Groeiachterstand; doorverwijzing naar kinderarts

@Fleur wrote:

Papa is 1.85, ik ben 1.65. Volgens de berekeningen wordt Kes 1.86! Ik geloof er niks van…

Hoe berekenen ze dat dan? Ik ken alleen maar een berekening die altijd tussen paps en mams in komt te liggen… (die volgens mij ook niet klopt maar goed :eh: voor een jongen zou dat 2xlengte vader en 1 x lengte moeder delen door 3 zijn).

Hoe is het nu met Kes? Is er wat uit de onderzoeken gekomen?

Wij gaan morgen prikken met Kaylee en dan hebben we 13-11 de afspraak bij de kinderarts.

Uit de urine en ontlasting onderzoeken is niets gekomen. Bloedprikken moet nog maar ik hik er een beetje tegenaan…(We mogen binnenlopen wanneer we willen om bloed te prikken, vandaar geen afspraak).

bloedprikken, ik vind t vreselijk. Het was de laatste keer ook weer enorm drama :roll: Laat je even weten als je t gedaan hebt en de uitslag hebt?

Wij moeten donderdag weer, begin nou wel zenuwachtig te worden :shifty:

@Vicky wrote:

bloedprikken, ik vind t vreselijk. Het was de laatste keer ook weer enorm drama :roll: Laat je even weten als je t gedaan hebt en de uitslag hebt?

Wij moeten donderdag weer, begin nou wel zenuwachtig te worden :shifty:

Grappig, ik kwam toevallig even vertellen over het bloedprikken!

Kes gaf geen kik! :shock: Ze waren met zijn tweeen omdat kleintjes nogal eens een drama ervan kunnen maken. Kes zat bij mij op schoot, ik moest hem (en zijn andere arm) goed vasthouden. Ik voelde niet eens weerstand van Kes toen de naald erin ging! Ze moesten 6 buisjes hebben. Het duurde lang, het druppelde op het laatst de buisjes in maar omdat hij zo rustig was hebben ze hem niet een keer opnieuw geprikt, maar hem gewoon rustig laten zitten. Daarna mocht hij een cadeautje uitkiezen en kreeg hij een “dapperheidsdiploma” :wink: 's Middags moest die, én zijn pleister met watje op zijn arm op de psz trots getoond worden. Gek kind :smiley: Daarna hebben we nog een rontgenfoto van zijn hand laten maken. Daar kunnen ze goed op zien of de skeletleeftijd overeenkomt met zijn werkelijke leeftijd (en zo kunnen ze volgens mij prognoses geven hoe groot hij uiteindelijk gaat worden). Nu dus de bloeduitslagen afwachten en dan weer naar de kinderarts terug. wordt weer vervolgd dus.

Van de week thuis was hij 93 cm en bijna 12 kg. Blijft te weinig voor een jongetje van bijna 4 (nou ja, nog 4 mnd).

Hoe is het met Kaylee? Sterkte donderdag! Weer bloedprikken dus?

Nou we hadden vandaag de afspraak bij de ka, bloedprikken hadden we 31-10 al gedaan. De bloedwaarden waren bijna weer goed :dance: Waarschijnlijk heeft ze een virusinfectie (gehad). We hoeven niet meer opnieuw te prikken, gelukkig.

Over het groeien… Daar heeft ze eigenlijk niets meer over gezegd. Wel gezegd dat we nu een jaar weer met Kaylee bij haar lopen en ze niets vinden. We meoten in feb. nog een keer terug en ik denk dat het de laatste keer zal zijn. Waarschijnlijk zal het dus gewoon een klein en tenger meisje zijn en blijven.

Haar maten nu: 10.6 kg en bijna 90 cm :inlove:

Wat stoer van Kes trouwens :thumbup: Ben benieuwd naar de uitslagen. Die röntgenfoto had ik nog niet van gehoord…

12 kg en 93 cm is idd erg weinig, zeker voor een jongetje…

Fijn zeg dat de bloeduitslagen goed zijn!!

Wat een goed gevoel zal dat gegeven hebben.

Yuri is ook klein met 3 jr em 3 mnc, ongeveer 93 cm en 13 kg. Volgende week weer naar de ka, dan weet ik het precieser. Ben benieuwd!

Goed om te lezen dat de bloeduitslagen goed zijn ! :smiley:

Esmee is ook klein en tenger, een paar weken geleden naar het cb geweest en ze is 94 cm en 13 kilo. Ze is net 3 jaar.

ben vandaag met Y naar de KA geweest. Hij is nu 94 cm en 13 kg Helaas niets gegroeid in 3 mnd tijd…

Hij eet ook heeeeel slecht en dat moet echt gaan veranderen…

Continu klaagt hij over buikpijn dus ze gaan nu zijn ontlasting onderzoeken…

@Smurf78 wrote:

ben vandaag met Y naar de KA geweest. Hij is nu 94 cm en 13 kg Helaas niets gegroeid in 3 mnd tijd…

Hij eet ook heeeeel slecht en dat moet echt gaan veranderen…

Continu klaagt hij over buikpijn dus ze gaan nu zijn ontlasting onderzoeken…

Het is zo vervelend he, als je kind zo slecht groeit en dan óók nog eens zo slecht eet! Sterkte ermee, en laat je even weten wat de uitslag van het ontlastingonderzoek is?

Ik kreeg vandaag een brief dat ik a.s. maandag telefonisch voor de uitslag (bloed en rontgen) kan bellen met de kinderarts. Ben benieuwd óf er wat uit komt…

spannend, ik duim dat de uitslagen goed zijn van Kes! :thumbup: :thumbdown: :thumbup:

Ik duim ook :thumbup: :thumbdown:

het valt me trouwens op dat Kaylee nog steeds wel heel erg klein en dun is in vergelijking met andere dunne kindjes… Scheelt nog steeds 2.5 kg…

Hebben jullie ook zo’n problemen met passende kleding te vinden? En dan vooral broeken?

Kaylee heeft voor haar lengte echt maat 86 nodig, maar pfff… Dan moet ik en het elastiek helemaal aansnoeren, en nog een riem erin… en dan zit het vaak nog iets te ruim :?

Dus koop ik nu kniebroeken, dat maakt niet uit als die een maat of wat kleiner zijn, en rokken, soms zelfs in maat 74, maar dan zitten ze wel goed rond haar middel.

Haar broertje draagt nu ook maat 74 trouwens 8) :lol:

Kes heeft nu maat 92 en om álle broeken moet een riem als de broek geen verstelbaar elastiek heeft!

Maar Indy is ook zo’n spriet. Die heeft dan inmiddels wel maat 116 met broeken maar ook zij moet altijd een riem om. Lekker handig (not!)

ja vervelend he…

Maar hier moet dus en een elastiek en een riem, anders zakt het haar zo van de kont af. En er zijn best een hoop merken die knoopsgatelastieken onzin vinden :roll: :lol:

Misschien een eigen kledinglijn beginnen voor hele dunne kindjes? :mrgreen:

@Vicky wrote:

Misschien een eigen kledinglijn beginnen voor hele dunne kindjes? :mrgreen:

Goed plan :mrgreen:

wat een herkenning melissa is 12 kilo en is 92 cm, terwijl fenna al bijna 10 kilo is :shock:

melissa is op alles getest, schildklier , nieren enz… elke keer maar weer bleodprikken, maar tot nu toe niets kunnen vinden!!

Melissa is geen grote eter, maar isook nooit ziek gelukkig!

en met de kleding ja dat is soms lastig helemaal nu melissa zindelijk is , alle broeken zakken af :roll:

Jeetje, Melissa is dus ook zo’n ukkepukkie!

Gisteren ben ik door de kinderarts gebeld voor de uitslagen. Kes heeft een groeiachterstand van maarliefst 1 1/2 jaar!!! Dat konden ze dus aan de rontgenfoto van zijn hand zien. Zijn botten zijn 1 1/2 jaar “jonger” dan dat hij werkelijk is. Ik vind dat nogal een forse achterstand voor een jongetje van 3 jaar en 9 maanden. Gelukkig is hij verder op ALLE vlakken gewoon een jongetje van bijna 4. Verder waren bijna alle bloeduitslagen okee, behalve dan een hormoon in zijn schildklier. Het was zo’n herrie bij mij op de achtergrond (alle gastkinderen liepen rond te rennen) dat ik niet helemaal begrepen heb om welk hormoon het gaat. Iets was te hoog en dat vond de KA gek want meestal is het hormoon wat bij Kes te hoog was er de oorzaak van dat je overgewicht hebt ?! Kes is zo mager als een lat…Wel begrijp ik dat je schildklier met groeien te maken heeft en dat zijn slechte groei dus te maken heeft met een slecht werkende schildklier. De KA gaat nu met een andere arts overleggen die expert in groeien is. Als hij dat gedaan heeft belt hij me weer terug. Dat is deze week nog en anders volgende week. Geen idee dus hoe nu verder…

zo 1.5 jaar is inderdaad veel zeg…

Maar dus wel wat gevonden bij Kes… de schildklier… heb je al weer wat gehoord van de ka?

dat is inderdaad best veel zeg 1.5 jaar!!

Kan dat nog bijtrekken?

@oessie wrote:

dat is inderdaad best veel zeg 1.5 jaar!!

Kan dat nog bijtrekken?

Waarschijnlijk groeit hij gewoon wat langer door, aldus de kinderarts. En ja, dan trekt dat dus wel bij (gelukkig!)

Hij belde vanmorgen:

Waarschijnlijk heeft Kes een jodiumtekort. We moeten 23 januari weer naar de kinderarts. Dan wordt zijn groei gecontroleerd en kijken we wat we kunnen doen. Ik las al dat je al een jodiumtekort kunt krijgen als je minder dan 3 boterhammen eet. Kes eet er, met héél veel mazzel 1 1/2 tot 2 per dag, meestal net of net niet 1. Koken doen we al gewoon altijd met jozozout maar Kes eet de laatste weken niets of bijna niets (1 of 2 happen) avondeten. Iemand ideeen waar je nog meer goed jodium uit kunt halen? Het lijkt er dus op dat hij te weinig jodium binnenkrijgt omdat hij te weinig eet (understatement…)