en niks enorm groot dus. Dus ik vertrouw niet helemaal meer op die echo’s en daarin ook niet helemaal op de vk :wink: (al lijkt het me sowieso al vreselijk om zo lang door te moeten lopen en zo aan het wachten te zijn)